تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
در عراق چه خبر است؛

رقابت حامیان ایران در انتخابات عراق

دومین انتخابات پارلمانی پس از خروج ارتش آمریکا از عراق در حالی شنبه آینده برگزار می شود که آرایش نیروهای سیاسی حاضر در این انتخابات تا اندازه زیادی مشخص شده است.
انتخابات پارلمانی عراق و رقابت عبادی و مالکی


رویداد۲۴
شنبه آینده دومین انتخابات پارلمانی عراق بعد از خروج کامل اشغالگران آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات بعد از سقوط رژیم  «صدام حسین» به شمار می‌رود. 24 میلیون عراقی واجد رای دهی هفته آینده پای صندوق رای می روند تا تکلیف ۳۲۸ کرسی مجلس نمایندگان عراق را مشخص شود.

مجلس نمایندگان عراق از آنجایی که وظیفه انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور آینده این کشور را برعهده دارد، از اهمیت قابل توجهی در روند سیاسی این کشور برخوردار است.

در ادامه به معرفی 3 شخصیت حاضر در عرصه سیاسی عراق که نقش مهمی را در صف بندی نیروهای سیاسی این کشور برعهده دارند می پردازیم:

العبادی، دوست یا مانعی در قبال ایران

«حیدر العبادی»  66 ساله سیاست‌مدار شیعه عراقی، سخنگوی حزب دعوت اسلامی و نخست وزیر کنونی عراق است. وی پس از سقوط حکومت بعث در سال ۲۰۰۳ به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. عبادی در سال ۲۰۰۵ به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و در دوره نخست پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه بغداد در سال ۱۹۷۵ و کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی الکترونیک و برق از دانشگاه منچستر انگلیس در سال ۱۹۸۰ است. او همچنین در دانشگاه برونل انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بوده‌است.

العبادی در انتخابات پیش روی پارلمانی عراق ریاست ائتلاف نصر و اصلاح را برعهده دارد که شامل بیش از 20 حزب و تشکل است.

«اگر ملک دنیا را به ما بدهند از رابطه با ایران دست بر نمی‌داریم» این جمله ای است که حیدرالعبادی اوایل سال گذشته پیش از سفر به عربستان سعودی و در جمع خبرنگاران درباره ایران گفت. جمله‌ای که به وضوح نشان دهنده اهمیت جایگاه ایران در عراق و در میان سیاستمداران شیعه این کشور است.

العبادی که ماموریت نخست وزیری عراق در دوران مهم و حساس مبارزه با داعش در این کشور را برعهده داشت برخلاف آنچه تصور می شد توانست به همکاری و هماهنگی قابل توجهی با ایران دست پیدا کند. این در حالی است که همواره از وجود اختلافاتی میان تهران و حیدرالعبادی سخن گفته می شد.

پایگاه خبری المانیتور با انتشار تحلیلی درباره روابط ایران و عراق در دوران حیدرالعبادی اینگونه نوشت: «رابطه العبادی با ایران به نظر خوب نیست. تهران بر این باور است که العبادی بر سر راه پروژه‌های ایران قرار گرفته است.» المانیتور در بخش دیگری از این گزارش مدعی شده که ایران در ۲۰ ژوئن (۳۰خرداد) سال گذشته به العبادی در مورد اقداماتی که واحد‌های بسیج مردمی (الحشد الشعبی) را تضعیف می‌کند، هشدار داده است.

المانیتور با این مقدمات چنین نتیجه می‌گیرد که اظهارات مسوولان ایران فصل جدیدی را در مورد سیاست تهران در قبال عراق باز کرده است، به این معنا که استراتژی کنترل شیعیان عراق دیگر کافی به نظر نمی‌رسد، بلکه ایران می‌خواهد نفوذ ژئوپلیتیک و سیاسی خود را در مناطق سنی‌نشین نیز با باز پس‌گیری این نواحی از کنترل داعش افزایش دهد. در همین خصوص سردبیر روزنامه «الصباح» به المانیتور گفته ایران امنیت عراق را امنیت خودش می‌داند. حمایت ایران از گروه‌های سیاسی شیعه برای مقابله با هر نوع اقدامی است که حضور این جریان‌ها در سیستم دولت عراق را تضعیف می‌کند. او مدعی است: با توجه به استراتژی ایران در عراق، العبادی مانعی بر سر راه پروژه ایران است.

هادی العامری، هم سنگر سردار سلیمانی

هادی العامری، سیاستمدار 64 ساله، بعد از سقوط صدام حسین، جزو سیاستمدارانی بود که وارد عراق شد تا به ایفای نقش در عرصه سیاسی عراق بپردازدعا. وی سابقه نمایندگی در پارلمان عراق و وزارت حمل و نقل در دولت نوری مالکی را در کارنامه فعالیت های سیاسی خود دارد. العامری هم اکنون به همراه سازمان بدر 22 کرسی را در پارلمان عراق دارد.

العامری ریاست ائتلاف فتح را در انتخابات شنبه آینده عراق برعهده دارد که بدنه اصلی این ائتلاف شامل بسیج مردمی عراق در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی  و بویژه الحشد الشعبی است. از برجسته ترین احزاب و جریان‌های سیاسی عضو ائتلاف فتح می‌توان به  سازمان بدر، مجلس اعلای اسلامی، کتائب امام علی (ع) و حزب‌الله عراق و برخی گروه‌های وابسته به طایفه ایزدی اشاره کرد.

عامری که یکی از نزدیکان سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به شمار می رود سلیمانی را دوست خود و مردی خوب و مبارزی عالی خوانده و تأکید می‌کند که سازمان بدر به ارتباط خود با تهران افتخار می‌کند. وی درباره ایران و ارتباط میان تهران و بغداد اینگونه گفته بود: ما 1400 کیلومتر مرز مشترک با ایران داریم و همسایه هستیم، غیر از ارتباط با ایران چه کار باید بکنیم؟ ما به‌ صورت اجاره‌ای در عراق سکونت نداریم و نمی‌توانیم به جای دیگر هم برویم.

مالکی، سیاستمدار مورد حمایت ایران

نوری المالکی سیاستمدار 68 ساله، نخستین نخست وزیر عراق پس از سقوط صدام بود. وی دارای مدرک لیسانس از دانشکده "اصول‌الدین " بغداد، و مدرک فوق لیسانس زبان عرب از دانشگاه "صلاح‌الدین " اربیل عراق است.

مالکی به هنگام تشکیل «شورای انتقالی حکومت عراق» به عضویت این شورا درآمد و پس از پیروزی در نخستین انتخابات پارلمانی آزاد در عراق، به عنوان نایب رییس مجلس ملی موقت این کشور برگزیده شد. وی، که از اعضای سرشناس فهرست ائتلاف یکپارچه عراق حاکم به شمار می‌رود، در ماه مه سال ‪ ۲۰۰۶ مأمور تشکیل کابینه‌ دولت عراق شد و در سال 2014  دوره نخست وزيري وي در عراق به پايان رسيد. نوری المالکی مهر سال 96  به عنوان رئیس جدید ائتلاف ملی عراق جایگزین سید عمار حکیم شد.

مالکی که هم اکنون معاون رئیس جمهور عراق است ریاست ائتلاف دولت قانون، متشکل از تعدادی از جنبش‌ها و جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق را برعهده دارد.

نوری المالکی یکی از سیاستمداران مورد اعتماد و قبول جمهوری اسلامی ایران در عراق به شمار می رود که در دوران نخست وزیری و حتی پس از آن بارها به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. وی در دوران نخست وزیری خود همواره از حمایت ایران برخوردار بود.

نوری المالکی در سفر سال 95 خود به ایران در هتل آزادی و در جمع خبرنگاران گفته بود: گرچه برخی کشورها در حرف آمادگی خود را برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم اعلام کردند، اما این فقط ایران بود که به میدان آمد و به عراقی ها کمک کرد.

وی افزود: نیروهای مسلح عراق امکانات تسلیحاتی کافی را در برابر داعش نداشتند، اما ایران ما را از نظر تسلیحاتی تجهیز کرد و این مساله کمک مهمی در روند غلبه بر داعش داشت.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان