تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
جاسمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چقدر احتمال تجزیه ایران وجود دارد؟

جاسمی در تحلیل احتمال تجزیه ایران در شرایط کنونی گفت: اینکه هرازگاهی خبر می‌رسد چند نفر از پاسداران ما در مرز‌ها به شهادت رسیدند و یا به گروگان گرفته شده‌اند امری طبیعی است و خدمت در این نقاط توام با چنین مشکلاتی است، اما این تحرکات کور و کم‌اثر دشمنان به معنی این نیست که مرز‌های ما متزلزل شده است.

چقدر احتمال تجزیه ایران وجود دارد؟

رویداد۲۴ محمد آیتی: موضوع تجزیه ایران بارها مطرح شده است؛ این مسئله پس از انقلاب نیز به عنوان یکی از راه‌های براندازی همواره از نظر دولت‌های مختلف در آمریکا دور نمانده است؛ کاخ سفید امیدوار است با دامن زدن اختلافات قومیتی بتواند به تجزیه و در نهایت فروپاشی نظام ایران برسد. اینکه ایده تجزیه تا چه میزان در ایران جواب خواهد داد، موضوعی است که سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آن را بررسی کرده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: به هیچ عنوان آمریکا نمی‌تواند با ایجاد اختلاف میان قومیت‌ها و ناامنی کردن مرز‌ها به هدف خود برسد، زیرا که وحدت کنونی مردم ایران مثال‌زدنی است.

جاسمی معتقد است حرف‌های ترامپ یا مسئولان ارشد آمریکا مثل خیلی از حرف‌ها و شعارهایشان بی‌اهمیت و توخالی است و از آنجایی که ما به اوضاع و احوال کشور خود بهتر از آمریکایی‌ها واقفیم نسبت به بیان این صحبت‌ها که به دور از واقعیت است، بی‌توجه هستیم.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر مقتدر است که بتواند در برابر تهدیدهای آمریکا ایستادگی کند. آمریکا از قدرت سیاسی و مخصوصاً نظامی کشورمان باخبر است و می‌داند ایران در این حوزه‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته و شاید بهترین مثال برای اثبات این صحبت‌ها، سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیرو‌های نظامی ما بود؛ در حالی که آمریکایی‌ها اصلاً تصور منهدم شدن این پهپاد فوق جاسوسی را نمی‌کردند.

جاسمی تصریح کرد: حفاظت از مرز‌ها وظیفه نیرو‌های مسلح کشور است و دولت در این امر نقش پشتیبان را ایفا می‌کند و تاکنون این کار به خوبی انجام شده و تهدیدی از این بابت برای کشور وجود ندارد. به هر حال در هر کاری، کم و کسری وجود دارد و انتظار رسیدن به نقطه مطلوب است و بی‌شک در این موضوع خاص هم این موضوع صدق می‌کند، اما اینکه تصور شود ما با بحران امنیت در مرز‌ها مواجه هستیم و آمریکا چشم به این نقطه ضعف دوخته، نیست.

عضو کمیسیون امنیت می‌گوید: من خودم یکی از پاسدار‌های سابق سپاه بودم که اکنون نماینده یکی از استان‌های مرزنشین کشور در مجلس هستم و قاطعانه می‌گویم که امنیت در مرز‌ها کاملاً برقرار است هرچند که نیاز است تقویت‌هایی در این حوزه صورت بگیرد. اینکه هرازگاهی خبر می‌رسد چند نفر از پاسداران ما در مرز‌ها به شهادت رسیدند یا به گروگان گرفته شده‌اند امری طبیعی است و خدمت در این نقاط توام با چنین مشکلاتی است، اما این تحرکات کور و کم‌اثر دشمنان به معنی این نیست که مرز‌های ما متزلزل شده است.

نماینده کرمانشاه در پاسخ به اینکه آیا مشکلات اقتصادی که از سوی آمریکا بر کشور ما تحمیل شده می‌تواند به نارضایتی اجتماعی منجر و نظام را به خطر بیاندازد؟ گفت: همان‌طور که از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، استراتژی نظام این بوده که روی پای خود بایستد بعد از گذشت ۴۰ سال از این واقعه باز هم باید همین روند را دنبال کنیم. اگر صحبت رهبری درباره بستن تمام در‌های چاه نفت عملیاتی می‌شد و براساس آن برای اقتصاد کشور برنامه‌ریزی می‌کردیم اکنون نیازمند به هیچ کشوری نبودیم و می‌توانستیم وابستگی خود به نفت را از بین ببریم و حال با اینکه در اجرای این سیاست تاخیر شده، اما ضرورت دارد که این موضوع در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید: ما در کمیسیون، لحظه به لحظه تمام مسائل امنیتی کشور را رصد و هرجا مشکلی را احساس کنیم وارد عمل می‌شویم، ولی واقعیت امر این است که نباید هر حرف آمریکایی‌ها را جدی بگیریم، زیرا خیلی از این صحبت‌ها روانی و توخالی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
اذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
18
29
ایران قرنهاس با اقوام گوناگون بوده و به کوری چشم دشمنان بازهم خواهد بودامریکا باید نجزیه بشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
9
10
اینان میخواهند با نشر چنین صحبتهایی مثل تجزیه کشور مسِیولان کشور را از جنگ با امریکا بترسانند تا به اهداف شوم خود برسند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
14
12
ترامپ احمق هیچ غلطی نمی تواند بکند , او یک کازینودار کاسب است که از سیاست اطلاعی ندارد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
13
13
اگر میخواستند و میتوانستند در جنگ جهانی دوم این کار را انجام میدادند
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
16
5
عالی بود. و البته تمام اپوزیسیون ها هم بدنبال تجزیه ایران هستند. که قطعاً کور خواندند. ترامپ و ملکه انگلیس هم جز یاوه گویی تو خالی چیزی بلد نیستند. درضمن بنظرم هر کس مدعی ایرانی بودن ه، = منظورم کسانی ه که مهاجرت کردن و رفتن،، بخصوص تحصیل کرده ها،، باید برگردن و کمک به سازندگی کشور خودشون کنن.
روژهات کانی رەش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
5
16
احتمال اینکه ایران تجزیه شود پایین است.
ولی چند اقدام مهم میتواند این احتمال را صفر کند:
۱.اگر همه اقوام باسواد و با معلومات باشند متوجه خواهند شد که دستیابی به حق و حقوق شان با تجزیه ایران محقق نخواهد شد.که حاکمیت باید اسباب این باسوادی را فراهم کند.
۲.اینکه اقوام نسبت به زبان و فرهنگ خود غیرت دارند امری طبیعی است پس اگر حاکمیت میخواهد اقتدار خود را حفظ کند باید به این فرهنگ ها توجه کند و برای زبان مادری هر قوم ارزش قائل شود.
۳.مهمترین عامل هم بهبود شرایط مالی این اقوام است و تا زمانی که وضعیت مالی خوبی نداشته باشند حکومت مرکزی را دزد اموال خود و دشمن خود خواهد دانست.که همین عامل سوم اصلی ترین و مهمترین دلیل تفرقه در کشور خواهد بود و اگر حل نشود هرچند دیر ولی باعث تزلزل کشورمان خواهد شد.
حماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
4
5
درسته که مردم از شرایط ناراضی هستند ولی به تجزیه فکر نمی کنند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
1
1
دروغه
ابولفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
1
ما اینهمه در طی صدسال خون جوونهامونرا ندادیم که یک سانت از سرزمینمون را از دس بدیم همه اقوام ایرانی شهید دادن تا ناموس مون حفظ بشه .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان