تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

احتکار یا عدم عرضه؟/ ماجرای افزایش قیمت لاستیک در بازار چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده تولیدکنندگان لاستیک، محصولات خود را احتکار کرده‌اند تا به خاطر افزایش قیمت بنزین، آنها را با قیمت بیشتری بفروشند اما تولیدکنندگان پاسخ داده‌اند این اتهام صحت ندارد. وزیر صنعت نیز گفته اگر تخلفی باشد، با آن برخورد می‌شود.

قیمت لاستیک

رویداد۲۴ افزایش قیمت بنزین تقریبا همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد؛ کالاها گران شدند و برخی احتکار کردند و برخی قطره چکانی فروختند. یکی از کالاهایی که گفته می‌شود فروش آن فعلا متوقف شده، لاستیک خودروست. حسن خجسته بند عضو کمیسیون صنایع مجلس تولیدکنندگان لاستیک را به اخلال در نظام اقتصادی و فعالیت ضد انقلابی متهم کرد و گفته «کارخانجات تولید لاستیک اعلام کردند تا زمان افزایش قیمت لاستیک به دلیل گران شدن نرخ سوخت از توزیع این محصولات خودداری خواهند کرد.»

در پی افشای این اطلاعات، مجلس از قوه قضاییه، سازمان تعزیرات و وزارت صمت خواسته بود به پرونده احتکار لاستیک توسط کارخانه های تولیدی ورود کند. در نخستین واکنش، رضا رحمانی وزیر صنعت گفت که «خودداری از عرضه کالا به بازار پس از افزایش قیمت بنزین مصداق تخلف است و با آن‌ها برخورد می‌شود.»

رحمانی البته جزییات بیشتری از این موضوع را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و گفت: «موضوع مربوط به بنزین است و بسیاری از بنکداران از عرضه کالا خودداری می‌کنند زیرا می‌خواهند از نرخ دلار پس از افزایش قیمت بنزین آگاه شوند.» توضیحات رحمانی به معنای آن بود که مشکل از سوی توزیع کنندگان است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک نیز می‌گوید هیچ تولیدکننده‌ای در کشور احتکار نکرده است. 

فروشندگان و تولیدکنندگان لاستیک نیز در این میان دو سخن مختلف می‌گویند. تولیدکنندگان معتقدند به خاطر وضعیت تحریم‌ها ابتدا مجبورند محصولات قدیمی خود را بفروشند سپس تولیدات جدید خود را به بازار توزیع کنند اما فروشندگان می‌گویند عرضه لاستیک به بازار کاهش یافته است.

داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در بازار که معتقد است عرضه لاستیک کاهش یافته، می‌گوید: تقاضای خرید به خاطر عرضه کم کاهش یافته است. او گفته شاید برخی از افرادی که در صف خرید لاستیک هستند خریدار واقعی نبوده و با شنیدن زمزمه افزایش قیمت لاستیک پراید در بازار خواستار خرید آن و کسب سود بیشتر هستند.

توضیحات سعادتی نژاد، اظهارات نماینده مجلس را تلویحا تایید می‌کرد؛ چه آنکه هم فروشندگان و هم کمیسیون صنایع مجلس معتقدند عرضه لاستیک کاهش یافته است. دلیل این موضوع را از تولیدکنندگان پیگیری کرده‌ایم. مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک به رویداد۲۴ می‌گوید: این روز‌ها انواع شایعات در زمینه عدم توزیع لاستیک از سوی تولیدکنندگان شنیده می‌شود، این در حالی است که تا وقتی ما تولیدات خود را توزیع نکنیم امکان تولید آ نرا نخواهیم داشت. عرضه کاهش نیافته بلکه کارخانه‌ها برای ادامه تولید خود نیازمند فروش محصولات قبلی هستند تا با فروش آن مواد اولیه و سایر ملزومات خود را تهیه کنند.

تنها می‌گوید: تامین مواد اولیه برای تولیدات لاستیک بسیار سخت‌تر از قبل شده و شرایط خرید مواد اولیه برای تولیدات ما آسان نیست، اما با این حال به تولیدات خود ادامه می‌دهیم.

از سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک پرسیدیم چقدر امکان دارد بخشی از تولیدکنندگان محصولات خود را احتکار کنند، او پاسخ داد: اول اینکه باید بگویم قیمت لاستیک‌های تولید داخل مصوب است و هیچکس مجاز به افزایش قیمت یا احتکار آن در فروشگاه‌ها نیست، اما باید این موضوع را هم پذیرفت که زیرمجموعه صنف ما حدود ۱۵ هزار نفر هستند و نمی‌توان انتظار داشت هیچ کس تخلف نکرده باشد.

تنها می‌گوید: بازرسی از فروشگاه‌ها با موسسات تولیدی نیست و نهاد‌های دیگری مانند تعزیرات باید این سرکشی‌ها را انجام دهند و وظیفه ما نظارت بر فروش نیست.

او می‌گوید: اگر فلان تایر فروشی لاستیک‌ها را نگه داشته تا گران‌تر بفروشد باید به مراجع قضایی معرفی شود و به صورت قانونی با او برخورد شود البته باید قبل از آن راستی آزمایی‌ها صورت گیرد و با سند و مدرک این برخورد شود.

او در پاسخ به این پرسش که شما چه برخوردی با متخلفان حوزه خود دارید؟ می‌گوید: ما معمولا سهمیه این واحد را قطع می‌کنیم که البته ظرفیت این سهمیه‌ها در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کمبود لاستیک
نظرات شما
پیشخوان