تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
فلور نظری بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با رویداد24:

در ایران خیلی تنوع نقش وجود ندارد

مدرک لیسانس بازیگری خودرا از دانشگاه سوره دریافت کرد و پس از آن زیر نظر اساتید بزرگ این حرفه در ایران همچون مهتاب نصیر پور و محمد رحمانیان دوره هایی را گذراند؛ فلور نظری بیش از بیست سال است که در حرفه ی بازیگری مشغول به فعالیت است، نقش آفرینی در آثاری چون «رویای خیس»، «خانه به دوش»، «مسافری از هند»، «پرواز در حباب» و «نفس گرم» از جمله ی کارنامه ی هنری او می باشد.
رویداد24- سیدمحمدصادق سیادت: مدرک لیسانس بازیگری خودرا از دانشگاه سوره دریافت کرد و پس از آن زیر نظر اساتید بزرگ این حرفه در ایران همچون مهتاب نصیر پور و محمد رحمانیان دوره هایی را گذراند؛ فلور نظری بیش از بیست سال است که در حرفه ی بازیگری مشغول به فعالیت است، نقش آفرینی در آثاری چون «رویای خیس»، «خانه به دوش»، «مسافری از هند»، «پرواز در حباب» و «نفس گرم» از جمله ی کارنامه ی هنری او می باشد.

اوضاع این روزهای حرفه ای، بازیگری، سفر، نوروز و فوتبال از بحث های داغ گفتگوی خواندنی رویداد24 با این هنرمند بود که به صورت تلگرامی از ایران تا آلمان انجام شد؛ در ادامه متن کامل این گفتگو از نگاهتان می گذرد:

امسال در عرصه بازیگری در سینما و تلویزیون کم کار بودید؟
من امسال یک سریال 32 قسمتی به نام نفس گرم بازی کردم و همزمان با آن یک فیلم سینمایی و دو تله فیلم هم کار کردم؛ بنظرم این به معنای کم کاری نیست، البته حداقل به نسبت همکاران و قدیمی هایی که امروز در تلویزیون بیکار هستند.

باید اضافه کنم که در انتخاب کارها کمی سختگیر شده ام، در سال 94 چند پیشنهاد داشتم که متاسفانه اصلا خوب نبود،چراکه فکر می کنم به موقعیتی رسیده ام که پروژه هایی را قبول کنم که جذابیتی برای خودم و تماشاگران و بینندگان آن برنامه ها داشته باشد و سعی برآن دارم تا کار تکراری انجام ندهم.

آیا به ایفای نقش های متفاوت اعتقاد دارید؟
دقیقا به ایفای نقش های متفاوت اعتقاد دارم و سعی می کنم تا در انتخاب نقش هایم از آن استفاده کنم، اما متاسفانه در ایران و سینما و تلویزیون ما بسیاری از کارها به افرادی پیشنهاد می شود که در نقشی موفق بوده و آن را خوب ایفا کرده اند، لذا مجددا آن نقش را به نوعی دیگر بازی می کنند؛ به همین دلیل تنوع نقش ها بخصوص برای خانم وجود ندارد اما همچنان سعی من بر این است تا با توجه به همه ی محدودیت ها این تفاوت را قائل باشم.

شما و اکثر بازیگران سطح اول سینمای ایران از خروجی های آموزشگاه های بزرگ بازیگری هستید که زیر نظر اساتید به نامی تحصیل کرده اید؛ امروزه تعداد آموزشگاه های بازیگری بسیار زیاد شده است و به همین نسبت نیز انتظارها برای ورود بازیگر جدید، اما هنوز بازیگری که به معنای واقعی بازیگر باشد به دنیای هنر اضافه نشده است، مشکل کار از کجاست؟
من دوره ای بازیگری را در دانشگاه سوره گذرانم و بعدها که با خانم نصیر پور و آقای رحمانیان آشنا شدم در آموزشگاه بازیگری نقش هم دوره ای را گذارنم اما مدرک بازیگری ام را از دانشگاه سوره دریافت کرده ام؛ در دوره ای که من بازیگری را آموزش می دیدم، تمام هدف ما محبوب شدن و مشهور شدن نبود، سعی می کردیم تا ابزار های لازم برای ایفای نقش را آموزش ببینیم، کار را یاد بگیریم و بر بیان و بدن خود تسلط کافی پیدا کنیم.

تلاش آن دوره ای ها براین بود تا هرچه پربار تر وارد این حرفه شوند اما متاسفانه فکر میکنم کسانی که این روزها وارد این دنیای بزرگ می شوند شاید هدف مشخصی ندارند، شاید پیشتکار لازم را ندارند و شاید هم هنوز از لحاظ اعتقادی به درجه کافی نرسیده اند؛ این مسائل این چنینی امروز باعث شده است تا کیفیت کار در بسیاری از آموزشگاه ها همانند گذشته نتیجه نداشته باشد و اینکه چه مقدار از این هنرجویان وارد دنیای کار می شوند مشخص نیست؛ به همین دلیل من فکر میکنم خیلی مراحل درست و صحیحی طی نمی شود.

نقش خاصی در عرصه سینمای ایران و جهان بوده که مایل بوده باشید به جای آن بازی کنید؟
حقیقتا کارهای تاریخی را بسیار دوست دارم و علاقه ی شدیدی به فعالیت در پروژه های این چنینی دارم که متاسفانه تاکنون تنها در یک تله فیلم به نام دهخدا که کارگردانی آن را آقای ورزی بعهده داشتند ایفای نقش کرده ام؛ علاوه برآن بازی در سینمای معناگرا را هم دوست دارم و علاقه دارم تا در این زمینه ها بیشتر فعالیت کنم.

نوروز هر سال بسیاری از ایرانیان به سفر می روند. به عنوان یک بازیگر مطرح چقدر سفر در زندگیتان جایگاه دارد؟ و آیا تا به حال پیش آمده به خاطر رفتن به یک سفر یک نقش خوب را رد کنید؟
سفر عبارت است از کوچ از محلی زندگی خود به محل دیگری، و این بدین معناست که من دوازده سال است دائم در سفر هستم؛ هنگامی که برای کار به ایران سفر می کنم، مدتی را در آنجا زندگی می کنم و مجددا به آلمان باز میگردم، این تردد و سفر دائما در زندگی من وجود دارد.
باتوجه به اینکه ایران از نظر گردشگری بسیار جذاب و دیدنی است و زمان زیادی را باید صرف بازدید از نقطه نقطه این مکان های زیبا کرد، برای ما ایرانی ها سفر و مسافرت بسیار اهمیت دارد.


باتوجه به اینکه شما خارج از کشور زندگی می‌کنید، دوری از وطن برایتان سخت نیست؟
خیر به این دلیل که هرزمانی که بخواهم میتوانم به وطنم سفر کنم و آن را ببینم، هنگامی که دائما در رفت و آمد هستم دلتنگی که بوجود می آید با زندگی در تهران و سایر شهر های ایران برطرف می شود؛ برای مثال در شهرهایی که مشغول به کار هستیم، در ساعات بیکاری با یک تاکسی شهر را میگردم و تماشای آن را از دست نخواهم داد.

این سفر رفتن ها چقدر تجربیات شما را زیاد کرده است؟
مسلما سفر تجربه همه ی انسان هارا زیاد خواهد کرد؛ اینکه فرد با یک شهر، سرزمین و ملتی دیگری روبرو خواهد شد و دوستی و رفت و آمد با آنان را تجربه می کند قطعا یک آموخته ی خوبی است که به تجربیات ما می افزاید و از آن محل مسافرت کوله باری را جمع خواهد کرد و به منزل خود بازخواهد گشت.

من همواره در زندگی سعی خواهم به همه چیز توجه داشته باشم به همین دلیل سفر برای من به منزله اضافه کردن کوهی از تجربیات است؛ از آنجا که معمولا در معاشرت های اجتماعی خیلی سریع با افراد ارتباط برقرار خواهم کرد، سعی می کنم تا در سفرهایم از آداب و رسوم و اخلاق ایرانی به آن ملت یاد بدهم و نکاتی را که درباره آنها نمیدانم از آنها یاد بگیرم.

گویا اهل فوتبال هم هستید، چرا پرسپولیس؟
بله، بسیار اهل فوتبال هستم؛ پرسپولیسی هم هستم اما برای تمام تیم ها بخصوص تیم استقلال احترام زیادی قائل هستم؛ اعتقادم بر این است که پرسپولیس و استقلال دو تیم خوب و مطرح کشورمان هستند و در هرکشوری به این شکل دو تیم وجود دارد که طرفدار های خاص خود را دارند و هیجانات خوبی را ایجاد می کند.

با استقلالی های خانواده بحث هم می کنید؟
با احترام به تمامی تیم ها و بخصوص استقلال، باید خدمتتون عرض کنم که تمامی اعضای خانواده ما از کوچک تا بزرگ پرسپولیسی هستند و بحثی در خانواده ما وجود ندارد.

سال جدیدتان را چگونه آغاز کردید؟
خداراشکر سال جدید را با آرامش شروع کردم، به همراه خانواده در تهران سال را آغاز کردیم و سفری کوتاه به زادگاهم لاهیجان داشتیم و پس از آن به آلمان و نزد فرزندم بازگشتم؛ این باخانواده بودن برای من از همه چیز مهمتر است و بسیار لذت بخش است.

امیدوارم سال جدید همینگونه ادامه پیدا کند و من از هر روزآن همین رضایت امروز را داشته باشم و امیدوارم این امر برای همه ی انسان ها و مردم کشورم اتفاق افتد و آنها سالی پر از آرامش و تندرستی داشته باشد.

فلور نظری: در ایران خیلی تنوع نقش وجود ندارد/هدف هم دوره ای های ما مشهور شدن نبود/ 12سال است که درحال سفر هستم/پرسپولیسی هستم ولی برای استقلال احترام زیادی قائلم

تا چه اندازه به برنامه ریزی هایی که از قبل برای نوروز داشتید، رسیدید؟
به این دلیل که اولین لیسانس من مدیریت دولتی است، برنامه ریزی جزء لاینفک زندگی من است؛ برای تمام فعالیت هایم برنامه ریزی مشخص و دقیقی دارم که خوشبختانه تا به امروز همیشه طبق آن عمل کرده و پیش رفته ام، برای نوروز از قبل بلیط سفر به آلمان را گرفتم، در چند خیریه شرکت کردم و همه چیز خداراشکر طبق برنامه پیش رفت و هیچ کاری نماند که به آن نرسیده باشم.

برای سال جدید چه برنامه های کاری مشخصی دارید؟
از پایان فروردین باید مجددا به ایران سفر کنم، به این دلیل که دو سریال به من پیشنهاد شده است که تلفنی با آنها صحبت کرده ام و امیدوارم به توافق برای امضا قرار برسیم و با یکی از این گروه ها مشغول به کار شوم. اگر تا پایان فعالیتم در ایران کاری پیشنهاد شود، فیلمنامه را مطالعه خواهم کرد و سپس تصمیم خواهم گرفت.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان