تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
فرماندار آستارا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پروژه ویلاهای شناور در تالاب استیل کارشناسی شده است/ فعالان محیط زیست نگاه احساسی دارند!

رنجکش فرماندار آستارا، بر این عقیده است که طرح کلبه‌های شناور در تالاب استیل هیچ ضرر و مشکلی برای منطقه ندارد، زیرا این طرح در کارگروه‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و هیچ آسیبی برای تالاب ندارد، نباید نگاه احساسی داشته باشیم.
رویداد۲۴ فرماندار آستارا در حالی صریحا از طرح کلبه‌های شناور در تالاب استیل حمایت می‌کند و اعتقاد دارد آسیبی به منطقه تالاب وارد نمی‌کند که فعالان محیط زیست استان نسبت به خطرات و آسیب‌های طرح برای منطقه هشدار داده دادند؛ ضمن آنکه گفته می‌شد میان کشاورزان و میرآب منطقه بر سر کاهش سهمیه آب زمین‌های کشاورزی تنش پیش آمده بود. 
 
فعالان محیط زیست معتقدند تالاب استیل منطقه تحت حفاظت محیط زیست است اما کلبه‌های شناور آنحا را به محیطی آسیب‌زا برای پرندگان تبدیل کرده است. همچون همیشه نگاه مسئولان با مردم تفاوت دارد: فرماندار آستارا معتقد است پشتوانه کارشناسی طرح عالی بوده است!
 
هیچ ساخت‌وسازی در تالاب بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست انجام نمی‌شود

یونس رنجکش فرماندار آستارا در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت طرح کلبه‌های شناور در منطقه تالاب استیل آستارا، گفت: تالاب استیل جزء تالاب‌های تحت حفاظت محیط‌زیست استان است و هر اقدامی که قرار است در این منطقه انجام شود باید با نظر و هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست باشد و هیچ دستگاهی بدون هماهنگی حق ساخت و ساز، بهره‌برداری و بهره‌وری درمحیط تالاب را ندارد.  
 
آب تالاب استیل تحت نظارت سازمان آب منطقه است

فرماندار آستارا با بیان اینکه باید از محیط‌های طبیعی با توجه به ظرفیت‌ها، ارزش اقتصادی تولید شود، تصریح کرد: تالاب استیل یک تالاب دست‌ساز است که طی 120 الی 130 سال گذشته توسط ساکنان منطقه برای مصارف مورد نیازی که داشتند ساخته شد. این تالاب به مرور تبدیل به محلی برای سکونت پرندگان مهاجر شد. 

متاسفانه به دلیل دخالت‌های بی‌رویه و اتفاقات تلخی که به دلیل دخالت‌های انسانی رخ داده است، تالاب نیز دچار چالش شده و دیگر شرایط یک یا دو دهه گذشته را ندارد. اکنون آب این منطقه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود زیرا تحت مدیریت منابع طبیعی است و آب آن نیز تحت مدیریت و نظارت سازمان آب منطقه است.   
 
ویلاهای شناور طرح سازمان محیط زیست بوده است

رنجکش ادامه داد: تالاب محل سکونت پرندگان  خصوصا پرندگان مهاجر بوده است. بار دیگر تاکید می‌کنم هرگونه دخل و تصرف و ساخت‌وساز در این منطقه تحت نظارت و مدیریت سازمان محیط زیست استان است. در بحث ویلاها و کلبه‌های شناور باید بگویم که این طرح را خود محیط زیست استان برای احیای تالاب‌ها و با توجه به ارزش‌های اقتصادی آن‌ها و استفاده بهینه از ارزش‌های آبی، در نظر گرفته است. این طرح بنا دارد به عنوان یک طرح تضمین و تامین کننده تالاب باشد و بتواند در حوزه گردشگری نیز موثر واقع شود.  
 
هیچ درگیری و تنشی میان میرآب و کشاورزان منطقه رخ نداده است

رنجکش با بیان اینکه هیچ درگیری میان میرآب و کشاورزان منطقه بر سر سهمیه آبی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: چه کسی این حرف را زده است؟ مناین موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم. این خبر اصلا صحت ندارد و هیچ‌ درگیری اتفاق نیفتاده است. ما به برخی از فعالان محیط زیستی شهرستان توصیه می‌کنیم که احساسی نباشند و با نگاه واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنند. همه ما بر این باور هستیم که محیط زیست باید بماند تا پس از آن بتوانیم بهره‌وری صحیحی را از آن داشته باشیم.  
 
در نظر گرفتن اعتبارات خاص برای احیای تالاب‌ها از سوی استاندار

فرماندار آستارا با بیان اینکه شایعاتی که در خصوص حمایت مالی و معنوی استاندار از طرح کلبه‌های شناور می‌شود صحت ندارد، تصریح کرد: کشور یک ضوابطی دارد و اینگونه نیست که برای طرح‌ها و برنامه‌های این‌چنینی نظر یک شخص یا یک مسئول دخیل باشد، بلکه این مباحث نتیجه تصمیم جمعی است و متخصصان در این خصوص نظر می‌دهند و موضوع در کارگروه‌های مربوطه نیز مطرح می‌شود و نظرهای کارشناسی نیز در این خصوص ارائه می‌شود. نگاه استاندار به بهره‌وری صحیح ظرفیت‌های گیلان است و اعتباراتی را برای طرح‌های مختلفی مانند احیا تالاب‌های استان در نظر گرفته‌اند.  
 
فضای تالاب تا سال گذشته محل دفن زباله بود/ تالاب استیل را احیا کردیم

رنجکش، با تاکید بر اینکه مرجع اصلی ما در مباحث زیست‌‌محیطی، سازمان حفاظت از محیط زیست است، گفت: زمانی که اداره کل محیط زیست برای این موضوع طرح جامع تعریف می‌کند، زمانی که برای آن منطقه طرح جامع پرنده‌نگاری و پژوهشی تعریف می‌شود، طبیعتا دیگر این یک استفاده یک‌طرفه نیست و استفاده بر اساس ظوابط و به نوعی چندسویه است. بحث ما این است که باید تلاش کنیم تا بهره‌وری درست و صحیحی از محیط داشته باشیم. متاسفانه برخی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و ما نیز برایشان احترام قائل هستیم، البته نگاه ما نیز توجه و دقت به همین دغدغه‌ها است، اما نباید این افراد فضا را تبدیل به فضای احساسی کنند، فضا باید بر اساس منطق و واقعیت باشد.
 
فرماندار آستارا ادامه داد: تالاب استیل تا سال گذشته یک محیط کاملا نامطبوع و نامناسب بود که به محل دفن زباله‌ها تبدیل شده بود. ما آمدیم محیط را بهسازی کردیم، آیا این کار به محیط آسیب می‌زند؟ به شما اطمینان می‌دهم که در آنجا هیچ روندی که به محیط زیست آسیب می‌زند صورت نمی‌گیرد. زیرا بقای گردشگری طبیعی در حفظ محیط زیست است. اکنون فقط یک کلبه شناور موقت در منطقه تالاب وجود دارد و تا زمانی که محیط زیست اعلام نهایی نکند، طرح اجرایی و عملیاتی نخواهد شد.  در ضمن پیش‌بینی شده است که قایق‌های موتوری به هیچ عنوان در منطقه عبور نکنند و رفت‌ و آمد با قایق‌های پارویی صورت بگیرد. البته فقط یکبار این اتفاق رخ داد و آن‌هم مهمان‌ها برای بازدید آمده بودند که می‌خواستند شرایط و محیط را به درستی بررسی کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان