تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

جلسات دفتر خیابان ظفر؛ تعیین کننده قیمت لاستیک در کشور!/ اعتصاب کامیون داران چگونه آغاز شد؟

موضوع افزایش قیمت لاستیک خودروهای سنگین این روزها به موضوعی امنیتی تبدیل شده است؛ چه آنکه برای بار دوم کامیون داران در اعتراض به وضعیت موجود در جاده‌های کشور اعتصاب کرده‌اند. رییس اﺗﺤﺎدﻳﻪ ﺷﺮﻛت‌های تعاونی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺎر ﻛﺸﻮر می‌گوید جلساتی در خیابان ظفر برگزار می‌شود که قیمت لاستیک و عرضه قطره چکانی در همانجا معین می‌شود.
جلسات دفتر خیابان ظفر؛ تعیین کننده قیمت لاستیک در کشور!/ اعتصاب کامیون داران چگونه آغاز شد؟
رویداد۲۴ المیرا بابایی: وقتی اعتصاب کامیون داران برای بار دوم در شهرهای ایران آغاز شد، اولین موردی که به عنوان درخواست مطرح شد، رسیدگی به وضعیت قیمت بالای لاستیک کامیون بود. در شبکه‌های اجتماعی چندین فیلم از کامیون دارانی منتشر شده بود که بعد از ترکیدن لاستیک خودرویشان می‌گفتند ماشین دیگر به دردشان نمی‌خورد. یکی از آنها با اشک می‌گفت از کجا ۱۳ میلیون تومان بیاورم، لاستیک بخرم! قیمت لاستیک‌های خودروهای سنگین در بازار به دلایل مختلف به طور عجیب و غریبی بالا رفته است. حتی اگر نوسان ارز را دلیل اصلی گرانی‌ها بدانیم، بازهم افزایش ۴ برابری قیمت قابل توجیه نیست؟
 
دفتر خیابان ظفر؛ تعیین کننده قیمت لاستیک در کشور!
 
خبرنگار رویداد۲۴ در پی بررسی علل کمبود لاستیک در بازار و گرانی چند برابری قطعات لوازم یدکی و لاستیک به نکات جالبی برخورد کرده است. خان بلوکی رییس اﺗﺤﺎدﻳﻪ ﺷﺮﻛت‌های تعاونی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺎر ﻛﺸﻮر به رویداد۲۴ گفته است: ابتدای خیابان ظفر سمت چپ ساختمانی است به نام انجمن صنعت تایر وجود دارد که روز‌های زوج ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ میزبان مدیران شرکت‌های بزرگ لاستیک است. آنجا اعضا پس از صرف صبحانه کاری با همدیگر هماهنگ می‌شوند تا سیاست‌های کاری، میزان قیمت و حتی نحوه توزیع را با یکدیگر هماهنگ کنند.

او گفته است: در این جلسات مدیران با هم به این اتفاق نظر می‌رسند که مثلا برای یک ماه جنس به بازار توزیع نکنند یا به صورت قطره‌چکانی عرضه کنند تا هم قیمت کالا گران شود، هم بعد از آنکه تقاضا به اوج رسید به هرقیمتی که دلخواهشان بود به مصرف کننده عرضه کنند.

رییس اﺗﺤﺎدﻳﻪ ﺷﺮﻛت‌های تعاونی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺎر ﻛﺸﻮر می‌گوید: علاوه بر روزهای زوج که مدیران شرکت‌ها در جلسه حضور دارند، روز‌های یکشنبه، سه شنبه و پنج‌شنبه مدیران فروش کارخانه‌ها میزبان ساختمان ظفر هستند و آنجا بعد از صرف صبحانه کاری مسائل دیگر فروش را با هم هماهنگ می‌کنند و کاری می‌کنند همان میزان اندک نیز به بازار نرسد. این اتفاق در حالی است که هیچ نهاد ناظری مانند تعزیرات، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برعملکرد این کارخانه‌ها نظارت ندارد. اتحادیه هم قدرتی ندارد که مقابل آن‌ها بایستد.

موضوع را از کارخانه‌ها پیگیری می‌کنیم، یکی از تولیدکنندگان می‌گوید چندماهی است از کارخانه‌ها جنسی برای فروش ارائه نشده است. مسئول فروش یکی دیگر از کارخانه‌ها نیز می‌گوید انبار‌های ما خالی از کالاست و کالایی احتکار نشده است.
 
نهادهای نظارتی درباره جلسات خیابان ظفر تحقیق کنند
 
خان بلوکی اما می‌گوید: وقتی از هر نمایندگی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه گرفته می‌شود، حرف کارخانه به نمایندگی‌ها حاکمیت دارد. اگر آنها راست می‌گویند بدون گرفتن ودیعه نمایندگی بدهند. اگر اظهارات ما نادرست است، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده موضوع را پیگیری کنند تا مشخص شود آن‌ها راست می‌گویند یا دروغ.

رییس اﺗﺤﺎدﻳﻪ ﺷﺮﻛت‌های تعاونی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺎر ﻛﺸﻮر می‌گوید: مگر در سوییس یا کانادا زندگی می‌کنیم! خودمان هم می‌دانیم وضعیت چه خبر است. وقتی حتی سوپرمارکت‌های محلی با هم هماهنگ هستند که مثلا قیمت مایع ظرفشویی را کمتر از ۲ هزار تومان نفروشیم و همه از این قانون تبعیت می‌کنند، واقعا فکر می‌کنید این رویه در مثالی بزرگتر در صنعت تایر انجام نمی‌شود؟ همه شرکت‌ها با هم تصمیم می‌گیرند که قیمت لاستیک را گران کنند و همین کار را هم عملی می‌کنند و صبح که از خواب بیدار می‌شوند با تلفن قیمت‌ها را با هم هماهنگ می‌کنند. الان مانند ۱۰ سال پیش نیست که مشتری قیمت‌های متفاوتی از یک کالا داشته باشد.

خان بلوکی گفته است همین الان اگر به مدیران عامل کارخانه‌ها بگوییم چرا چنین تصمیماتی می‌گیرید و مردم را دچار مشکل می‌کنید، به راحتی پاسخ می‌دهد ما جمع شده‌ایم تا مشکلات لاستیک را حل کنیم. مسلم است که نمی‌گویند جمع شده‌ایم تا قیمت‌ها را گران کنیم! چه کسی پیدا می‌شود که از خلاف خودش حرف بزند؟
 
‎مدیر فروش شرکت کیان تایر: نمایندگی‌ها مقصر افزایش قیمت هستند

موضوع افزایش قیمت‌ها از شفیعی ‎مدیر فروش شرکت کیان تایر (لاسیتک البرز) پیگیری می‌کنیم و از او درباره جلسه خیابان ظفر می‌پرسیم. او پاسخ می‌دهد: نمایندگی‌ها مقصر افزایش قیمت هستند زیرا تولید کاهش نیافته است و قیمت‌ها هم براساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ارائه شده است.
 
شفیعی درمورد جلسات خیابان ظفر به رویداد۲۴ گفت: جلسات مدیران روز‌های زوج نیست و روز یکشنبه هر هفته مدیران دور هم جمع می‌شوند و اینطور نیست که کارخانه‌ها اجناس را احتکار کنند اگر این طور باشد باید انبار‌های ما پراز کالا باشد، در حالیکه این چنین نیست و آن کسی که چنین اظهاراتی مطرح می‌کند قطعا خود ذی‌نفع است.
 
نماینده فروش لاستیک: ۴ ماه است که اجناس خریداری شده از کارخانه، برای نمایندگی‌ها ارسال نمی‌شود
 
موضوع را از یکی از نمایندگی‌ها پیگیری می‌کنیم، یکی از آنها می‌گوید: مدتی است که وضعیت ارسال کالا مشخص نیست و کارخانه‌ها برای ما جنس نمی‌فروشند. الان ۳ تا ۴ ماه است که اجناس خریداری شده از کارخانه برای نمایندگی‌ها ارسال نمی‌شود و طبیعی است این کار فارغ از ضرر مالی، باعث کمبود جنس دربازار و نارضایتی مشتریان شده است.

مشکل نمایندگی‌ها و اینکه جنس از کارخانه به نمایندگی ارسال نمی‌شود را برای شفیعی مدیر فروش کیان تایر توضیح می‌دهیم. او این بار به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: ارسال لاستیک به نمایندگی‌ها مدتی است به مشکل برخورد کرده است و برخی از کالا‌ها چندروزی با تاخیر ارسال شده‌اند.
 
به گفته نمایندگی‌های کیان تایر از تیرماه با وجود پرداخت پول، کالا‌ها به دست آنها نرسیده است.
 
مدیر فروش دنا: مشکلی برای تولید نداریم

موضوع را از کارخانه دنا پیگیری می‌کنیم، هر بار با پاسخ «آقای پرهیزکار مدیرعامل کارخانه در جلسه هستند و مشخص نیست که جلسه کی تمام شود» روبرو می‌شویم! با اینهمه مدیر فروش این کارخانه به رویداد۲۴ می‌گوید: ۱۸ نوع مواد اولیه در تهیه لاستیک از کشور‌های مختلف مانند اندونزی، مالزی و سنگاپور به ایران وارد می‌شود و درتهیه کائوچو طبیعی و مصنوعی نیاز به مواد وارداتی از کشور‌های مختلف است که نوسان ارز قیمت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند، اما به لحاظ تولید هیچ مشکلی وجود ندارد و مانند گذشته تولیدات انجام می‌شود و طی بسته ماهیانه‌ای که وزارت صنعت مشخص می‌کند تولیدات را ادامه داده‌ایم.

حال این سوال مهم مطرح می‌شود که اگر تولید لاستیک مانند سابق درکارخانه‌ها ادامه دارد و کالایی درکارخانه‌ها احتکار نمی‌شود و به دست نمایندگی‌ها می‌رسد، چرا تایر دربازار وجود ندارد و حتی موجودی نمایندگی‌ها هم خالی است؟
 
مدیر فروش دنا: لاستیک‌ها به وزارت صنعت و نمایندگی‌ها تحویل داده شده است!

ابراهیمی مشاور مدیرعامل لاستیک دنا درباره تصمیم‌گذاری برای قیمت‌گذاری و عرضه قطره‌چکانی در جلسات مدیران در خیابان ظفر گفته است: یکشنبه‌ها و گاهی اوقات دوشنبه‌ها مدیران در این انجمن حاضر می‌شوند و درمورد مسائل کلان این حوزه صحبت می‌شود و اصلا چنین چیزی صحت ندارد که این هفته قیمت‌ها گران شود و هفته دیگر کم شود یا تولید را بخواهند کم و زیاد کنند و اغلب درمورد مشکلات مربوط به شرکت‌ها صحبت می‌شود. از ده روز پیش تا به امروز ۱۴۰ هزار حلقه از تایر‌های ۱۲۲۴ کامیون‌ها را به وزارت صنعت و معدن تحویل دادیم که توسط راهداری بین کامیون داران پخش شود، بخشی از لاستیک‌ها هم به نمایندگی‌ها داده می‌شود.
 
قیمت لاستیک ۱ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان؛ در واقعیت ۴ میلیون!
 
مشاور مدیرعامل لاستیک دنا قیمت لاستیک کامیون را ۱ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان عنوان می‌کند؛ این درحالی است که هم درشبکه‌های مجازی و هم براساس گفته‌های رانندگان کامیون‌ها و حتی گفته‌های اکثرنمایندگی‌های مجاز دنا قیمت لاستیک کامیون از ۴ میلیون شروع می‌شود و تا ۹ میلیون هم براساس برند آن قیمت آن متغیر است.
 
تعیین قیمت ربطی به کارخانه ندارد!

به گفته ابراهیمی قمیت بازار ارتباطی به کارخانه ندارد و تعیین قیمت وظیفه آنها نیست!

نمایندگی ها، اما می‌گویند کارخانه به ما جنس نمی‌دهند؛ یکی از نمایندگی‌های رسمی لاستیک دنا در جنوب تهران به رویداد۲۴ گفته است: از ۴۰ روز پیش تا الان هیچ جنسی از کارخانه به ما نداده‌اند بنابراین به هر مشتری که مراجعه می‌کند، باید بگویم که جنسی برای فروش نداریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان