تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
دومین گزارش رویداد۲۴ درباره یکی از قراردادهای خارج از عرف قالیباف

نقش مرکز مطالعات شهرداری و شرکت خدمات مالی شهر در قراردادهای نجومی چیست؟

در حالی دوران مدیریت جهادی در شهرداری به پایان رسیده که هرروز پرونده‌ای از تخلفات نجومی در افکار عمومی باز می‌شود تا نشان دهد سردار محمدباقر قالیباف چگونه می‌تواند به‌سادگی تخلفات گسترده انجام دهد و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نباشد.
نقش مرکز مطالعات شهرداری و شرکت خدمات مالی شهر در قراردادهای نجومی چیست؟
رویداد۲۴در حالی دوران مدیریت جهادی در شهرداری به پایان رسیده که هر روز پرونده‌ای از تخلفات نجومی در افکار عمومی باز می‌شود تا نشان دهد سردار محمدباقر قالیباف چگونه می‌تواند به‌سادگی تخلفات گسترده انجام دهد و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نباشد.

قالیباف که همواره خود و یارانش را از مدیران پاک دست نظام می‌داند و بر آن تأکید داشته و دارد، این روزها باید پاسخگوی قراردادها و تخلفات گسترده‌ای باشد که یک‌به‌یک افشا می‌شوند و به نحوی شورای شهر و شهرداری تهران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

رویداد۲۴ پیش از این در گزارش‌هایی،به تخلفات و پرونده‌های فساد مدیر جهادی پرداخت. از تراکم فروشی، املاک نجومی، عدم پاسخگویی به رسانه‌ها و اعضای شورای شهر تا انعقاد قراردادهایی صوری و رفاقتی! قراردادهایی بی‌نام‌ونشان که صرفاً برای پرداخت هزینه‌های کلان به نزدیکان و اطرافیان ثبت‌شده‌اند. 

از سوی دیگر اگر بخواهیم به‌طور ملموس‌تر در خصوص این نوع طرح‌ها صحبت کنیم، باید به قراردادی اشاره‌کنیم که طی آن پروژه‌ای تحت عنوان «مطالعه امنیت شهری مناطق 22گانه تهران» و با مبلغ 2 میلیارد تومان و به اسم «موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد» به ثبت رسیده است؛ موسسه‌ فرهنگی و هنری که هیچ تخصص و تبحری در زمینه مطالعات «امنیت شهری» ندارد و درواقع مجری طرح می‌بایست موسسه، مرکز یا پژوهشکده‌ای با حوزه فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی و با تخصص مطالعات امنیتی - دفاعی باشد، اما این در حالی است که فعالیت این مجموعه در بیشتر در حوزه «چاپ کتاب» است.

طبق اسناد موجود قرارداد «مطالعه امنیت شهری» در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۸ و بدون تشریفات قانونی منعقدشده است. در گزارش قبلی (پول پروژه ۲ میلیاردی «امنیت شهری» به جیب چه کسی رفت؟) صریحاً به این قرارداد اشاره و توضیحات لازم را ارائه کردیم. قراردادی که هیچ‌گونه ارتباطی با اهداف و برنامه‌های شهرداری ندارد؛ البته جالب است بدانید مدیران آقای قالیباف تاکنون اهم هزینه‌ها را نیز به مجریان این قرارداد شبهه‌ناک پرداخت کرده‌اند.

حال در این گزارش جزییات تخلفات رخ‌داده توسط مدیران شهرداری در خصوص این پروژه بررسی می‎شود.

قرارداد طرح «مطالعه امنیت شهری» با همکاری «مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران» و «شرکت خدمات مالی شهر» و با دستور مستقیم «عیسی شریفی» قائم‌مقام بازداشتی قالیباف صورت گرفته است.

بابک نگاهداری رئیس مرکز «مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران» که به‌صورت مستقیم زیر نظر شهردار فعالیت می‌کند، در نامه‌ای خارج از عرف و بدون سربرگ در تاریخ ۹۵/۹/۲۴ به گودرزی معاون وقت مالی و اقتصاد شهری، از وی می‌خواهد از طریق ترک تشریفات، قراردادی با شرکت خدمات مالی شهر در خصوص طرح مطالعه امنیت شهری منعقد کند. باید اذعان شود تن دادن نگاهداری رئیس این مرکز به اجرای دستور غیرقانونی عیسی شریفی عامل انعقاد این پروژه نجومی شده است.

پیرو این نامه گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهری در اقدامی عجیب به مدیرعامل شرکت خدمات مالی شهر موافقت خود را اعلام می‌کند و خواستار رسیدگی و اقدام لازم جهت همکاری و پرداخت هزینه‌ها به مجری طرح می‌شود. طبق قوانین موجود، شهرداری تهران هنگامی‌که می‌خواهد پروژه‌ای را با مبلغی بیش از 200 میلیون تومان انجام دهد حتماً باید طی برگزاری مناقصه‌ای، پروژه را به کمترین قیمت پیشنهادی واگذار کند، با توجه به هزینه 2 میلیاردی قرارداد مذکور که به نظر می‌رسد ارزشی به‌مراتب کمتر از میزان قرارداد دارد، بدون برگزاری هیچ‌گونه مناقصه‌ای این طرح به موسسه «آفتاب خرد» واگذار می‌شود.

نقش مرکز مطالعات شهرداری و شرکت خدمات مالی شهر در قراردادهای نجومی چیست؟


سپردن پروژه‌ای بی‌ارتباط با اهداف و فعالیت کاری به موسسه‌ای بی‌ارتباط‌‌تر و بدون تشریفات قانونی، یکی دیگر از تخلفات «مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران» است. مرکزی که حیاط‌خلوت برخی از افراد به‌منظور رزومه سازی علمی و فعالیت‌های خارج چهارچوب شده است که در آینده بیشتر به آن می‌پردازیم؛ اما تخلفات این مرکز به همین موارد ختم نمی‌شود؛ زیرا این مرکز خود موسسه «آفتاب خرد» را به شهرداری معرفی کرده است و طی درخواست‌های مکرر و خارج از عرف، از «حسین اجاقی» مدیرعامل «شرکت خدمات مالی شهر» که وظیفه‌ی تامین منابع مالی پروژه‌های شهرداری را بر عهده دارد، می‌خواهد در جهت تسریع، پرداخت‌ها زودتر به‌حساب مجری واریز شود.

اما از سوی دیگر؛ همکاری «شرکت خدمات مالی شهر» در تکمیل تخلفات «مرکز مطالعات» نیز محرز است. شرکت خدمات مالی شهر نیز طبق آیین‌نامه مالی داخلی می‌بایست تمامی پروژه‌های خود را در مناقصه قرار دهد اما این کار را انجام نمی‌دهد. این شرکت همچنین با علم به اینکه موسسه «آفتاب خرد» هیچ تخصص و تبحری در بحث «امنیت شهری» ندارد و اساساً این طرح در چهارچوب اهداف شهرداری نیست، جهت اجرا آن را به این موسسه واگذار می‌کند.

از دیگر تخلفات این شرکت پرحاشیه که در گزارشات بعدی به برخی از آن‌ها می‌پردازیم عدم اخذ مصوبه از هیئت‌مدیره شرکت برای ترک تشریفات و انعقاد قرارداد با موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد است که در تضاد منافع شرکت خدمات مالی شهر است. درواقع اگر رئیس مجمع با در نظر گرفتن قوانین و مقررات و عدم توجه به دستور عیسی شریفی قائم‌مقام بازداشتی شهردار دستور ترک تشریفات را به‌صورت غیرقانونی صادر نمی‌کرد قطعاً همچنین قرارداد خارج از عرف و غیرمنطقی رخ نمی‌داد. با توجه به هزینه فوق نجومی این پروژه به نظر می‌رسد که لازم است دیگر قراردادهای منعقدشده در این شرکت توسط حسابرسان مستقل و مورد اعتماد بررسی شود.

نقش مرکز مطالعات شهرداری و شرکت خدمات مالی شهر در قراردادهای نجومی چیست؟

نقش مرکز مطالعات شهرداری و شرکت خدمات مالی شهر در قراردادهای نجومی چیست؟

با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم که تخلفات در شهرداری تهران و مشخصاً در مرکز «مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران» و شرکت «خدمات مالی شهر» آماری نجومی دارد. جبران خسارات و مشکلاتی که در 12 سال حکمرانی محمدباقر قالیباف، مدیر جهادی! بر سر شهرداری آوار شده است که قطعاً تا سال‌های سال گریبان گیر تهران و شهرداری خواهد بود. مدیریت مبتنی بر فساد و عدم شفافیت مالی در قراردادها همه و همه فقط نمونه‌ کوچکی از تخلفات صورت گرفته است. تخلفاتی که امید می‌رود هرچه سریع‌تر از سوی دستگاه‌های نظارتی به آن‌ها رسیدگی شود تا درس عبرتی شود برای مدیران و شهرداران آینده این مملکت.

رویداد۲۴ در روزهای آینده گزارش‌های تکمیلی بیشتری در خصوص این قرارداد نجومی و همین‌طور سوء مدیریت و تخلفات انجام‌گرفته در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و شرکت خدمات مالی شهر ارائه خواهد داد.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان