تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
اسپلینتر نیوز:

ترامپ در حال اخراج تمام کسانی است که مانع از جنگ با ایران هستند

مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، شخصیت مورد علاقه دستگاه سیاست خارجی واشنگتن و یکی از معدود مشاوران باقی مانده کاخ سفید که به‌طور بالقوه قادر است دونالد ترامپ را از آغاز جنگ با ایران باز دارد، ظاهراً یک مرده متحرک است.
رویداد۲۴- مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، شخصیت مورد علاقه دستگاه سیاست خارجی واشنگتن و یکی از معدود مشاوران باقی مانده کاخ سفید که به‌طور بالقوه قادر است دونالد ترامپ را از آغاز جنگ با ایران باز دارد، ظاهراً یک مرده متحرک است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اسپلینتر نیوز، واشنگتن‌پست گزارش داده که با وجود آنکه مک مستر هنوز به‌طور رسمی اخراج نشده، ترامپ تصمیمش را در مورد رفتن او گرفته و به دنبال جانشین بالقوه وی است.

در این گزارش آمده: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به برکناری مک مستر به‌عنوان مشاور امنیت ملی‌اش گرفته و به گفته پنج منبع آگاه به برنامه‌های او، وی به‌طور فعال در حال بحث و بررسی گزینه‌های جایگزین است و آماده وارد کردن شوک دیگری به رده‌بندی ارشد دولت خود می‌شود.

به گفته این افراد ترامپ حال خیالش از برکناری مک مستر راحت شده اما می‌خواهد در زمان مناسب آن را اجرا کند چراکه می‌خواهد نسبت به اینکه این ژنرال سه ستاره ارتش تحقیر نمی‌شود، اطمینان حاصل کند و جانشین قدرتمندی را به‌جای او منصوب کند.»

اخراج مک مستر در پی اخراج رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که هم وزیر خارجه اخراجی و هم مک مستر از حامیان حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند. نامزد ترامپ برای جایگزینی تیلرسون، رئیس سیا مایک پمپئو اکتبر گذشته، دولت ایران را با داعش مقایسه کرده بود.

واشنگتن‌پست گزارش داده که نامزدهای جایگزینی مک مستر شامل جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل می‌شود که در سال 2015 طی مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز حمله پیشگیرانه علیه ایران را مورد بررسی قرار داده بود و سال گذشته نیز طی یادداشتی به ترامپ التماس کرده بود که توافق ایران را حفظ نکند. گزینه احتمالی دیگر برای جایگزینی در این سمت کیث کلوگ، رئیس شورای امنیت ملی آمریکا است که نقش مهمی در فاجعه بازسازی عراق داشت که بعد به‌عنوان فرآیند بیش از یک دهه‌ای مخارج پیمانکاران نظامی گوناگون اجرا شد.

دلایل واشنگتن‌پست در مورد اینکه چرا ترامپ برای این پست به بولتون و کلوگ علاقه‌مند است‌، این است که آن‌ها ذاتاً مانند ترامپ هستند: «کلوگ در بسیاری از سفرهای داخلی ترامپ را همراهی می‌کند، چون رئیس‌جمهور از هم‌نشینی با او لذت می‌برد و به نظرش او سرگرم کننده است. بولتون بارها با ترامپ دیدار کرده و اغلب او موافق است. ترامپ نیز بر این عقیده است که بولتون که اغلب در کانال فاکس نیوز رئیس‌جمهور را تحسین می‌کند، در تلویزیون خوب است.»

طی هفته جاری گابریل شرمن از ونیتی فر گزارش داد که ترامپ در نشستی طی هفته گذشته به بولتون گفته که کاخ سفید به او نیاز دارد و نسبت به اینکه مک مستر با سوزان رایس، یکی از اسلافش در دولت اوباما، در ارتباط بوده، ابراز ناامیدی کرده است.

در ماه دسامبر، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه ایران محدودیت‌های سازمان ملل را به دلیل ارسال موشک به یمن نقض کرده، نمایش ضعیفی را ارائه کرد. در این نمایش او مدعی شد که این موشک دارای لوگوی یک شرکت ایرانی است. این در حالی است که بر اساس گزارش فارن پالسی، در گزارش مدیرکل سازمان ملل این موشک همچنین دارای یک قطعه ساخت آمریکا هم بوده است. ایران با مقایسه اقدام هیلی با سخنرانی بدنام کولین پاول در متهم کردن عراق به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، به این نمایش واکنش نشان داد.

با رفتن مک مستر و تیلرسون و احتمالاً جایگزینی صداهای جنگ‌طلب‌تر به گوش ترامپ، هرچه بیشتر و بیشتر به سمت جنگ احتمالی با ایران می‌رویم. و علاوه بر اقدامات شکست‌خورده آمریکا در عراق و افغانستان، این ایده بسیار بد خواهد بود.

نظرات شما
پیشخوان