تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۶ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۴۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمدرضا پهلوی چگونه از ایران خارج شد؟

روز‌های منتهی به خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب روز‌های خاصی بود و در حقیقت تاریخ ایران را رقم زد. رویداد۲۴ در این گزارش اتفاقات روزی که منجر به این اتفاق شد را روایت کرده است.

خروج شاه از ایران

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: محمدرضاشاه پهلوی در ایام پایانی زندگی خود آشکارا دچار افسردگی شده بود و گویی زندگی خود را نوعی «شکست» می‌داند. زمانی که تصمیم گرفت ایران را ترک کند نگران بود مبادا در هیچ کشوری راهش ندهند. سالیوان سفیر وقت ایالات متحده در ایران در کتاب خاطراتش می‌گوید «زمانی که به شاه گفته می‌تواند در ایالات متحده اقامت کند و شاه مانند کودکی خردسال به جلو خم شد و گفت واقعا می‌شود؟»

شاه ابتدا به مصر رفت و اردشیر زاهدی به ایالات متحده خبر داد که خاندان سلطنتی پس از دیدار با دوستان خود در مصر به اقامتگاه شمس پهلوی در بورلی‌هیلز خواهند آمد. اما پس از تظاهرات گسترده ایرانیان مقیم آمریکا در اطراف اقامتگاه مذکور، سفر شاه به آمریکا لغو شد و کارتر نیز دیگر مایل به صدور اجازه ورود شاه به آمریکا نبود.

دربار پهلوی به صورت کامل در حال فروپاشی بود و حتی کارکنان و خدمه دربار نیز در امان نبودند و بخشی از آنها به انقلابیون پیوسته بودند. بخشی هم البته از دوران رضاشاه برای پهلوی‌ها کار می‌کردند و با خروج شاه از کشور دچار وحشت شده بودند.

مساله مهم در این میان، تکلیف ارتش در غیبت شاه بود. اغلب افسران رده‌بالای ارتش خروج شاه از کشور را علیه منافع حکومتی می‌دانستند. امروز هم بسیاری از تحلیلگران انقلاب بر این باورند که اگر شاه از کشور خارج نمی‌شد، ارتش اعلام بی‌طرفی نمی‌کرد و مسیر انقلاب عوض می‌شد.


بیشتر بخوانید:

خروج محمدرضاشاه پهلوی از ایران

مصاحبه باربارا والترز خبرنگار آمریکایی با محمدرضا شاه پهلوی


خروج محمدرضا شاه از ایران

وقتی تیمسار قره‌باغی رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران از تصمیم شاه باخبر شد، از فرح پهلوی خواست شاه را از تصمیم خود منصرف کند. قره باغی اعلام کرد: «اگر اعلی‌حضرت از ایران خارج شوند، ارتش دیگر خویشتن‌دار نخواهد بود.»

«منوچهر خسروداد» فرمانده ارتش و «عبدالعلی بدره‌ای» فرمانده نیروی زمینی ارتش از شاه درخواست کردند به جای خروج از کشور به جزیره کیش برود و ابدا از خاک ایران خارج نشود. هیاتی از نمایندگان پارلمان نیز با درخواست مشابهی به ملاقات فرح پهلوی رفتند.

همچنین اردشیر زاهدی ترتیبی داد که یکی از افراد مرتبط با انقلابیون، یعنی منصور اقبال با شاه دیدار کرده و برنامه انقلابیون برای گرفتن قدرت در نبود شاه را به گزارش دهد. منصور اقبال از خوشاوندان منوچهر اقبال بود که پدرش تولیت آستان حضرت معصومه را در اختیار داشت و در کل خانواده اقبال رابطه خوبی با روحانیون داشتند. منصور اقبال آخرین شخصی بود که با شاه دیدار کرد تا وی را از رفتن منصرف کند.

اقبال در خاطراتش ملاقات با شاه را چنین توصیف می‌کند: «هنگامی که به کاخ نیاوران رفتم نیرو‌های گارد را دیدم. به داخل رفتم و هیچکس آنجا نبود. از پله‌ها بالا رفتم و وارد اتاق او شدم و چند دقیقه‌ای منتظر ماندم. به مدت بیست دقیقه با او ملاقات کردم. دیدن چهره شاهنشاه که بسیار غمگین به نظر می‌رسید برایم قابل تحمل نبود. به ایشان پیشنهاد کردم به نوشهر برود و در ایران بماند که شاهنشاه این پیشنهاد را مسکوت گذاشتند.»

شاه هیچکدام از این پیشنهاد‌ها را قبول نکرد و مصمم بود هرچه زودتر از ایران خارج شود. عباس میلانی درباره این تصمیم شاه می‌نویسد: «در یک نکته به گمانم شکی روا نیست. آن روز‌ها شاه احساس می‌کرد مردم ایران به او «پشت» کرده‌اند. حتی می‌گفت قدر خدماتش را ندانسته‌اند. غرب را هم به خیانت متهم می‌کرد. می‌گفت سال‌ها متملّقان اطرافش به او دروغ گفتند و مردم هم همه خدماتش را نادیده انگاشته‌اند و به آن‌ها پشت کرده‌اند.»

محمدرضا شاه از دهه چهل به بعد انتقادها را نمی‌شنید!

عباس میلانی نوشته «واقعیت این بود که در سال‌های دهه چهل، یعنی از آغاز قدرقدرتی‌اش، دیگر شاه صبر چندانی برای شنیدن نظرات انتقادی حتی کسانی که خیرخواهش بودند نداشت. بسیاری از سیاستمداران قدیمی را که حاضر به بازگویی حقیقت بودند از دربار رانده بود. به علاوه شاه بار‌ها گفته بود که از همه چیز در مملکت خبردار است. می‌گفت از چندین و چند منبع اطلاعاتی مختلف گزارش دریافت می‌کند. به همین خاطر بود که وقتی با ابعاد واقعی مخالفت در میان مردم روبرو شد ناگهان به نوعی فلج سیاسی و حالت قهر عاطفی با مردم دچار شد. بار‌ها گفته بود که میان او و ملّت ایران پیوندی ناگسستنی وجود دارد. می‌گفت ریشه این پیوند را هم در تاریخ دیرین سلطنت در ایران سراغ باید کرد و هم در دستاورد‌های انقلاب شاه و مردم.»

علاوه بر احساس قدر نادیدگی، دلیل دیگر خروج شاه از ایران باورش به تئوری توطئه بود. او همواره به تئوری توطئه باور داشت و این‌بار هم فکر می‌کرد بریتانیا و آمریکا در حال سازماندهی انقلاب هستند و دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست. او از نقش مردم به کلی غافل بود.

فرح پهلوی تمام تلاشش را کرد تا شاه را از تصمیم رفتن منصرف کند و نهایتا وقتی موفق نشد، به شاه پیشنهاد کرد که شخصا ایران را ترک کند و ملکه در نبودش همچون «همچون نماد حضور شاه» در ایران بماند و حکومت کند. از آنجایی که ملکه در آن ایام به حکم قانون نایب‌السلطنه بود، پیشنهاد دور از ذهنی نداده بود. اما شاه در پاسخ ملکه آشفته شده و پاسخ داد: «لازم نیست شما نقش ژاندارک را بازی کنید»

شاه ابتدا در روز دوشنبه ۲۵ دی ماه فرزندان خود را به همراه مادر فرح پهلوی به تگزاس فرستاد و همچنین یک میهمانی خداحافظی برای اطرافیانش ترتیب داد. وی در آن میهمانی به همه تاکید کرد که پس از سه چهار ماه به کشور بازخواهد گشت و خود در روز سه‌شنبه ۲۶ دی از کشور خارج شد. جالب اینجاست که به دلیل اعتصاب کارکنان فرودگاه و خدمه، کسی برای همراهی و پذیرایی از مسافران در طول پرواز وجود نداشت.

غیبت بختیار در مراسم بدرقه شاه

تیمسار قره‌باغی در نبود شاه فرمانده نیرو‌های مسلح به حساب می‌آمد. وی برای بدرقه شاه به فرودگاه رفت و زمانی که از شاه پرسید «آیا اعلی‌حضرت فرامینی برای اجرا دارند؟» شاه شانه‌هایش را با بی‌تفاوتی بالا انداخت و پاسخ داد: «هر چه لازم به نظرتان آمد، بکنید. من حرفی ندارم»

اما آنچه شاه را آشفته کرد این بود که شاپور بختیار در میان بدرقه‌کنندگانش حضور نداشت. به همین دلیل دستور داد علت تاخیر بختیار را جویا شوند. اما کارمندان اعتصابی فرودگاه تلفن‌های پاویون سلطنتی را از نیز قطع کرده بودند و کسی قادر به تماس با بختیار نبود. ناچار با بیسیم ارتش به بختیار خبر دادند و پس از چندی به شاه خبر دادند که «بختیار کارش را تمام کرده و رای اعتماد را گرفته و برای عرض ادب راهی فرودگاه است.»

عباس میلانی تاخیر بختیار را چنین توضیح می‌دهد: «باید در تایید رفتار بختیار دست‌کم این نکته را اذعان کرد که او برای سی و پنج سال بیش و کم پیوسته با رژیم شاه درگیر بود و چندین بار به زندان افتاده بود. همچنین از رفتاری که شاه با مصدق کرده بود دلگیر و دلخور بود. اما وقتی به فرودگاه رسید نیم‌نگاهی به شاه و چهره غم‌بارش کفایت کرد که حلقه گرد گریه از گوشه‌های چشم بختیار نیز جاری شود.» شاه دستان بختیار را در دست گرفت و گفت برای شما آرزوی موفقیت دارم. «ایران را به شما می‌سپارم شما را به خدا.»

شاه می‌خواست خودش هدایت هواپیما را برعهده بگیرد!

شاه در هواپیما نیز اصرار داشت خود هدایت هواپیما را بر عهده بگیرد چرا که می‌ترسید خلبان هواپیما را عامدانه به سقوط بکشاند یا به کشور دیگری بروند. از قضا خلبان شاه بهزاد معزی از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که بعد‌ها خلبان هواپیمای فراری مسعود رجوی و ابوالحسن بنی‌صدر به فرانسه شد.

پس از آن تاریخ شاه و خانواده‌اش در کشور‌های مختلفی آواره شدند چون هیچ کشوری حاضر نبود ریسک کند و منافع خود را با پناه دادن به شاه به خطر اندازد. اردشیر زاهدی گزارش کرده که برای شاه دردناک بود که هیچ کدام از شرکا و دوستان سابقش حتی حاضر به پذیرفتن وی در کشور خودشان به عنوان مسافر موقت نیز نبودند و مدام به اردشیر زاهدی می‌گفت: «اردشیر جان؛ این همه کشور در دنیا وجود دارد. یعنی هیچ جایی در دنیای به این بزرگی برای من نیست؟»

فیلم شاه هنگام خروج از ایران

عکس خروج شاه از ایران

۲۶ دیماه ۵۷

۲۶ دی ۵۷

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
20
86
امثال من در دوران شاه نبودیم که قضاوتی بکنیم و اصولا قضاوت و مخصوصا مقایسه کار صحیحی نیست
هر دورانی چیزی طلبیده و آن دوران با خوبی و بدی هاش تمام شده
اما دولتمردان باید این سوال را از خود بپرسند چرا با کمبودها و ناکارامدی های پهلوی بازهم بعضی گرایش به سمت انها پیدا کرده اند؟
عده زیادی که شاید ان دوران را درک نکرده اند شاید از دشمنی شما به هر کسی پناه می اورند و فقط خواستار نبودن شما هستند انهم بهرقیمتی!
اصلا به قول شما در اخبار هر روزه صدا و سیمایتان
فقط ما خوبیم
جهان هم بد
امریکا بد
امریکا دشمن
پهلوی و رجوی کثیف ضعیف و نابود شده
بحثی نیست که کارنامه امریکا و رجوی و پهلوی تاریک است
اما نباید مشکلات اقتصادی که دهه هاست مردم را ازار میدهد حل شوند؟
هسته ای به چه قیمتی؟ باز یه عده ای پیدا می شوند از مزایای ان بگویند
ذلیل شدیم در دنیا
با همه کشورها دشمن شدیم
منزوی بودیم منزوی تر شدیم
بهای گزافی دادیم برای چیزی که کمترین لزومی برای مردم نداشت بلکه فقط وسیله ای بود برای دوام سیستم
نکته شرم اور اینکه این سیاست خود خوب و بی عیب پنداری و انگ زدن به دیگران تا اینجا برای این سیستم خوب جواب داده
تا کی دوام دارد الله اعلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
به قول خودت در ان دوران نبودی که قضاوتی بکنی پس حرف از تاریک بودن وکثیف بودن آن زمان نزن آن زمان مردم در آسایش بودند همین یک مورد جواب همه ی ابلهان واحمقهایی است که به شاه لعنت میفرستند واین لعنت گریبان خودشونو هم در دنیا هم درآخرت خواهد گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
پدر من ی کارمند معمولی بود و 9 نفر افراد تحت تکفلش با حقوق ماهی 1000 تومن ابرومند زندگی میکردن البته پدرم بخاطر تحصیل رایگان ی ریال هزینه ثیت نام مدرسه پرداخت نکرد.
شقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
دروغ سبب رسوای شما و پهلوی شد بحرین که ۹ برابر کیش بود چرا از دست دادن؟ الان از کشور های صادر کننده نفت و گاز در منطقه است . از لحاظ ورزش تیم ملی با اسطوره را حذف کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
همینکه بیشترین رشد اقتصادی دهه ۴۰ بود خدا بیامرزدش لیاقت بعضیا حکومت قاجار بود که مردم و از فقر و جنگ و قحطی به کشتن بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
شقایی جان قاجار قراردادی با روس و انگلیس بست و شمال و تقدیم روس و جنوب و تقدیم انگلیس کرد قرارداد ۱۹۱۹ خودش در تهران بود بعنوان منطقه بیطرف البته بیشتر ایران و به انگلیس داد که بحرین هم جزوش بود از اون زمان انگلیس بحرین و خودمختار کرد و بحرین فقط اسمی زیر نظر ایران بود عملا جدا از کشور ایران بود همه چیش با خودمختاری مناطق دیگه ای که الان می بینی فرق داشت به لطف بی لیاقتی قاجار و زرنگی انگلیس که ترکها رو لایق حضور در خلیج فارس نمیدونست ، شاه دهه ۵۰ بحرین و که همه چیش با ایران متفاوت بود جدا کرد و در ازاش تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی رو گرفت که الان به واسطه همون دم به دقیقه از تنگه هرمز میگید ، این سه جزیره بخشی از ایران بود که باز به لطف قاجار جدا شده بود شاه بین بحرین و سه جزیره این سه جزیره رو که تنگه هرمز درش بود انتخاب کرد که تصمیم درستی هم بود گناه قاجار و ناصرالدین شاهش و که الان براش فیلم جیران میسازن با اون ریخت و قیافه خودش و زنها و دختراش بازیگران یکی از یکی خوشگلتر میذارن و پای شاه ننویس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
بحرین از سال ۱۷۸۳ میلادی، به دست آل خلیفه «که از اعراب شبه‌جزیرهٔ عربستان بودند» افتاد که از قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۱ میلادی، تحت‌الحمایهٔ انگلیس بودند. با این حال، در دوران قاجار و پهلوی، انگلیس هنوز مالک بحرین بود. به گفته میرزا علی کازرونی، نماینده بوشهر در دوره چهارم مجلس شورای ملی در حدود سال ۱۲۹۶ هجری قمری «۱۲۵۸ خورشیدی» دولت عثمانی ادعای حاکمیت بر بحرین می‌کند و برای حل این مناقشه، مجمعی برای حکمیت در برلن با حضور نمایندگانی از دولتهای فرانسه و انگلیس تشکیل می‌شود و این مجمع رأی می‌دهد که جزیره بحرین متعلق به ایران است اما دولت انگلیس اظهار می‌کند که تا وقتی دولت ایران حتی چهار ناو جنگی در خلیج فارس ندارد، حفاظت از بحرین را عهده‌دار می‌شود.[۱۶] در ۲۵ فروردین ۱۳۰۲ «چهاردهم آوریل ۱۹۲۳» جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی طرحی پیشنهاد دادند که مردم جزیره بحرین یک نماینده برای مجلس انتخاب کنند و به تهران بفرستند. مبتکران این طرح شیخ علی صدرالاسلام نماینده زنجان، ابوالقاسم فیوضات و حاج محسن معتمدالتجار نمایندگان تبریز و سید یعقوب انوار نماینده شیراز بودند.[۱۷] در سال ۱۹۲۷ میلادی، ایران در شکوائیه‌ای رسمی به بریتانیا نسبت به قرارداد این کشور با سلطان نجد و حجاز «که پس از مدتی به عربستان سعودی تبدیل شد» اعتراض کرد. چون در بخشی از این پیمان، از «... تعهد به حفظ روابط دوستانه و صلح‌آمیز با سرزمین‌های کویت و بحرین...» یاد شده بود. اما انگلیسی‌ها امیر بحرین را حاکمی مستقل و جزیره و اهالی آن را تحت‌الحمایه دولت بریتانیا دانستند و مدعی شدند که ادعای حاکمیت ایران بر بحرین بر هیچ مبنای معتبری استوار نیست. ادعاهای ایران بر بحرین در سال‌های بعد نیز ادامه یافت.

در حالی که موضع انگلستان در حمایت از استقلال بحرین با استقبال کشورهای عربی مواجه شده بود، دولت شوروی اعلان حاکمیت ایران بر بحرین را مورد تأیید رسمی قرار داد. در سال ۱۹۶۸ با تصمیم انگلیسی‌ها به خروج نیروهای خود از منطقه شرق سوئز و خلیج فارس بحث بر سر وضعیت بحرین دوباره به اوج رسید. پیشنهاد انگلیسی‌ها تشکیل فدراسیونی از قطر و بحرین و هفت امیرنشین حاشیه خلیج فارس بود که با مخالفت شدید ایران روبرو شد. در ۴ ژانویه ۱۹۶۹ شاه ایران در نشستی خبری در دهلی نو موضع معتدل‌تری اتخاذ کرده و از حق اهالی بومی برای تعیین سرنوشت خود از طریق یک همه‌پرسی سخن گفت؛ «... چنانچه مردم بحرین علاقه‌مند به الحاق به کشور من نباشند، ایران ادعای ارضی خود را نسبت به این جزیره پس خواهد گرفت…»، اما شیخ عیسی حاکم بحرین که می‌ترسید چنین رفراندومی باعث ایجاد دشمنی و تنش بین ایرانی‌ها و اعراب منطقه شود پیشنهاد شاه ایران را رد کرد و این باعث شد که شاه فکر کند شیخ عیسی حاکم بحرین قصد سوءاستفاده از کشور ایران را دارد بنابراین شاه پیام تهدید آمیزی را به حاکم بحرین فرستاد با این مضمون که ایران نه تنها استقلال بحرین را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه در صورت عضویت آن در سازمان ملل از این سازمان خارج خواهد شد.

پس از چندین ماه مذاکرات محرمانه ایران در ۹ مارس ۱۹۷۰ «اسفند ۱۳۴۹» با درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای اعمال مساعی جمیله به منظور تشخیص خواست واقعی مردم بحرین پیشقدم شد. ایران اعلام کرده بود نظر نمایندگان سازمان ملل را در صورتی که با تأیید شورای امنیت سازمان ملل همراه باشد خواهد پذیرفت. بریتانیا نیز از پیشنهاد استقبال کرده و اوتانت دبیرکل سازمان ملل هیئتی را به ریاست ویتوریا گیچاردی را مأمور انجام این کار کرد. هیئت سازمان ملل ادعا کرد که پس از گفتگو با طیف گسترده‌ای از مقامات مذهبی و مدنی و مردم عادی اعلام کرد که تقریباً تمام مردم بحرین خواهان یک حکومت کاملاً مستقل هستند و اکثریت بزرگی از آن‌ها آن را یک کشور عربی می‌دانند. این تصمیم در شورای امنیت تأیید شده و بحرین استقلال خود را در ۱۴ اوت ۱۹۷۱ اعلام کرد و ایران نیز اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت.

در بحرین، برای نظرخواهی از مردم برای استقلال به جای همه‌پرسی تنها به یک نظرسنجی بسنده شد.[۱۸]

حسنین هیکل «محمد هیکل» می‌گوید: ملک فیصل پادشاه عربستان در آن زمان رهبری مذاکرات کشورهای عربی با ایران را در این باره برعهده گرفته بود، در آن زمان کشورهای عربی خواستار شدند، بحرین که در آن زمان ۷۰ درصد جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دادند، به یک کشور عربی تبدیل شود و در مقابل این سه جزیره را که اکنون امارات متحده عربی مدعی مالکیت آن است به ایران واگذار شود.

این نویسنده سرشناس عربی افزود: حاکمان عرب در آن تاریخ به دنبال مقابله با توازن شیعی و عربی بودند و هرگز به فکر مالکیت جزایر سه‌گانه تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی نبودند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شما پهلوی پرستانی هستید. که حرف پهلوی را قبول ندارید سال ۱۳۵۰ قاجار کجا بوده؟ هویدا میگه شوهرش دادیم خانه کی بوده که شوهر کرده؟ این قدر دروغ ؟ رویداد هم واقعیت منتشر نمی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
الان یهودیها ادعای نیل تا فرات را دارند شما های دروغگو اعلام می کنید از تاریخ فلان نیل تا فرات برای یهودیها بوده خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تویی که حتی وجود نداری اسمتو بنویسی و با ناشناس میایی اونوقت حرف مفت چرا میزنی . قاجار اگر چیزی رو بخشیده از اموال و متصرفات خودش بخشیده . ایرانی عن همیشه شکر خوری اضافه کرده . اون پالانی های سگصفت بودن که هر گونه لجن بازی رو یادتون دادن. برو تاریخو بخون ببین زندیه بی عرضه که همش به خوبی ازش یاد میشه چون فارس بودن! در زمانی که اقامحمد خان قاجار اومد چی رو تحویل گرفت ؟ از عیرانت فقط یه شیراز مونده بود ! پس مدفوع قاجار رو نخور و بدتر از اون مدفوع تورک ها رو نخور . پالانی ها با توطئه انگلیس اومدن روی کار . قاجار سهله حکومت عثمانی با اون عظمت به سختی تونست در مقابل انگلیس وایسه . علاوه بر انگلیس قاجار با تزار روس هم در جنگ بود و پرتغال هم همچنین . کل دنیا با قاجار در جنگ بودن با اینهمه تسلیم نشدن و سی و سه سال جنگیدن . اما پالانی چی ؟ یه ربعه تسلیم شد در جنگ جهانی ! اسناد اونا رو هم رو کن ! کوههای ارارات و هیرمند و بحرین رو هم بخشیدن . پس حرف مفت نزن . بحرین رو بخشید چون انگلیس از قاجار نتونست بگیره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۷:۴۳
چقدر تو نفهمی از دوره قاجار مستقل شده بود تحت قیمومیت انگلیس قاجار هم تو وجود تک تک شما نژادپرستان فاشیست که شاه و پدرش و بخاطر اینکه دورگه ترک نبودن وجود داره بعدم شاه بحرین و داد سه جزیره رو گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شما نبودی ما بودیم پس قضاوت می کنیم کی آمریکایی بود کسی که هیچ جا راهش ندادند یاکسی که در همان غرب برایش فرش قرمز پهن کردند ومسئولیت پخش اعلامیه هایش را همان خبرگزاری های غرب برعهده گرفتند،کسی که به آمریکایی ها می گفت باید کمربندهایتان را ببندید از این به بعد ما قیمت نفت را تعیین می کنیم یا کسی که همان نفت را به زیر قیمت به همان غربی ها فروخت وعواید آن را دست آقازاده ها و نوچه هاش داد ومنتش را سرمردم گذاشت که تحریم ها را برایتان دور زدیم،کسی که در دورانش یا حقوق کارمندی خانه و خودرو می گرفتی یا کسی که در دورانش با وامهای کلان وبه قیمت یک عمر برده بانک بودن هم نمی توانی خانه بگیری،چه کسی خدمتگزار بود آن که حتی یک عکس از او در حال استراحت وبدون لباس رسمی ونبودن بر سر یک پروژه سازندگی موجود نیست یا کسی که یک عکس از او بدون متکا وبالش وآفتابه نیست،آنکه تغذیه رایگان داد یا آن که وعده رایگان داد وعمل نکرد ،آنکه آرز وداشت ایران را طوری بسازد که حتی راحت طلبان هم نخواهند ترکش کنند یا آنکه در برگشت به ایران هیچ احساسی نداشت،آنکه ارتش ایران را پنجمین نیروی نظامی جهان کرد یا آنکه آن سلاح ها را حلب پاره خواند ووقتی ذخیره سلاح ونفرات ته کشید جام زهر را سرکشید،آنکه درزمانش ایران بزرگترین اقتصاد خاورمیانه بود یا آنکه بعد از چهل سال آرزوی نابودی ترکیه وامارات وقطر وکویت وعربستان را دارد بلکه بتواند اول کشور منطقه شود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ناشناس21:02
نقل گول شما صحیح است
محمد رضا پالانی؛به جرم پذیرفتن و به رسمیت شناختن این همه پرسی قلابی خیانتکار است؛
همچون پدر نامردش رضا کچل کشور فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
هموطن 13:45 گریه کردم با نوشتار راستین تو !درود بر شرافتت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
۱۰:۵۰ تو که وجود داری چرا خودت اسمت و ننویس پانطرک ، زندیه لر بود نه فارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
رویداد چرا اون پانطرک هرچی نوشت منتشر کردی ولی ادامه کامنت من و سانسور کردی بیسواد عقده ای زند و فارس میدونه از قاجار حمایت میکنه بدبختا با همه مشکل دارن لر مازنی فارس کرد و ...این و دیگه منتشر کن بوی گند نژادپرستی و پانطرکیسم از کامنتش میاد
s.s
|
Netherlands
|
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
82
17
بجای طرح و نگارش چنین مقاله ای در مورد چرایی و چگونگی انقلاب 57 مطلبی مینوشتید!
چرا که امروزه بحث ها و نظریه های یکطرفانه ای مطرح میشود . و تمام مشکلات و فسادی که امروز در کشور و رواج دارد را گردن انقلابیون 57 میندازند. به عنوان فردی که انقلاب57 را ندیده ام . و فقط بر اساس مطالعات و پژوهش و گفت و شنود میتوانم تحلیلی خود را ارائه دهم. اساسا هر انقلابی یک علت دارد و یک معلول.
علتی که منتقدین انقلاب خیلی از افراد سر خورده از فساد و تبعیض امروزه به علت کم اگاهی با مغرض بودن بدان اشاره نمیکنند . اقدامات شاه و فساد و رانت خاندان سلطنتی و اولیگارشهای وابسته به انها و سیاستهای فرهنگی دوره شاه بود. سیاستهای که در جامعه مذهبی و سنتی انزمان تابو محسوب میشدند!و کماکان میشوند.منتقدین انقلاب تنها به یکطرف قضیه اشاره میکنند که همان انقلابیون 57 که خواستار از بند استبداد شاهی و دموکراسی و حقوق برابر بودند.اما اشاره ای به اقدامات و سیاستهای شاه ندارند!
شاه بعد از بیست هشت مرداد غیر از لمپن ها و فاحشه های خراباتها و قحبه ها و شعبان بی مخها و الیگارشهای وابسته دربار طرفداری دیگر در بین مردم و مخصوصا دانشگاهیان و روشنفکران نداشت!
او هم همانند دیگر دیکتاتورهای کوتوله جهان مخصوصا از نوع خاورمیانه اش دلخوش به چند مترسک ژنرال و گارد جاودانش بود و فکر میکرد تا انها را دارد دیگر مردم را به چه کار میاید.! بنابراین کور کر شده بود و هر اعتراضی را ناشی از توطئه کمونیستها و چپها و چپولها و در این اواخر انگلیسها... میدید و اطرافیانش در این نگاه او به حوادث نقش زیادی داشتند همچون هویدا که به او گزارش دروغ میدادند.یا به عبارتی مانند مابقی دیکتاتورهای کوتوله های ضعیف کش و مظلوم کش! جهان میخواست دروغ بشنود! و از حرف راست گریزان بود.
اگر بیطرفانه قضاوت کنیم خود او بود به بختیار که به عنوان اخرین تیر ترکشش خیانت کرد. و در جلسه ای که با حضور فرماندهان پخمه ارتش شاهنشاهی! با فرمانده تبریزی الدنگش قره باغی که به مانند مترسکی میامندکه تنها علت رسیدن به فرماندهیش دست خط خوبش بود و هم کلاسی با شاه در مدرسه نظام بود!!
ابتدا از فرماندهان خواست از بختیار حمایت کنند . و بعد از ترک جلسه توسط بختیار رو به فرماندهانش که تنها حسنشان نوکری و چابلوسی و دست بوسی(همان سه اصلی که ایرانیها خوب بلدند. و در بین مدیران جهت پیشرفت بسیار کاربردیست) نداشتند خواست تا در نبود خود او از فردوست حمایت کنند!
سرانجام کار بالا گرفت و وقتی فهمید که قضیه از چه قرار است که فتیله نفتی پادشاهیش به انتها رسید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
وای وای که چقدر بی طرفانه حرف مفت زدی چه سطح فکر پایینی ای بیچاره !!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مواردی که شما می فرماید درست است مطلبی که کم به آن اشاره می شود منطق و دلیل با شواهد است امام با دلیل و منطق و قانون به قشر فرهنگی و دانشگاهی توضیح می دهد که حکومت پهلوی غیر قانونی است برای عموم مردم قانون کلپیتالییون را توضیح می دهد و اصل مهم یاری خداوند آشکار می‌شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
از لایکها مشخص است چقدر حرف ایشان درست است !!!
s.s
| Netherlands |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
این کامنت از دو طرف منفی میخوره. هموطنان استبداد طلب اینقدر منفی بدید تا جونتون در بیاد! شما که اگر قدرت استدلال داشتید میتونستد پاسخ بدید که استدلال میاوردید!
بخشی از مردم ایران مخصوصا اقلیت فرقه شاه الهی ها و رجوی و مابقی فرقه ها و به طور کلی بخشی ازمردم ایرانی استبداد طلبد!نخبه کشی در کنار استبداد طلبی!
هر کسی زور بگه و زورش بچربه ایرانی خودشو بخدمت زور قدرت در میاره بخاطر هزاران سال استبداد. زورگویی تبدیل به فرهنگ عمومی ما شده.
خیلی از مردم با دیکتاتوری و استبداد مخالف نیستند فقط میگن کی این استبداد انجام بده.شاه انجام بده خوبه اما کس دیگه انجام بده بده باید بره.! کیش شخصیت و کاریزماش مهمه!
این واقعیت بخشی از جامعه ماست.
(کتاب نخبه کشی در ایران) رو مطالعه کنید بلکه افاقه ای در نگاه مستبدانه و تنگ نظرانه شما داشت!
ناشناس
| Austria |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
شما که خانوادتا مواجب بگیر انگلیس بودی ساکت شو میدونم کی هستی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
جنابعالی واقعه 57 را ندیدی براساس پژوهشت سخن می گویی ولی آنچه یک پژوهش را استوار می کند یکی از الزاماتش درست بودن منابع مطالعه است سعی کن منابع مطالعاتیت را بیشتر کنی صدا وسیما ودرسنامه های آموزش وپرورش و امثال ولایتی و... تنها بخش کوچکی از منابع تاریخی را می سازند
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تبریزی غیرت دارد؛همه که مثل قره باغی نبودند؛قره باغی اردبیلیست تبریزی نیست
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
این نظر شما به دید مزاح میبینم. چون تمام کتابهای نگارش شده توسط شاه و شازده و چاکران سلطنت را مطالعه کرده ام. اون مطالبی که مورد نظر شماست همان فیبلمها و کتابهای تبلیغاتی است که ارزش محتوایی ندارد و انسان عاقال نمیتواند از روی تبلیغات به نتیجه درست دست پیدا کند. موید باشید
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
حالا قره چوقی ماله هر جایی از اون نقطه بود. مگه فرقی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
آره فرق داره آخه شما اردبیلیها هر سری جای یه نفر جا میزنید یه دفعه تبریزی یه دفعه بختیاری
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
شما خودتو به تیمارستان معرفی کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
تیمارستان جای تو و بقیه عقده ایهاست
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
نه جدا شما مشکل داری.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
کسی که جدا مشکل داره آدم عقده ایی مثل توعه که هر سری با یه آی پی میاد کامنت میذاره
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
شما ساکت شو تا دیروز داشتی زباله جمع میکردی حالا کارشناس ای پی شدی چلغوز
شاهمرادی
|
Canada
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
10
98
چه عجب آقای نجفی . یکبار هم نوشته ای از شما در مورد شاه و خاندان پهلوی خواندیم که تقریبا” بدون حب و بغض بود . ممنون .
بله ، شاه وقتی رفت گریه کرد و آه شاه دامن مردم را گرفت و اکثریت مردم ایران دیگر روز خوش ندیدند و سالهاست که در « برهه حساس کنونی » بسر می برند !
پاسخ ها
سوگند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
روی خوش غربزده های وطن فروش نه در این دنیا و نه دنیای بعد خواهند داشت وعده الهی
شاهمرادی
| Canada |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
فعلا که شرق زده های وطن فروش وطن را به روسیه و چین فروخته اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
89
محمد علی شاه قاجار چه جوری از ایران خارج شد ؟ پناهنده شد به سفارت روسیه ، شاه با عزت رفت موقع رفتن وطن پرستان واقعی به پاش افتادن اگر نبود دسیسه اتراک نمیرفت به محمد علی شاه قاجار گفتن هری
پاسخ ها
شقایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
سفارت روسیه یا سفارت اکراین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
شقایق خانم از سوگند وامید ناشناس و شقایی چه خبر داری ??? خخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
سفارت روسیه خودش و زنان حرمسراش و بچه هاش منهای پسر دوازده ساله اش گله ای رفتن سفارت روسیه مبادا کشته بشن الان به روسیه فحش میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بیسواد محمدعلی شاه از ایران نرفته . اون احمدشاه بود ‌. تازه با خفت و خاری در نرفت . بهش گفتن بمون و حکومت کن ولی قبول نکرد . تازه اون بچه دوازده ساله بود چیزی حالی نبود . اما این نعره خر حتی وجود فرح رو نداشت و دررفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
خاااک تو سرت که حالا دیگه از قاجار حمایت میکنی قجری نفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۰:۵۳ سواد داری یا نه ؟ محمدعلیشاه بعد از به توپ بستن مجلس با اهل و عیالش رفت سفارت روسیه و پناهنده شد و از سفارت فرار کرد روسیه پسرش احمد میرزای ولیعهد باقیموند که ۱۲ سالش بود بزرگ که شد هم بود تا اینجا برکنار شد به حکم مجلس موسسان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
47
محمد علی شاه قاجار چه جوری از ایران خارج شد ؟ پناهنده شد به سفارت روسیه ، شاه با عزت رفت موقع رفتن وطن پرستان واقعی به پاش افتادن اگر نبود دسیسه اتراک نمیرفت به محمد علی شاه قاجار گفتن هری
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
با پالتهای دلار دزدی رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
با گاری بی کلاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
81
حالا حالا ها مون ه تا شدت تاوان نمک نشناسی رو ببینیم و لمس کنیم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
نسل شما آخرش خودفروخته تمام
خخخخخخ
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
106
11
اینجاست که باید گفت حقیر مثل رویداد
بدبخت ممرضا خارج نشد فرارررررررررر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
بدبخت تویی و توله های قاجار
شقایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
رسانه های آن زمان گفتند فرار کرد رویداد: همه می خواستند پهلوی را نگه دارند اما او فرار کرد نوشته خودش رسانه های آن زمان هم هم . اگر رفت چرا جای راهش نمی دادند فراری را راه نمی دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شقایق رسانه های اون زمان نوشتن شاه رفت نه اینکه فرار کرد انقدر دروغ ننویس اونم میتونست سرکوب کنه و دستور بده دیوارهایی که مرگ برش نوشته شده رو پاک کنن مثل الان اما ترجیح داد بره بماند که از همون سال ۵۹ حتی کسانیکه به جمهوری اسلامی رای دادن وقتی خشونتها سر حجاب اجباری و ...رو دیدن گفتن ایا در زمان شاه اینقدر خشونت بوده برای همین عده زیادی مهاجرت کردن و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
105
" ایران را به شما می سپارم شما را به خدا" آه که چه درد و غم و عشقی در این عبارت است .و ما اکنون نتیجه ی آن دلِشکسته واشکهای جاری بر گونه را با پوست واستخوان حس میکنیم .لیاقت ما همین خواری و بدبختی و تاریکیِ 44 ساله است ..خداوند بیدار است..
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
48
9
سفر و سقوط
شاه و قمقمه
فرح شاهد ماجرا بود
دعای ابلهانه بی عقل
راز بقا این نبود
قمقمه خالی از آب
آب زلال را دریاب
و ..........
بارش آسمانی
درخت سبز زندگی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
آقای معصومی چرا نمیتوانی به زبان ساده و شفاف نظرتان را بیان کنی؟یا اینکه میخواهی به دیگران بفهمانی که خیلی باسوادی و اهل ادبیات آنچنانی هستی!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مشکل دارید فردی شیوه جدیدی برای اینکه جاهلان و غربزدگان درک نکنند و رویدادمنتشر کند مشکل دارید؟
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
سوال بود
جواب داد
نمی خواهد
برای دیگران ........
چاه کندن یا نکندن ؟
قمقمه قهقهه ........
مستجاب در جواب
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
علی !
مشکلی ندارد
برای این است
رویداد اگر خواست منتشر کند
جاهلان کسانی که در جهل بود
غربزده یعنی کسی که غرب زده
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ناشناس !
نیازی نیست
به دیگران فهماندن حرفی
که میدانند
گرگ زخمی اگر آدم نبود
آدمخوار هم نبود
اهل سخت گیری نبود
فهمیدن بینایی است
اجباری که نیست
اختیاری است
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
سفر شاه
در شهر قم
حماقت بود
نشانه از
خود باخت
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آیه حق
قم فانذر
حرف خدا درست بود
برخیز و اندرز
پند خداست
ناشناس
|
Iraq
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
141
18
لعنت بر محمد رضا پهلوی ملعون و مرگ بر ربع پهلوی پسر بی ناموس ش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مرگ بر قاجار و صفوی و دنباله هاشون
شقایق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
درود بر ایرانیان درود و شادی بر کردار نیک درود بر واکسن برکت درود بر موشک دفاعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
لعنت به تو همه جیره خورها....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نمونه کامنتی که مشاهده می کنید نتیجه آموزش وپرورش بر اساس سند 30 20 نیست آن را که جلوی تصویبش را گرفتند این بشر همینجا آموزش دیده وپرورش یافته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
مرگ برتووجدوناآبادت.پیت حلبی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
91
تشنگان قدرت چه خون هایی نریختند، اگر ملت در زیر یوغ خرافات و قبور پرستی و در عالم مذهب زندگی نمی‌کرد این همه عقب ماندگی نداشت که حداقل در برابر همنوعان خود احترام قائل بشود تا آنکه ریختن خون رقیب را آرزو و موفقيت خود بداند،گر چه استبداد ریشه در تاریخ ملت های عقب مانده و همچنین مذهبی و خرافاتی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
ببند آن دهنت را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
اثرات شوم صفویان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
از صفویان ما آثار باستانی بیشتری از قاجار پهلوی داریم باید حقیقت قبول کرد مردم چشم گوش هوش دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
کجا زندگی میکنی که میگی از صفویان آثار بیشتری داریم اینهمه جاده و راه و فرودگاه و اونهمه کارخونه رو پهلوی ساخت اهل سنت‌ چه ایرانی بلوچها و چه غیرایرانی از صفویان متنفرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
لعنت بر صفویها وقجرها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
90
غرب هیچگاه تحمل حاکمیت مقتدر در خاورمیانه رو نداشته و ندارد واسه همین بود که رژیم عوض شد و بله قربان گویانی جدید سرکار امدند ...
دیو چو بیرون رود اژدها درآید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
او دیو نبود !!! ناجی یک ملت بود که ناسپاس بودند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
البته اژدهایی که سایر دیوان و کوتوله های کوته بین را میبلعد...
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
شما ببند درب یاوه خانه ات را
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
حاکمیت مقتدر،خخخخ
پاسبانی امریکا شده حاکمیت مقتدر
حتما کشتن و اعدام جوانان ازادی خواه همچون گلسرخی شده اقتدار
رضا جیره خور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مقام مقدس جیره خوری استخوان پرست فعلا که نصیب ساندیس خورها شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
عصای موسی آمد
خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
احمق1910 که میخندی ابله اون زمان ژاندارم منطقه ایران نیرومند ما بود تا زمانی که آن مرد بزرگ بود خاورمیانه وکشورهایش در اوج ارامش بودند بفهم چی میگی. چشم نداری که ببینی الان که آن ایران نیست خاورمیانه در آتش میسوزد البته احمقید ونمیفهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آخه ژندارم منطقه ای که نتواند خاک گهربار خودش بحرین را حفظ کند به چه درد می خورد؟ یک سیم خاردار نتواند تولید کند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بحرین تو حلقت الهی که اینقدر زبون میریزی اخه نادان همه چیو گذاشتی کنار چسبیدی به بحرین خبرت برو همونجا بمون تا بمیری تویی که فراوانی نعمت واسایش وارامش اون زمونو نمیفهمی برو تو آغوش همون بحرینت احمق
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شما ...میل بفرما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
3
71
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
خلائق هر چه لایق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
یکی از این غربزده های خود فروخته دوستش از امریکا پیام داده بود می آی ماست با خودت بیار خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
دانشجو می خواست بره امریکا ماست بهش سفارش داده بودند
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
9
68
شاه الان چند دهه نیست حرفش هست ولی میدونم میگفتن دزد نبود به فکر بیچاره ها بود الان چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
زمینه‌ای مردم را می زد به نام خودش اصلا دزدی به حساب نمی اد پول مردم صرف تشکیلات تاج و تخت جشن ووودزدی نی
نیلوفر
|
Netherlands
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
82
9
اعلی حضرت قدر قدرت؛خلبانیش در حد قاطر سواریش بود؛به گفته خلبان معزی هر وقتی میخواسته پز بدهد در انتها و ابتدای هر سفر خارجی کنار دستش مینشسته.یا نهایتا هواپیما ار تاکسی میکرده.از بس عقده و کمبود داشت.
جانشین کوروش!!
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
شاه خلبان هواپیمای جنگنده بود که بالاتر از هواپیمای غیرنظامیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
بیخود کردی بااین جفنگیاتت بگو بگو تعدادی نادان مث خودت باور میکنند. بر همه مشخصه او که بود ...تو برو چاپلوسی رئیس جمهورتو بکن که حرف زدن بلد نیس خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
مثبت اشتباهی فیلم خلبانیش و پرواز بر فراز میدان شهیاد هست اگر وجدان داری ببین و خودت قضاوت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آموزش رانندگی طیاره برای افراد مبتدی شش ماه تضمینی ( جنگی مسافربری و غیره )
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
مهران
خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
منبعتم لابد منابع الهام علی تفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
این آقا نیلوفر که با پرچم هلند میاد خودش و بختیاری جا میزنه درحالیکه دیگه چیزی که عیان است پانترکه
نیلوفر
|
Netherlands
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
86
9
اعلی حضرت!!پالانشاه،و پسر الدنگش رضا جزو زن بارگی؛مفت خوری و دزدی و چپاول کاری نکرد؛هر خرید نظامی که انجام داد به علت چپاول بعد از ان بود.کمیسیون خریدها را در جیب همایونیش قرار میداد
و پولهای انرا در حسابهای لوگزامبورگ و لیختن اشتاین و سوییس و ایالات متحده پس انداز میکرد
برای خالی نبودن عریضه؛تکه نان جلوی مردم مینداخت تا بگوید خواهان رفع نیاز ملت است.
پسر الدنگش رضا؛ هم بمانند پدر بوالهوسش به سگ و گربه های کاخ هم رحم نمیکرد
به زن برادرش هم رحم نکرد؛فرح عفریته از جریان باخبر شد ولی اجازه نداد صدای کار دراید
از همین جا رابطه پسر دوم شاه با برادرش بهم خورد.
به برادرش اجازه ساخت ایمیل نمیداد،تا مبادا روزی مدعی تاج و تخت!! خیالیش شود.تا روزی که تحت فشار او و خانواده اش یا دستور قتلش را داد یا خود او خودکشی کرد.
به برادر خودش این فرد رحم نکرد.فردا اگر این نوکر بن سلمان به قدرت رسید؛کشور را دربست در اختیار سعودی و اسرائیل قرار میدهد و امتیاز میگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
چقدر عقده دارید از کوروش و تاریخ باستان ایران حتی سعودیها و عربهای امارات اینطوری نمینویسن ، ضمنا مادر رضاشاه ترک بود مادر محمدرضا شاه هم ترک بود دیگه ببخشید که تماما ترک نبودن زنبارگی هم صفت شاهان قاجار بود ، فرح هم که بهش میگی عفریته پدرش ترک تبریز بود ، علیرضا پهلوی استاد دانشگاه بود یه استاد دانشگاه تو آمریکا نمیتونه ایمیل نداشته باشه خودت حالت بهم نمیخوره از اینهمه عقده و افترا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
مادر پهلوی زن رضا خان تو امریکا مرد تا دو ماه کسی نمی رفت جنازه را تحویل بگیرد که در انتها همراه بی خانه ها شهرداری زن رضا خان را در گور دست جمعی دفن می کنند عجب خانواده با مهر و محبتی بودند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آمریکا گور دسته جمعی نداشت اون زمان
دوستدارشاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
11
74
مهم‌نیست که شاهنشاه چطور از ایران خارج شد .مهم این است که پسرش بزودی وارد میشود
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
ببخشید این بزودی کی است
ببخشید چقدر از ایران پول دزیدند
بحرین چی شد
اگر اینقدر خوب بود چرا فرار کرد
ما منتظر شأن هستیم لطفاً بگویید سریع تشریف بیاورند
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تو دیکه چقد عوضی که منتظر ی آدم بی عرضه هستیکه بیاد نجاتت بده!!!
خاک بر سرت !
راِیش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
هر آمدنی
یه رفتی دارد
....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
8
76
محمدرضا شاه چگونه از ایران خارج شد؟؟
یه جوری که بعد از۴۴سال آرزوی برگشت خودش و بچه اش رو همه دارن
نام نیکو گر بماند زآدمی
به کز او ماند سرای زرنگار
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
39
8
غربزده های وطن فروش احمق خود فروخته این ۴۴ سال را با ساندیس ملت ایران آمده اند جلو حالا اگر با انرژی زا شروع کنند چه می کنند؟؟؟؟خخخخخخخخ
علی حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
52
6
۳۵ میلیارد دلار بس نبود این ابلهان باز هم منتظر چنین کسانی دزد هستند وای براین جماعت نادان. !!!!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
9
67
شاه مثل یک مرد و یک وطن پرست رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شاه درست است اما شاه نداشتی
پهلوی وطن فروش و بی غیرت و بی شرف و یک برده مطیع غرب و غربزده بیمار بود بحرین وطن داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تو شرق زده ی بحرین زده کشتی خودتو با این کامنتای مسخرت. توهمون شقایق وسوگند وامید وشقایی هستی سبک نوشتارت کاملا مشخصه برو دنبال یه کار ابرومند وحلال مردک!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
7
64
با رفتاری عینآ درخور یک شاه با وقار و باشخصیت از ایران خارج شد بدون کشت و کشتار فقط با یک شعار "مرگ بر شاه"، اما افسوس .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شاه حاضر نیست هیچ بیگانه ای بر مملکتش نگاه بد بیاندازد تا آخرین قطره خون از ناموس شرف دفاع می کند پهلوی بحرین را داد و بی غیرترین و بی شرفترین فرد فارسی زبان با راه اندازی کثاف کارهای شیراز که صدای خارجی ها هم در آمد را پهلوی به نام خود رقم زد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
روح شاد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
داداش خیلی کشته ها

دیوانمون نکن

خیلی کشت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
فیلمش موقع خروج ببین
... به خودش
کپسول چشاتو باز کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
47
11
پهلوی با کاپیتالاسیون در رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
45
9
مقابل نظرات خالی نظراتی که فرستاده شده بود می گذاشتید فعلا از پهلوی قاجار به صفوی ملت را هالیوود رساندند مثلی راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز بدجوری لرزه در وجود ناخالصهای ژنی وارد کرده الله اعلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
6
49
اقتدار-امنیت-آرامش جسم وروح-صداقت وخلوص-ارزش پولمان-حرمت مقدسات وشعائردینی وروحانیون وعلمای ربانی دررژیم شاه بود.امااین رژیم رباوریا ورشوه ودروغ وکلک وبی مدیریتی وسوء مدیریت عدم آرامش در منطقه -اقتصاد خراب وبی ارزشی پولمان -عدم رحم و مروت آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
30
10
رویداد عزیز خودتون هم خوب میدونید کامنتای بسیاری از این جفنگ نویس همیشگی منتشر میکنید زیر همه کامنتا نظرات دری وری میذاره وباز هم مستقل نظر مینویسه سبک نوشتنش کاملا مشخصه وبا چندین اسم زن ومرد وحتی ناشناس کامنتاشو به خورد رسانه میده لطفا محدودش کنید. ایشان بیکارالدله و جیره گیر هستن که 24 ساعته داره نظر میذاره لطفا رسیدگی کنید .تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
خوب تو هم که ناشناسی از کجا معلوم تو همون نباشی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
4
36
حق مردم ایران همین گرفتاری هست حکومت خوب شناخته این مردم نمک نشناس و جو گیر و ساده و ترسو رو و روش مقابله رو هم خوب اجرا میکنه با یک پخش اخبار بر علیه عربستان همه جو گیر میشن به سفارتش هجوم میبرن و علی رغم گرسنگی وطنپرست میشوند یا در مورد امارات اسرائیل آذربایجان بحرین
جالبه زمان شاه هم ناراضی بودند الانم ناراضیند
امان از جوگیرها و نادانها و نمکنشناسها
ناراضی هستند ولی میترسند اقدامی هم بکنند مردم تونس مصر و چند کشور چه غوغایی کردند
شاهمرادی
|
Canada
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
9
60
کامنت ها نشان می دهد که نسل فعلی قدرشناس خاندان پهلوی هستند و چهل و چهار سال دروغ و توهین و تبلیغات منفی تاثیری نداشته و اکثریت مردم برای شاه و خاندان پهلوی احترام قائلند و شرق زده های وطن فروش هم نتوانستند و نمی توانند خاندان پهلوی را نزد مردم خراب کنند .
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
42
8
جناب شاهمرادی انشالله که شاه مرادت را بدهد اما کامنت ها نشانه هجمه دشمن است . دشمن در ساحت ادراک و شناخت و هژمونی به ما هجمه کرده تا نانو تکنولوژی و سلول های بنیادی ما را نابود کند . در ساحت ادراک بحث هژمونی خیلی مهم است . اگر ادراک ما مستدرک شود و اگر ساحت ادراک مساحی شود و مساحت آن محاسبه شود درک می شود که پیشرفت های ما چنان عظیم و عمیق بوده است که از ادراک بشر خارج است و قدرت و هژمونی ما را تا اقیانوس منجمد جنوبی گسترش داده و دویست و پنجاه و سه میلیون نفر ساکنین قطب جنوب تحت تاثیر هژمونی ما قرار دارند . و دشمن این را نمی خواهد و به ما هجمه می کند . میدونی چرا ؟ چون ما مث شاه وابسته نیستیم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
253میلیون ساکنین قطب جنوب ،بدون پنگوئن ها یا با اونا؟
s.s
|
Netherlands
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
34
8
اقای فرزاد محترم!
متاسفانه زیر مطالب صفحه تاریخی شما شده محل تبلیغات طرفدارن خناس پهلوی ها! (افراد یا شاید یک فرد با نامهای مختلف عجب با ن یا د یا بختیاری یا ناشناس)اقدام به تبلیغ برای این خاندان میکنند.
من امیدوارم مطالبی که تبلیغات دروغ و جعل روایت از این خاندان دزد فراری از کشور هست که توسط مبلغین پهلوی تایپ میشه منتشر و تایید نکنید! این افراد باعث به انحراف کشوندن مباحث میشوند. اکثرا هم افراد بی شخصیت و لمپن و از قوه تفکر و تعقل پائینی برخوردارند.مطالبی پر از جعل روایت و وارونه سازی تایپ میکنند که هر فرد که یک کتاب تاریخ معاصر خونده باشه.میتونه به پوچی ادعاهای اینها پی ببره. متاسفانه عده ای هم از جوانان یا نوجوانی که در پی یافتن تاریخ معاصرند با خواندن این قبیل مهملات دچار اشتباه میشوند.و به بیراهه میروند.
امیدوارم رسیدگی کنید. همه جا این اراذل و ترولهای اینترنتی رو میبینیم. اینجا امیدوارم شرشونو کم کنید.حداقل مطالبی که اطمینان به دروغ و جعل بودن انها دارید رو تایید ننفرمایید!
موفق باشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
نگران نباش اندازه سریال جریان که زنان و مردان عفریته قاجار و بزک کرده نشون میده ناصرالدین شاه که کشور و بین روس و انگلیس تقسیم کرد و بحرین و تحت الحمایه انگلیس کرد که بابتش الان گاز بگیرید بحرین بحرین کنید تحریف تو این صفحه نیست خناس گربه صفتهایی هستن که اونهمه کارخونه و راه و فرودگاه تو شهرشون ساخت ندیدن ، کامنتهای طولانی و ترکیب راست و دروغ تو رو نباید منتشر کنن خیلی آدمن که منتشر میکنن نشخوارهای ذهنی تو اصلا ارزش خوندن نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
رویداد مال باباته؟ نگفته بودی خوب
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
37
4
چطور خارج شد؟؟؟؟!!!!
عاها؟؟؟؟؟
مثل ...که از معده خارج میشه
پاسخ ها
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
در رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
فرار کرد
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
3
35
بحرین شانس آوردن وگرن بافلاکت بدبختی دست پنج نرم میکردالان
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
آره داداش اینم دلیل خوبیه برای بی رگ و ریشه گی و بی غیرتی و وطن فروشی این دلایل برای حمایت از خاندان وطن فروش و دست نشانده غرب دلیل خوبیه که میگی خوب شد بحرین جدا شد مگه نه الان توی بدبختی و فلاکت بود ولی درواقع زمان پهلوی توی بدبختی و فلاکت بود که تصمیم به جدا شدن گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
4
29
برای بحث سیاسی با یه مشت مهاجرزاده عرب ناب محمدی کافیست که چهارتا عکس قبل از انقلاب و بعد از انقلاب رو پرت کنی تو صورتش. بماند از آبرویی که در دنیا دیگر ندارید
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
نه که پهلوی ها خیلی آبرو داشتن توی دنیا که بعد از اینکه به دست ملت ایران سرنگون شدن هیچ کشوری راهش نداد که بیاد به کشورش حتی اون متحد های نزدیکش از بس که آبرو داشت توی دنیا ?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
7
38
به هر طریق که رفت افسوس و افسوس ، روحش شاد و قرین رحمت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
7
40
شاه با آبرو رفت
الانم که الانه مردم کوچه و بازار به روحش درود می‌فرستند و پشیمانند که چرا گذاشتند شاهنشاه ایران از ایران برود
شاه که رفت آبادانی و عزت ایران هم رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
تاوان حماقتاشونو چند نسل باید پس بده
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
3
18
.پول
.پر
چم
.هر دو
.تغیی
ر
.خواهند کرد
?مارمولک مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
5
24
لیاقتتون همینه که از استکان چایتون بدزدن وباپولش زیر نوار غزه تونل بسازن! برای شما همین صفوی ها خوبن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
25
3
همان بهتر که رفت گور به گور شد حرامی آلوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
حرام جد وآبادته مفنگی
فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
0
4
قبلا کشور یه شاه داشت الان هر شهری صدها شاه مانتو شلواری داره. یه مشت حراف مفتخور شدن الگوی ملت ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
4
چرا وجدانتان رو زیزپامیگذارید
اگه خدارو قبول داری پیامبرروقبول داری
دوره محمدرضاشاه ایران کجا بود ،،دوره قاجار کجا بود. دوره جمهوری اسلامی کجاست
اگه وجدان داری خودت قضاوت کن ،،چرا به حرف من یا کسانی دیگه گوش میکنی
فقط خودت باش وباوجدان خودقضاوت کن
اون وقت مسیر راه شفاف وروشنه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان