صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۴ - 2026 January 28
کد خبر: ۴۴۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۰ دی ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۰۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کدام شاه؟ کدام پادشاه؟ | نسبت پهلوی با انتخابات و تجزیه ایران چیست؟

فراخوان پهلوی‌ برای حضور در اعتراضات می‌تواند آینده‌ای تاریک برای ایران را رقم بزند.

رویداد۲۴| در روز‌های اخیر اعتراضاتی که با گرانی‌ها و بن‌بست اقتصادی-معیشتی آغاز شده بود با فراخوانی از جانب پسر شاه مخلوع شکل جدیدی به خود گرفت.  مساله اصلی در این بین نه قرائت رسمی جمهوری اسلامی از تفاوت اعتراض و اغتشاش، که واکاوی جریانی است که امروز بر اعتراضات مردم موج‌سواری می‌کند.

تا پیش از این، در انتخابات‌ها با بدنه‌ای به نام «قشر خاکستری» رو به رو بودیم؛ حالا در اعتراضات برای نخستین بار گروهی قد علم کرده‌اند که می‌توان نامش را «معترضان خاکستری» گذاشت. معترضانی که می‌دانند چه نمی‌خواهند، اما درباره آنچه می‌خواهند، گنگ‌اند.

همین خاکستری بودن بخش زیادی از معترضان، فرصتی برای خاندان شاه مخلوع ایران ایجاد کرده است. جریانی که امروز از فضای گنگ و مبهم غالب معترضان فعلی به نام خود سوءاستفاده کرده و جنبش اعتراضی اخیررا به نام خود و به عنوان مطالبه بازگشت پهلوی مصادره کره است.

هدایت یک جنبش اعتراضی از خارج از کشور توسط چهره‌ای که به وضوح اعلام کرده قصد ندارد آزادی خود را قربانی آزادی دیگران کند، به قدر کافی مبهم است، اما سوال اصلی و دغدغه‌ای که نباید به آسانی از کنار آن گذشت، این است که چگونه خاکستری ماندن قشر معترض، عتراضات را به انحراف می کشاند؟

برنامه پهلوی برای سیستم سیاسی ایران چیست؟


بیشتر بخوانید:

اصلاحات اقتصادی ایران دوره پهلوی چگونه بود؟

محمدرضا پهلوی چگونه از ایران خارج شد؟

تبارشناسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی/ گروه‌هایی که به براندازی معتقدند، کدامند؟


در اعتراضات و جنبش‌های اجتماعی و سیاسی در تمامی کشور‌های دنیا، مساله محوری، رهبری و نماد‌های اعتراض است. از این منظر، رویکرد معترضان خاکستری که «هر کس و هر چیز، جز وضعیت فعلی» را در سر دارند، آغاز یک خطای راهبردی در تاریخ اعتراضات است. چرا که در همین نقطه، آینده اعتراض را مبهم و در نتیجه غیرقابل دسترسی خواهند کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند جریان حامی پهلوی یا به اصطلاح «سلطنت‌طلب‌ها» تنها گروه اپوزیسیون متشکلند که قابلیت تبدیل به یک آلترناتیو را دارند. این گروه می‌گویند مشروعیت سنتی پهلوی می‌تواند جایگزین بحران مشروعیت در دوران گذار شود و همین مساله رضا پهلوی را به عنصری محوری در ائتلاف‌ها تبدیل کرده است؛ چنانچه برخی چهره‌های منتقد هم حامی او شده‌اند؛ از جمله شاهین نجفی که قبلا رضا پهلوی را «نتیجه تف کردن مردم» خوانده بود، در سال ۱۴۰۲ حامی رضا پهلوی شد و به روح پدرش!! قسم خورد که «وقتی شاهزاده روی استیج آمد، زمین می‌لرزید!»

مسلم است که صدای اعتراضات مردم به گرانی، رانت و فساد باید شنیده شود؛ اما گفت‌و‌گوها با قشر خاکستری معترض عموما تصویر روشنی از فردا به شما نمی‌دهد. اما در شرایط فعلی مساله اصلی موج سواری یک جریان با سابقه مشخص بر این اعتراضات است.

در روز‌های اخیر دفترچه‌ای موسوم به «مانیفست حکومت‌داری» پهلوی‌ها در فضای مجازی منتشر شده است. دفترچه‌ای که محتوای آن نشان می‌دهد فردای براندازی نظام حاکم در ایران، هیچ رفراندومی در کار نخواهد بود هیچ انتخابات و فرصتی برای حضور مردم پیش بینی نشده و هدایت اعتراضات داخل ایران از ینگه دنیا، چیزی جز رویاپردازی یک فرقه مخلوع برای بازگشت و برپایی یک حکومت خودکامه نیست. انحصارطلبی و خودکامگی رضا پهلوی در تغییر بیوگرافی او در شبکه های اجتماعی قابل مشاهده بود. او به محض قرارگرفتن در قامت رهبر اعتراضات، اکانت های شبکه های اجتماعی خود را تغییر داد و شعار «زن زندگی آزادی» را از سردر حساب های شخصی اش پاک کرد تا به سایر گروه های اپوزیسیون نشان دهد، در این دیگی که می جوشد، برای آنها فقط خر داغ می کنند.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و از چهره های شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی پیش از این در جریان اعتراضات 1401 اعتقاد رضا پهلوی به جمهوریت را دارای ابهام خوانده و می‌گفت «اگر حرف رضا پهلوی [در اعتقاد به جمهوری‌خواهی] به منزله انصراف او از سلطنت باشد، اختلافات دیرینی که بین جمهوری‌خواهان و سلطنت‌طلبان بود از بین می‌رود. در حقیقت تنها آلترناتیو، جمهوری‌خواهان هستند که البته آن‌ها نیز خودشان به بیش از ۱۰۰ گروه تقسیم شده‌اند، اما یکی از مبانی اختلاف از بین رفته است.»

او در ادامه یک «اما» مطرح کرده و گفته بود «اگر منظور رضا پهلوی این بوده که در رفراندوم باید نوع حکومت تعیین شود اگر سلطنت پیروز شود آن وقت ایشان به عنوان پادشاه نمادین به میدان می‌آید باید گفت تغییری در رویه ایجاد نشده است.»

این نوشتار نه به دنبال آسیب شناسی از این شیوه حکمرانی و نه به دنبال تحلیل امکان بروز چنین سناریویی است. مساله و دغدغه اصلی نویسنده، پاسخ به این سوال است که چگونه جنبشی اعتراضی می‌تواند به بیراهه کشیده شود؟ چگونه بی اطلاعی مردم از مرام فرقه‌ای مجهول می‌تواند اعتراضات را به انحراف بکشاند.

هر معترض در نخستین گام باید از خود این سوال را بپرسد که به دنبال چه سناریوی ایجابی بعد از سلب وضعیت فعلی است؟ به دنبال چه ایدئولوژی حکمرانی است و آیا تصویر روشنی از شعاری که با آن همراهی می‌کند، دارد؟

شاید یکی از مهمترین مشکلات، خلاء آلترناتیو‌های سیاسی غیر خشونت‌آمیز در شرایط فعلی است. فضایی که باعث می‌شود چهره‌ای معلوم الحال در خارج از کشور، که طی نیم قرن اخیر از راه اندازی یک ائتلاف سیاسی کوچک و نمایشی ناتوان بوده، فرصت عرض اندام پیدا کند.

نسبت پهلوی با تجزیه ایران چیست؟


بیشتر بخوانید:

آیا سفر رضا پهلوی به اسرائیل مهم است؟

افشای طرح اسرائیل برای ادامه جنگ و تجزیه ایران | اورشلیم پست: موساد در بین اقلیت‌ها دنبال جاسوس می‌گردد

چقدر احتمال تجزیه ایران وجود دارد؟


فارغ از نوع حکمرانی، مساله تمامیت ارضی در بین ایرانیان خط قرمز است. از یاد نبریم که بسیاری از ایرانیان در شرایط فعلی حتی مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی، درباره تجزیه ایران دیدگاه‌های محکم دارند و به هیچ وجه چنین آن را قابل مذاکره نمی دانند.

نسبت پهلوی با تجزیه را باید در یک دگردیسی تحلیل کرد. در سالهای پیش خانواده پهلوی عمدتا ادبیات روشنی در قبال تجزیه ایران داشتند و مخالفت خود را رسانه ای می کردند. آنچه در مورد رضا پهلوی اهمیت دارد، تفاوتی است که در رویکرد خاندان خود ایجاد کرده است. سفر او به اسرائیل در سال 1402 نقطه عطفی در موضع این خانواده در قبال تجزیه کشور است. رضا پهلوی برای اولین بار در فروردین ماه 1402  به اسرائیل رفت و با نتانیاهو دیدار کرد. ائتلافی که میان اسرائیل و پهلوی ایجاد شد تنها یک ائتلاف علیه جمهوری اسلامی نبود؛ بلکه ائتلافی علیه تمامیت ارضی کشور بود. بهزاد نبوی چندی پیش در یک گفت وگوی رسانه ای با استناد به اطلاعاتی از یک منبع مطلع گفت «زمانی که رضا پهلوی به اسرائیل رفته بود، نتانیاهو به او گفته بود تو شاه بخش مرکزی ایران می شویفکر نکن همه ایران! ایران باید تجزیه شود!»

این همان هشداری است که  شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی وزیر خارجه سابق قطر هم در جریان جنگ دوازده روزه به کشورهای منطقه داده بود: او گفته بود «به سود کشورهای خلیج فارس نیست که شاهد فروپاشی ایران، همسایه بزرگ خود، باشند» جرا که چرا که چنین رخدادی بی‌تردید به هرج‌ومرجی ویرانگر در منطقه ما خواهد انجامید که پیامدهای سنگینی برای همگان به همراه خواهد داشت. 

این هشدار، واهی نیست بلکه واقعیتی است که با حمله اسرائیل به ایران، رنگ و بوی جدی‌تری گرفته است. در چند ماه گذشته مقامات اسراییلی و رسانه‌های این رژیم مکررا از نظم نوین منطقه‌ای حرف زده و در این نظم نوین سرزمینی به نام ایران وجود ندارد. آنچه اهمیت دارد، واکنش رضا پهلوی به این ادعاهاست؛ اگر از سنگ صدا در آمد از پهلوی و نزدیکانش هم درآمد! 

در این فقره، بین خواسته‌های معترضان و فرقه‌ای که سعی در موج سواری بر اعتراضات مردم دارد، تفاوت قابل توجهی است. تفاوتی که معترضان یا امروز آن را تعمدا نادیده گرفته‌اند و یا از سر ناآگاهی، نسبت به عینی بودن آن هشیار نیستند. 

فراخوان پهلوی‌ها برای حضور در اعتراضات می‌تواند آینده‌ای تاریک را رقم بزند. چگونه می‌توان به فرقه‌ای که مانیفستی فاشیستی برای حکومت داری دارد و در میان مدت به دنبال تجزیه ایران است، اعتماد کرد؟. وقتی رهبری درستی در کار نیست و شرکت در اعتراضات به منزله بازگشت یک حکومت اخراجی با مانیفست خودکامگی و تجزیه است، شاید اعتراض خاموش اقدامی منطقی‌تر از هم صدایی با صدایی باشد که مشخص نیست قرار است چه سرنوشتی را برای ایرانیان رقم بزند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۳
ناشناس
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۸
اشتباه می کنید انها در آنچه می خواهند گنگ نیستند ولی شما دوست دارید اینطور بنظر برسند
سعید خیری
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
اول نادیده‌ات میگیرن، بعد مسخره‌ات میکنن، بعد بهت توهین میکنن و در آخر میپذیرنت. شما الان تو مرحله‌ی توهین به پهلوی هستید.
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۷
💯
ناشناس
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
کسانی که با این تحلیل ضعیف فکر میکنن پهلوی روی موج اعتراضات سوار شده مثل کبک سرشون زیر برف کردن از ۹۶ که معلوم شد جمهوری اسلامی به بمب بست کامل رسیده و به خواست مردمش در انتخابات ۴۰ ملیونی هم پشیزی ارزش قائل نیست خیلی ها که به ناچار در سیرک انتخابات مجبور به شرکت ورای دادن بودن چاره کار و بازگشت به پهلوی بودن حداقل پهلوی بدون کشتار حاضر شد حکومت واگذار کنه کل کشتار ۵۰ سال سلطنت پهلوی اعم از اعدام و ها و و برخورد با مبارزان مسلح و راهپیمایی ها ۳۲۰۰ نفر بوده کلاودر سالد۵۷ و ۵۶ در همه تظاهرات ها حتی آتش زدن سینما رکس آبادان که کار انقلابی ها بود جمعا ۸۰۰ کشته شدن ...کشتار ۱۸ تا ۲۱ دی ماه ایران بزرگترین کشتار تاریخ معاصر ایران است....به قول آن دیگری رکورد زدیم مبارکش باشد
رسول
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۳
پهلوی فقط یک اسم نیست نماده
نماد وطن پرستی آزادی آبادانی پیشرفت اعتبار
که این هیچوقت شما نمیخواید بفهمید.
پاسخ ها
ناشناس
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۵
آره خیلی نماد وطنپرستیه پدربزرگش که از شمال و جنوب حمله شد به ایران هیچ کاری نکرد فرار کرد ، پدرش که تا کشور شلوغ میشد فرار میکرد ، خودش هم که از حمله اسرائیل به ایران حمایت کرد و میگه به قدرت برسه هم بچه هاش آمریکان دوستهاش آمریکان میخواد بیشترآمریکا باشه کدوم شاهی تو دنیا آمربکا زندگی میکنه که این دومیش باشه؟!
ناشناس
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۳
الزاما هر حکومت سلطنتی بد نیست، همانطور که ۹۰ درصد کشورهای اروپایی از سوید تا انکلیس تا اسپانیا ... سلطنتی هستند و مردمانشون هم راضی هستند و هر حکومت به ظاهر جنهوری هم خوب نیست مثل جمهوری کنگو و جمهوری لیبی و جمهوری اسلامی، محتوی و ماهیت یک حکومت خوبی و بدی اون رو مشخص میکنه رویداد جان، علاوه بر این ها، پهلوی میتونه به عنوان شروع مرحله گذار هم گزینه خوبی باشه
ناشناس
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۳
سلطنت طلبی اندیشه راست گرایانه؛ یعنی سنّت گرایانه، محافظه کارانه و ملی گرایانه هست قرار نیست سلطنتی بس خاصیت مانند بریتانیا داشته باشیم
به عنوان شخصی که از نزدیک در لندن بودم که به دلیل تصمیمات یک مشت جهانی گرای نادان کشورشون از ۱۰۰٪ بریتانیایی و ابرقدرت جهانی بودن تبدیل شد به کشور منزوی با ملی بدهی به دلیل دو جنگ جهانی ویرانگر و اقلیت شدن مردم بومی تا کمتر از ۲۰ سال دیگه در بریتانیا+ رژه همجنسگرایان و رنگین پوستان و مسلمانان و در لندن! اصلا لندن دیگه انگلیسی که هیچ حتی بریتانیایی هم نیست!(یعنی مردم سلتیک؛ گالیک اسکاتلندی و ویلزی و ایرلندی رو هم با ژرمن های اسکات و انگلیسی جمع کنیم باز کمتر از ۴۰٪ لندن هستند من فقط دیدم چطوری داره نابود میشه این تمدن شهرهای زیبا و سنتی از معماری سبک رومی گرفته تا مدرن تبدیل داره میشه به چاه مستراح چپ گرایان فاسد حالا شما فکر کنید چپ گرایان جهانی گرا ما هنوز هیچی نشدیم شروع می کنن به جای پرورش افراد خردمند و مسئولیت پذیر مانند اعراب مفت خوار خلیج فارس رفتار می کنند فقط این بار نه به خاطر پول نفت زیاد بلکه به دلایل حقوق بشری لیبرال دموکراتیک و ... یهو دیدی نصف شهرهای شمال شدن آفریقایی های گرسنه سومالی و سنگال و ...
سمیرا
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
از این بیشتر داره می سوزه که چرا شعار نخ نما و فریب دهنده زن زندگی آزادی رو از سر در حسابهای شخص اش پاک کرد!!! چون همه ایران بعد از سه سال فهمیدن این شعار توخالی فمنیستها فقط برای فریب و گمراهی آنان بود فقط برای کشف لچک بود، وقتی به خواسته حقیرشون رسیدن شروع به رقص و پایکوبی در خیابانها کردن و نام جنبش رو به اسم خودشون سند زدن
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
تو لچکتو بذار، ناراحت نشو
سمیرا
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۴
در پاسخ به ناشناس ۲۱،۳۰ شال و شل حجاب شرف داره به بی حجاب و بی شالهای نانجیب تازه به دوران رسیده سرشار از عقده دیده شدن
ناشناس
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
کامنتها رو خوندیم دیدیم هیچ‌نکته و جوابی در پاسخ به مقاله نداشتند؛تنها واکنش و دفاع کور کورانه در دفاع از پهلوی؛ هموطنان اگر قصد دفاع از کسی دارند باید یاد بگیرند استدلال منطقی بیاورند نه تهمت و تخریب.
از ادبیات شما معلوم است که چکاره اید
ناشناس
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
همچین نوشتی آینده تاریک ایران با پهلوی، انگار جمهوری اسلامی اینده اش خیلی روشنه
ناشناس
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
کسانی که در داخل هزینه داده‌اند،زندان رفته ویا کسانی که سالها در مبارزه خارج هزینه داده‌اند مقدمند تا پهلوی که در تمام این سالها خوش گذرانی کرده چه درکی از مردم دارد
پاسخ ها
ناشناس
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
مقدم افرادی هستن که شعور حکومت دارند، وگرنه الان مجلس پر شده از اونایی که تو میگی و این وضع مملکت
آقازاده سلطنتی
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
دوست عزیز این اقا دنبال اثبات خودش به نتانیاهو هست چون قرار بود لشکرشو بعد جنگ دوازده روزه به میدان بفرسته اما اقبالی مردم نشون ندادن؛الان هم در واقع سوار موج اعتراضات شده؛هدفش فاند گرفتن هست؛کار این اقا جیب بری از دولت های فاند بده هست
ناشناس
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
عالی بود. پهلوی چون میدونه این افراد از خودش سرتر هستن، همه رو میخواد با فحش و فضاحت بزنه کنار که بالا بیاد
پاسخ
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
زندگی مثل صفحه شطرنج هست، بدون شاه مات میشیم. شاه که در زمین باشه هر سرباز پیاده ای که به آخر زمین برسه میتونه وزیر بشه و در زمین بازی بدرخشه اما بدون شاه اگر هزار تا سرباز و وزیر و فیل و اسب و رخ در زمین داشته باشیم مثل الان همه از پیش بازی رو باختیم. شاه رو با هیچ مهره ای نمیشه مقایسه کرد،شاه نگهبان قوائد و راستی در زمین شطرنج و تنها راه پیروزی در هر عرصه ای هست.
ناشناس
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
حتی به دین مردم هم رحم نکردید...برید کشور های عربی رو ببینید که چطور تو دنیا دارن رشد میکنن. هم دینشون رو تبلیغ میکنند هم رشد میکنن..
ناشناس
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
هرکسی برای خودش اهنگی مینوازه و من که اینجا نشستم و شاهد تغییر تاریخ به مسیر درست هستم، نه اون چیزی که ادم های خودخواه میخوان
رفراندوم
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
فقط رفراندوم رفراندوم رفراندوم
محمود
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
لطفا لطفاً و ۱۰۰ لطف دیگر اونایی که امشب شهرشون شلوغ بوده یه گزارش بدن ممنون میشم
روهام
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
لعنت بر پهلوی
ناشناس
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
اگر پهلوی خوب بود شمانجسهای عیرانی تبار چرا شورش کردید؟ اگه بد بود چرا مثلِ سگ پشیمانید که شورش کردید؟ شماعاریاییهای عیرانی تبار,عیرانی زبان و ازنسلِ کوروش,قبول کنیدکه بیشرف,ناسپاس,قدرنشناس,اَبونفهم و خرهای واقعی میباشیدکه همیشه با نفهمی هایتان, نه فقط خودتان را, بلکه دیگران و منطقه خاورمیانه را به آشوب,ناامنی و به گَند میکشانید.جانورانِ نااهل,ناآرام,ناسازگار,آنرمال و اّبوعنادی هستید.
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
فکری به حال کشور خودت کن افغانی
ناشناس
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
پان تورک تجزیه طلب گوساله
ناشناس
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
همه عیرانی تباران بدونِ استثناء, اراذل و اوباش,خس وخاشاک,اغتشاشگر, آشوب طلب,معاند,خائن,جاسوس, فتنه گر, مزدورِاجنبی, بیناموس, سلیطه, تفاله,محورشرارت و تروریست هستند. و اگر عیران دردستِ عیرانی تباران باشد وضعِ کشور همین است.
پاسخ ها
ناشناس
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
اخراج فوووری افغانی.
ناشناس
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
1:12 به زبانِ افغانها سخن میگویی و زبانت هم, دراز و طلبکارهستی.
ناشناس
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
این افغانی نیست پسر چنگوز مغوله که به ایرانی ها توهین میکنه
ناشناس
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
عیرانی تباران همه شان, اراذل و اوباش,خس وخاشاک,اغتشاشگر, آشوب طلب,معاند,خائن,جاسوس,فتنه گر, مزدورِاجنبی, بیناموس, سلیطه, تفاله,محورشرارت و تروریست هستند. و اگر عیران دردستِ عیرانی تباران باشد وضعِ کشور همین است.
پاسخ ها
ناشناس
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
گوز گوز نکن افغانی، ایرانی به خودش ربط داره مسائل کشورش.
پویان
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
بهزاد نبوی خودش یه تروریست چریک بوده پیش از انقلاب حالا واسه ما نصیحت می‌کنه؟
ناشناس
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
باز خرعبل سراییدی رویداد 24 بمال
ناشناس
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
جریانی درون لایه های جمهوری اسلامی بخاطر عناصر ضعیف داخل حکومت دوست دارد یک اپوزوسیون احمق و بیشعور سیاسی برای کانون‌های قدرت بتراشد

و در مبارزه همان اپوزوسیون احمق تظاهر به پیروزی میکند که نشانه نخود مغز بودن این پیروزی سیاسی است
ناشناس
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
پزشکیان از نظر اکثر ایرانیها نخودی و هیچکارس
قالیباف و روحانی و خاتمی با این فتنه انتخابات بعدی رو به زیر ۲۰ درصد رساند
پاسخ ها
دکتر
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
خیلی دلت خوشه!
ا
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
واقعا پهلوی برگرده بدبخت میشیم.باز بیاد اول لرزش ریال مثل سال ۳۲ که برگشت چندبرابر میشه و بعد ۲۵ سال ارزش ریال در برابر دلار ثابت میشه، رشد اقتصادی کشور دورقمی میشه،رشد دستمزدها چندین برابر تورم میشه،از فلاکت مطلق به نهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل میشیم مثل سال ۵۶ و حقوق هر ماه یک کارگر ساده میشه ۳ تمام سکه طلا، وای خدا با همین بدبختی چکار کنیم بعد از بازگشت پادشاهی پهلوی اونم به شکل پادشاهی پارلمانی سکولار دموکراتیک که بدتر از گذشته هم میشیم.
پاسخ ها
ناشناس
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
شرمنده اشتباهی منفی دادم
ناشناس
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
پس شماعیرانی تباران چه سگهای خرصفتی بوده ایدکه به دورانِ گل و بلبلِ گذشته, جفتک انداختید و این حکومتِ اَخ و بد را انتخاب کردید.
ناشناس
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
ببخشید اشتباهی منفی دادم
ناشناس
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
اعتقاد دارم اگر امروز مردم ایران تمایل به بازگشت به سبک و سیاق قبل از سال ۵۷ و دارن از دو حالت خارج نیست.
یا شاه خیلی خوب بوده یا شما خیلی بد بودید.
ناشناس
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
آقای بهزاد نبوی در جفنگ گفتن ید طولایی دارند شمای نویسنده این مقاله چرا به استناد به حرفای ایشون که راست و دروغش هم مشخص نیست دست به تحلیل و نتیجه گیری می زنید ؟
ناشناس
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
رویداد از تو بعید بود !
این چه تحلیل آب دوغ خیاری بود؟
البته من فکر می‌کنم بهت تحمیل شده. از خودتون نیست.
ناشناس
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
رویداد جان به عنوان یک فرد تحصیلکرده و دارای مدرک دکتری خدمتت عرض میکنم ما هیچ مشکلی با رضاشاه نداریم و قلبن دوستش داریم، اینو بفهمید، از شما و لز جمهوری اسلامیتون بیزاریم بیزار
پاسخ ها
ناشناس
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
دکتری که از بغل یک استبداد می خواد بیفته تو آغوش یک دیکتاتوری دیگه حیفه اون مدرکی که گرفته. دموکراسی لیاقت می خواد.
ناشناس
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
چه مدرک چرندی گرفتی. راستی از کجا گرفتی؟ حمایت از استبداد یه بی سواد لیسانسه بی کاریزمای خودخواه که با همه افراد و گروه ها مخالفه افتخار داره
ناشناس
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
بیزاریم از دین شما نفرین به آیین شما یک سری به کهریزک و بهشت زهرا بزنید
مقدم
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
قطعا کسی که(رضاربع پهلوی)با نتانیاهو قهوه می نوشد نمی تواند برملت غیورایران وسرزمین همیشه پایدار ایران اسلامی حکومت کند؟به برکت میهن دوستی و اتحاد و همبستگی یکپارچگی همه ملت ایران منحله اقوام و اقلیت فرهنگی قومی ایران فارسی.بلوچ.ترک.کرد.لر.عرب رضاربع پهلوی ونتانیاهومطمعن باشند سرزمین همیشه پایدار ایران اسلامی به هیچ‌وجه قابل تجزیه نخواهد بود
پاسخ ها
رضا
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
تو حتی از تاریخ ایران هم شناختی نداری و نمیدونی سرزمین ما ایران قبل از تاریخ ۱۴۰۰ سالهٔ اسلامی هزاران سال سرزمین غیر اسلامی متمدنی بوده و هر آنچه که ما داریم و بهش افتخار میکنیم اتفاقا به همون دوران بر میگرده. اول تاریخ ایران رو مطالعه کن بعد بیا ماتحت نازنینت رو واسه مفسدین پاره کن.
ناشناس
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
ایران اسلامی نیست داداش، فقط به خودت و دوروبریات نگاه نکن
ناشناس
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۷
جهان با ظهور امام زمان اسلامی خواهد شد.
الهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
و ما چه بدبختیم که برای رهایی باید به سمت دیکتاتوری دیگه بریم
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
آفرین
ناشناس
۰۳:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۷
فقط حکومت امام زمان نه پهلوی نه اینا نه رجوی
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
من میدونم چی میخوام و میدونم چی رو نمیخوام ، ولی نمیدونستم مسیری که دو شبه میرم کمک کردن به چیزیه که ازش متنفرم .
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
به والله اگه پاتو از خونه ات بیرون گذاشته باشی
رضا
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
شما از همون اول به خطا رفتید. یعنی در جایی که حامیان پهلوی رو «سلطنت طلب» خوندید. بر چه اساسی چنین تهمتی میزنید درحالیکه خود حامیان پهلوی ادعای سلطنت طلبی ندارند. نشون دادید که هیچ شناختی از معترضین ندارید و شناخت شما از حامیان پهلوی محدود به تعدادی شبکهٔ ماهواریه‌ای لس آنجلسیه که سالها پیش افراد بیسوادی همچون هخا توش فعال بودن. خودتون رو آپدیت کنید. فرسنگ‌ها با جریانات روز فاصله دارید.
مهدوی
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
اینبار اتفاقا مردم میدانند چه نمی خواهند و چه می خواهند، دیکتاتوری شما مرتجعین سرخ و سیاه(اصولگرا، اصلاحطلب، مجاهد، چپی و ...) را نمی خواهد و گذار به دموکراسی و سکولاریسم و دولت مدرن با هدایت شاهزاده برای حفظ تمامیت ارضی را میخواهد، البته در کنار این در فردای آزادی محاکمه شما باصطلاح خبرنگاران مزدور را هم‌میخواهد
پاسخ ها
ناصر از اصفهان
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
مراقب باش نترکی!!
آزادیخواه
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
وایستا سوار قدرت بشی بعد تهدید کن سلطنت پرست. من به شخصه کاری به این حکومت مرتجع ندارم. ولی کور خوندین بخواین دوباره مثل سال 57 یک حکومت تمامیت خواه دیگه به ما تحمیل کنید ما مردم آزدایخواه در مقابل هر ستمگری خواهیم ایستاد. به هیچ عنوان اجازه نمی دیم مقام مادام العمر به هر اسمی در ایران بر گرده ما سوار کنید.
مهدوی
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
آزادیخواه تقلبی، من جای تو بودم اول نگاه لایکها و دیسلایکها میکردم، بعد از جانب مردم صحبت می کردم، سعی کن با دیکتاتوری درونی خودت مبارزه کنی و نظر خودت رو نظر مردم ندونی
ناشناس
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
موافقم
ناشناس
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
نگفت دیکتاتوری گفت دموکراسی، اول کامنت رو بخونید بعد دعوا کتید
ناشناس
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
همینقدر احمقید که همه رو روندید که شاهنشاهتون بیاد. ابله دنیا عوض شده. مردم هیییییچ نوع دیکتاتوری ای رو نمیخوان
ناشناس
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
مهدوی سلطنت طلب، از طرف خودت حرف بزن. همین گند رو زدید کهنتونستید میلیونی بیارید
سید محمد
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
شما رسانه اید و باید پیام ما مردم را به صاحبان قدرت برسانید. این کسانی که اعتراضات را راهبری می کنند و توده ها را به دنبال خود می کشند افراد عادی نیستند اینها در جهت نیل به یک هدف خاص سازماندهی شده اند آن هم به قدرت رساندن پهلویها در ایران است.این حرکت متعلق به امروز و دیروز نیست حداقل از سال91 تا جایی که من دنبال کردم ریشه دارد وقتی آرشیوهای کاملا محرمانه و محافظت شده سازمان صداوسیما را به خارج انتقال دادند باید شست شما خبردار می شد .
از ان سال با کمک این آرشیوها مدام برنامه هایی برای سفید شویی و تبلیغ خاندان پهلوی از شبکه منو تو پخش می شد و سپس با گسترش شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام و تلگرام این فضاها را به تسخیر خود درآورد. در گام بعدی تلوزیون حرفه ای اینترنشنال را به عنوان ارگان رسانه ای پهلویها تاسیس کردند و این حکومت در خواب خرگوشی بود
این نقشه( به قدرت رساندن پهلوی) قرار بود در جنگ دوازده روزه به ثمر برسد که موفق نشدند. گرچه افرادی چون حسن روحانی با ان شامه تیزی که دارند عمق فاجعه را درک کردند و سعی کردند آب رفته را به جوی بازگردانند اما هسته سخت قدرت باز هم خودش را به خواب زد و مردم ناراضی را به هیچ گرفت.
با توجه به چیزهایی که در آن جنگ کذایی شاهد بودیم معلوم شد دستگاههای امنیتی بیگانه نفوذ وسازماندهی گسترده ای در ایران دارند. شک نکنید که برای اعتراضات هم سازماندهی گسترده ای تدارک دیده اند و در حال پیاده کردن مراحل نهایی طرح های خود هستند
البته گوشزد کنم حتی اگر صد هزارنفر هم نیرو داشته باشند در صورتی که مردم از شما نارضایتی شدید نداشتند نمی توانستند غلطی بکنند بالاتر از سازمان مجاهدین خلق که دیگر نیستند که با وجود دهها هزار عضو و سمپات جز ترورهای کور و عملیات های مضحکی چون چلچراغ و غیره کاری از پیش نبردند چون در ان روزگار مردم به شما باورمند بودند.
با این تفاسیر توپ در زمین شماست یا به مردم برمی گردید و گذار مسالمت آمیز به سمت یک سیستم عاقلانه مطابق با خواست مردم و اقتضائات دنیای مدرن را برنامه ریزی می کنید که در درجه اول به نفع خود شماست و سپس مردم و کشور ایران، یا اینکه با لجبازی و نادیده گرفتن مردم جان به لب رسیده، خود و کشور را به گرداب های هولناکی که انتهای ان مشخص نیست هدایت می اندازید. اینک تصمیم با شماست
پاسخ ها
ناشناس
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
ملت با شما سید ها تسویه حساب می‌کنه
رضا
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
شما اول ایرانی بودنت رو ثابت کن «سید» بعد دربارهٔ ایران طومار بنویس.
ناشناس
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
عده ای نظر میدن سید ایرانی نیست،اگه سید ایرانی نیست پس شما انگلیسی ها ایرانی هستین؟!
ناشناس
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۵
یعنی مشکل سید بود این آقا است .کجای حرفش غلط است ؟
ناشناس
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
چرا باید اینقدر بلا سر مردم بیاید که مردم پهلوی را برای نجات خود بیابند ای جاکمان چه کردید با ملت !!!
پاسخ ها
ناشناس
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۷
نجات دهنده واقعی فقط حکومت امام زمان است نه اینها نه رجوی و نه پهلوی.
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
از تخریب اموال عمومی در اغتشاشات تهران و برخی شهرهای کشور در 18 دی پنج شنبه شب گذشته هیچ ارتباطی و ربطی به گران، مشکلات مردم و کشور ندارد و هم جزو اعتراض محسوب نمی شود
پاسخ ها
رضا
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
بله ارتباطی به مشکلات مردم ندارد چون تخریب اموال عمومی کار خودشان است که سرکوب‌ اعتراضات رو توجیه کند.
ناشناس
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
با توجه به حضور گسترده در فراخوان اعلام شده ایشون در تمام نقاط کشور از تمام شهرها و اقوام و... چیز دیگه ای میگه ... پهلوی حمایت نود درصد مردم رو داره
پاسخ ها
ناشناس
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
نود که شاید نه ولی هفتاد درصد رو قطعا داره
ناشناس
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
گم شو
ناشناس
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
الان ملت خسته ازحکومت دینی هستن وفقط می خواهندازشراین حکومت خلاص شوند کی قرارمصدرکاربیاید کاری ندارند فقط اینهابایدبروند خلاص
پاسخ ها
ناصر از اصفهان
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
یه سوال :
سال ۱۳۵۷ شرایط اقتصادی و آزادی و کاباره و غیره خوب بود!!

در نتیجه مردم پس برا چی انقلاب کردند؟
خیلی ساده ست
انقلاب مردم از سر دین خواهی بود و نه چیزه دیگری!!
فروردین ۱۳۵۸ هم که برای نوع حکومت رفراندوم گذاشتند که ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند و معمولا یک رفراندوم ۱۰۰ سال حداقل اعتبار داره

پس بروید خونه هاتون و فیلم سینمایی هایی رو که اسرائیل اینترنشنال میذاره رو نگاه کنید و استراحت کنید

با سپاس از توجه شما
رضا
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
ناصر خان خوبیت نداره یه آدم تا این حد خودشو به خریت و نفهمی بزنه التماس تشعر و تفکر ...
ناشناس
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
ناصری پس چراخمینی گفت مردم حق ندارن بارای اجداد۵۰سال قبلشون زندگی کنن.اونکه گفت۵۰سال اعتباررای هست تومیگی۱۰۰؟
ناشناس
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
اگه انقلاب خمینی مردم رو نجات نداده بود الان کسی تو دنیا آدم حسابت نمیکرد، حداکثر پیشرفتت این بود که تو یه کاباره کار میکردی
ناشناس
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۳
عیرانی تباران چنان باکینه,نفرت,عقده,بغض و غضب از مسئولان, مُدیران وحکومتیهایادمیکنندانگار فراموش کرده اندمُدیران,مسئولان وحکومتیهاازخودشان میباشند.همه تان, عِین هم هستید و هیچ فرقی باهم ندارید. همه تان, ماکیاولیست هستید.
ناشناس
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
شعار مردم کاملا مشخص کرده چه چیزی و چه کسی رو میخان و چه کسانی دیگه باید جمع کنند و برن چون کارنامشون کاملا مشخصه... دیگه اینها به تاریخ انقضا رسیده....خودشون قبول نکنن مردم بهشون میفهمونن...دیگه کسی از کشته شدن به دست حکومت هراسی نداره چون هممون مرده متحرکیم
پاسخ ها
ناصر از اصفهان
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
به همین خیال باش
اغتشاشگر
فتنه گر
ناشناس
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
لایک لایک لایک
ناشناس
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
از کارنامه شما که فقط فیلمهای با صحنه های علمی! تولید میکردین و نفت رو تو حلقوم غرب میریختین خیلی بهتره
ناشناس
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
شما حتی اینقد کوچک مغزید که تحمل یه کامنت رو که واضح نوشته شده ندارید،این یعنی ترس دارید کسیکه کارنامش مثبت باشه ترس و ری اکشن نداره....پس جمع کنید برید
ناشناس
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
شعار مردم رو مصادره کردید. مردم هرگز برای یه خودکامه دیگه وسط نمیان
ناشناس
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
عالی. عالی .عالی ....ترس از پهلوی ببین به چه روزی انداخته نظام قله نورد رو
ali
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
کارنامه خودتون دفاع کنید حتی چوب خشک بزاریم جای مسئولین بهتره لااقل چوب خشک خنثی هست تیشه به ریشه مال و آبروی مملکت نمیزنه چوب خشک با دنیا در نمی افته تحقیرمون نمی کنه
ناشناس
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
مرخرفات یک خبر بمال اسلامگدا که حتی یکبار جرات انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی نداشته ارزش خواندن ندارد
پاسخ ها
ناشناس
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
اگر انتقاد کرده بود که الان بسته بودن همین ۴ تا خبر رو هم نمیدیدیم
ناشناس
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
گم شو تخم انگلیسی، برو گلولتو نوش جون کن
ناشناس
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
دهنتی ازتون سرویس کنیم
پاسخ ها
ناصر از اصفهان
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
تفاله
خس و خاشاک
آریو برزن
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
نترس رفیق بالاخره این گدازاده های عجم دوره شون تموم میشه
رایش سوم
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
درود بر تام مورلی
ناشناس
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
من به پهلوی کاری ندارم ولی شما را به خدا به این مثلا انتخاباتی که تا کنون در ایران برگزارشده غیر از انتخابات سال 76 که آنهم مصائب خودش را داشت نگاه کنید.
واقعا که مردم را از هر چه انتخابات است بیزار کرده اید.
پاسخ ها
ناشناس
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۰
اتفاقا خوب گفتی
برو قشنگ مرور کن ببین در دولتهای محتلف چه اتفاقاتی افتاد و کیا هستن که تخم فتنه های این روزها رو کاشتن
بریم درس بگیریم از انتخابهامون که انسان هیچی نیست جز انتخابهاش
ناشناس
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۱
در انتخابات سال ۸۸نشون دادین که منظورتون از انتخابات آزاد چیه، یا ما انتخاب بشیم یا اغتشاش، با تروریست ها فقط به زبان زور باید صحبت کرد
ناشناس
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۲
فقققط سال 88مناظره و واقعیت بود
بقیه شبیه سیرک
ناشناس
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۲۶
مرگ بر خاندان منحوس پهلوی دزد و طرفداران احمق اش
نظرات شما