رویداد۲۴| حسین فلاحی: M ۶۰، یکی از موفقترین تانکهای اصلی جنگی جهان است که ۱۵۰۰۰ تانک از این نوع تولید شده و در ارتشهای ۲۲ کشور جهان خدمت میکند.
در اوایل سال ۱۹۵۶، تصمیم گرفته شد که ارتقاهایی بر روی تانک M۴۸ انجام شود تا به تانکی بهبود یافته با برد عملیاتی و تحرک بیشتر که همچنین به یک سلاح اصلی بهبود یافته مجهز است تبدیل شود.
در نوامبر ۱۹۵۶، یک موتور احتراق تراکمی AVDS-۱۷۹۰-P در یک تانک M۴۸ که در ایستگاه آزمایش یوما در تابستان ۱۹۵۷ آزمایش شد نصب گردید. در نتیجه سه تانک M۴۸ (با نام M۴۸A۲E۱) با دریافت بسته قدرت جدید که بعد XM۶۰ نامگذاری شد بازسازی شدند. در طول اکتبر و نوامبر ۱۹۵۸، چندین تسلیحات آزمایش شدند و بر اساس نتایج آزمایش، لوله ۱۰۵ میلیمتری L۷A۱ بریتانیایی، با گلنگدن T۲۵۴E۲ آمریکایی، به عنوان تسلیحات اصلی برای XM۶۰ انتخاب شد.
در فوریه ۱۹۵۷، مشخصات خودروی M۶۰ (XM۶۰) و برنامههای برنامهریزی تولید آن تعیین شد و در مارس ۱۹۵۹، M۶۰ به عنوان استاندارد A طبقهبندی شد. بسته پیشنهادی اولیه برای تولید تانکهای M۶۰ در آوریل ۱۹۵۹ منتشر شد و در ژوئن همان سال، قرارداد تولید برای تولید ۱۸۰ تانک اصلی میدان نبرد M۶۰ به شرکت کرایسلر اعطا شد. خریدهای بعدی برای تولید، که از اکتبر ۱۹۶۰ آغاز شد، از کارخانه تانک سازی کرایسلر در دیترویت انجام شد و تولید تانک M۶۰A۳ در سپتامبر ۱۹۸۷ تکمیل شد.
بیشتر بخوانید: مشخصات تانک لئوپارد ۲A۴ آلمان
در اوایل سال ۱۹۸۸، شرکت خدمات جنرال داینامیکس پیشنهادی از سوی عربستان سعودی برای ارتقاء ۱۵۰ دستگاه تانک M۶۰A۱ به استاندارد M۶۰A۳ دریافت کرد و این کار طی یک دوره سه ساله در تأسیسات عربستان سعودی انجام شد. اولین خودرو در دسامبر ۱۹۸۹ تحویل داده شد و تحویلهای نهایی در ماه مه ۱۹۹۱ انجام شد. اصلاحات M۶۰A۱ شامل دوربینهای حرارتی، سیستم کنترل آتش جدید، کامپیوتر بالستیک، مسافتیاب لیزری و یک غلاف حرارتی برای توپ تانک ۱۰۵ میلیمتری M۶۸ بود.
بدنه M۶۰A۱ از بخشهای فولادی ساخته شده است. این بدنه به سه محفظه شامل راننده در جلو، محل نبرد در مرکز و موتور و گیربکس در عقب تقسیم شده است.
راننده در جلوی خودرو نشسته و دارای یک پوشش دریچه یک تکه است که به سمت راست باز میشود. سه پریسکوپ M۲۷ در جلوی دریچه او نصب شده است و یک پریسکوپ مادون قرمز M۲۴ را میتوان در یک پایه در مرکز پوشش دریچه او برای رانندگی در شب نصب کرد. M۲۴ اکنون با نمایشگر شب AN/VVS-۲ جایگزین شده است که از نوع غیرفعال است و نه مادون قرمز. یک دریچه فرار بدنه در نزدیکی موقعیت راننده تعبیه شده است.
برجک تمام فولادی ریختهگری شده در مرکز خودرو قرار دارد و لودر در سمت چپ و فرمانده و توپچی در سمت راست قرار دارند. یک سبد ذخیرهسازی خارجی در عقب برجک وجود دارد. این لودر دارای یک پوشش دریچهای یک تکه است که به سمت عقب باز میشود و دارای یک پریسکوپ M۳۷ داخلی است که میتواند ۳۶۰ درجه بچرخد.
سلاح اصلی تانکهای M۶۰، M۶۰A۱ و M۶۰A۳ یک توپ تانک تفنگدار ۱۰۵ میلیمتری M۶۸ با تخلیهکننده گلوله است. یک خدمه آموزشدیده میتواند بین شش تا هشت گلوله در دقیقه شلیک کند. از ۶۳ گلوله مهمات حملشده، ۲۶ گلوله در قسمت جلویی بدنه، در سمت چپ و راست موقعیت راننده، ۱۳ گلوله در برجک برای استفاده آماده، ۲۱ گلوله در قسمت بالای برجک و سه گلوله باقیمانده زیر توپ قرار دارند.
شرکت جنرال داینامیکس لند سیستمز (General Dynamics Land Systems)، یک سیستم غلتک مین توسعه داده است که میتواند روی تانکهای M۶۰A۱ و M۶۰A۳ نصب شود.
این تانک مجهز به موتور دیزل ۱۲ سیلندر Continental AVDS-1790-2C با خنککننده هوا است که ۷۵۰ اسب بخار قدرت را در سرعت دورانی ۲۴۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند. تانک M60A3 حداکثر دارای سرعت بین ۱۰ تا ۱۲ مایل در ساعت در خارج از جاده و تا ۳۰ مایل در ساعت در جاده است. این تانک میتواند بدون آمادهسازی از آب تا عمق ۴۸ اینچ و با استفاده از کیت عبور از آب تا عمق ۹۰ اینچ عبور کند.