تاریخ انتشار: ۰۶:۵۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روحانی به درخواست نمایندگان بی‌توجهی کرد/ استیضاح‌های بعدی به نحوه پاسخگویی رییس جمهور در مجلس بستگی دارد

دبیر هیات رییسه مجلس می‌گوید: با وجود اینکه عده‌ای خیلی تلاش کردند استیضاح آقای ربیعی رای نیاورد اما مجلس به آن رای داد و حتماً این تصمیم مجلس برای دولت پیامی داشته است. اما اینکه آیا این استیضاح مسیر را برای استیضاح‌های بعدی باز خواهد کرد یا نه، بستگی به حضور رییس جمهور در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان دارد.
روحانی به درخواست نمایندگان بی‌توجهی کرد/ استیضاح‌های بعدی به نحوه پاسخگویی رییس جمهور در مجلس بستگی دارد
رویداد۲۴ محمد آیتی: بالاخره و پس از آن که علی ربیعی چندباری توسط نمایندگان، استیضاح شد و هربار از زیر این تیغ به سلامتی گذشته بود این بار و به مانند گذشته به توفیقی دست نیافت و وکلای ملت پس از استماع توضیحات نمایندگان استیضاح‌کننده و همچنین پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۴ رای مخالف اعتمادشان را از این وزیر برداشتند و بدین ترتیب طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای آورد و ربیعی از این سمت برکنار شد.

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت رییسه مجلس که چند ماه پیش و در ایامی که سه وزیر دولت دوازدهم یکجا استیضاح شدند به پشت میکروفن رفت و با گلایه از رفتار اصلاح‌طلبان که پشت استیضاح‌کنندگان را خالی کردند، گفت: امروز مجلس استیضاح شد. پس از گذشته چند ماه به سراغ نماینده مردم قم رفتیم تا عوامل موثر در رای به استیضاح علی ربیعی را جویا شویم.

احمد امیرآبادی‌فراهانی به رویداد۲۴ گفت: به نظر من مشکلات اقتصادی که امروز مردم با آن دست به گریبان هستند و توقعی که آن‌ها از مجلس داشتند دو عامل اصلی و موثر رای به استیضاح آقای ربیعی در مجلس بود. یکی دیگر از عوامل مهم که در رای نمایندگان تاثیر گذاشت این بود که بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ حدود 30 تا 40 درصد اقتصاد کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد و انتظار از آقای ربیعی و مجموعه تحت نظارت ایشان بسیار بالاتر از این بود.

او افزود: در این بین، پاسخگو نبودن دولت به مجلس هم یک عامل اساسی در تصمیم نمایندگان برای خروج آقای ربیعی از وزارتخانه بود. چندی پیش 200 نماینده نامه‌ای را امضا کردند و برای رییس جمهور فرستادند که در آن نامه، ما خواستار ترمیم کابینه بودیم اما آقای روحانی به این درخواست نمایندگان توجه نکرد. این بی‌توجهی رییس جمهور تا حدودی بر روابط مجلس با دولت تاثیر گذاشت و تا حدودی تاثیر این رفتار آقای روحانی را در رای به استیضاح آقای ربیعی دیدیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به اینکه آیا این درست است که عده‌ای می‌گویند رییس جمهور به دنبال تفکیک وزارتخانه است و به همین دلیل از وزیر خود حمایت نکرد؟ گفت: در جریان اینکه دولت واقعاً پشت آقای ربیعی بود یا نه، نیستم ولی معتقدم در حال حاضر زمان اصلاح ساختار نیست. اصلاح ساختار وزارتخانه‌ها و تفکیک برخی از آن‌ها زمانی باید انجام شود که کشور از یک ثبات نسبی برخوردار است. وقتی مردم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند نباید آن‌ها را نادیده بگیریم و به دنبال تفکیک برخی وزارتخانه‌ها از یکدیگر باشیم. اساساً اصلاح ساختار وزارتخانه‌ها کار خوبی است زیرا دستگاه‌ها چابک‌تر می‌شوند ولی باید بگویم که اکنون این کار برای کشور از اولویت بالایی برخوردار نیست.

نماینده قم با بیان اینکه رای مجلس به استیضاح ربیعی، پیام خاصی برای دولت داشت، اظهار کرد: با وجود اینکه عده‌ای خیلی تلاش کردند استیضاح رای نیاورد اما نمایندگان به آن رای دادند و حتماً این تصمیم مجلس برای دولت پیامی داشته است. اما اینکه آیا این استیضاح مسیر را برای استیضاح‌های بعدی باز خواهد کرد یا نه، بستگی به حضور رییس جمهور در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان دارد. اگر رییس جمهور به درستی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد و به حاشیه نپردازد احتمالاً نمایندگان از استیضاح‌های بعدی صرف‌نظر کنند. البته باید توجه داشت که مجلس به طور جدی خواستار در ترمیم کابینه است و انتظار دارد که آقای روحانی صدای این مطالبه را بشنود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
یعنی میشه ستمگران همدیگر رو ازبین ببرند
نظرات شما
پیشخوان