تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
حاشیه‌های استیضاح وزیر کار ؛

جای ربیعی در وزارت خارجه است!/ ماراتن مجلس و افشای زندگی خصوصی فرزندان نماینده‌ها +تصاویر

جلسه امروز استیضاح علی ربیعی با حاشیه‌های بسیاری همراه بود و پای رانت خانواده‌‍ و فرزندان برخی نمایندگان نیز به مجلس کشیده شد.
امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران
رویداد۲۴ تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با 40 امضا اعلام وصول شد. وی پیش از این در 22 اسفند 96 نیز با تقاضای 24 نماینده در مجلس استیضاح شد اما وی باردیگر موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.

مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که علی‌رغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نمی‌شد.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس در تذکری با استناد به ماده 223 آیین نامه داخلی گفت: احساس می‌کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است.

وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.

پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.

رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما باز هم هیچ نماینده ای نرفت.

لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر، پس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید. در این زمان محل سخنرانی نمایندگان شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی درموافقت با استیضاح نشدند. در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و خطاب به خبرنگاران گفت: لطفا جلسه را ترک کنید.

در این زمان لاریجانی اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران که جلسه را ترک کنند.

این موضوع باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماعی و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند.

اکنون بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شده است.

علی رستمیان: به نمایندگان رشوه داده‌اند

 علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بنده از طرف کمیسیون اجتماعی چند استان را در بحث مسائل حمایتی کمیته امداد و بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند.

وی در ادامه بیان کرد: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رئیس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس ادامه داد: زمانی که وارد شدم مشاهده کردم آقای بندپی تنها۲۰ میلیون  پول را به خیریه‌ها داده است و بقیه آن را خودش برداشته و از محل خرید ویلچر و کمک به ایتام خرج  کرده و ماشین شاسی بلند خریده است. آقای ربیعی شما که اسم کارگر و معلول می‌آید غش می‌کنید و اشک می‌ریزید آیا این "شوی تبلیغاتی نیست؟" شما باید با قضایای آقای بندپی برخورد می‌کردید. شما حتی سر خود را به نشانه تاسف تکان ندادید و گفتید این اتفاق‌ها می‌افتد.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای بندپی به شهادت مجمع نمایندگان استان‌ لرستان در دو نوبت در استان لرستان حضور پیدا کرد. یک بار به معنای سفر کاری و یک بار به منظور همایش مدیران بهزیستی. ایشان دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در نظر نمی‌گیرد. ۱۲-۱۳ نفر در یک سیاه چادر در منطقه خوش آب و هوای الشتر شاهانه پذیرایی  می‌کنند.  آقای وزیر این پول‌ها از کجا می‌آیند. ۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شد.

رستمیان افزود: آیا کارگری که برایش اشک می‌ریزید می‌تواند یک قلم از غذاهای سفره رنگین آقای بندپی را بخورد. باور می‌کنم وقتی در قاب تلویزیون قرار می‌گیرید اشک شما «شوی تبلیغاتی» است.

 نگهبان سلامی: آقای ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید

  محمود نگهبان سلامی طی جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است یا خیر؟

وی افزود: در ارتباط با حوزه اشتغال باید بگویم که آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است.

وی همچنین بیان کرد:‌در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره‌ی وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار گیریم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ وزیری که نتواند آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند چگونه به لحاظ اجتماعی جامعه را توانا خواهد کرد؟ در حالی که شما کشور را از لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین‌ها تبدیل کرده‌اید. آیا فکر کرده‌اید که به جای استیضاح خود کناره گیری کنید و جوانان جای شما را بگیرند؟

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است گفت: دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.

وی در پایان گفت:‌ آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امور غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.

علی اکبری: لحن وزرا پس از رای اعتماد تغییر کرد

علی اکبری به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: ما نماینده مردم هستیم و سرمایه ما اعتماد مردم است اما تکلیف‌مان در قبال این اعتماد چیست؟ آیا حق مردم را ادا کرده‌ایم؟ تعدادی از نمایندگان بر اساس وظیفه‌شان نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام کردند و حالا نمایندگان باید بر پایه اعتقاد به حق، عدالت و انصاف و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود تصمیم منصفانه و خداپسندانه بگیرند.

وی با بیان اینکه وزیر کار در انجام وظایفش کوتاهی کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: حضور آقای ربیعی در وزارت کار نیازمند بازنگری نمایندگان و پیشگیری از خسارت است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تابستان سال ۹۴ در سفر هیات دولت به خراسان شمالی با مصوبه هیات وزیران و رییس‌جمهور کلنگ اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان به زمین زده شد و مقرر شد با محوریت وزارت کار که اکثریت سهام را دارد این کار انجام شود و منابعی از صندوق توسعه و سایر منابع پیش‌بینی شود تا عملیات اجرایی آغاز شود. این امر امیدی را در جوانان جویای کار به وجود آورد و مردم خراسان شمالی این تصمیم دولت را در راستای کمک به رفع مشکل بیکاری دانستند اما بعد از گذشت سه سال از این کلنگ نافرجام ثمره‌ای حاصل نشد.

اکبری ادامه داد: در دو سال اخیر وزیر کار بارها گفته عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود و در رای اعتماد هم گفتند که این کار به زودی انجام خواهد شد اما پس از رای اعتماد لحن ایشان و سایر همکاران‌شان تغییر کرد. در زمان استیضاح هم همکاران آقای وزیر به سراغ من آمدند ولی جز وعده اتفاقی نیفتاد. در روزهای اخیر باز هم همکاران ایشان با من تماس گرفتند و گفتند این کار انجام می‌شود. آیا در زمان کلنگ زدن این پروژه اراده جدی برای انجام آن وجود داشته است؟

حسن سلیمانی: عوامل پشت پرده در مجلس برای اخلال در استیضاح وزیر تعاون معرفی شود

حسن سلیمانی درمتقاضی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.

وی افزود: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.

سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟

وی افزود: چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

قاسم جاسمی: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند

سید قاسم جاسمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.

وی در ادامه بیان کرد: بنده در جلسات گذشته دیدم در رای اعتماد به وزرا بعد از این‌که صحبت‌های وزرا تمام می‌شد وزرا را در آغوش می‌گرفتند. این رفتار در شأن نمایندگان نیست بلکه ما نمایندگان مردم هستیم. دلیل این‌که صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با این تفکر و اعتقاد و روشی که بعضی از نمایندگان دنبال می‌کنند ما نمی‌توانیم یک وزیر را استیضاح کنیم بلکه یک کارمند اداری را در یک بخش نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم. آقای ربیعی عنوان عریضی که شما در خصوص تعاون یدک می‌کشید یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان بخش مردمی امری مهم و لازم است. چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشتید و در تصمیمات کلان آن را در نظر نگرفتید؟

وی تصریح کرد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند.

جاسمی خاطر نشان کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما آنقدر وضعیت خوبی دارد که مشکلی اصلا دیده نمی‌شود و رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده است. مشکلاتی که در کشور ما است را وارونه جلوه می‌دهند اصلا اینها مشکلات آمریکا و اروپاست و کشور ما مدینه فاضله است و ما هیچ مشکلی نداریم.

وی در پایان گفت: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است. من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.

حسین مقصودی: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در  موافقت با استیضاح وزیر کار خطاب به رئیس جمهور بیان کرد:‌ آقای رئیس جمهور امروز وزیر مقصر نیست امروز شما مقصر هستید. شما که ادعای اتحاد ملی دارید اما وزیری که به صورت ناپلئونی رای آورد را نگه داشتید. آقای رئیس جمهوری امروز مقصر این قصه پر غصه مجلس شما هستید. شاهد بودید که این وزیر سه بار استیضاح شد. اما او را نگه داشتید. من با امیری معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین آقای کرباسیان و آقای ربیعی چه کنیم. ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید! ایشان تلویحا گفتند که هزینه این موضوع بر عهده مجلس باشد.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد: آقای ربیعی شما آخر لابی گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرد. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید.

مقصودی گفت: امروز نمایندگان می‌گویند وزیر اقتصاد در اولویت است اما سوال من این است مگر وزارت کار، وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت کار است. در بانک توسعه و تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره این مملکت پول برداشت شد. آقای ربیعی جواب مردم و جواب مقام معظم رهبری را چه می‌خواهید بدهید. بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه کار و تامین اجتماعی، شستا، سازمان بیمه روستاییان، صندوق سرمایه گذاری و تعاون اقتصادی نیست؟

نماینده مردم سبزوار بیان کرد:‌ برای همکارانی متاسفم که امروز می‌گویند فلان نماینده به دلیل تعویض فلان رئیس طرح استیضاح را مطرح کرده. آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

یحیی کمالی‌پور:  شستا نتوانسته جلوی رانت و فساد را بگیرد

یحیی کمالی‌پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی گفت: اتفاق صبح امروز مجلس بنده را بر آن داشت که صرف نظر از مسائل سیاسی به عنوان یک قاضی و جانباز جنگ تحمیلی مطالبی را بیان کنم.

وی ادامه داد: وزرات تعاون، کار و  رفاه اجتماعی نتوانسته خواسته‌های جامعه هدف خود یعنی رضایتمندی و اشتغال‌زایی را تحقق دهد و دغدغه زیر مجموعه این وزارتخانه همچنان باقی است. مجلس در راس امور با تصمیم امروز خود باید نشان دهد همچنان در راس امور است. جنوب استان کرمان و جنوب ده‌ها استان دیگر شرایط بدی را از نظر اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده خود دارند و وزیر باید دغدغه آنان را رفع می‌کرد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه بنده سیاسی حرف نمی‌زنم، ادامه داد: شاهد گریه‌های مردم حوزه انتخابیه‌ام هستم افرادی را می‌بینم که برای به دست آوردن یک لقمه نان چه فلاکت‌هایی نمی‌کشند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس جذب بخشی از نقدینگی کشور توسط مجموعه‌های اقتصادی شستا را از وظایف وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی دانست و افزود: بخش مهمی از اقتصاد کشور تحت مدیریت مجموعه شستا و پتروشیمی‌هایی است که زیر نظر وزیرند اما شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند و جلوی رانت و فساد جاری در این مجموعه‌ها را بگیرد.

کمالی‌پور از ربیعی پرسید: چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی کشور نشده اید و زمینه رونق اقتصادی را به وجود نیاوردید و دغدغه جوانان بیکار را رفع نکردید؟

مسعود گودرزی: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است

مسعود گودرزی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت:‌ درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم. یک اشتباه شکلی و نه محتوایی رخ داد، بنده روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کرده بودم که جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان و جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها گذاشته شود که این کار رخ نداد.

وی با اشاره به محورهای استیضاح خطاب به ربیعی گفت: شما متولی اشتغال هستید که باید به صورت جدی این کار را پیگیری کنید اما شاهدیم که علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رخ داده است.

گودرزی با طرح این پرسش که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ گفت: امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی در حال فروپاشی است، گفت: تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست. سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تامین کنیم.

وی با طرح این پرسش که طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.

گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم، گفت: نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.

هدایت الله خادمی: اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم

هدایت‌الله خادمی گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند. ما ۴۰ سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیات دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است؟

خادمی خطاب به وزیر کار گفت: اینقدر وزارتخانه شما بزرگ است و چرا روی همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟ اینها تخصص شما نیست و همه‌ اینها در حال ورشکستگی است و باعث نابودی کشور می‌شود.

وی با اشاره به تجمع نمایندگان اطراف وزیر، گفت: اجازه نمی‌دهند وزیر این حرف‌ها را گوش کند زیرا از پیش معلوم است که چه خواهد شد، وزیر هم جوابی ندارد و نمی‌خواهد جواب بدهد.

خادمی با بیان اینکه تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.

وی با بیان اینکه اوضاع معیشتی مردم خراب است و صندوق‌ بازنشستگی ورشکسته است، گفت: اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: متاسفانه دولتی‌ها بد عمل کردند و بعضی از مجلسی‌ها هم نمی‌گذارند هیچ کس را استیضاح کنیم.

امیر خجسته: ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط وزارت کار وارد بازار شده است!

امیر خجسته در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.

وی افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند،‌ ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.

نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.

خجسته افزود: این چه وضعی است که امروز در مجلس ایجاد شد. قطعا این موضوع دارای یک برنامه‌ریزی بود و از قبل طراحی شده بود. چرا به مجلس بی‌حرمتی می‌کنید؟ چرا شرایطی ایجاد می‌کنید که این جو روانی در مجلس ایجاد شود و مردم امیدشان را نسبت به مجلس از دست بدهند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.

خجسته گفت: آقای ربیعی ما از شما سوال می‌کردیم و شما باید پاسخ می‌دادید ولی دیگر جایی برای پاسخگویی نیست. با این اتفاقی که امروز رخ داد حجت شد که استیضاح باید قطعی شود. چه برنامه‌ای برای بازنشستگان دارید؟ آیا برنامه‌ها اجرا شد؟ آقای ربیعی کارگران ما در شرایط سخت به سر می‌برند، آیا کارگران متناسب با تورم تعیین تکلیف شدند؟ چه فکری برای اقشار آسیب‌پذیر کردید؟ آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشده است.

نماینده مردم همدان عنوان کرد: آقای ربیعی واردات بی‌رویه گوشی موبایل آن هم توسط متولی اصلی اشتغال کشور، ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شد، به چه حقی این کار انجام شد؟ آیا وزارتخانه شما تجاری است؟ آقای ربیعی دادن ۸۰ درصد جایگاه هیات مدیره‌ها به افراد خاص و عدم تخصص موجب ورشکستگی این شرکت‌های اقتصادی می‌شود.

خجسته در پایان تاکید کرد: حال اشتغال کشور خوب نیست، دستور وام بانک‌ها عملی نشده است. آقای ربیعی این نامه شما در خصوص وام نخبگان است، شما نوشتید این موضوع در عرض دو هفته انجام شود، بانک‌های وزارت تعاون هشت ماه است که این را دریافت کردند و بچه‌ها را سرگردان کردند. آقای ربیعی پاسخگو باشید. همکاران امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناحی نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. نگویند مجلس معامله‌گر است، مجلس معامله‌گر نیست.

هاجر چنارانی: شستا در کار واردات موبایل است

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: قبل از ورود به مجلس با خود می‌گفتم که امروز اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی برای کشور خوب است اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آنچه رهبری گفتند یعنی اصولگرایان اصلاح‌طلب برای کشور مفید هستند.

وی افزود: اینجا خانه ملت و نه خانه دولت است. ما در مجلسی هستیم که ماحصل خون شهداست. سوال این است که ما با انقلاب چه کردیم، بعد از چهل سال که از جمهوری اسلامی می‌گذرد ما چه کردیم.

وی با بیان اینکه ما در اینجا درد مردم را می‌گوییم، گفت: من نزد قالیبافی رفتم که چون یک روز سر کار نبوده بیمه‌اش قطع شده است. در این وضعیت شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم که کار می‌کنند اما درآمد آنچنانی ندارند. امروز ما نمایندگان نقطه امید ملت هستیم چون دولت از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد، گفت: قرار بود مدیریت اقتصادی در شستا برقرار شود و ۶۰ درصد آن به تامین اجتماعی واگذار شود اما تنها ۱۰ درصد واگذار شد آن هم در شرایطی که فردی در حوزه مدیریت شستا که ۲۷ سمت دیگر دارد.

چنارانی با بیان اینکه کارگران با عدم امنیت شغلی مواجه هستند، گفت: امروز ما می‌بینیم که از کارگر چک سفید امضا می‌گیرند، این چه وضعی است؟ به جامعه کارگری ظلم می‌شود. ما در این وضعیت شاهدیم که خانه کارگری تبدیل به تشکلی کاملا سیاسی شده است. خانه کارگر باید نماینده تام‌الاختیار کارگران باشد اما سیاسی کاری می‌کند.

وی در پایان گفت: آقای ربیعی به کجا می‌روید؟ شما سکان وزارتخانه‌ مهمی را دارید، آیا می‌دانید که شستا واردات موبایل کرده که اگر نمی‌دانید خیانت کرده‌اید.

نوروزی: پسر وزیر کار با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند

حجت الاسلام حسن نوروزی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.

وی خطاب به وزیر رفاه، گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.

نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.

نوروزی اضافه کرد: می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.

پزشکیان: بگویید چه کسی پول گرفته تا ربیعی رای بیاورد؟

مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت: بنده قرار نبود صحبت کنم، اما از صبح که وضع موجود و بحث‌هایی که برخی عزیزان نسبت به مجلس شد را دیدم، احساس کردم باید از مجلس و نمایندگان دفاع کنم.

او توضیح داد: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.

این عضو فراکسیون امید، گفت: کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. اینگونه حرف زدن‌ها انصاف نیست. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم. بنده هیچگاه دنبال پول، دنیا و قدرت نبوده‌ام.

وی ادامه داد:‌ آقای تقی‌زاده معاون وزیر در همین مجلس به من گفت که می‌گویند پسر بنده با پسر آقای ربیعی شرکت زده و در دبی تشکیلات راه انداخته‌اند، حال اینکه پسر من اصلا پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد. نباید از پشت تریبون تهمت بزنیم، ما مسلمانیم، حضرت علی (ع) فرمود که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست؛ یعنی حق به معنای دیدن و باطل به معنای شنیدن برای صحه گذاشتن بر موضوعی است، آیا ما می‌خواهیم بر اساس شنیده‌ها رای دهیم؟

پزشکیان ادامه داد: قبلا هم چیزهایی علیه آقای ربیعی در فضای مجازی پخش کرده‌اند اما آیا ما می‌خواهیم با این چیزها رای دهیم؟ ما به خدا و آخرت اعتقاد داریم. اگر پشت تریبون حرف و دلیلی گفته شد که ما به حق بودن آن رسیدیم پس رای دهید؛ نه اینکه بگویید اگر به استیضاح رای ندهیم اعتبار مجلس از بین می‌رود یا اینکه بگویند یکسری پول گرفتند که به آقای ربیعی رای دهند. اگر ما دنبال پول و مقام بودیم خیلی کارهای دیگر می‌کردیم و پول در می‌آوردیم.

وی با اشاره به دوران وزارتش در دولت اصلاحات گفت: بنده در دولت خاتمی، وزیر بودم. آن زمان یادم است که در جلوی وزارت کار تظاهرات و اعتصابات کارگری می‌شد، ‌این اتفاقات در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد، اما پنج سال است که آقای ربیعی وزیر است و ما شاهد این اعتراضات جلوی وزارتخانه نیستیم. این نشان می‌دهد که وزیر مشکل کارگری را در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی حل کرده است.

پزشکیان با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان از گریه کردن ربیعی، گفت: وزیر برای مردم گریه می‌کند، می‌گویید بد است. اگر قیافه می‌گرفت و مردم را تحویل نمی‌گرفت خوب بود؟ وزیر، نماینده و مسئولان باید با مردم باشند اگر هم نتوانستند مشکلات را حل کنند باید برایش گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید جواب مردم را به زبان خودشان بدهیم، آنها را تحویل گرفته و احترام بگذاریم.

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: به بنده گفتند که تو نایب رییسی و نباید حرف بزنی اما من پاسخ دادم بر اساس آنچه می‌فهمم حرف می‌زنم و دفاع می‌کنم. حالا هر کسی که می‌خواهد خوشش بیاید یا اینکه بدش بیاید. من هیچگاه از جناح و دسته‌ای بدون حق دفاع نکردم، اما به نظرم در شرایط فعلی تغییر وزیر به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: اگر رای به استیضاح نمی‌دهیم ادعا نکنیم که پول و مال گرفته‌ایم، این بی‌انصافی و نامردی است. این حرف را اگر هر نماینده، خبرنگار، رسانه و هر کسی بزند، بداند که بی‌انصافی کرده و حرف غیرحق زده است.

پزشکیان مجددا به دوران وزارتش اشاره و اظهار کرد: بنده وقتی وزیر بودم می‌گفتند که بچه‌های من در خارج هستند و دخترم بی‌ام‌و سوار می‌شود. حال که بچه‌های من روی خارج ندیده و آن زمان نه ماشین داشتند و نه از ماشین وزارتخانه استفاده می‌کردند. انصاف هم خوب چیزی است.

وی با تاکید مجدد بر لزوم پرهیز از تهمت و افتراء، گفت: می‌گویند که در مجلس لابی شده است. نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند که به چه دلایلی رای داده شود و یا نشود. من از شما می‌خواهم که بر اساس انصاف و حق رای دهید. اعتبار و عزت مجلس رای دادن به حق و نه رای بر اساس فشار است.

علی ربیعی: وارد حاشیه‌ها نمی‌شوم

علی ربیعی پس از سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و دفاع خود را این طور آغاز کرد: احترامم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و جوانی و نوجوانی اکثر ماست، اعلام می‌کنم. احترام عمیق خودم را به همه نمایندگان پیشاپیش اظهار می‌کنم.

او افزود: وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی مردم را درک می‌کنم اما شما می‌گویید «باز فلانی گریه کرد و مجلس را فریب داد».

ربیعی مجلس را مخاطب قرار داد و افزود: نمایندگان محترم استیضاح حق شماست. انجام این کار در روز خبرنگار را برای خودم پیوند مبارکی می‌دانم. ۱۷ مرداد ۷۷ را هیچگاه از یاد نمی‌برم که طالبان شهید صارمی را هدف قرار داد. در آن شبها کشور دچار مسئله شده بود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم و خدا را شکر می‌کنم که دو بار توانستم مجددا رای شما را به دست آورم. به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. هر وقت کمیسیون بنده را احضار کرد در کمیسیون حضور یافتم و منظم‌ترین فرد برای حضور در کمیسیون‌های مجلس بودم. در جلسه علنی و غیرعلنی متاسفانه مواردی مطرح شد و اکنون نیز خارج از ۱۰ بند استیضاح به بنده گفتند شام معاویه و یزید می‌دهند. بغض و گریه می‌کنم به بنده یک چیز می‌گویند، می‌خندم چیز دیگری می‌گویند. چه بکنم؟ بنده فقط به محورها جواب می‌دهم و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.

وی افزود: آثار رفتار  ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را در کشور و برخی ناآرامی‌ها را در کشور داریم اما متصل کردن این مسئله به حیثیت یک فرد و به حیثیت مجلس درست است؟ اگر با رفتن بنده فقر کمتر شد و شرایط اقتصادی درست می‌شود، می‌روم و به گوشه‌ای از کشور می‌روم و کار خودم را انجام می‌دهم. منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟

ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست. این وزارتخانه  باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم.

وی افزود: در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند. آیا بنده روش پلکانی را ابداع نکردم و فاصله ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومانی را به یک میلیون ۲۰۰ هزار تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش ندادم؟

در خلال صحبتهای علی ربیعی، گاهی صدای وی می‌گرفت که  لاریجانی خطاب به وی پیشنها داد «آبی بنوشد تا اذیت نشود».

ربیعی گفت: آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. امروز چه شاخصی از عملکرد ضعیف بنده ارائه کردید؟ بیشترین سفر استانی را دارم، هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. ناتوانی وزارتخانه را با کدام شاخص بیان کردید؟

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی نرسیده یک بار توضیح دادم و اتاق‌های تعاون بیانیه داد. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

ربیعی: آقای پورابراهیمی رزومه آقای کهنوجی دست من چکار می‌کند؟

علی ربیعی در قسمت دوم صحبت‌های خود در جلسه استیضاح بیان کرد: امیدوارم این جلسه استیضاح یک نقطه عطفی برای مجلس شورای اسلامی شود. آقای لاریجانی بنده از شما انتظار دارم به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان تذکر دهید در چارچوب استیضاح صحبت کنند. کدام یک از مطالب در چارچوب استیضاح بود؟ استیضاح در ۱۰ بند در مجلس شورای اسلامی چاپ شده است. در این استیضاح به من تهمت‌های زیادی زده شد و جملات ناروایی به من نسبت داده شد.

وی در ادامه بیان کرد: من واقعا نمی‌خواهم وارد برخی از مسائل شوم. آقای پورابراهیمی، آقای کهنوجی را شما می‌شناسید. رزومه ایشان دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما این چنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟ لطفا توجه کنید که این نامه از سوی اطلاعات نیروی انتظامی نوشته شده است. آقای پورابراهیمی این نامه را که بنده ننوشته‌ام. آقای پورابراهیمی هر نشستی که در هیات مدیره استان داریم شما من را بیچاره می‌کنید و در استان شبکه می‌چینید. دختر آقای پزشکیان قبل از بنده در آنجا پروژه داشته است. ربطی به دوره بنده نداشته است. شما یک دختر مسلمان مومن شاگرد اول فوق‌ لیسانس را که قبل از دولت من در آنجا پروژه داشته و در آنجا کار می‌کرده زیرسوال می‌برید. اینگونه نکنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: من از شهدا خجالت می‌کشم که این مطالب را اینجا مطرح کردم. من وضعیت سخت فعلی که در اقتصاد کشور رخ داده است را می‌فهمم و باید کاری کنیم. ما باید نشان دهیم که به فکر مردم هستیم. من ۴۰ سال خدمت کردم و در این ۴۰ سال بحران‌های زیادی دیده‌ام. یادم است یک روز در تهران ۱۲ هزار نفر میلیشیا در توپخانه رژه می‌رفتند. ما آن روز را گذراندیم می‌دانم که شرایط سختی پیش روی داریم و مستحضر هستم که ترامپ روان جامعه را نشانه گرفته است. ما امروز در حال از دست دادن اعتماد در جامعه هستیم.

ربیعی در این باره اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز نمی‌خواهند که ما سیاه‌نمایی کنیم. ما اگر ظرفیت نظام و مسائل نظام را به عنوان یک کسر در نظر بگیریم بزرگتر از یک خواهیم شد و می‌توانیم از این برهه عبور کنیم. در یک روز ساعاتی با فردوست صحبت می‌کردم. ایشان می‌گفت زمانی که شاه نتوانست بر مسائل غلبه کند که بالانشینان فرو ریختند و انسجام از دست رفت.

وی تصریح کرد: من معتقد هستم که ما می‌توانیم بر مسائل غلبه کنیم. ما می‌توانیم اختلافات را کنار بگذاریم. من یک دوست مارکسیس داشتم و به زندان افتاده بود؛ من به ملاقات او رفتم با من صحبت کرد. من از او پرسیدم مگر مارکس چه دارد، چرا شما این همه انشعاب پیدا می‌کنید، گفت ما ابتدا بر سر تشکیلات دعوایمان می‌شود و بعد ایدئولوژی آن را می‌نویسیم ما نباید ایدئولوژی اختلاف در کشور را بنویسیم.

ربیعی اظهار کرد: ما باید به سمتی برویم که در کشور شفافیت ایجاد کنیم و به مردم نشان دهیم که با فساد مبارزه می‌کنیم. تجربه من که نویسنده کتاب زنده باد فساد هستم نشان می‌دهد که هر وقت سیاسی کاری انجام شد و موضوعات را غیرشفاف کردند به دنبال کاهش نظارت بودند. آقای علوی در کمیسیون به شما پاسخ داد و اطلاعات سپاه نیز به شما گفت که سخنان‌تان درست نیست. من از آقای لاریجانی می‌خواهم در این موضوع تحقیق کنند. فرزندان من کار سالمی را شروع کردند که کاری متوسط و رو به پایین بود. من شرعا از آقای لاریجانی می‌خواهم که چه من وزیر بودم و چه وزیر نبودم این موضوع را پیگیری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من از همه افراد که از من سوال کردند تشکر می‌کنم و از صحبت‌های هیچ کدامتان نرنجیدم. من صحبت‌های شما را یادداشت کردم تا هر روز اصلاحات انجام دهم و به سمت برنامه‌ریزی برای شرایط جدید پیش بروم. در شرایط آتی من چندین برنامه پیش‌ رو دارم. اشتغال مجموعه حرکت نظام است. من در این زمینه با برنامه در حال جلورفتن هستم. لطفا مجلس به ما کمک کند.

وی در پایان گفت: بنده در کمیسیون برنامه و بودجه توضیح دادم که ما پول را پخش نکردیم و عملکردمان در این زمینه صحیح بوده است. امروز ما باید برنامه حفاظت از زندگی پنج دهک از جامعه را دنبال کنیم. من در حال فروش بنگاه هستم. ۵۰ بنگاه را برای فروش گذاشتم. من امروز در حال خارج شدن از بنگاهداری هستم. در هیچ دوره‌ای مانند امروز کارگر و کارفرما به هم نزدیک نبودند.

پورابراهیمی: ربیعی خدای لابی است باید به وزارت خارجه برود!

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را «خدای لابی» معرفی کردند. طیف‌های عظیم کارگری و برخی در مجلس با فشار به نمایندگان اجازه طرح مباحث استیضاح را سلب کردند. ای کاش وزیر تعاون جایگزین وزیر خارجه می شد تا برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم که ایشان با قدرت لابی‌گری خود می‌توانست این پرونده را حل کند.

وی با بیان اینکه شاکله تصمیمات بزرگ اقتصادی در وزارت تعاون انجام می شود، ادامه داد: به اسم بیمه، تعاون و کار کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. هفته قبل در جلسه کمیسیون برای عرضه نشدن ارز پتروشیمی‌ها که متعلق به وزارت کار است را مطرح کردیم و این شرکتها عامل اخلال در نظام اقتصادی در قضیه نابسامانی‌های نرخ ارز  هستند. یقه چه کسی را بگیریم؟ ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند دهها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین شرکتهای تولیدکننده دارو و حمل و نقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: ۶۶ درصد پتروشیمی جم،۷۸ درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۹۵ درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال ماموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس مدعی سوء مدیریت علی ربیعی شد و افزود: بدهکارترین سازمان، سازمان تامین اجتماعی است. کامران به همین دلیل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را به جریان انداخته‌اند که در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی به آن هستیم. لایحه دولت برای تفکیک این وزارتخانه توسط دولت ارائه شد و مجلس با توجه به شرایط کشور با آن مخالفت کرد. از وزیر می‌پرسم به چه دلیل برای رای نیاوردن این لایحه لابی سنگین کردید؟

پورابراهیمی با اشاره به تخلفات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئن به روی ندادن تخلف در این وزارتخانه نیست؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند.

وی خطاب به نایب رییس مجلس که مدافع عملکرد ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، پرسید: آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به همکارانش در مجلس با بیان قسم جلاله، بینی و بین‌الله گفت: ماندن حتی یک روز ربیعی به عنوان وزیر به صلاح کشور نیست. به فضل الهی به هر حجتی رسیدید تصمیم بگیرد.

مخالفان استیضاح ربیعی

عبدالحمید خدری: گفتند اگر فکر تایید صلاحیت دی ماه ۹۸ هستید صحبت نکنید

حجت الاسلام عبدالحمید خدری در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز ملت ایران نظاره‌گر تصمیم خردمندانه ما نمایندگان هستند. مفهوم استیضاح را به خوبی می‌دانیم و می‌دانیم که این موضوع حق تمام نمایندگان است، اما کسانی که امروز با جوسازی و سم‌پاشی جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی ‌را به عدم رای اعتماد به آقای ربیعی گره زده‌اند، کاری خلاف اخلاق انجام داده‌اند.

وی افزود: امروز از هیات رییسه گلایه‌مندم. استیضاح آقای ربیعی بدون تشریفات قانونی منجر به تذکر آیین‌نامه‌ای من شد. آقای لاریجانی پاسخ شما قانع کننده نبود. این استیضاح خلاف قانون است. هیات رییسه به سوگندی که یاد کرد عمل نکرده است. برای نقض این سوگند کفاره پرداخت کنید.

علی لاریجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی بیان کرد: هیات رییسه به سوگند خود عمل کرده است. ما دو ساعت این ایراد شما را در هیات رییسه مورد بحث قرار دادیم و به این نظر رسیدیم که این موضوع مراتب قانونی خود را طی کرده است. این بحث را باز نکنید ما به این موضوع پاسخ داده‌ایم.

نماینده مردم گناوه ادامه داد: امروز در منظر خداوند سخن می‌گوییم چه کسی گفته امروز جایگاه مجلس در صورتی حفظ می‌شود که به آقای ربیعی رای ندهیم؟ جایگاه مجلس شورای اسلامی زمانی حفظ می‌شود که تصمیمات ما براساس خرد و عقل باشد.

وی تاکید کرد: امروز و مشکلات موجود حاصل فضای اقتصادی است آیا آقای ربیعی مقصر است؟ آقای خادمی شما فرمودید ما وزیر می‌خواهیم کارگر نمی‌خواهیم. اما من می‌گویم ما وزیری می‌خواهیم که کارگر بوده و درد کارگر را بفهمد. ما وزیری می‌خواهیم که خود از جامعه کارگری باشد. ما از جامعه ارباب و رعیتی بیزاریم. اگر امروز ربیعی در جامعه کارگری حضور پیدا می‌کند چون خود کارگر است. هفته‌ای سه شب در اتاق‌اش می‌خوابد چرا که درد کارگر را می‌فهمد.

خدری عنوان کرد: آقای خادمی گفتید آقای ربیعی زیرساخت‌های اشتغال را فراهم نکرده است. شما خوب می‌دانید با وجود وضعیت بهره بالای بانکی قانون پیچیده امور مالیاتی، قانون پیچیده کار، قانون بی‌رویه کالا و نبود بازار برای کالاهای داخلی آقای ربیعی باید زیرساخت‌ها را فراهم کند؟ این موضوع خلاف عدالت است. از ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور فقط یک صندوق قانون دارد این موضوع چه ربطی به آقای ربیعی دارد؟ آقایی که فرمودید حرمت امامزاده را شکستیم حرمت امامزاده را چه کسی شکست؟ مجلس در آرامش دستور کار خود را مبنی بر استیضاح قرائت کرد. ما تذکری به هیات رییسه دادیم و آقای لاریجانی توضیح داد. در ادامه جلسه چه کسی حرمت مجلس شورای اسلامی را شکست؟

نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقایی که خیلی از تهمت‌ها را روا داشتید کدام آموزه‌ دینی به یک مسلمان اجازه می‌دهد بدون هیچ جرمی در یک تریبون اینگونه به افراد تهمت می‌زند؟ حرمت مومن به حرمت کعبه تشبیه شده است. من هم فرزند روستا هستم در کدام چادر عشایر می‌توان برایشان ۹۰۰ میلیون تومان هزینه کرد؟ ابعاد این چادر را برای ما بیان کنید.

نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوب است من هم اشاره کنم چون گزینه مدیرکلی شما در کمیته انتصابات رای نیاورده است اینگونه برآشفته شده‌اید؟ آقایی که دم از شنیده‌ها زدید و فرمودید من شنیدم که نمایندگان گفتند فضای مجلس به نفع آقای ربیعی است. تو شنیدی اما من هم شنیده‌هایم را می‌گویم. من هم شنیدم که یکی از دوستان در گوش یکی از دوستان دیگر گفت فضای مجلس مخالف استیضاح است. من هم شنیدم که یکی از همکاران به من گفت اگر فکر دی‌ماه ۹۸ برای تایید صلاحیت هستید پشت این تریبون صحبت نکن. به چه جرمی؟

خدری عنوان کرد: آقای ربیعی متواضع، پاکدست و شبانه‌روز انرژی می‌گذارد. انتظار ما این بود که به آقای ربیعی کمک شود هیچ کس منکر این نیست که در مجموعه عریض و طویل آقای ربیعی نواقصی وجود دارد. ما باید کمک کنیم ان‌شاءالله این وزیر انقلابی بتواند در مسند این وزارتخانه باقی بماند.

حاشیه‌های فرزندان و خویشاوندان نماینده‌ها

در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه)، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان به عنوان آخرین متقاضی استیضاح از وزیر به بیان دلایل خود پرداخت که در بخش آخر صحبت‌هایش خطاب به پزشکیان نماینده تبریز که از عملکرد وزیر دفاع کرده بود، گفت: آقای پزشکیان باید به این سوال جواب دهد که زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی چه نسبتی با او دارد. صحبت‌های پورابراهیمی باعث شد که پزشکیان بر اساس ماده ۷۹ آیین‌نامه تذکر آیین‌نامه‌ای را مطرح کند.

وی در توضیح تذکرش، گفت: این صحبت‌ها نشانه بی‌اخلاقی و عدم تعهد است. ببینید این حرف‌ها چقدر غلط و دروغ می‌باشد.

پزشکیان ادامه داد: دختر من در پتروشیمی جم کار می‌کند، لیسانس ندارد بلکه دارای تحصیلات فوق لیسانس است. او مسئول نیست بلکه پروژه‌ای را گرفته است. در فضای مجازی گفتند که دختر من ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که باز هم درست نیست، او چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

او افزود: دختر من فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف دارد که قبل از آنکه آقایان سر کار آیند در پتروشیمی کار می‌کرد. آیا این به آن معناست که من رانت‌خوار هستم؟ اگر قرار باشد ما هم مثل آقای پورابراهیمی حرف بزنیم، می‌خواهید بگوییم که بچه‌های آنها و دار و دسته‌شان در این سیستم بیشتر درگیر هستند یا بچه‌های من؟ این حرف‌ها را که می‌زنند چه معنایی دارد.

نایب رییس مجلس خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی این حرف‌ها انصاف نیست که از پشت تریبون زده می‌شود.

لاریجانی در واکنش اظهار کرد: حرف آقای پزشکیان درست است. نباید از پشت تریبون اسمی برده شود.

در این هنگام پورابراهیمی با فریادهایی خواستار بیان تذکر با استناد به ماده ۷۹ را داشت که لاریجانی در واکنش، گفت: آقای پورابراهیمی شما صحبت کردید و آقای پزشکیان هم جواب داد، دیگر دلیلی برای تشکر وجود ندارد.

با اصرارهای پورابراهیمی، لاریجانی اجازه تذکر را داد و او گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که خودشان این موضوع را تایید کردند. آقای وزیر بهانه‌هایی داشتند در این باره که تعدادی از نمایندگان هیات مدیره معرفی کرده و یا اقداماتی را انجام داده‌اند.

پورابراهیمی افزود: ما برای آنکه یک بار باب قضیه بسته شود درباره ادعای آقای وزیر و یا صحبت‌های آقای پزشکیان به هیات نظارت شکایت می‌کنیم، البته متاسفانه خودشان هم رییس هیات هستند.

وی افزود: باید این موضوع اثبات شود وگرنه باید در صحن علنی از نمایندگان و مردم عذرخواهی شود،‌ هر کسی که ادعایی مطرح می‌کند باید پاسخگو باشد. ما ادعا کردیم و آقای پزشکیان هم تایید کرد.

رییس مجلس در پایان این تذکرات، گفت: آقای پورابراهیمی نباید نامی را مطرح می‌کرد، آقای پزشکیان هم دفاع کرد، بحث را تمام کنید.



امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران

امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران
امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران
امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران
امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران
امتناع چند استیضاح کننده از سخنرانی علیه ربیعی/ تنفس 30 دقیقه‌ای و اخراج خبرنگاران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان