تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

کن 2018 در انتظار همه می‌دانند

سال آینده برای سینمای ایران، سال بهتری خواهد بود. دست کم به نظر می‌رسد بواسطه حضور جدی «اصغر فرهادی» اتفاقات خوبی رقم بخورد؛ از ارائه جدیدترین ساخته‌اش «همه می‌دانند (Everybody Knows)» که در اسپانیا جلوی دوربین برده تا آغاز اکران همزمان آن با جشنواره کن هفتاد و یکم.

رویداد۲۴-سال آینده برای سینمای ایران، سال بهتری خواهد بود. دست کم به نظر می‌رسد بواسطه حضور جدی «اصغر فرهادی» اتفاقات خوبی رقم بخورد؛ از ارائه جدیدترین ساخته‌اش «همه می‌دانند (Everybody Knows)» که در اسپانیا جلوی دوربین برده تا آغاز اکران همزمان آن با جشنواره کن هفتاد و یکم. سال آینده برای سینمای ایران، سال بهتری خواهد بود. دست کم به نظر می‌رسد بواسطه حضور جدی «اصغر فرهادی» اتفاقات خوبی رقم بخورد؛ از ارائه جدیدترین ساخته‌اش «همه می‌دانند (Everybody Knows)» که در اسپانیا جلوی دوربین برده تا آغاز اکران همزمان آن با جشنواره کن هفتاد و یکم. البته خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که در بخش مسابقه کن نیز حضور خواهد داشت، هر چند باید تا اواسط فروردین ماه منتظر بمانیم تا خبر قطعی حضور این فیلم و دیگر آثار پذیرفته شده در این جشنواره اعلام شود.

ممکن است برخی مخاطبان اثر جدید اصغر فرهادی را محصول سینمای ایران ندانند – که تلقی درستی هم هست – اما از آنجا که نمی‌توان سازنده هیچ فیلمی را از اثر جدا دانست، حضور این فیلمساز در هر موفقیتی مایه مباهات است و بهانه‌ای برای خوشحالی. این خشنودی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که سابقه موفقیت فرهادی را در جشنواره کن، برلین و اسکار در ذهن داشته باشیم.
نگاهی به کارنامه مشارکت سینماگران ایرانی در تولیدات جهانی نشان می‌دهد که فیلمسازان متعددی مورد توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی بوده‌اند. از ابوالفضل جلیلی گرفته تا شهرام مکری و از کمال تبریزی گرفته تا مجید مجیدی و... اما بدون شک سرآمد این گروه از سینماگران زنده یاد عباس کیارستمی است که ابتدا با فیلم سه اپیزودی «بلیت ها» در کنار کن لوچ و ارمانو اولمی آغاز کرد و به «کپی برابر اصل» با فرانسه - ایتالیا و «مثل یک عاشق» با ژاپن - فرانسه منتهی شد. با این حال اصغر فرهادی گرچه بسیار جوان‌تر و متأخرتر از کیارستمی است و بر خلاف او سینمای قصه گو را به جای آثار تجربه‌گرا مد نظر قرار داده، اما در مقطعی کوتاه توانسته به تالار بزرگان راه پیدا کند.
این فیلمساز جوان که در طول کمتر از یک دهه فیلم به فیلم پیشروی کرده و طرفداران زیادی به دست آورده، توانسته است پس از موفقیت‌های پی در پی «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره‌های جهانی مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد و فیلم «گذشته» را برای فرانسه و ایتالیا، با بازیگران خارجی در پاریس جلوی دوربین ببرد. حالا بعد از دو سه سال کار سرانجام «همه می‌دانند» آماده نمایش شده و بنا به اعلام شرکت پخش‌کننده ممنتو روز 19 اردیبهشت اکران خود را از فرانسه آغاز خواهد کرد. باید در انتظار ماند و دید چه واکنشی در قبال این فیلم در جهان اتفاق خواهد افتاد؟ گرچه دور از انتظار نیست که اصغر فرهادی بارها ما را خوشحال کند.
51 روز به جشنواره کن باقی مانده و هنوز اسامی فیلم‌های بخش‌های مسابقه، نوعی نگاه، دو هفته کارگردانان، هفته منتقدان و... اعلام نشده است. با این حال می‌دانیم که 40 فیلم ایرانی و 10 فیلم از سینماگران ایرانی مقیم دیگر کشورها اثرشان را به این رویداد بزرگ فرستاده‌اند. امیدواریم سینمای ایران پررنگتر از هر سال در دوره هفتاد و یکم کن حضور داشته باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان