تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۷
پیام روشن یا تهدید؟

واکنش رسانه‌های جهان به احتمال بستن تنگه هرمز؛ سپاه را دست کم نگیرید!

اظهارات رییس‌جمهور کشورمان در سوئیس درباره تلاش آمریکا برای کاهش تولید و صادرات نفت ایران و اینکه با چنین اقدامی، تضمینی برای سهولت انتقال نفت کشورهای همسایه نیز وجود ندارد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.
واکنش رسانه‌های جهان به احتمال بستن تنگه هرمز؛ سپاه را دست کم نگیرید!

رویداد۲۴ «حسن روحانی» رییس جمهور کشورمان روز سه‌شنبه در جریان سفر به سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

«سی ان ان» در گزارشی نوشت: مقام‌های ایران قبلا نیز تهدید کرده بودند که تنگه هرمز که اصلی‌ترین گذرگاه انتقال نفت خلیج فارس به دریای عربی است، را می‌بندند. اظهارات روحانی بعد از اظهارات ترامپ درباره اینکه بسیاری از کشورها قول داده‌اند که واردات نفتشان را از ایران به صفر خواهند رساند، مطرح شده است.

«گلف نیوز» در گزارشی نوشت: ایران تهدید کرد که تنگه هرمز را خواهد بست. این رسانه به اظهارات «قاسم سلیمانی» که از «حسن روحانی» بابت تهدید آمریکا به بستن تنگه هرمز در صورت کاهش صادرات نفت ایران تشکر کرده بود، اشاره کرد و نوشت: «حسن روحانی» در اظهارات خود به صراحت از بستن تنگه هرمز حرفی نزد، ولی مقامات ایرانی در گذشته بارها تنگه هرمز را که مسیر اصلی انتقال نفت است، در انتقام‌جویی از هر‌گونه اقدام آمریکا علیه ایران تهدید به بستن کرده بودند.

«اویل پرایس» هم در گزارشی به ادعای سخنگوی ارتش آمریکا در مورد تضمین عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز با کمک سربازان آمریکایی و متحدان منطقه‌ای آنها، علی‌رغم تهدید «روحانی» به بستن این مسیر مواصلاتی، اشاره کرده و نوشت: ایران پیش‌تر هم در موارد متعدد عدم توافق‌نظر با غرب، تنگه هرمز که خلیج فارس و کشورهای تولیدکننده نفت عربستان، امارات، بحرین، کویت و قطر را به اقیانوس هند وصل می‌کند، تهدید به بستن کرده بود. تنگه هرمز یکی از استراتژیک‌ترین تنگه‌های آبی جهان است.

این رسانه در ادامه نوشت: روحانی از سوی سیاست‌مداران اروپایی یک رییس‌جمهور اصلاح‌طلب خوانده می‌شود. این درحالی است که چند ساعت بعد از اظهار‌نظر او درباره تنگه هرمز، «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران از رییس‌جمهور بابت مواضع سختگیرانه‌اش تشکر کرد. 

«اویل پرایس» نوشت: هیچ تهدید مستقیمی انجام نگرفته، اما بستن تنگه هرمز برای همه دارای اهمیت استراتژیک است. تهدید ایران به بستن این تنگه موضوع جدیدی نیست. در زمان جنگ معروف به «جنگ تانکرها» (۱۹۸۰-۱۹۸۸) ایران همین تهدید را مطرح کرده و حتی به طور موقتی این تنگه را مسدود کرد. نیروهای دریایی غرب قادر به جلوگیری از چنین اقدامی هستند، اما تعداد بیشماری تانکر و کشتی‌های حمل و نقلی در این دوره تحت تاثیر قرار گرفتند.

این رسانه مدعی شد: «در دهه اخیر، رویارویی‌های نظامی زیادی در این منطقه اتفاق افتاده و اغلب بین ناوهای گشت‌زنی آمریکایی در خلیج فارس و کشتی‌های سپاه بوده است. کشتی‌های سپاه تهدیدی برای دریانوردی این منطقه به شمار می‌روند؛ چراکه به سختی ردیابی شده و با توجه به سرعت نسبتا بالایشان می‌توانند به هرجایی بروند.»

این رسانه تاکید کرده قابلیت‌های نیروی دریایی سپاه نباید دست کم گرفته شود. آنها نزدیک به ۲۵۰۰۰ پرسنل دارند که با ناوهای معمولی ایرانی که دارای هفت ناوچه و ۳۲ موشک پرسرعت بر روی عرشه است، ترکیب شده و همگی دارای موشک دور-برد «نور  C-۸۰۲» است. منطقه عملیاتی اصلی نیروی دریایی سپاه، اطراف تنگه هرمز است. پایگاه‌های آنها در خلیج فارس واقع شده است.

«بیزینس تایمز» هم در گزارشی به افزایش قیمت نفت خام در اثر کاهش موجودی‌های نفتی آمریکا توامان به تهدید تلویحی «روحانی» به بستن تنگه هرمز اشاره کرده است.

یک تحلیل گر موسسه نفتی PVM  در گفت‌وگو با این رسانه با اشاره به توافق جدید اوپک برای افزایش تولید نفت، گفت: «در شرایط عادی زمانی که از افزایش تولید جهانی و منطقه‌ای نفت حرف می‌زنیم به معنای برداشته شدن فشارها از قیمت نفت است. در شرایط کنونی وضعیت برای توزیع عادی نیست. در این موقعیت، اینکه درباره افزایش قیمت‌ها با وجود اعلام افزایش تولید حرف بزنیم، چیز عجیبی نیست.»

«رویترز» هم در گزارشی نوشت: «حسن روحانی» به صراحت چیزی را اعلام نکرد، ولی یکی از فرماندهان ارشد سپاه روز چهارشنبه به وضوح گفت: «ایران هر گونه تلاش برای صادرات نفت خام برای خلیج فارس را در مقابل اقدامات مخاصمه‌جویانه آمریکا مسدود خواهد کرد.»

این رسانه به اظهارات «اسماعیل کوثری» اشاره کرده و نوشت: او گفته «اگر کسی بخواهد صادرات نفت ایران را مسدود کند، ما اجازه هیچ انتقال نفتی از طریق تنگه هرمز را نخواهیم داد.»

«رویترز» به یادداشت «قاسم سلیمانی» در تحسین مواضع رییس جمهور در قبال غرب نیز اشاره کرده و نوشت: فرمانده سپاه قدس در بیانیه‌ای خطاب به روحانی گفته: «دستان شما را برای چنین اظهارات به موقع و خردمندانه‌ای می‌بوسم.»

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان