تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
حجت الاسلام ناصر قوامی:

همه امکانات حوزه علمیه در اختیار جامعتین است/ نظارت استصوابی اشکال دارد

رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم با بیان اینکه امام (ره) از هر دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب حمایت می کرده است معتقد است که در حال حاضر هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح طلبان رد صلاحیت می شوند و اجازه رقابت ندارند.
رویداد۲۴- حجت الاسلام ناصر قوامی، در گفتگوی در خصوص فعالیت تشکل های سیاسی حوزوی طی سال های گذشته اظهار داشت: تشکل جامعه روحانیت مبارز، مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین در زمان حضرت امام (ره) تشکیل شدند. در واقع حضرت امام(ره) اساس این تشکل ها را بنا گذاشتند. هر کدام از این نهادها بعد از انقلاب، زمانی که مسئله افکار سیاسی مطرح شد به دو دسته نیروی چپ و میانه رو که بعدها محافظه کار و اکنون اصولگرا هستند تقسیم شدند. این دو جناح و تفکر بعد از انقلاب در کشور به وجود آمد.

وی افزود: تفکر نیروی چپ که امروز به اصلاح طلبان معروف هستند مردم محورند و حرفشان این است که باید مردم حرف اول را بزنند، باید به آنها توجه کرد و همچنین مردم باید در انتخابات آزاد باشند و نباید آنها را محدود به افرادی کرد که فقط به آنها رای بدهند . امام (ره) به این دسته از نیروهای چپی فرمودند که آنها نیز تشکلی راه اندازی کنند و لذا مجمع روحانیون مبارز را تاسیس کردند.

امام(ره) اجازه نمی دادند نیروهای سیاسی از دو جناح اصولگرا یا اصلاح طلب حذف، سرکوب یا خانه نشین شوند

قوامی تاکید کرد: حضرت امام (ره) هم به نیروهای راستی و هم به نیروهای چپی کمک می کردند و اینطور نبود که یک عده را سرکوب و عده دیگر را تقویت کنند. در واقع هر دو را به یک چشم نگاه می کرند. مثلا آیت الله محمد یزدی جزو اصول گراها بود و وقتی رای نیاورد و در تهران با شکست مواجه شد، حضرت امام (ره) بلافاصله وی را در شورای نگهبان گماشت در واقع اجازه نمی دادند هیچ کدام از این افراد حذف، سرکوب یا خانه نشین شوند اما متاسفانه بعد از امام (ره)  این اتفاق افتاد، یعنی عده ای از افراد حمایت نشدند و بیشتر اصولگراها حمایت شدند و متاسفانه بیشتر یاران امام خانه نشین شدند.

دو گرایش سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در جامعه ای که انتخابات هست باید باشند

قوامی که در گذشته قاضی عالی رتبه دیوان عالی کشور بوده است افزود: بنابراین، این دو گرایش سیاسی در جامعه ای که انتخابات هست باید باشند کما اینکه در تمام کشورهای دنیا مثل آمریکا، انگلستان ، آلمان و فرانسه همین گونه است. در کشورهایی که دموکراسی وجود دارد حتما جناح ها به دو دسته تقسیم می شوند. البته احزاب مختلفی وجود دارند اما در زمان انتخابات به دو تفکر تقسیم می شوند. تفاوت ایران در این زمینه با کشورهای دیگر در این است که در ایران شورای نگهبان نظارت استصوابی را تعیین کرده و متاسفانه در برخی مواقع انتخابات رقابتی کمتر اتفاق می افتد. از دوره چهارم مجلس حذف اصلاح طلب ها که آن زمان به عنوان نیروهای چپ مطرح بودند شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد.

نظارت استصوابی اشکال دارد

قوامی ادامه داد: یکی از دغدغه های مهم اصلاح طلب ها در انتخابات این است که شورای نگهبان به آنها نظری ندارد و آنها را رد صلاحیت می کند. در دوره قبل، در انتخابات مجلس در استان قزوین حدود ۲۵ نفر از اصلاح طلبان شرکت کردند اما یک نفر تایید نشد. متاسفانه این روش،  تا به حال شیوه خوبی نبوده و به اتحاد ملی و منافع ملی مردم نیز ضربه زده است. معتقدم نظارت استصوابی با نتایجی که داشته اشکال دارد و آسیب زده است.

مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز با وجود همه فشار ها در مسیر خود ماندند

او که در حال حاضر عضو بنیاد باران است اظهار داشت: مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز با وجود همه بی مهری ها و فشارها در مسیر خود ماندند و در تفکرشان استوار هستند. در انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که از میان اصلاح طلبان کسی را تایید نکردند ولی در عین حال این تشکل برای حفظ نظام و حمایت از انقلاب ایستادگی کرد، در انتخابات شرکت کردند و مردم را نیز دعوت کردند. در انتخابات مجلس نیز تقریبا از دوره چهارم رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان وابسته به مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین تا کنون اتفاق افتاده است اما در عین حال این افراد در صحنه ایستاده اند و امروز هم پایگاه مردمی مناسبی در کشور دارند. نشانه اش  نیز انتخاب شورای شهر تهران و بعضی شهرهای دیگر در این دوره است.

قوامی عنوان کرد: اصلاح طلبان مردم محورند و نسبت به اصولگراها بیشتر به دموکراسی قائل هستند. شورای مرکزی مجمع روحانیون یا مجمع محققین و مدرسین شرایطی دارند که بر اساس آن شرایط افراد را می پذیرند. آنها تفکر اصلاح طلبانه دارند در حالی که جامعه روحانیت مبارز وابسته به جناح اصولگرا است که خیلی مردمی نیستند.

امکانات زیادی در حوزه در اختیار جامعه روحانیت و مدرسین حوزه علمیه است

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه  مجمع محققین و مدرسین تا چه اندازه در پیشبرد اهداف سیاسی خود موفق بوده و مهمترین موفقیت های آن چه بوده است؟ گفت: امکانات در اختیار جامعه روحانیت و مدرسین حوزه علمیه است. آنها جزو اصولگراهایی هستند که از طرف نهادهای قدرتمند حمایت می شوند و در زمان لازم کاندیداهایشان رد صلاحیت نمی شود؛ امکانات مالی و غیر مالی زیادی در حوزه در اختیار آنهاست ولی مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین  و مدرسین در حوزه علمیه قم از امکاناتی برخوردار نیستند.

وی افزود: با وجود همه فشار ها و بی مهری هایی که نسبت به مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون  مبارز صورت گرفته است آنها در اهدافشان تا حدودی موفق بودند و توفیقشان هم این است که امروز که این دو مجمع جزو اصلاح طلبان هستند در میان مردم پایگاه های مناسبی دارند به طوری که اگر در انتخابات مجلسی که گذشت اصلاح طلبان تایید می شدند شاید ۸۰ درصد از اصلاح طلبان وارد مجلس می شدند. پایگاه مردمی این دو مجمع خوب است و پرچم دار اصلاح طلبی هستند.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: اکنون تقریبا چهارمین دوره است که در ریاست جمهوری اصلاح طلب ها اجازه رقابت نداشتند. البته در دوره ای که آقای کروبی و دکتر معین کاندیدا بودند یکی از اشتباهات اصلاح طلب ها این بود که هم آقای هاشمی، هم آقای کروبی و هم آقای معین ایستادگی کردند که این دچار شکست شد. از آن دوره به بعد اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در میدان نبودند. در عین حال آنها برای حفظ نظام و انقلاب و اتحاد ملی نقش بسیار خوبی داشتند مثل آقای خاتمی که در همه بحران ها برای انسجام ملت ایران در مقابل بیگانگان نقش آفرینی می کند.

اعضای مجمع محققین هم تفکر اصلاح طلبی دارند هم مردم محوری

وی درباره جناحی یا فراجناحی بودن مجمع محققین و مدرسین بیان کرد: روحانیون متنفذ معمولا خودشان را وابسته به جناح خاصی نمی دانند منتها روحانیون نیز دو قسم هستند یک عده تفکر اصلاح طلبی دارند و یک عده هم تفکر مردم محوری دارند. مجمع محققین از کسانی هستند که هم تفکر اصلاح طلبی دارند و هم مردم محوری. من معتقدم روحانیون متنفذ نباید وابسته به یک جناح خاص سیاسی باشند. تفکر خود را داشته باشند اما در عمل نباید وابسته باشند. پیداست که سایر جناح های سیاسی، اصلاح طلبان را نمی پذیرند و آنها را رد صلاحیت می کنند. در تفکرات سیاسی باید عدالت رعایت شود و نسبت به رقیب عادل باشند. مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز و همچنین جامعه اصلاح طلبان این قضیه را رعایت می کنند، یعنی حقوق دیگران را به رسمیت می شناسند.

مجمع محققین و مدرسین همواره در جهت تقویت حاکمیت بودند

قوامی تاکید کرد: مجمع محققین و مدرسین همواره در جهت تقویت حاکمیت بودند و هیچگاه حاضر نبودند که حرکتی بکنند که بر حاکمیت و منافع ملی آسیبی برسد. همیشه مدافع منافع ملی بودند و با حفظ آرمانها و اعتقاداتشان در عین حال سعی می کردند که اتحاد ملی برقرار شود.

۷۵ درصد مردم نسبت به اصلاح طلبان روی خوش دارند

او درباره منزلت مجمع محققین و مدرسین در میان حوزویان و افکار عمومی اظهار داشت:همانطور که گفتم پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان قوی تر است و امروز اگر بررسی کنیم فکر می کنم حدود ۷۵ درصد مردم نسبت به اصلاح طلبان روی خوش دارند و نمونه اش هم این است که اگر اجازه بدهند در دوره بعدی ریاست جمهوری مثلا آقای خاتمی کاندیدا شود در آن صورت مشخص می شود که وزن اصلاح طلب ها در جامعه و اعتماد مردم نسبت به آنها چقدر است و همچنین در انتخابات مجلس دوره بعدی اجازه دهند که افراد شاخص اصلاح طلبان رد صلاحیت نشوند در این صورت وزن اصلاح طلب ها در پایگاه های مردمی را می توان سنجید. در حوزه نیز اگر حوزویان آزاد باشند منزلت دارد. در حوزه علمیه هم اگر جو فعلی حاکم نباشد می توان مسائل را سنجید.

منبع: شفقنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان