تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷

مهدی آیتی: عارف مدیر اجرایی خوبی برای شهر تهران نیست

انتخاب شهردار آینده به‌رغم مشخص شدن مولفه‌های شهردار مطلوب برای شهر تهران از سوی اعضای شورای شهر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است تا ۲۳ اردیبهشت شهردار از سوی شورای شهر انتخاب گردد. در این میان البته گزینه‌های متعددی برای شهرداری مدنظر قرار گرفته که از قرار معلوم تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای‌ است اما تا این لحظه دو گزینه یکی محمدرضا عارف و دیگری محسن هاشمی بیش از سایر گزینه‌ها برای شهردار شدن مورد جدل و بحث سیاسی قرار گرفته‌اند.
رویداد۲۴- انتخاب شهردار آینده به‌رغم مشخص شدن مولفه‌های شهردار مطلوب برای شهر تهران از سوی اعضای شورای شهر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است تا ۲۳ اردیبهشت شهردار از سوی شورای شهر انتخاب گردد. در این میان البته گزینه‌های متعددی برای شهرداری مدنظر قرار گرفته که از قرار معلوم تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای‌ است اما تا این لحظه دو گزینه یکی محمدرضا عارف و دیگری محسن هاشمی بیش از سایر گزینه‌ها برای شهردار شدن مورد جدل و بحث سیاسی قرار گرفته‌اند.

مهدی آیتی، فعال سیاسی در این رابطه اعتقاد دارد نه صلاح به خروج هاشمی از شورای شهر است و نه عارف از مجلس و شهردار تهران باید از لحاظ سیاسی اصلاح‌طلب و از لحاظ اجرایی کارنامه درخشانی داشته باشد.

گفت‌وگوی با مهدی آیتی را در ادامه می‌خوانید.

یکی از اعضای شورای شهر برای دادن فرصت اداره شهر به جوانان، از آنها خواسته که برای رسیدن به این سمت اعلام آمادگی نمایند. آیا اتخاذ چنین روشی را با وجود مدیران باتجربه اصلاح‌طلب مفید می‌دانید؟

شهرداری تهران حساسیت‌های زیادی دارد، زیرا به‌لحاظ سیاسی شهرداری پایتخت جایگاه مهمی است. به‌لحاظ این پایگاه سیاسی شهرداران گذشته داعیه این را داشتند که نامزد ریاست‌جمهوری شده و به پست‌های حساس و مهم دست پیدا کنند.

ضمن اینکه شورای شهر دست‌به‌دست شده و شهرداران انتخاب شده در پنج دوره شورا، گاهی از جناح جبهه چپ و گاهی از جبهه راست بوده‌اند. ولی آنچه از نظر اجرایی مهم است این است که اداره شهر تهران که جزو ده شهر بزرگ جهان است و اَبَرشهر حساب می‌شود، نیازمند علم و دانش و مدیریت و صلاحیت‌ها و کفایت‌های لازم است. به همین دلیل هر شخصی نمی‌تواند کاندیدای شهرداری تهران شود و به این جهت شورای شهر باید خیلی دقت کند که در سیاسی‌کاری و ندانم‌کاری گرفتار نشود.

انتخاب آقای نجفی تا چه‌ اندازه درست بود؟ آیا او توانست نتایج مثبتی از عملکرد خود به نمایش بگذارد؟

برای شهرداری تهران یک فرد قوی، جوان، فعال و آماده به کار لازم است. امیدوارم شورای پنجم دچار اشتباه نشود. این مهم است که شورا به سمت شایسته‌سالاری برود و گزینه اصلح را انتخاب کند. ما امروز شدیدا نیاز داریم که پایتخت ۱۲‌میلیونی جمهوری اسلامی را به دست توانای شهرداری بدهیم که چه به‌لحاظ بینش سیاسی چه به‌لحاظ دانش شهرسازی و چه به‌لحاظ مسائل علوم اجتماعی، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی و در همه جنبه‌ها توانایی لازم داشته باشد و کارنامه درخشانی از گذشته داشته باشد؛ یعنی در جاهایی که قبلا بوده امتحان خود را به خوبی داده باشد و از مراحل مختلف کارهای مدیریتی اجرایی و فنی عبور کرده باشد.

ما نمی‌توانیم کسی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم که یا به‌لحاظ جسمی توانایی لازم نداشته باشد یا روحیه و دانش و مدیریت این کار را نداشته باشد.

ارزیابی شما از اتفاقاتی که در شهرداری تهران افتاد چیست؟

متاسفانه چیزی که در این مدت اتفاق افتاد ملاحظات سیاسی و مصلحت‌طلبی‌هایی بود که در شورای پنجم دیدیم و این به ضرر مردم تهران تمام شد و اکنون مدتی است که شهر تهران بدون شهردار است و مردم حالت بلاتکلیفی دارند و طرح‌های عمرانی تقریبا متوقف شده است.

حتی مسائل روتین و روزمره مثل طرح ترافیک تهران مدت‌هاست روی میز شهردار مانده و به اجرا نرسیده است. نمی‌توانیم مردم پایتخت را منتظر بگذاریم. امیدواریم که تجربه پیش آمده موجب دقت بیشتر شود تا به چنین مسائلی گرفتار نشویم.

از نظر شما گزینه‌های جایگزین مناسب برای شهرداری چه کسانی هستند؟

به لحاظ سیاسی حتما شهردار تهران باید جزو گزینه‌ها و مدیران جبهه اصلاحات باشد اینکه امروز شورای پنجم در دست جبهه اصلاحات و اعتدال است و به هیچ‌وجه صلاح نیست که جبهه اصلاحات بخواهد مصلحت‌طلبی کند و شهرداری را انتخاب کند که مخالف آرمان‌ها و ایده‌های اصلاح‌طلبانه باشد. در نتیجه باید شهردار از نظر سیاسی هم‌سو و هم‌جهت با شورای شهر باشد. به‌لحاظ اجرایی و عملیاتی شهردار باید قبلا سابقه مثبت و درخشانی در کارهای مدیریتی و اجرایی کلان کشور داشته باشد.

چندی است نام‌ محمدرضا عارف برای شهرداری تهران مطرح شده است.

آقای عارف مدیر اجرایی خوبی نیست و در جاهایی که در دولت اصلاحات خدمت کرده است، در دوره‌های مدیریتی کارنامه‌ای خیلی قوی نداشته است و حتی در فراکسیون امید هم دیده می‌شود که می‌توانست مدیریت قدرتمندانه‌تری بر فراکسیون امید داشته باشد. از این جهت آقای محسن هاشمی را مناسب نمی‌دانم که رفتن ایشان از شورا باعث کم شدن یک اصلاح‌طلب و تحول‌خواه از اعضای شورا می‌شود و در این صورت آقای چمران وارد می‌شود.

شورای پنجم به هیچ‌وجه نباید اجازه دهد آقای چمران وارد شورا شود چون وی سابقه خوبی در دوره‌های گذشته در شورا نداشته است و درضمن باید درباره حاشیه‌های دوره شهرداری آقای قالیباف و درباره تصمیم‌های غیراصولی که در آن دوره گرفته شد، توضیح بدهد. نمی‌توان به آسانی پذیرفت که کسی وارد شورا شود که درباره اتفاقات مهم دوران مدیریت گذشته سکوت کرده است. ایشان به‌عنوان رئیس شورا باید در مقابل خلاف‌کاری‌ها می‌ایستاد اما چنین نشد.

درباره صلاحیت آقای چمران برای ورود به شورا می‌توان چون و چرای بسیار آورد و رضایت آسان دادن به ورود او اشتباهی بزرگ و تاریخی خواهد بود. باید با صراحت گفت که اگر شورای پنجم یک نفر را از بین خودشان برای شهرداری انتخاب کند، چون در این صورت به اجبار جایگاه خالی شده به آقای چمران تقدیم می‌شود، توصیه اکید می‌کنم که اگر شورای شهر آقای هاشمی را به‌عنوان شهردار انتخاب کند تا جای خالی ایشان دودستی به آقای چمران تقدیم شود، یک اشتباه تاریخی بزرگ و گناهی نابخشودنی خواهد بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان