تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا سفر رضا پهلوی به اسرائیل مهم است؟

رضا پهلوی برای اولین بار به اسرائیل سفر کرده است. او همچنین با نتانیاهو دیدار کرده است. اما ایا این سفر اهمیت دارد؟ رویداد۲۴ با نگاهی به تاریخ روابط ایران و اسرائیل در دوره پهلوی، به این سوال پاسخ داده است.

سفر رضا پهلوی به اسرائیل

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: رضا پهلوی اعلام کرده قرار است به اسرائیل سفر کند تا «پیام دوستی مردم ایران» را به آن‌ها برساند و با کارشناسان اسرائیلی درباره موضوع سوءمدیریت حکومت ایران در حوزه منابع طبیعی گفتگو کند. او همچنین گفته قرار است همزمان با روز «یادواره هولوکاست» در این مراسم شرکت کند و به قربانیان آن ادای احترام کند. بر اساس تقویم اسرائیل، مراسم «یادواره قهرمانان و قربانیان هولوکاست» دوشنبه شب در تاریخ ۱۷ آپریل (۲۸ فروردین) در منطقه «ید وشم» برگزار می‌شود.

رضا پهلوی بیانیه‌ای را در توییتر خود منتشر کرده و گفته «می‌خواهم به مردم اسرائیل بگویم که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست و اینکه رابطه تاریخی بین مردم ما می‌تواند به سود دو ملت باشد.» او همچنین گفته «من قرار است به اسرائیل بروم که نقشم را در ساخت آینده‌ای روشن‌تر بازی کنم.»

در این بیانیه علت سفر رضا پهلوی، یافتن راهی برای رسیدن به منافع مشترک در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و فرصت‌های زیست محیطی مشترک اعلام شده است. او در این سفر قرار است از یک نیروگاه آب شیرین‌کن، دیوار غربی، اماکن مقدس بهایی، باغ‌های حیفا دیدار کند.

دیوار غربی یا همان دیوار ندبه قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی است که برای همه ادیان ابراهیمی از جمله یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بسیار مقدس است. این دیوار روی تپه «موریا» در شهر بیت‌المقدس قرار گرفته است. به باور یهودیان دیوار ندبه از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان و دومین پرستش‌گاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان در اسراییل و سراسر جهان است. مسلمانان آن را دیوار بُراق می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بسته است. این دیوار در واقع قبله یهودیان در نمازهایشان است.

جالب است بدانید عبادت زنان و مردان به طور همزمان در کنار دیوار ندبه ممنوع است و فقط بخش کوچکی از دیوار به زنان اختصاص داده شده است. یهودیان افراطی در همه این سال‌ها با لغو قانون ممنوعیت دعای زنان و مردان در کنار دیوار ندبه مخالفت کرده‌اند هرچند دولت‌های اسرائیل بار‌ها تلاش کرده‌اند این قانون را مصوب کنند.


بیشتر بخوانید: رضا پهلوی؛ مردی در رویای پادشاهی!


دیدار رضا پهلوی با بهاییان ساکن در اسرائیل و همچنین بازدید از اماکن بهاییان جنبه سمبلیک دارد. دلیل این برنامه درواقع مخالفت جمهوری اسلامی با زیست بهاییان در چهار دهه اخیر است، وگرنه جمعیت بهاییان در اسرائیل بسیار کم است. مجموع جمعیت ادیانی به جز یهودیت، اسلام، مسیحیت و حتی دروزی در اسرائیل کمتر از ۴.۸ درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند که بهاییان هم بخش کوچکی از این جمعیت هستند. اورشلیم‌پست سال ۲۰۰۷ در گزارشی تعداد بهاییان ساکن در اسرائیل را بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر خوانده بود.

رضا پهلوی نتانیاهو

رضا پهلوی در اسرائیل قرار است با چه کسانی دیدار کند؟

رضا پهلوی به طور دقیق برنامه دیدارهایش را اعلام نکرده اما گفته علاوه بر کارشناسان حوزه آب و کشاورزی، قرار است با مقامات ارشد دولت اسرائیل و اعضای گروه ایرانیان یهودی دیدار کند. «گیلا گملیل» وزیر اطلاعات اسرائیل میزبان اصلی او در این سفر است و قرار است به نمایندگی از دولت میزبانی رضا پهلوی را بر عهده داشته باشد. گملیل تصمیم رضا پهلوی برای سفر به اسرائیل را «شجاعانه» خوانده و گفته این اولین سفر رضا پهلوی به اسرائیل است. وزیر اطلاعات اسرائیل رضا پهلوی را «شاهزاده» خطاب کرده و گفته او سمبل رهبری کاملا متفاوت از حکومت ایران و پیام‌آور ارزش‌های صلح و تسامح است.

ابتدا مشخص نبود آیا رضا پهلوی قرار است با نتانیاهو دیدار رسمی داشته باشد یا نه. در فهرست برنامه مراسم روز هولوکاست اعلام شده که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل قرار است در مراسم افتتاحیه در روز دوشنبه سخنرانی کنند، با این حال ساعاتی پیش مشخص شد رضا پهلوی و نتانیاهو که همزمان در یک مکان حضور داشتند، با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

سفر رضا پهلوی به اسرائیل مهم است؟

به گزارش رویداد۲۴ این اولین سفر رضا پهلوی به اسرائیل است. یا دست‌کم اگر سفری به اسرائیل داشته هیچ وقت رسانه‌ای نشده است. دولت اسرائیل در بیانیه‌ای رضا پهلوی را «عالی رتبه‌ترین ایرانی» خوانده که قرار است یک سفر «علنی» به اسرائیل داشته باشد.

این سفر بعد از مصاحبه و سفر تیم رسانه‌ای ایران اینترنشنال به اسرائیل ترتیب داده شده است. شبکه ایران‌اینترنشنال که گفته می‌شود منبع مالی آن توسط عربستان سعودی تامین شده به تازگی تیم رسانه‌ای خود را عازم اسرائیل کرد و در جریان این سفر چندین مستند در مدح برنامه‌های مدیریت آب و کشاورزی اسرائیل و همچنین یک گفتگوی تلویزیونی تماما رپرتاژ با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ساخته شد.

ایران اینترنشنال اولین رسانه فارسی‌زبان نبود که با نتانیاهو مصاحبه می‌کرد. پیش از این شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم سال ۱۳۹۳ برای اولین بار با نتانیاهو گفتگو کرد، اما نوع گفتگوی رسانه‌ای این شبکه با ایران اینترنشنال متفاوت بود. صادق صبا رئیس وقت بخش فارسی بی‌بی‌سی که هم اکنون عضو هیات تحریریه ایران اینترنشنال است همان زمان مجبور به توضیح درباره چرایی مصاجبه با نتانیاهو شده بود. او گفته بود «بیشترین انتقادی که به بی‌بی‌سی فارسی وارد شده این است که چرا ما به کسی تریبون دادیم که ایران را تهدید به حمله نظامی کرده، مردم فلسطین را سرکوب می‌کند و اصولا حرف حسابی برای گفتن ندارد.»

او در توضیح به مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی گفته بود این تصمیم «حرفه‌ای و مطابق اصول ژورنالیسم» بوده چرا که «نتانیاهو یکی از رهبران موثر منطقه است (بدون توجه به اینکه ما با نظراتش موافق باشیم یا نه) و سیاست‌های او برای مخاطبانمان در ایران تبعات جدی دارد.» اما نحوه گفتگوی تلویزیونی ایران اینترنشنال با نتانیاهو کمتر با اصول خبرنگاری همخوانی داشت و بیشتر جنبه رپرتاژ به خود گرفته بود.

این سفر در آستانه از سرگیری روابط ایران و عربستان برنامه‌ریزی شده است. اسرائیل در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ و از ابتدای دولت بایدن همه تلاشش را برای به نتیجه رساندن پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی به کار بسته و این تلاش‌ها هم تا حد زیادی نتیجه‌بخش بوده است.

این پیمان تاکنون با کشور‌های امارات متحده عربی،  بحرین، سودان و مراکش به امضا رسیده و انتظار می‌رفت با عربستان هم به نتیجه برسد. هرچند عربستان به طور غیر رسمی با اسرائیل رابطه دارد، اما تاکنون به دلیل جایگاهی که در جهان اهل تسنن دارد از امضای رسمی یک توافق با اسرائیل خودداری کرده است. از سرگیری روابط ایران و عربستان می‌تواند معادلات منطقه به سود اسرائیل را برهم بزند و کشور‌های عربی بلوک عربستان را وادار به عقب‌نشینی در رابطه با اسرائیل کند.  

رسانه‌ها درباره سفر رضا پهلوی به اسرائیل چه می‌گویند؟

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به سفر رضا پهلوی به اسرائیل گفته او هنوز ساکن آمریکاست و خواهان انقلاب صلح‌جویانه در ایران و روی کار آمدن یک نظام شاهنشاهی پارلمانی است. این رسانه تلویحا سفر رضا پهلوی به اسرائیل را برای جلب حمایت جهت بازگشت به قدرت خوانده و گفته مشخص نیست که آیا او می‌تواند برای بازگشت به قدرت، جلب حمایت کند یا نه. پدرش محمدرضا پهلوی با کودتای مورد حمایت سیا در سال ۱۹۵۳ و با سرکوب روی کار آمد. شاه روابط دیپلماتیک و نظامی نزدیکی با اسرائیل داشت.

تایمز آو اسرائیل نسبت به مثبت یا منفی بودن سفر رضا پهلوی به اسرائیل ابراز تردید کرده و گفته سنجش احساسات عمومی ایران نسبت به اسرائیل «به دلیل کنترل شدید رژیم بر زندگی روزمره مردم» دشوار است.

اورشلیم‌پست گفته محمدرضا شاه پهلوی «برخلاف میراث پدرش» همیشه متحد اسرائیل بود و در جریان جنگ «یوم کیپور» به فروش نفت به اسرائیل ادامه داد. رضا پهلوی هم آشکارا از پیمان آبراهام حمایت کرده و موافق عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل است. او سال ۲۰۲۱ علیه بازگشت به توافق هسته‌ای برجام توسط دولت بایدن هم سخنرانی کرده است.

مقامات ایران تاکنون هیچ واکنش خاصی به این سفر نشان نداده‌اند و آن را بی‌ارزش خوانده‌اند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی گفته «نه شخصی که شما از آن نام بردید و نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ کدام ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آن‌ها اعلام موضع کنم.»

عطاالله مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات در واکنش به سفر نتانیاهو به اسرائیل گفته «و اما! پدر گاگول شما هم در راه اسرائیل بود. اسحاق رابین و شیمون پرز در سفر محرمانه به ایران، با بابای خجسته شما قرارداد فروش کلاهک اتمی امضاء کردند و ١/٢ میلیارد دلار نفت گرفتند خوردند و بابات را سر کار گذاشتند. حالا تو در شرایطی که دولت نتانیاهو بحران‌زده است و جهان دگر شده است و جهان اسلام با فلسطینی‌ها متعاطف است و روابط منطقه‌ای ایران با عربستان و دیگر کشور‌ها بازسازی شده است و … در بدترین زمان ممکن در راه اسرائیل هستی!»

مهاجرانی خطاب به رضا پهلوی گفته «یک آدم عاقل نبود که بگوید: شازده الان وقت سفر نیست، یا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخوان! سر بابات کلاه گذاشتند و خندیدند! بابات فهمید! بلاهت دیگر شازده، انتخاب زمان سفر بعد از حضور فراگیر ملت ایران و ملت‌های مسلمان منطقه در روز قدس است. ملت ایران در روز قدس پیام خود را فرستاده‌اند، شازده حامل پیام چه کسانی است. می‌بایست به نصیحت استیون ساخر در برنامه هارد تاک BBC World گوش می‌کرد و با سیاست برای همیشه خداحافظی!»


بیشتر بخوانید: رابطه ایران و فلسطین از دوره پهلوی تا کنون/ وقتی ایران اسرائیل را به رسمیت شناخت!


تاریخ روابط پهلوی ها با اسرائیل

بعد از اعلام رسمی ایجاد یک دولت یهود در سرزمین‌های اشغالی در سال ۱۹۴۸، ایران دومین کشور با جمعیت مسلمان بود که بعد از ترکیه، اسرائیل را به صورت «دو فاکتو» به رسمیت شناخت، اما همزمان با عضویت اسرائیل در سازمان ملل مخالفت علنی کرد. دولت ایران در زمان محمدرضا پهلوی هنگام صدور قطعنامه ۳۰۳ مجمع عمومی سازمان ملل در ۹ دسامبر ۱۹۴۹ (۱۸ آذر ۱۳۲۸)، رای خود را به سود کشور‌های عربی مبنی بر عدم استقرار رژیم بین‌المللی در بیت‌المقدس، اعلام کرد. در نهایت هم پس از روی کار آمدن مصدق، دولت به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را پس گرفت.

برخی معتقدند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در تقویت روابط محمدرضا با اسرائیل نقش داشته است. دلیل آن هم کمک آمریکا به محمدرضا شاه برای برگشت به قدرت در جریان کودتا بود. در واقع محمدرضا شاه از این تاریخ به دلیل نزدیکی به آمریکا، پیوند با اسرائیل را هم تقویت کرد. از همین تاریخ «مئیر عزری» به عنوان سفیر سیاسی اسرائیل عازم ایران شد.

روزنامه تایمز لندن در همان زمان گزارشی منتشر کرد و رابطه ایران و اسرائیل را فاقد ابعاد سیاسی خواند و نوشت «شاه و دولت، به دلیل نکوهش مخالفان سیاسی خود، به شدت تمایل داشتند که روابط دو کشور محرمانه باقی بماند.»

روزنامه هاآرتص درباره نوع روابط ایران و اسراییل در دوران محمدرضا پهلوی می‌گوید «یک بازدید چند روزه از ایران کافی است تا انسان به موقعیت عجیب اسرائیل در آن کشور پی ببرد... روابط ایران و اسراییل که خوب و مستحکم است به روابط دو همسایه‌ای شباهت دارد که فقط از روی بالکن با یکدیگر حرف می‌زنند.»

نخستین سفر یک مقام عالی رتبه اسرائیلی به ایران در واقع سفر مخفیانه «بن گوریون» در چهاردهم آذر ۱۳۴۰ به تهران بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، بن‌گوریون نخستین رئیس دولت اسرائیل بود که به ایران سفر کرد، اما آخرین آن‌ها نبود. بعد‌ها «لوی اشکول»، «گلدامایر»، «اسحاق رابین» و «مناخیم بگین» نیز در دوره سفارت «یوری لوبرانی» به ایران سفر کردند.

سال ۱۳۴۱ وقتی منوچهر پیشوا به عنوان نماینده شاه عازم تل‌آویو بود، اسرائیلی‌ها خواستار آن شدند که وی با نامه سربرگ دار وزارت امور خارجه ایران رسماً به اداره تشریفات اسراییل معرفی شود و از عدم مکاتبه مستقیم وزارت امور خارجه ایران گله‌مند بودند.

عزری سفیر اسرائیل در ایران در کتاب خاطراتش از بسته بودن در‌های وزارت خارجه بر اسرائیل بار‌ها گله کرده است. او گفته فرقی نمی‌کرده وزیر خارجه یک ایرانی دارای ریشه یهودی مانند علی‌اصغر حکمت بوده باشد یا اردشیر زاهدی داماد شاه یا عباس آرام یا مرحوم خلعتبری. سرتاسر کتاب خاطرات «عزری» پر است از آنچه او به عنوان مانع‌تراشی‌های وزارت خارجه بر سر راه فعالیت وی و به تعبیر ایشان گسترش روابط ایران و اسرائیل خوانده است.

رابطه دوگانه محمدرضا با اسرائیل قابل توجه است. او هیچوقت به اسرائیل سفر نکرد و همین مسئله موضوع مهمی در روابط با اسرائیل بود. شاه در سفری که در سال ۱۹۵۹ به اردن انجام داد از قدس شرقی که بخشی از خاک اردن بود دیدن کرد، اما حاضر نشد به اسرائیل برود.

عزری در خاطرات خود رفتار‌های شاه را بازی دوگانه با اسرائیل توصیف کرده است به این صورت که در خفا بهترین ابراز ارادت را به اسرائیل بروز می‌داده است، اما به صورت آشکار جسارت اعلام حمایت از اسرائیل، شناسائی دائمی اسرائیل و انجام سفر به اسرائیل نداشته است!

بر اساس خاطرات سفیر اسرائیل در ایران دوران محمدرضا پهلوی، رقم صادرات سلاح و لوازم امنیتی به ایران در سال ۱۹۷۳ یعنی پایان ماموریت خود را ۲۰ میلیون دلار در مقابل صادرات ۴۵ میلیون دلاری ایران در آن سال اعلام کرده بود.

رابطه ایران و اسرائیل در دوران محمدرضا متاثر از کودتای ۲۸ مرداد در سطوح اقتصادی برقرار بود، اما داشتن یک رابطه علنی دیپلماتیک با اسرائیل برای پهلوی هزینه‌بر بود و از این رو هرگز به شکل رسمی شکل نگرفت. هرچند ایران بعد از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل به صادرکننده نفت به اسرائیل تبدیل شد و شرکت‌های اسرائیلی هم راهشان را به ایران باز کردند. ایران از طریق اسرائیل به بازار اروپا نفت می‌فروخت و پرواز مستقیم خطوط هوایی ملی اسرائیل بین تهران و تل‌آویو در رفت‌وآمد بود؛ با این حال روابط نظامی و بسیاری از پروژه‌های مشترک دو کشور محرمانه باقی ماند.

یکی از این پروژه‌ها، پروژه شکوفه یا پروژه گل بود که به همکاری مشترک ایران و اسرائیل برای ساخت «موشک‌های دوربرد» اطلاق می‌شد. بر اساس اسناد منتشر شده حسن طوفانیان معاون وزیر دفاع ایران در جولای ۱۹۷۷ سفری به اسرائیل داشته و با «موشه دایان» وزیر جنگ وقت اسرائیل دیدار کرده است. در همین جلسه قرار شده روابط نظامی دو کشور توسعه پیدا کند و اسرائیل به تامین‌کننده تسلیحات نظامی پیشرفته ایران تبدیل شود.

بعد‌ها «رونن برگمن» روزنامه‌نگار و از تحلیل‌گران برجسته امور نظامی-امنیتی اسرائیل در کتاب «جنگ پنهان اسرائیل در ایران» به نقل از یک مقام بسیار عالی رتبه در وزارت دفاع اسرائیل که در جریان این پروژه فعالیت داشته مدعی شد که پروژه شکوفه یک کلاهبرداری بزرگ اسراییل از ایران بوده‌است.

بی‌اعتمادی محمدرضا به اسرائیل هم دست کم در برخی مصاحبه‌های او روشن بود. شاه در یکی از مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت خروج اسرائیل از میادین نفتی ابوردیس در صحرای سینا، آیا شاه صادرات به اسرائیل را تضمین می‌کند یا نه گفته بود «من پدرخوانده اسرائیل نیستم. من چه کسی هستم که چنین چیزی را تصمین کنم؟ مضاف بر اینکه میادین نفتی ابوردیس هیچ وقت به اسرائیل تعلق نداشته است و ضاحب آن مردم مصر هستند و اسرائیلی‌ها تا جایی که می‌توانستند از نفت استفاده کردند.»

با نگاهی به تاریخ روابط ایران و اسرائیل در دوره محمدرضا شاه پهلوی این سوال پیش می‌آید که رضا پهلوی در این سفر قرار است چه دیدگاهی داشته باشد؟ آیا قرار است راه پدر را ادامه دهد؟ اگر چنین است، سوال این است که سفر او به اسرائیل چه مفهومی دارد، وقتی پدر که دست‌کم سیاست را بهتر از او می‌دانست حاضر به چنین کاری نشد. اگر او قرار است راه پدر را ادامه ندهد، سیاست او چیست؟ و مهمتر اینکه اگر نام پدر را از کنار نام رضا پهلوی بگیریم، چه هویتی از او باقی می‌ماند که بخواهد به آن تکیه کند.

اگرچه اسرائیل در سال‌های اخیر با برنامه‌های فرهنگی همچون راه‌اندازی صفحه «اسرائیل به فارسی» در شبکه‌های اجتماعی و همچنین ساخت سریال تلاش کرده تصویر خود در ذهن ایرانیان را بازسازی کند، اما واقعیت این است که تقریبا عموم مردم ایران نگاهی مثبتی به اسرائیل ندارند و اگرچه بخشی از آنها معتقدند جنگ نظامی و رویارویی‌های مستقیم و غیرمستقیم ایران و اسرائیل هزینه‌های زیادی روی دوش مردم گذاشته، اما این به آن معنا نیست که کسی سیاست‌ها و نقش اسرائیل در منطقه را تایید کند، به همین دلیل است که سفر رضا پهلوی به اسرائیل آینده سیاسی او را حتما دستخوش تغییر خواهد کرد.

حقیقت این است که اگرچه در بسیاری سطوح نمی‌توان از عملکرد جمهوری اسلامی دفاع کرد و با هیچ معیاری قابل دفاع نیست، اما با همین معیار هم باید پذیرفت که اپوزیسیون خارج‌نشین کنونی جمهوری اسلامی ضعیف‌ترین جریان سیاسی است که معلوم نیست طبق کدام تحقیق و بررسی به این نتیجه نرسیده که برای براندازی نظام سیاسی ایران باید نتانیاهو دیدار کند! همین دیدار کافی است که پاسخ به خیلی سوالات را دریابیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۹
russian whores and anti american agenda
|
Canada
|
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
14
47
صفحه نخست » اولین ویدئو و تصاویر از ورود رضا پهلوی به اسرائیل


https://news.gooya.com/2023/04/post-75177.php


شاهزاده رضا پهلوی تابوی ۴۳ ساله را شکست و مردم ایران به او در این مورد مدیون هستند . تابویی که مارکسیست های روسی همدست ملاهای روسی در ایران کاشتند و تخم و ریشه همه مسائل بین المللی ایران است و از ساقه و برگ و میوه ان روسیه و پس از ان اعضای کلوپ فاشیست های روسی و تروریست های تجزیه طلب مزدور روس همواره ارتزاق کرده اند

و جاسوسان رسمی خودشان را برای رد گم کردن به نام اپوزیسیون سلطنت طلب سیاه کلیستی و مشروطه رضاخانی و سکولار اسد و کاسترو و کیم و میانمار و میلوشویچ و عناوین تقلبی دیگر به غرب فرستاده اند از استانفورد و پارلمانهای اروپا تا رسانه های معتبرغربی تا تینک تنک ها و همه رسانه های فارسی را به این ویروس توهم الود روسی الوده کرده اند که

اسرائیل و امریکا دشمن ایران و روسیه و اسد و مادورو و ارمنستان و قزاقستان و کیم و چچن و ازبکستان و لولا برزیلی و جین پینگ و ابن سعود و امارات تروریست پرور دوست ایران هستند

شاهزاده رضا پهلوی برای اولین بار نشان داد که در سیاست بازیچه چند تا فدایی و توده ای و تروریست قومی نخواهد شد . استقلال شاهزاده از انبوه گاوان و خران روشنفکر و نویسنده و هنرمند و سلبریتی و دانشجو و کارگر و معلم و خبرنگار و مورخ و مفسر مزدور روس که دو رژیم مدرن امریکایی اسرائیلی شاه و ارتجاع مافیایی روسی ضد امریکا و ضد اسرائیل ملاها را بازیچه خود کرده بودند و گاو شیرده مستعمره روسیه ، گامی بسیار بزرگ در حد استقلال سیاسی و ملی است از نوع زلنسکی قهرمان استقلال طلبی مدرن .

این روز در تاریخ ایران برای سده ها جشن گرفته خواهد شد .

درود بر شاهزاده رضا پهلوی

پاینده ایران ازاد و دموکراسی و توسعه محور و فمینیست و حقوق بشری متحد امریکا وا سرائیل
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
15
81
نظام حالیش نیست که الان هم تحریم هست هم سلاح اتمی تولید نکرده
بنابراین تغییر رژیم بعید نیست
مردم مشکل اقتصادی دارند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
28
92
درود بر رضا پهلوی - این روش درست تعامل با دنیا است . مردم ایران با اسراعیل هیچ مشکلی ندارند.
پاسخ ها
445
| Netherlands |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
به فرض که ایرانی ها با اسرائیل مشکل نداشته باشند. غلط میکنه از طرف من و خیلی ها دیگه حرف بزنه!از کی تا حالا وکیل سیصد هزار شاهچی نماینده مردم یک کشور شده
شازده رفته دستور عمل جدید بگیره. با این سسفر خواسته نیشگونی از جمهوری اسلامی بگیره. تمام اینها بازیه! بدبختهای که اندازه الاغ از سیاست نمیفهمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
445
توام غلط میکنی از طرف ما حرف میزنی عقده هات از رضاخان و سر نوه اش خالی میکنی تو اگه آدم بودی با فیلترشکن نمیومدی سایت داخلی با این وضعت میخوای از طرف من و خیلی های دیگه حرف بزنی خفه شو
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
18
89
مردم ایران با تمام کشورها با هر دین و مذهب و عقیده ای دوست بوده و آرزوی نابودی هیچکس را ندارد. تنها آرزوی مردم ایران آزادی ، رفاه و امنیت و آسایش است و در راه کسب آن تمام تلاش خود را خواهد کرد وکسانی را که ایران را با عقاید جاهلانه و پوسیده به قرن ها قبل برده اند از ایران بیرون خواهدکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
توی بی شرف دیروز گرای موشک به صدام و امروز گرای تحریم به غرب می دهید حرف صلح می زنید؟؟ بی وطن معنی صلح؟؟
ناشناس
|
Singapore
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
6
52
چرا مهم نیست، هر حرکت اپوزیسیون اینروزها خبر ساز شده و در رآس آن رضاپهلوی و سفری برای همدردی با قربانیان هولوکوست ، ابراز همبستگی و صلح با مردم دنیا و نه دشمنی و آرزوی مرگ!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
فضای جنگی را رسانه چی های برده هالیوود القاء می کنند و رسیدن حیا و عفت و انسانیت آرامش و آسایش به مردم مانع می شوند
سد آگاهی مردم رسانه چی هاست. چرا کشور ما کلی بودجه برای صداسیما بودجه تصویب کند اما کلی ماهواره معاند و رسانه چی فاحشه برای فارسی زبانان ریگان برنامه تولید کنند ؟؟ چرا؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
6
56
مردم ایران خواستار تعامل با همه دنیا هستند دشمن واقعی مردم ایران همانهایی هستند که وضعیت مملکت رو به این شکل غیر قابل تحمل کردند ننگ بر شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
افرادی که امبولانس حمل بیمار آتش و جوانان علی وردی عجمیان و کیان کوچولو را شهید کردن مانع تعامل با همه جا هستند
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
43
10
ایشان که مدعی قدرت می باشدبایدبااکثریت ملت هماهنگ باشد
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
25
9
احتمالاباچنددهه تاخیربه فکرمنابع قدرت سخت است
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
31
6
دنباس اوکراین می تواند برای انتقال یهودیان مورد مطالعه قرارگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
فقط در مورد مهاجرانی بگم:
کسی که خودشو میفروشه دیگه هیچ چیز براش اهمیت نداره .وطن خانواده مردم و...
فقط دروغ میگه که چاپلوسی گنه.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
9
46
پاسخ سوالتان را آنجا بگیرید که آرشیو اتمی که اسراییل از ایران برد سبب شد برجام متلاشی شود و دیگر احیا نشد.
حیات جمهوری اسلامی بدون برجام دشوار است. پول که گیر حکومت نیاد اعتراضات بالا میگیرد
حالا فهمیدید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
تو نفهمی و نمی فهمی غربزده خام
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
17
مرد و زن دختر و پسر
کلاس آدمیت
مرام انسانیت
انسانها در حزب خدا یک فامیل هستند
فامیلی مرام است
نجات جامعه بشری
دانایی و عقل است
هرکس زندگی خوب
آرامی و آرامش
برای بشریت بخواهد
خداپرستی و انساندوستی را فهمیده است
همسایه یعنی همسایگی در پنج قاره زمین
بدخواهی یعنی پلیدی
پلیدی ممنوعه بود
جاده جهنم
جاده تباهی
دره جهنم
پرتگاه ظلم و ستم
ساداتی
|
Canada
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
44
گزارش تحقیقی خوبی بود اما نیازی به درج لجن پراکنی های سید عطاالله مهاجرانی نبود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
لجن کجان خورد ؟ ربع پهلوی همسر مادر ت را برهنه می خواد تکلیف چی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
10
48
برای مردم ایران این سفر مهم تر از سفر اسماعیل هنیه به یاخچی آباده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
فضای جنگی را رسانه چی های برده هالیوود القاء می کنند و رسیدن حیا و عفت و انسانیت آرامش و آسایش به مردم مانع می شوند
سد آگاهی مردم رسانه چی هاست. چرا کشور ما کلی بودجه برای صداسیما بودجه تصویب کند اما کلی ماهواره معاند و رسانه چی فاحشه برای فارسی زبانان رایگان برنامه تولید کنند ؟؟ چرا؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
19
56
زنده باد شاهزاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
زنده باد شاهزاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
زنده باد شاهزاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
ممنون منتظر برهنه کردن خواهر مادر همسرت هستم خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
وای رضاست بچه فرحه?یا مثل خانوادش که خواستار روابط جنسی متعدد با همه بودن محصول مشترکه:اینکه زن خودشم نمیتونه کنترل کنه اسراییل به چیه اون دلخوش کرده نکنه نامردا باز مثل موقعی که باوعده دروغی سر محمدرضا پهلوی راشیره مالیدن ویک میلیارد دلار بیزبون به جیب زدن باز میخوان این پسر پادشاه بیلیاقت راگول بزنن پولی از فرح دیبا به جیب بزنن آخه یهود همیشه دستش توجیب دیگرانه،،خوداسرائل میدونه این به درد فلافل درست کردن هم نمیخوره وهیچی نیست هیچی کل طرفداراش و باصحبتهای علی کریمی اسطوره ودایی و فرخنژاد وفردوسی پور وکلی بازیگر ارجمند و،،شدپونصدهزارتا،،بایدگفت زاررت بیاپایین سرمون درد گرفت،،،اسرائیل فقط بوی پول مفت مفت به دماغش خورده،،
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
55
12
این رضا پهلوی مدعی قدرت که حتی به برادرخودش رحم نکرد... حالا پس از سالیان سال چپاول منابع دزدی شده از فرار پدر و مادرش ستمکارش، حالا چقدر ذلیلانه و روی صندلی های عادی در یک اتاق شبیه بازجویی رفته با جنایتکارترین مهره های اسراییل، نتانیاهوی جلاد، ملاقات کرده...« گدایی قدرت به هر قیمت». واقعا ذلت بار است.... لعنت بر ستمکاران پهلوی و مهره های دنباله رو شون، مزدوران آمریکا و اسراییل جلاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
47
8
رویداد تریبون ازاد بوقچی ها و مزدوران سعودی نشنال
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
50
6
اسرائیل در حال حاضر در حال تجاوز و کشتار مردم فلسطینه و اگه در شرایط فعلی ، روابط دوستانه با اسرائیل برقرار کنیم ، مورد تنفر مردم فلسطین و برخی کشورهای مسلمان قرار میگیریم که چندان به نفع کشور نیست .
دشمنی هم فایده ای نداره چون اینطور نیست که مثلا بتونیم یه شبه به اسرائیل حمله کنیم و نابودش کنیم و غرب هم هیچکاری نکنه .
دراینصورت دشمنی بیشتر فقط هدر دادن پول و مهماته که از بیت المال خرج میشه .

درسته که خواست بسیاری از مردم تعامل با دنیا و داشتن روابط دوستانه با کشورهای دیگه است ولی این سفر در حال حاضر هیچ فایده ای نداره .
پاسخ ها
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
روسیه هم در حال تجاوز به اکراین است ما باش دوستیم. به ما چه ربطی داره که کی با کی درحال جنگ است. منافع مردم مهم است نه چیز دیگر چون این تنها وظیفه ی دولت و حکومت است نه اینکه احساس کند تنها وظیفه اش به زور فرستادن مردم به بهشت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
دانشمندان ایرانی را افراد عبری ترور نکردن بلکه افرادی مانند وطن فروشانی مانند تو را برای ترور خر کردن و می کنند
Kasra
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
اگر اینجوری هم باش حداقل مث تروریستای پاسدار سپاه مردمو خودشو نمیکشه و کور نمیکنه و تجاوز نمیکن ترور نمیکنه وبهزداشت وزندان نمیکنه معلوم کی متجاوز هس یکم معرفت وشعورهم بدنیست شما اول ببین نیروها نظامی تروریستی خودمون چکار میکنن بعد ب دیگرلن حمله کنین
بهلول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
4
28
سلام میگم باآل فهدکه....ذوق مرگیم باهامون آشتی کرده.۲روزدیگه چه میدونم شایدذوق برادراسرائیل روکردیم!؟پس نتیجه روبه خودتون واگذارمیکنم.فقط مامواظب اصولیم مگه نه نه نه نه......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
وقتی در جبهه ها ی نبرد سوریه ویمن و... شکست خوردن وفهمیدن غربی ها فقط دوشیدنشون دستشون اومدنباید با جمهوری اسلامی در بیفتن ...اسرائیل کارش تمومه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
37
بله اسرائیل مهم نیست کامیون کامیون اطلاعات ازایران بارمیزنن میبرن مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
39
10
من به جمهوری اسلامی کاری ندارم ولی اسرائیل اشغالگره و رژیم جنایتکار و کلی دانشمند و هموطن مارو در عملیات تروریستی کشته...من طرفدار ظالم نمیشم کاری ام به دولت ایران ندارم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
2
3
مثال این دوتا،غریقیه درحال غرق،که به تکه چوبی متشبث میشه،بیچاره مفلوک براساس کتاب خودشون۶سال دیگه خلاصند.
مجید سرلک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
2
این آدم مذخرف شیشه ای روبرا چی بزرگش می کنید
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
3
اسرائیل ... آمریکا... چین... روسیه... کشورهای معلوم الحال اروپا... هیچ کدام خیر کشورها را نمیخواهن ...
پاسخ ها
درود بر شاهزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
درود بر شاهزاده باسواد زمانی ملت دنبال خاک بازی بودن شاهزاده تو سن بیست سالگی خلبان فانتوم بود برو تا تهش چندین زبان مسلط مهمتر پسر محمدرضا شاه فقید هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
3
این مهاجرانی کجاست چرا روز قدس تو وطنش نبود؟!!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
5
1
سفر شاهزاده به اسراییل هیچ ارزی نداره..
تحلیل آقای مهاجرانی را قبول دارم.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان