تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷

چرا نباید دلار خريد؟

علی باقرپور آذریان
متاسفانه چندماهى ست پول‎هاى سرگردان به طرف ارزهاى خارجى ازجمله دلار سرازير شده واين اقدام ناصواب دركمتراز يك سال باعث كاهش حدود٣٠ درصد از ارزش پول ملى شده است.

نكته مهم اينكه پشتوانه اين ارزهاى خارجى در اختيار كشورهاى مربوطه است و آن  كشور از اين پشتوانه به عنوان سرمايه برخوردار مى‎گردد واين اسكناس‌ها به منزله رسيد وسند ذمه‌اى در يد واختيار ماست. به بيان ساده اگر كسى١٠٠ دلار در يد واختيار داشته باشد مفهوما اينكه به اندازه وارزش١٠٠ دلار طلا كه نوعا پشتوانه پول است به صورت قرض الحسنه در اختيار دولت آمريكا قرار داده است.

حال تصورفرماييد آمارهاى مختلفى كه بعضا ارائه مى‌شود مبنى براينكه در اين مدت التهاب بازار ارز كه حدود50 ميليارد دلار توسط غيرمصرف كننده خريدارى و كنز شده است را در نظر بگيريد كه تقريبا به اندازه ١٨ماه درآمد نفت كشور به دولت آمريكا قرض الحسنه داده‌ايم وفقط كاغذ يا همان سند ذمه‌اى در يد واختيار ماست واين اقدام از مصاديق خيانت به كشور، تمدن ايران، مردم وحتى نسل‌هاى بعدى اين مرزوبوم است.

احتمالا سؤالى كه در ذهن برخى مطرح می‌شود اينكه خريد ارز از جمله دلار براى حفظ ارزش دارايى است  پاسخ اينكه:

١- با كاهش تقاضا براى خريد نوسان قيمت ارز از جمله دلار زياد نخواهد بود.

٢- براى صيانت از ارزش دارايى خريد طلا ازجمله سكه بهار آزادى وعلى‌الخصوص پيش خريد ٦ماهه و يك ساله از شعب بانك ملى بهترين‌، امن‌ترين وكم ريسك‌ترين روش است به نحوى كه بااتخاذ اين شيوه هم سرمايه ملى  در داخل كشور صيانت و براى ايجاد اشتغال و رونق اقتصادى مورد استفاده قرار گرفته است و نتيجتا اين سرمايه ملى در اختيار كشورهاى ديگر على الخصوص آمريكا قرار نگرفته است و در كنار آن نيز از ارزش دارايى امان محافظت و صيانت به عمل آمده است چرا كه يكى از مؤلفه‌هاى مهم در تعيين قيمت طلا وسكه قيمت دلار است وبه هرميزان ارزش دلار بالا رود به همان نسبت نيزارزش طلا و سكه نيز افزايش  يافته واز خروج سرمايه ملى نيز جلوگيرى خواهد شد.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان