صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۲۰۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حجم بسیار زیادی لاستیک احتکار شده است/ تولیدکنندگان سراغ محصولاتی رفته‌اند که سود بیشتری داشته باشد

دبیرانجمن تولیدکنندگان تایر ایران با اشاره به تغییر قیمت لاستیک در کشور می‌گوید: عدم کفاف هزینه‌ها باعث شد تا تولیدکنندگان تایر وانت میزان تولیدات خود را کاهش دهند. ضمن آنکه حجم بسیار زیادی لاستیک احتکار شده است.

 

رویداد۲۴ صنعت لاستیک سازی از جمله صنایعی است که پس از افزایش تحریم‌ها به مشکل بر خورد. در دوره‌ای این کالا در بازار کمیاب شد و در دوره‌ای دیگر قیمت‌های آن افزایش یافت. در حال حاضر گفته می‌شود در بخش تایر نیسانی و همچنین تایر سواری به دلیل مقاومت برخی تولیدکنندگان، شاهد فروش این محصول با قیمتی بیش از نرخ مصوب هستیم.

بر اساس آمارها نیاز سالانه کشور به تایر سواری، حدود ۲۴ الی ۲۶ میلیون حلقه برآورد می‌شود، تا پیش از سال ۹۷، کمبودی در بازار تایر وجود نداشت و سالانه ۱۷ میلیون حلقه تایر توسط شرکت‌های داخلی و ۸ میلیون حلقه تایر نیز از طریق واردات تأمین می‌شد، اما با نوسان‌های ارزی، میزان واردات تایر به کشور نیز افت چشمگیری داشت و به حدود کمتر از ۴ میلیون حلقه رسید که این رقم در سال ۹۸ به کمتر از ۱میلیون حلقه رسیده است و تولیدکنندگان تایر نیسان نیز مدعی‌اند که تولید تایرهای باری و نیسان وانتی با نرخ‌های مصوب دیگر برایشان به صرفه نیست.


بیشتر بخوانید: احتکار یا عدم عرضه؟/ ماجرای افزایش قیمت لاستیک در بازار چیست؟


مصطفی تنها دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد کمبود لاستیک در بازار می‌گوید: در بازار سودجویانی هستند که با احتکار زیاد لاستیک باعث افزایش قیمت آن شده‌اند؛ البته در برخی از تولیدات کاهش تولید نیز داشته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: البته دلال بازی‌های بازار به تولید کننده کالا ارتباطی ندارد و نباید این دو را به هم ربط داد، زیرا بخش تولید و توزیع لاستیک با ماست و کلیه آمار‌ها از تولیدات و میزان توزیع آن در بازار، در سایت وزارت صمت مندرج است.

تنها با تاکید بر اینکه مسئولیتی در قبال کنترل بازار نداریم، می‌گوید: قیمت فروش نهایی تایر به عهده ما نیست و موضوع کنترل بازار با نهاد دیگری است، اما اگر یکی از زیر مجموعه‌های ما تخلفی داشته باشد مسلما با آن برخورد می‌کنیم تا فضایی سالم ایجاد شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت تایر وانت بالا رفته و میزان عرضه آن هم در بازار کم شده است؟ می‌گوید: قیمت تعیین شده برای تایر وانت و نیسان کفاف هزینه‌های تولیدکنندگان را نمی‌دهد و این موضوع که عملا سودی برای تولیدکنندگان به همراه نداشت باعث شد آن‌ها نیز علاقه‌ای برای افزایش تولیدات نداشته باشند و حتی سطح تولیدات خود را هم کاهش دادند و سراغ محصولاتی رفتند که قیمت منطقی‌تری برایشان داشت.


بیشتر بخوانید: جلسات دفتر خیابان ظفر؛ تعیین کننده قیمت لاستیک در کشور!


تنها می‌گوید: با پیگیری‌ها و فشار‌هایی که صورت گرفت، در این مدت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت تایر وانت و نیسان پایین آمده، اما باز هم میزان عرضه تایر وانت کم است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر ایران در مورد تولیدات تایر سواری طی ماه‌های گذشته نیز می‌گوید: در ۱۰ ماهه ابتدای سال میزان تولیدات نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ تا ۱۶ درصد رشد داشته است و کمبودی در خصوص تایر سواری در بازار نداریم و ضعفی که در بازار وجود دارد در مورد تایر وانت است.

او می‌گوید: کلا ۱۰ کارخانه تولید تایر در کشور وجود دارد که ۵ واحد از آنها برای تولیدات سواری و ۵ واحد دیگر مربوط به تولیدات تایر باری و کشاورزی است، اما عمده تایر‌های کامیون‌ها وارداتی است و با توجه به واردات تایر کامیون در سال گذشته فعلا در این زمینه نیز کمبودی نداریم.

نظرات شما