تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵

گسترش وهابی گری در زندان های انگلیس

 رویداد24 روزنامه تایمز روز سه شنبه با اشاره به گزارشی که اخیرا به بیرون نشت پیدا کرده است، نوشت: روحانیون فرقه دیوبندی که از سوی وزارت دادگستری انگلیس برای خدمت در زندان های این کشور منصوب شده اند اقدام به گسترش اندیشه های افراطی و وهابی در میان زندانیان می کنند.

  تایمز نوشت: گزارش یاد شده حاکی از پیدا شدن لوح های فشرده و جزوه های مرتبط با اندیشه های افراط گرایان - از جمله به قتل رساندن افراد مرتد - در ده زندان انگلیس است.

این روزنامه افزود: به گفته یک مقام دولتی، اقلام یاد شده که برخی از آنها در عربستان سعودی به چاپ رسیده است، در اتاق یک روحانی زندان یافت شده است.

تایمز نوشت: این گزارش که سبب نگرانی وزارت دادگستری انگلیس شده، حاکی از ضعف مدیریت زندان ها در انتخاب روحانیون افراط گرا و زمینه سازی برای گسترش اندیشه های افراطی است.
این روزنامه انگلیسی افزود: بر پایه این گزارش همچنین شماری از روحانیون شاغل در زندان، از زندانیان درخواست جمع آوری پول برای ارسال به سازمان های تروریستی کرده اند.

تایمز نوشت: در ابتدای سال جاری میلادی 12 هزار و 328 زندانی در زندانی های انگلیس و ولز به ثبت رسیده اند. از این میزان 131 تن به جرم دست داشتن در مسائل تروریستی به زندان افتاده اند و یک هزار تن دیگر آنها، در معرض افکار افراط گرایانه در زندان به سر می برند.
این روزنامه افزود: به نظر می رسد روحانیون شاغل در زندان ها که غالبا از فرقه «دیوبندی» هستند، از طرح دولت انگلیس در خصوص مقابله با گسترش اندیشه های تروریستی اطلاعی ندارند.
تایمز با بیان اینکه «حوزه علمیه دیوبندی بالغ بر 80 درصد روحانیون اسلامی در انگلیس را تربیت می کنند» افزود: از 200 روحانی مسلمان شاغل در زندان های انگلیس 70 درصدشان ‘دیوبندی’ هستند.

این روزنامه افزود: برخی شواهد حاکی است که سایر روحانیون شاغل در زندانی های انگلیس از کثرت روحانیون ‘دیوبندی’ در زندان احساس سرخوردگی و انزوا می کنند.

تایمز ادامه داد: کار گزارش بررسی وضعیت افراط گرایی در زندان های انگلیس سپتامبر سال گذشته با ریاست 'ایان آچسون'، کارمند پیشین وزارت کشور انگلیس کلید خورد.

این روزنامه افزود: گزارش 400 صفحه ای وی که شامل 69 پیشنهاد است در ماه گذشته به وزیر دادگستری انگلیس ارائه شد.

تایمز ادامه داد: در این گزارش همچنین از عملکرد دفتر ملی خدمات مدیریت زندان های انگلیس انتقاد شده است؛ ضمن آنکه یک مقام دولتی می گوید: هیچ کس جرات نداشته تا با این اندیشه مهلک و زیان بار (دیوبندی) مقابله کند.

این روزنامه انگلیسی افزود: تمام روحانیون مسلمان در زندان های انگلیس از سوی احتشام علی، مشاور مسلمان امور زندان های انگلیس منصوب می شوند؛ فردی که رابطه نزدیکی با جنبش جماعت اسلامی پاکستان داشته است.

تایمز با بیان اینکه «قرار بود نسخه کوتاهی از این گزارش ماه گذشته منتشر شود» افزود: این روزنامه دریافته است که وزارت دادگستری منتظر مجوز دفتر نخست وزیری پیش از انتشار آن است.
فرقه دیوبندی در سال 1866 میلادی در شبه قاره هند پایه گذاری شده است و شمال پاکستان از لحاظ مذهبی از دیرباز متاثر از کسانی بود که ریشه دیوبندی داشتند. از همین رو، جنبش دیوبندی پس از تجزیه پاکستان از هند، به آسانی توانست دراین مناطق، مراکزی برای گسترش خود بیابد.
گفته می شود فرقه دیوبندی به شدت تحت تأثیر وهابی گری است و بیشتر گروه های افراطی، از جمله تحریک طالبان پاکستان، مجلس احرارالاسلام، سپاه صحابه پاکستان، لشکر جهنگوی و طالبان هم تحت تأثیر تعلیمات دیوبندی هستند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: وهابی ، انگلستان ، ترور ، تایمز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان