آرشیو

رزا پارکس کیست؟

رزا پارکس زن آمریکایی آفریقایی تبار اولین جرقه جنبش حقوق مدنی سیاهان را در آمریکا راهبری کرد؛زنی که شجاعتش زندگی خیلی‌ها را تغییر داده بود و هرگز حاضر نشده بود به وضع موجود تن بدهد.

ناپلئون بناپارت کیست؟

ناپلئون بناپارت از رهبران برجسته تاریخ جهان است که برخی او را مشهورترین چهره قرن نوزدهم می‌نامند. ناپلئون اگرچه در تمام عمرش مشغول لشکرکشی به کشورهای دیگر بود، اما در عین حال تاثیری بر رشد اندیشه و فلسفه و هنر گذاشت که باورنکردنی بود. دلیل این تاثیر قوانینی بود که ناپلئون برای «آزادی بیان» وضع کرده بود و بعد از مرگش نیز قابل از بین رفتن نبود. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های تاریخی خود، زندگی پر فراز و نشیب ناپلئون را روایت کرده است.

پاتریس لومومبا کیست؟

پاتریس لومومبا انقلابی اهل کنگو بود که پس از کودتای آمریکا و بلژیک، او را به رگبار بستند و پس از آن تکه تکه و در اسید ذوب کردند. این اقدام وحشیانه در سال ۱۹۶۱ توسط بلژیکی‌ها انجام شد. جرم لومومبا مقاومت علیه استعمار بلژیکی‌ها بود.

میرزا رضا کرمانی کیست؟

میرزا رضا کرمانی نامی آشنا در تاریخ ماست. او همان کسی است که ناصرالدین شاه قاجار را کشت و خود نیز به دار آویخته شد.

شاپور بختیار کیست؟

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر حکومت پهلوی بود که از تاریخ ۱۷ دی تا ۲۲ بهمن به مدت ۳۷ روز در این مسند باقی ماند. بختیار در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ توسط گروهی سه نفره ایرانی در خانه‌اش در حومه پاریس با کارد به قتل رسید.

آدام اسمیت کیست؟

آدام اسمیت از مشاهیر جهان بود که به پدر علم اقتصاد شهرت دارد. کتاب ثروت ملل اسمیت تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاددانان پس از او گذاشت؛ هم جریان‌های سوسیال و هم چهره‌های لیبرال از نظرات او استفاده کردند. آدام اسمیت در سال ۱۷۲۳ در اسکاتلند به دنیا آمد و سال ۱۷۹۰ در حالی که ۶۷ سال داشت درگذشت.

ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش که اعدام شد

ناخدا بهرام افضلی از مشاهیر ایران در میان نظامیان بود. او نخستین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بود که در سال‌های ابتدایی انقلاب نقش بی بدیلی در جنگ داشت. با این حال او در سال ۱۳۶۲ به جرم جاسوسی در دادگاهی که ری شهری ریاست آن را بر عهده داشت اعدام شد.

داریوش فروهر وطن‌پرست رادیکال یا ملی‌گرای مشروطه خواه؟

داریوش فروهر از مشاهیر ایران و فعالان سیاسی پان ایرانیست و دبیر کل حزب ملت ایران بود. او از اعضای جبهه ملی و حامیان سرسخت دکتر محمد مصدق به شمار می‌رود که پس از درگذشت مصدق نیز تلاش کرد حامیان او را در یک جبهه جمع کند. فروهر پس از انقلاب در دولت بازرگان وزیر کار شد و مدتی بعد از دولت موقت استعفا کرد. او اول آذر ۱۳۷۷ در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای به شکلی فجیع به همراه همسرش پروانه اسکندری به ضرب چاقو کشته شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی سیاسی و اندیشه‌های فروهر را بررسی کرده است.

ادوارد سعید کیست؟

ادوارد سعید از مهمترین متفکران فلسطینی است که سال‌های زیادی برای مقابله با اشغالگری اسرائیل مبارزه کرد. او حتی به صورت نمادین به مرز دو منطقه می‌رفت و به سمت اسرائیل سنگ پرتاب می‌کرد. مهمترین کتاب ادوارد سعید شرق‌شناسی است که در آن تحلیل کرده نویسندگان دوره استعمار چه تصویری از شرق نشان داده‌اند. نکته جالب درباره ادوارد سعید این بود که منتقد سرسخت حماس و حزب‌الله لبنان بود.

جورج حبش کیست؟

مبارزان فلسطینی ابتدا از گروه‌های چپ‌گرا همچون جرج حبش آغاز شد و در دوره‌ای مبارزه با اسرائیل را به گونه‌ای به اوج رساندند که توجه جامعه جهان به آنها جلب شده بود. با این حال آهسته آهسته قدرت آنها تضعیف شد و جریان‌های همچون حماس قدرت گرفتند. رویداد۲۴ در این گزارش به سابقه مبارزاتی گروه‌های چپ‌گرا و مارکسیست در فلسطین پرداخته است.

بهروز افخمی کارگردان مورد اعتماد حاکمیت

بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران است که بیش از فیلم‌‎هایش به خاطر اجرای برنامه هفت و البته اظهارنظر‌های جنجالی‌اش شناخته شده است. رویداد۲۴ در این گزارش بیوگرافی افخمی را بازخوانی کرده است.

یاسر عرفات که بود؟

یاسر عرفات از مهمترین چهره‌های آزادیبخش فلسطین بود که رابطه بسیار خوبی با ایران داشت، اما به واسطه حمایت او از صدام در جریان جنگ ایران عراق، مقامات ایران ارتباطشان را با او قطع کردند. رویداد۲۴ در این گزارش به زندگی یاسر عرفات پرداخته و نشان داده چه تاثیری در مسائل فلسطین داشته است.

سیدجعفر پیشه‌وری آرزوی ناکام جمهوری خلق‌ها

سیدجعفر پیشه وری رهبر فرقه دموکرات آذربایجان بود که معتقد به خودمختاری آذربایجان بود و برای مدتی هم توانست این استقلال را برای آذربایجان به دست بیاورد اما در ادامه فرقه دموکرات در برابر دولت مرکزی شکست خورد.

مهرداد پهلبد همسر شمس پهلوی کیست؟

مهرداد پهلبد با نام واقعی عزت‌الله مین‌باشیان از نزدیکان دربار پهلوی بود که به واسطه همین ارتباط با شمس پهلوی خواهر شاه ازدواج کرد و سپس به عنوان وزیر فرهنگ ایران منصوب شد.

شیخ فضل الله نوری ؛ سرسخت‌ترین مخالف مدرنیته

شیخ فضل الله نوری از مشاهیر ایران در حوزه علمیه بود که بیشتر به عنوان مخالف اصلی مشروطه شناخته می‌شود. او منتقد سرسخت مظاهر مدرنیته در ایران بود و با تاسیس مدرسه به سبک جدید و راه‌اندازی نهاد وکالت و ایده برابری مردم فارغ از دین مخالفت جدی داشت. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی پرماجرا و آرای این روحانی رادیکال که به بنیادگرایی هم نزدیک شده را بررسی کرده است.

سیداشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال کیست؟

در موارد متعددی با روشنفکران به بهانه اینکه تهدید منافع ملی هستند، برخورد شده است و در چند نمونه آنها به عنوان اینکه دیوانه هستند، به تیمارستان برده شده‌اند. سیداشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال یکی از همین نمونه‌‎هاست که با دستور رضاشاه پهلوی به دارالمجانین برده شد.

نیکولو ماکیاولی کیست؟

نیکولو ماکیاولی از مهمترین اندیشمندان جهان است که پدر علم سیاست محسوب می‌شود. آرای او در ایران با کج‌فهمی بسیار خوانده شده‌اند و عامه مردم ماکیاولی را به نام بنیانگذار سیاست دروغ می‌شناسند؛ در حالی که مسئله ماکیاولی چیز دیگری بود و تلاش می‌کرد سیاست به معنای یک علم خوانده شود.

سیدجواد ذبیحی نوحه‌خوانی که تکه‌تکه شد!

سیدجواد ذبیحی از نوحه‌خوانان مشهور ایرانی در دوران پهلوی بود که بعد از انقلاب در دادگاه به مرگ محکوم شد. اگرچه او از حکم مرگ نجات یافت، اما گروهی خودسر به نام شاهین انقلاب او را تکه تکه کردند و جسد او را در اطراف تهران رها کردند.

عایشه همسر پیامبر که بود و چه کرد؟

عایشه در اواخر سال ۶۱۳ یا اوایل سال ۶۱۴ میلادی به دنیا آمد. او دختر ام رومان و ابوبکر مکه، دو تن از اصحاب معتمد حضرت محمد (ص) بود. عایشه، سومین و کوچکترین همسر پیامبر بود.
آخرین اخبار