تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفا:

۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال هدر می‌رود/ کاهش ۱درصد هدررفت ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور حجم هدر رفت واقعی آب در کشور را ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: در بهترین شبکه‌های دنیا نیز هدر رفت صفر نداریم زیرا بخشی از هدررفت اجتناب ناپذیر است، در کشور ما نیز ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب از ۷۰۰ میلیون متر مکعب به عنوان هدر رفت اجتناب ناپذیر است.

رویداد۲۴ علی سیدزاده درباره میزان هدر رفت آب اظهار داشت:  تلفات آب در کشور ما 25.5 درصد است که از این میزان 13.4 درصد هدررفت واقعی، 10.4 درصد ظاهری و 1.7 درصد نیز مصارف مجاز بدون درآمد است.

وی افزود: در حال حاضر میانگین هدررفت آب در کشورهای توسعه یافته 15 درصد است و ما طبق برنامه ششم باید سالانه نیم درصد از 25.5 درصد را کم کنیم تا به رقم 23 تا پایان برنامه ششم توسعه برسیم ، در این راستا مدیریت، کنترل و کاهش مصرف را در دستور کار داریم و می‌بایست بین 6 تا 7 هزار کیلومتر شبکه‌های آب را بازسازی کنیم.

نیاز به 1500 میلیارد تومان اعتبار برای کاهش یک درصد از هدرروی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: یک درصد کاهش آب بدون درآمد در کل کشور 1500میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر تخصیص داده شود شاید بتوانیم سطوح بیشتری را کاهش دهیم.   

250 میلیون متر مکعب هدررفت اجتناب ناپذیر در کشور

وی حجم هدر رفت واقعی آب در کشور را 700 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: در بهترین شبکه‌های دنیا نیز هدر رفت صفر نداریم زیرا بخشی از هدررفت اجتناب ناپذیر است، در کشور ما نیز 200 تا 250 میلیون متر مکعب از 700 میلیون متر مکعب به عنوان هدر رفت اجتناب ناپذیر است. اما در کشوری مثل ژاپن مصرف آب بدون درآمد  10 درصد و در شهر توکیو 3.4 درصد است و دلیل آن این است که زیرساخت‌ها و شبکه این کشور توسعه یافته است.  

سیدزاده در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب بیان کرد: ما در حال حاضر خرید و نصب تجهیزات در اماکن دولتی و عمومی را در دستور کار داریم تا در شهرهایی مثل اصفهان که دارای تنش  آبی هستند به صورت رایگان توزیع شود.

 مردم از تجهیزات کاهنده مصرف آب استقبال نمی‌کنند

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون بهینه سازی مصرف آب شرب در صورتی که مشترکی متقاضی باشد شرکت‌های آب و فاضلاب نسبت به خرید و توزیع اقدام خواهند کرد و به صورت قسطی از قبوض کسر می‌شود اما در پایلوت‌هایی که تاکنون اجرا کردیم به دلیل پایین بودن تعرفه آب تعداد مشترکینی که خودشان متقاضی باشند پایین است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان