تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

بیانیه مشترک چین و روسیه برای جلب «حمایت بی‌نظیر» از برجام/ وزیر خارجه ژاپن: اجرای کامل و حفظ توافق هسته‌ای بسیار مهم است

مدیرکل بخش عدم اشاعه و کنترل سلاح در وزارت خارجه روسیه در کنفرانس عدم اشاعه سلاح در سازمان ملل که در ژنو برگزار شده است، گفت که توافق هسته‌ای موسوم به برجام یک توافق شکننده است و هر تلاشی برای اصلاح آن اثر جدی بر نظام عدم اشاعه درجهان خواهد گذاشت.

رویداد۲۴-مدیرکل بخش عدم اشاعه و کنترل سلاح در وزارت خارجه روسیه در کنفرانس عدم اشاعه سلاح در سازمان ملل که در ژنو برگزار شده است، گفت که توافق هسته‌ای موسوم به برجام یک توافق شکننده است و هر تلاشی برای اصلاح آن اثر جدی بر نظام عدم اشاعه درجهان خواهد گذاشت.روسیه و چین امروز از اعضای سازمان ملل در خواست کردند از پیش نویس بیانیه «حمایت بی‌سابقه» از توافق هسته‌ای حمایت کنند. 

بر اساس این گزارش، یک دیپلمات روس روز سه‌شنبه خبر داد برای اعمال فشار بر آمریکا به منظور عدم خروج از توافق هسته‌ای، چین و روسیه در بیانیه‌ای از همه اعضای سازمان ملل درخواست حمایت از برجام کرده‌اند. 

ولادیمیر یرماکوف، مدیرکل بخش عدم اشاعه و کنترل سلاح در وزارت خارجه روسیه در کنفرانس عدم اشاعه سلاح در سازمان ملل که در ژنو برگزار شده است، گفت: توافق هسته‌ای موسوم به برجام یک توافق شکننده است و هر تلاشی برای اصلاح آن اثر جدی بر نظام عدم اشاعه درجهان خواهد گذاشت. 

او گفت: ما از همکاران خود در این سالن درخواست می‌کنیم در برابر وخیم شدن شرایط سکوت نکنند و در عوض قدمی جدی برای حفظ برجام بردارند. 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز در متن پیش نویس چین-روسیه درخواست «حمایت بی‌نظیر اعضا از اجرای جامع و موثر» برجام و به رسمیت شناختن سهم قابل توجه این توافق در امنیت بین الملل مطرح شده است. 

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: یرماکوف به رویترز گفته امیدوار است حمایت همه اعضای مهم را در پایان کنفرانس دو هفته‌ای و در پی دیدار با متحدان اروپایی آمریکا جلب کنند. 

وی همچنین گفته است: امیدواریم همه آن‌ها را داشته باشیم. بیانیه مشترک ما هیچ چیز منفی‌ای ندارد. این کاملا قابل درک است و عدم پشتیبانی از آن بسیار دشوار است. 

یرماکوف با بیان اینکه انتظار می‌رود کره‌شمالی نیز از این بیانیه حمایت کند، گفت: سرنوشت توافق هسته‌ای یکی از فاکتورهای کلیدی در مذاکرات آتی در خصوص برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است. 

او در این کنفرانس گفت: تلاش‌ها برای حل و فصل برنامه هسته‌ای کره شمالی از طریق ابزارهای دیپلماتیک تا حد زیادی به برجام وابسته است. نقض برجام بدون دلیل و برخلاف اراده جامعه بین‌الملل به سختی می‌تواند به مردم کره شمالی اطمینان دهد که این آینده بالقوه توافق آن‌ها نخواهد بود. 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پس از سخنرانی یرماکوف، تارو کنو وزیر خارجه ژاپن نیز حمایت خود را از برجام اعلام کرد و گفت: این توافق در راستای نظام عدم اشاعه سلاح جهانی است. 

وی گفت: ادامه این توافق و اجرای کامل آن بسیار مهم است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان