تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

نعمت الله فاضلی: در مدل فرهنگی علم جامعه، تربیت شهروند به حاشیه رانده شده است

مدل فرهنگی علم در ایران معاصر مدلی انسان زدا و انسان ستیز است و دانشگاه های ما دانشگاه توزیعی بوده اند نه دانشگاه های مبتنی بر خلاقیت و خلق دانش

رویداد۲۴-مدل فرهنگی علم در ایران معاصر مدلی انسان زدا و انسان ستیز است و دانشگاه های ما دانشگاه توزیعی بوده اند نه دانشگاه های مبتنی بر خلاقیت و خلق دانشگروه اندیشه:

دکتر نعمت الله فاضلی، دانشیار انسان شناسی و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اخیرا در همایش «پانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران » بحثی را با عنوان «مساله شهروندی و آموزش عالی در ایران معاصر» در زنجان ایراد کرده است که در ادامه گزیده ای از آن ارائه می شود:

 فاضلی در این سخنرانی به تحلیل مساله شهروندی در نظام آموزش عالی ایران می­پردازد و معتقد است بحران ساختاری دانشگاه در ایران، ناتوانی آن در پرورش انسان است. 

به زعم او، شهروندی از منظر فرهنگی یک ظرفیت وجودی و مجموعه ای از قابلیت ها و توانایی ها برای زیستن در جهان معاصر است که از درون موقعیت های زندگی بدست می آید. یک هویت سیاسی است که از زیستن انسان در جهان شهری و کلانشهری امروز بر می خیزد.

وی همچنین تاکید کرد که شهروندی به معنای مشارکت، فعالیت و تفکر مستقل، به رسمیت شناخته شدن خویشتن های تاریخی و امکان دیده شدن برای همگان است. در موقعیت شهروندی، تک تک مردم از طریق فعالیت ها، خلاقیت و عاملیت هایشان قدرت را تولید می کنند.

قاضلی معتقد است که در دوران مدرن همه نهادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای تغییر وضعیت مردم از رعیت به تابعیت و سپس به شهروندی شکل گرفته اند و مهمترین این نهادها، نظام آموزشی است اما به باور او، نظام آموزش عالی ما توانایی پرورش شهروند را ندارد و تاکید کرد که در دوران معاصر، دانشگاه و علم جدید برای ما مبتنی بر نوعی توسعه ذهنی بوده است نه توسعه اجتماعی، اخلاقی و عاطفی. هدف دانشگاه های ما توسعه شناختی، افزایش اطلاعات، تکنیک ها و مهارت ها بوده است، نه پرورش انسان دانشگاهی. در حالی که آموزش لیبرال آموزشی مدنی و مبتنی بر آزادی، استقلال و تفکر انتقادی بود.

به زعم او، مدل فرهنگی علم در ایران معاصر مدلی انسان زدا و انسان ستیز است و دانشگاه های ما دانشگاه توزیعی بوده اند نه دانشگاه های مبتنی بر خلاقیت و خلق دانش.  در ایران معاصر، سیاست گذاری فرهنگی به نحو عامدانه ای تربیت شهروند را به حاشیه رانده است. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان