تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

طرح ویلای شناور در تالاب استیل مخفیانه اجرا شد/ محیط زیست توان مقاومت جلوی استانداری را ندارد

یک فعال محیط زیست می‌گوید طرح ویلاها و کلبه‌های شناور در تالاب استیل آستارا در سکوت خبری و بدون اطلاع فعالان محیط زیست استان گیلان افتتاح شده و به دلیل حمایت استاندار از این طرح، مسئولان زیست محیطی استان نمی‌توانند کاری کنند.
رویداد۲۴ افتتاح طرح کلبه‌های شناور در تالاب استیل از طرح‌های پرحاشیه استان گیلان است که بر اساس آن با حمایت معنوی و مالی استاندار گیلان کلبه‌هایی شناور برای تفریح روی به آب انداخته شده است. هرچند طرح در ظاهر زیبا به نظر می‌رسد اما مخالفان آن اعتقاد دارند طراحان این پروژه درکی از محیط زیست و زندگی حیات وحش نداشته‌اند. مخالفان معتقدند این تالاب سال‌هاست به محیط امن برای پرندگان مهاجر که هر ساله از شمال اروپا و سیبری، به ایران می‌آیند، تبدیل شده است اما ساخت کلبه و ویلاهای شناور در این منطقه علاوه بر ایجاد هراس در زیستگاه حیات وحش، باعث آلودگی‌های صوتی و فاضلابی شده است.

مخالفان معتقدند این پروژه به سهم آب کشاورزان منطقه آسیب وارد کرده است و مسئولان برای حفظ و در امان نگاه داشتنِ این کلبه‌ها، سهم آب کشاورزان را کاهش داده‌اند تا آب به اندازه کافی در تالاب باقی بماند. مسئولان اما نظر دیگری دارند!

افتتاح کلبه‌های شناور در تالاب استیل مخفیانه بود/ حمایت مالی استاندارگیلان از طرح تخریبی

در سکوت خبری ویلاهای شناور را به تالاب آوردند

مهدى نصرتى مدیر گروه مردم‌نهاد زیستمان در گفت‌وگو با رويداد٢٤، با اشاره به احداث كلبه‌هاى شناور در تالاب استيل آستارا كه باعث آسيب‌هاى زیست محیطی به منطقه شده، گفت: اين اتفاق در سكوت  كامل خبرى رخ داد و ما به عنوان فعالان محيط زيست هيچ اطلاعى از آن نداشتيم. مسئولان استانی در حالی ویلاهای شناور را در تالاب استيل آستارا افتتاح كردند كه حتى برخى مسئولان اداره محيط زيست استان هم از آن اطلاع نداشتند.

حتی برای فاضلاب ویلاهای شناور هم فکر نکرده‌اند
 
نصرتى ادامه داد: مدتى قبل متوجه شديم كه كلبه شناورى را در اين منطقه افتتاح كرده‌اند و قرار است كلبه‌ها و ويلاهاى مشابه ديگرى را هم در اين منطقه و هم در تالاب‌هاى ديگر احداث كنند. اين كلبه‌ها آسيب‌هاى بسيار جدى به تالاب وارد مي‌كنند. آلودگى‌هاى صوتى، فاضلاب و ... از جمله آسيب‌ها و آلودگى‌هايى هستند كه به اين منطقه وارد مي‌كنند. متاسفانه مسئولان حتی برای فاضلاب ویلاها فکری نکرده‌اند.

ایجاد خطر برای زیستگاه عقاب دم‌سفید و پلیکان خاکستری

اين فعال محيط زيست با بيان اينكه تالاب استيل در كريدور مهاجرتى پرندگان مهاجر قرار دارد، تصريح كرد: پرندگان مهاجر هرساله از شمال اروپا و سيبرى به اين منطقه مهاجرت مي‌كنند و به دليل متعادل بودن آب و هوا، تالاب استيل را براى استراحت انتخاب مي‌كنند. تالاب استيل بزرگترين مركز زادو ولد و جوجه‌آورى پرندگان بزرگ ايران است. اسامي پرندگانى كه در تالاب استيل استراحت يا زندگى مي‌كنند در فهرست سرخ سازمان جهانى حفظ طبيعت IUCM، كه متعلق به پرندگان در معرض انقراض يا تهديد هستند، آورده شده است مانند پليكان خاكسترى يا عقاب دم سفيد.

نصرتى با تاكيد بر اينكه تالاب استيل آخرين زيستگاهى است كه پرندگان در آن احساس امنيت می‌كنند، تصريح كرد: در اين مسير تقريبا تمامى زيستگاه‌ها از بين رفته است و فقط تالاب استيل باقى مانده است.  اگر اين زيستگاه را هم از ميان ببريم، ممكن است كل آن منطقه را از دست بدهيم و انقراض بسيارى از پرندگان نادر را رقم بزنيم. 

سهمیه آب کشاورزان برای ویلای شناور استفاده می‌شود!

مهدى نصرتى، ادامه داد: طرح کلبه‌های شناور نه تنها براى پرندگان، بلكه اين اتفاق يك مشكل امنيتى را هم رقم زده است. تالاب استيل محل ذخيره آب صدها هكتار از اراضى كشاورزى اين منطقه است. هرساله بخشى از آب اين تالاب را براى بخش كشاورزى باز می‌كنند و بالاى ٤٠٠ هكتار از اراضى از اين تالاب تامين می‌شوند. امسال نيز بر اساس كم شدن بارش‌ها، آب تالاب نيز كاهش پيدا كرده است و كشاورزان براى تامين آب با مشكلات عديده اى مواجه شده‌اند و همين اتفاق باعث درگيرى ميان كشاورزان و ميرآب منطقه شده است. به معناى ديگر اگر بخواهند كلبه‌ها را روى سطح آب نگاه دارند بايد مراقب باشند سطح آب از يك حد مشخص پايين‌تر نيايد.

اين فعال محيط زيست با بيان اينكه عمق تالاب حدود نيم متر است، خاطرنشان كرد: براى اينكه بتوانند كلبه‌ها را روى آب نگاه دارند سهميه آب كشاورزان را كم كردهاند. در اين شرايط  بحرانى كه كشاورزان با كم آبى شديد مواجه هستند، اين مسئله هم به اين موضوع اضافه شده است و می‌تواند تنش امنيتى و سياسى را به دنبال داشته باشد. 

محیط زیست نمی‌تواند جلوی استانداری مقاومت کند

نصرتى با بيان اينكه فعالان زيست محيطى منطقه با اين اتفاق كاملا مخالف هستند، گفت: رده‌هاى بالاى زيست محيطى عدم رضايت خود را با اين موضوع اعلام كرده‌اند، اما معلوم نیست چه كسى مجوز ساخت اين كلبه‌ها را داده است.

او ادامه داد: گفته شده مدير كل محيط زيست گيلان با این طرح موافقت کرده است، زيرا ايشان زير نظر استاندار هستند و از آنجايى كه این طرح را خود استاندار داده و مجموعه او هم پروژه را تامين مالى می‌كند، مديركل محيط زيست استان نمی‌تواند مقاومت كند. در تمامى جلساتى كه حضور داشتيم به ما اعلام كردند كه مديركل محيط زيست نمی‌تواند جلوى استاندار ايستادگى كند.

زنجیره انسانی ایجاد کردیم

اين فعال زيست محيطى در ادامه تصريح كرد: مسئولان به صورت مخفيانه اقدام به افتتاح طرح كردند. زمانى كه ما متوجه شديم مردم را جمع كرديم و به محل مورد نظر رفتيم تا جلوى افتتاح را بگيريم، اما آنها زودتر متوجه شدند و پس از افتتاح از منطقه دور شدند.

نصرتی ادامه می‌دهد: ما حتى دنبال ماشين استاندار رفتيم اما نتوانستيم با آنها صحبت كنيم به همین دلیل همانجا اولين زنجيره انسانى تشكيل داديم تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانيم. بعد از اين اتفاق سريعا با تمامى مسئولان منطقه نامه‌نگارى كرديم و درخواست توقف اين كار را داديم. حتى در تمامى نامه‌ها توضیح پرنده‌شناسان بزرگ كشور را ضميمه كرديم. ما به شدت اعتراض كرده‌ايم و در حال شفاف‌سازى اذهان عمومى در اين خصوص هستيم اما تاكنون پاسخ روشنى از سوى مسئولان دريافت نكرده‌ايم.

افتتاح کلبه‌های شناور در تالاب استیل مخفیانه بود/ حمایت مالی استاندارگیلان از طرح تخریبی

نصرتى با بيان اينكه همزمان با افتتاح طرح كلبه‌هاى شناور، طرح سايت پاراگلايدر را هم راه‌اندازى كرده‌اند، خاطرنشان كرد: همان زمانى كه كلبه شناور را افتتاح می‌كردند يک پاراگلايدر نيز بر فراز تالاب استيل در حال  پرواز بود، اكنون در فصل جوجه‌آوری پرندگان هستيم و در  تالاب نيز درختانى منحصر به فرد روييده است كه بسيارى از پرندگان نادر اين درختان را براى سكونت انتخاب كرده‌اند.

این فعال محیط زیست می‌گوید: زمانى كه جوجه‌های حساس هزاران پرنده تازه سر از تخم در آورده‌اند، كلبه‌هاى شناور نیز در حال حركت هستند و همزمان عده‌ای دیگر با قايق‌هاى موتورى لابلاى درختان و در چندسانتيمترى لانه پرندگان ويراژ مى‌دهند.  واقعا باور كردنى نيست در چنين محيطى كه ارزش جهانى بسيار بالايى دارد این اتفاقات توسط خود مسئولان حفظ محيط زيست رخ می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان