تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

خطر تکرار بازی قدیمی روس‌ها

عبدالله اکرامیان*
خاورمیانه در میانه تحولات گسترده‌ای است. تحولاتی که می‌تواند نقش آینده هر کشور را در معادلات منطقه-ای روشن‌تر کند. بر مبنای تئوری اتحاد‌ها، ایران و عربستان دو قدرت اصلی رقیب در منطقه به شمار می‌آیند.

ایران، سوریه، حزب الله و عراق در مقابل عربستان، قطر، مصر و برخی دیگر از خلیج نشین‌ها قرار گرفته‌اند. موضوع مذاکرات ایران و آمریکا و دستیابی به برجام، موجب مصمم‌تر شدن رقبا برای تقویت اتحاد مقابل ایران در جهت موازنه سازی قدرت شد و اسرائیل و عربستان را بهم نزدیک ساخت. ورود این دو اتحاد به سوریه و آغاز جنگ نیابتی ایران و عربستان در این کشور، به این موضوع بیشتر دامن زد و نهایتا فاجعه منا با حمله به سفارت عربستان در ایران پاسخ داده شد تا این دو کشور را به مرز یک جنگ سرد بکشاند. 

 اما نشانه‌هایی از چند تغییر مهم در این معادلات به چشم می‌خورد. 

نشانه نخست، رویدادی است که در سطح فرامنطقه‌ای رخ داد و موج تاثیرات آن بر اتحادهای منطقه‌ای همچنان ادامه دارد. روسیه پس از بحران کریمه و درگیری با غرب خود را به عنوان یک «قدرت بازسازی شده» مطرح کرد. ورود این کشور به سوریه و تلاش برای تاثیر بر معادلات منطقه‌ای، موازنه قوا را به سمت ایران و متحدینش تغییر داد. اما با توجه به سیاست خارجی باراک اوباما و پرهیز او از ورود به یک جنگ جدید، آن هم در اواخر دوره ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد سوریه به حوزه نفوذ روسیه تبدیل خواهد شد. تقریبا عموم قدرت‌های جهانی، از جمله روسیه، بر حذف بشار به توافق رسیده‌اند اما ایران همچنان بشار را خط قرمز خود می‌داند و علی اکبر ولایتی در سخنان اخیر خود مجددا این مسئله را مورد تاکید قرار داد. این اولین زنگ خطر برای ایران است. وقتی اجماع جهانی در مسئله‌ای محقق می‌شود، ایستادگی در برابر آن سخت و سخت‌تر می‌شود. 

دومین موضوع در باب عراق است. عراق بنا به موقعیت ژئوپولیتیک خود، هرگز در تاریخ برای ایران متحدی قابل اعتماد نبوده و به علاوه؛ هر زمان به قدرتی واحد تبدیل شده است از مقابله با ایران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نظامی ابایی نداشته است. اما به هر حال تقسیم شدن عراق به دو یا چند کشور نیز برای ایران یک خطر بزرگ به حساب می‌آید. این روز‌ها همچنان بحث استقلال بخش‌های کرد نشین عراق در محافل جهانی و داخلی این کشور مطرح است. این موضوع برای سیاست خارجی ایران زنگ خطر دیگری را به صدا در می‌آورد. عراق یکی از کانون‌های تحول در منطقه است و خود این کشور نیز از اثرات این امر بی‌نصیب نخواهد ماند. 

اما بزرگ‌ترین زنگ خطر برای ایران از جانب روس‌ها به صدا در آمده است. ورود روس‌ها به سوریه نقش آینده ایران در این کشور را با خطر جدی مواجه ساخته است. اما این؛ همه ماجرا نیست. اگر به طرح اتحادهای عنوان شده دقت کنیم و متحدین ایران را مد نظر قرار دهیم در نیم نگاهی در می‌یابیم که سوریه وضعیت ثابتی ندارد و با حذف احتمالی بشار، خروج این کشور از جرگه متحدین ایران بسیار محتمل می‌نماید. وضعیت عراق نیز آنچنان که رفت، مخاطرات خاص خود را دارد. نهایتا حزب الله نیز هرگز نمی‌تواند متحدی قدرتمند برای پیشبرد اهداف ایران در سطح جهانی و حتی منطقه‌ای باشد. اینجاست که به روسیه می‌رسیم که عملا تنها متحد قدرتمند و با ثبات جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. حمایت روسیه در بحران‌های منطقه‌ای برای ایران نقش حیاتی دارد و دقیقا اینجاست که بزرگ‌ترین زنگ خطر برای ایران به صدا در می‌آید. اندک آشنایی با تاریخ به ما می‌گوید خیانت روس‌ها به ایران همیشه محتمل است! اینکه روسیه؛ ایران را‌‌ رها کند و بنا به هر دلیل به عربستان و یا حتی ترکیه نزدیک شود، تمام مناسبات منطقه‌ای را به ضرر ایران تغییر خواهد داد و ایران را به یک کشور کاملا منزوی تبدیل خواهد کرد؛ کاری که روس‌ها در تاریخ بار‌ها انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد این گره کور تاریخی در سیاست خارجی ایران یعنی قرار گرفتن در بازی شرق و غرب می‌تواند بار دیگر دامنگیر سیاست خارجی ایران شود. تنها راه فرار از این جریان، تغییر در مناسبات منطقه‌ای از طریق تغییر طراحی این اتحادهاست. 

تکمله: تنش روزهای اخیر میان روسیه و ترکیه به طور نسبی به نفع ایران بوده است چرا که قدرت ترکیه در منطقه را موازنه کرده و فضای بیشتری برای بازی به مردان سیاست خارجی ایران داده است. تضعیف ترکیه در هر صورت موازنه قوا را به نفع ایران تغییر می‌دهد. 

*کار‌شناس پژوهشگاه مطالعات جهان و تحلیلگر مسائل بین الملل

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
1
0
برگ برنده ایران برای فشار به ترکیه پ ک ک است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
عاللی بود پسندیدم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
تحلیل بسیار شیوایی بود
امیدوارم مجبور نشویم هزینه بیشتری برای حمله به سفارت بپردازیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
کاملا درسته. عربستان هم برای نزدیک شدن بیشتر با روسیه داره تمام تلاشش روانجام میده ترکیه هم عاقلتر از اینه که بخواد اختلافش رو با روسیه خیلی طولانی کنه ولی کشور ما رو خواب برده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
1
0
با سلام
تحلیل نسبتا جامعی بود ولی باید به یک نکته اشاره کرد،ایران در صورت بازنگری سیاست خود در قبال عراق و سوریه،عملا منزوی خواهد شد.اتحاد فعلی رقبای ایران از جمله عربستان و ترکیه،همچنین عربستان و بعضی شیخ نشینان حوزه خلیج فارس بسیار شکننده و مبتنی به شرایط زود گذر فعلی میباشد که با طولانی شدن درگیری ها در سوریه،عراق و یمن تزلزل این اتحاد در اینده نزدیک بسیار محتمل میباشد.چنانچه ایران بتواند شرایط خطیر کنونی را با حفظ متحد استراتژیک ولی ابن الوقت (روسیه) از سر بگذراند،اینده بسیار نوید بخشی در انتظار خواهیم داشت.البته حفظ روسیه در این اتحاد بسیار مشکل خواهد بود و یکی از راه های حفظ این متحد نچندان خوشنام، در گیری سیاسی این کشور با بعضی متحدین عربستان(ترکیه) میباشد.
شیوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
عااالی بود واقعا. جامع نگری تحلیل تحسین برانگیز بود. ی سوال: همونطور که یکی از دوستان دیگه هم اشاره کردن، تغییر در اتحادهای منطقه ای برای ایران چجوری میسره؟ ممنون
مجید دهقانی
|
United States of America
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
با درود. و تشکر از جناب اکرامیان بابت مقاله ی خوبشان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
سلام. نویسنده خطر حمله ی مصر و پاکستان را محاسبه نکرده ؛ بویژه حمله احتمالی آمریکا بعد از روی کار آمدن تترامپ! !!!! آقا آنهایی که اخبار سایتها را دنبال میکنند این مقاله حرف تازه ای در آن دیده نمیشود که تقریبا بعضی از قسمتها مقاله بارها در سایتها دیگر عنوان شده....چیزی که مقاله بالا با دیگر مقالات سایتها مشترک بود ، عدم پشنهاد راهکار از این /بالقوه باتلاقی/ است که شاید ایران عزیز ما در آن گرفتار شود.
محمدجواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
نویسنده محترم به خوبی بحث اتحاد های منطقه ای رو مطرح کرده و تحلیل خوبی ارائه داده. توجه به خطر روس ها به این شکل قابل تقدیر است. من هم یک نکته اضافه می کنم و آن اینکه اتحادهای موجود در منطقه چندان که برخی معتقدند شکننده به نظر نمی رسد. به عنوان مثال نزدیکی عربستان به اسرائیل یا ترکیه پتانسیل تبدیل شدن به یک اتحاد میان مدت را دارد. بنابراین از این نظر هم باید احساس خطر کرد.
و در پاسخ به دوست بالایی هم باید گفت این یادداشت به طور واضح و آشکار پیشنهاد خود را ارائه کرده است. به جمله آخر متن اصلی نگاه کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
0
مطلب در سطح کلان نوشته شده، به نظر من برای مستند سازی نیاز هست از مثال هایی عینی در مورد ادعاهای صورت گرفته استفاده بشه. اما در کل مطلب علمی-کاربردی بود. ممنون از رویداد 24 و نویسنده عزیز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان