رویداد۲۴| حسین فلاحی: آنتونوفایان-۳۲ (Antonov An-۳۲)، یک هواپیمای ترابری دو موتوره توربوپراپ ساخت شوروی بود. این هواپیما نسخه نظامی آنتونوف An-۲۶ با قدرتی تقریباً دو برابر این هواپیما است. An-۳۲ در واقع یک An-۲۶ با موتور جدید است. An-۳۲ طوری ساخته شده است که در مقایسه با An-۲۶ استاندارد، در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی بهتر مقاومت کند.
در آنتونوفایان-۳۲ قرارگیری محفظه موتورها در بالای بال، امکان استفاده از ملخهای با قطر بزرگتر را فراهم کرده است که توسط موتورهای توربوپراپ AI-۲۰ با قدرت ۵۱۰۰ اسب بخار به حرکت در میآیند، که تقریباً دو برابر قدرتمندتر از AI-۲۴ مدل An-۲۶ هستند. بنابراین، An-۳۲ از ویژگیهای برخاست عالی در شرایط گرمسیری و کوهستانی (ارتفاع بالا) برخوردار است.
این هواپیما در اوایل دهه ۱۹۷۰ برای جایگزینی هواپیماهای ترابری ملخی قدیمی مانند Lisunov Li-۲ و برای استفاده در زمینهای ناهموار مانند آفریقا یا آسیای مرکزی که چرخها در آنها مؤثر نیستند طراحی شد. این هواپیما توسط دفتر طراحی آنتونوف اوکراین برای نیروی هوایی هند (IAF) طراحی و ساخته شده است. این هواپیما در سال ۱۹۸۴ توسط هند از اتحاد جماهیر شوروی سابق خریداری شد. نیروی هوایی هند ناوگانی متشکل از حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای ای ان-32 دارد. نام ناتوی آن Cline است
آنتونوف An-۳۲ یک هواپیمای ترابری نظامی دو موتوره توربوپراپ ساخت شوروی/اوکراین است. آنتونوف An-۳۲ توسط دو موتور شعاعی Ivchenko AI-۲۰KM نیرو میگیرد و برد عملیاتی ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۰۰ مایل) با ظرفیت حمل ۹۰۰۰ کیلوگرم (۱۹۸۴۰ پوند) دارد.
آنتونوف An-۳۲ میتواند از فرودگاههای ناهموار و باندهای خاکی بلند شود و فرود بیاید. این هواپیما قادر است 7.5 تن بار، 50 مسافر، 42 چترباز یا 24 بیمار و سه خدمه پزشکی را در مسیرهای هوایی داخلی و بینالمللی حمل کند. آنتونوف An-۳۲ همچنین می تواند به صورت محدود برای بمباران مورد استفاده قرار گیرد و برای عملیات چتربازی نیز استفاده میشود.
بیشتر بخوانید: مشخصات هواپیمای آلنیا آئرماچی ام-۳۴۶
این هواپیما در دهه ۱۹۸۰ برای جایگزینی آنتونوف An-۲۶ قدیمیتر طراحی شد که هزینه عملیاتی آن بسیار بالا رفته بود. تولید این هواپیما در سال ۲۰۱۳ به دلیل عدم تمایل شرکتهای هواپیمایی و مشتریان نظامی متوقف شد.
شرکت هواپیمایی آنتونوف از ناوگان ۲۶ فروندی خود استفاده میکرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ پس از عدم توانایی در پرداخت بدهیهای خود، زمینگیر شدند. در مجموع، ۸۷۳ فروند از این هواپیما ساخته شد و تولید آن در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید. هواپیمای An-۳۲ در سراسر جهان به خدمت گرفته شده و دارای کاربران قابل توجهی از جمله آنگولا، سودان و یوگسلاوی (صربستان) دارند. این هواپیما توسط نیروهای سازمان ملل در ماموریتهای حفظ صلح و در برخی نقاط به عنوان آمبولانس هوایی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
نوع: هواپیمای ترابری
موتور: ۲ x ۲ × ZMKB AI-۲۰DM توربوپراپ
قدرت: ۵۱۱۲ اسب بخار
حداکثر سرعت کروز: ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت
برد سفر: ۲۴۰۸ کیلومتر
مصرف سوخت: ۱.۹۵ مایل دریایی بر گالن (۰.۹۵۴ کیلومتر بر لیتر)
سقف پرواز: ۳۱۲۰۰ فوت
نرخ اوجگیری: ۱۲۶۰ فوت بر دقیقه (۶.۴۰ متر بر ثانیه)
مسافت برخاست: ۱۲۴۰ متر - ۴۰۶۸.۱۹ فوت
مسافت فرود: ۱۷۰۰ متر - ۵۵۷۷.۳۶ فوت