تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
گفت‌وگوی رویداد۲۴ با دریافت‌کنندگان ارز دولتی واردات موبایل؛

هرشرکتی با دلالان زد و بند داشت، ارز بیشتری گرفت/ سازمان مالیات کاری ندارد موبایل کدام نرخ ارز فروخته شده است

دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات موبایل می‌گویند هر شرکتی زد و بند بیشتری با دلالان داشته است، توانسته سهم بیشتری برای دریافت ارز داشته باشد. آنها می‌گویند اداره دارایی برای اخذ مالیات کاری به این موضوع ندارد که شرکت ارز دولتی گرفته یا ارز آزاد!
هرشرکتی با دلالان زد و بند داشت، ارز بیشتری گرفت/ سازمان مالیات کاری ندارد موبایل کدام نرخ ارز فروخته شده است

رویداد۲۴ اعتراض فروشندگان بازار موبایل تهران همچنان ادامه دارد. آنها از گرانی دلار و نوسان نرخ ارز گلایه دارند. اما این همه ماجرا نبود. در نخستین روز اعتصاب فروشندگان موبایل، وزیر ارتباطات در جمع معترضان حاضر شد و گفت با متخلفان برخورد خواهد شد. ساعتی بعد وزارت ارتباطات فهرستی از 40 شرکت واردکننده موبایل منتشر کرد که با ارز دولتی موبایل وارد کرده بودند و با ارز آزاد در بازار فروخته بودند. شرکت‌هایی که کمتر از یک ماه سابقه داشته‌اند و نام برخی از آنها حتی برای خود موبایل‌فروشان نیز ناآشنا بود. آذری جهرمی نیز در نخستین گزارش خود از رسیدگی به وضعیت یکی از همین شرکت‌ها خبر داد نوشت شرکت نودیس پرداز ۲۰۰۰۰ گوشی آیفون وارد کرده که ۱۵۰۰۰ تای آن را یکجا و دو میلیون تومان گران‌تر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و ۵۰۰۰ گوشی را در انبار موجود داشته است. فروش گوشی‌های اپل شرکت نودیس پرداز توسط دیجی‌کالا انجام می‌شد، با اینهمه لحظاتی پس از اعلام نام این شرکت شرکت دیجی‌کالا تمام گوشی‌های اپل را در سایت خود ناموجود اعلام کرد که همین موضوع این شائبه را پیش می‌آورد که شرکتی که بخشی از گوشی‌های موبایل را انبار کرده، شرکت دیجی کالا بوده است.

هرشرکتی با دلالان زد و بند داشت، ارز بیشتری گرفت/ سازمان مالیات کاری ندارد موبایل کدام نرخ ارز فروخته شده است
لزومی نمی‌بینم پاسخگو باشم

تماس خبرنگار رویداد۲۴ با احمد پاسدار مدیرعامل نودیس پرداز که بدون عضویت در اتحادیه واردکنندگان و با سابقه یک‌ماهه در واردات موبایل توانسته بود 26 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کند- برای گرفتن اطلاعات بیشتر بی‌نتیجه بود و به جز صحبت‌هایی درباره دلایل انتشار اسناد، تنها پاسخ شنیدیم که احمد پاسدار لزومی نمی‌بیند به کسی پاسخ بدهد!

هرشرکتی با دلالان زد و بند داشت، ارز بیشتری گرفت

با مدیر شرکت دیگری تماس می‌گیریم. وحید روزافزا مدیر شرکت سیب طلایی هوشمند که نام شرکتش میان دریافت‌کنندگان ارز دولتی بوده است. از او می‌پرسیم نام شرکت‌ها چگونه برای دریافت ارز مشخص شده و مکانیسم میزان پرداخت‌ها چگونه بوده است؟ می‌گوید این مکانیزم تابع هیچ مقرراتی نبود و هرشرکتی که ارتباط و زد و بند بیشتری با دلالان داشتند، توانست سهم بیشتری از ارز را به خود اختصاص دهند. با اینهمه او نیز از اعلام اسامی دلالان خودداری می‌کند.

روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی کوتاه خود با رویداد۲۴ به ابهام‌های این موضوع پاسخ داده بود و گفته بود انتخاب شرکت‌ها برای پرداخت ارز دولتی بر اساس انتخاب وزارت صنعت بوده است.

مدیر شرکت سیب طلایی هوشمند به رویداد۲۴ می‌گوید: به این راحتی نیست که هرکسی به بانک ورود کند ارزهای لازم را دراختیارش قراردهند، بلکه این اتفاق تنها با داشتن ارتباط و دادن رشوه انجام شده است.

سه بحران در بازار وجود داشت

نام شرکت توسعه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بین المللی داتیس امرتات نیز در میان فهرست منتشر شده وزارت ارتباطات به چشم می‌خورد. محمد علمداری مدیر عامل این شرکت به رویداد 24 می‌گوید: در لیست وزارت ارتباطات مبلغ تخصیص داده شده برای شرکت ما 5452905 یورو است اما دو سوم این مبلغ به شرکت اختصاص داده شده است

او می‌گوید: بخش عظیمی از کالاهای وارد شده قبل از وقوع بحران‌های مالی تلفن همراه فروخته شده و از تاریخ 12 خرداد تاکنون هیچ کالایی وارد نشده و در توضیح بیشتر تاکید می‌کند که قیمت موبایل از سال 97 سه مرحله را پشت سر گذاشت؛ مرحله اول فرودین ماه و قبل از سیاست تک نرخی کردن ارز بود که همه با دلار آزاد وارد می‌کردند. مرحله دوم از تاریخ 21 فرودین ماه به بعد بود که مدتی بازار ناآرام شد اما کم کم نظم به بازار موبایل بازگشت. مرحله سوم نیز از تاریخ اول خردادماه بعد از مصوبات بانک مرکزی بازار از حالت تعادل خارج شد و به دلیل چرخه‌ای از تصمیمات نادرست دچار التهاب شد.

سازمان مالیات کاری ندارد موبایل کدام نرخ ارز فروخته شده است

از یکی دیگر از مدیران پرسیدیم باتوجه به قانون، تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد مشمول مالیات می‌شود آیا برای این تفاوت رقم فاحش، مالیات پرداخت شده است یا خیر؟ جواب می‌شنویم مالیات سال 97 درپایان سال مالی محاسبه می‌شود و ازطرف دیگر اداره دارایی هم به این موضوع کاری ندارد که کالا با کدام نرخ ارز فروخته شده است.

ارز دولتی با قیمت بسیار بالا در بازار فروخته‌ شد

شرکت ایما همراه نیز از شرکت‌هایی است که نامش در فهرست 40 تایی وزارت ارتباطات قرار داد. مهران معظمی مدیر عامل این شرکت به رویداد۲۴ گفته است: ارز تخصیص داده شده به شرکت‌ها براساس قیمت دولتی فروخته شده و عده‌ای ارزهای تخصیص داده شده را با قیمت بسیار بالا فروخته‌اند.

مدیر عامل مورد نظر در دسترس نیست

پیگیری‌های رویداد۲۴ درمورد دیگر شرکت‌های واردکنندگان موبایل همچون شرکت هماهنگ پردازش هوشمند که آن هم 26 میلیون یورو ارز دولتی گرفته بی‌نتیجه بود و تنها اعلام شد که مدیرعامل به سفر خارجی رفته است و نمی تواند پاسخگو باشد. جالب آنکه در پیگیری بعدی اعلام شد که مدیرعامل درجلسه حضور دارد! همچنین تلفن مدیر عامل اسپیناس تجارت نیکان که بیش 10میلیون یورو دریافت کرده یا مدیر عامل یاس جهان نیز که بیش از 9 میلیون یورو دریافت کرده بود، از دسترس خارج شده بود!

جدول زیر عضویت شرکت‌های واردکننده موبایل در اتحادیه واردکنندگان را نشان می‌دهد. این جدول شامل شرکت‌هایی است که بیش از 1 میلیون یورو ارز دریافت کرده‌اند.

هرشرکتی با دلالان زد و بند داشت، ارز بیشتری گرفت/ سازمان مالیات کاری ندارد موبایل کدام نرخ ارز فروخته شده است
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان