تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیپلماسی ظریف در دقیقه 90

نفوذ در واشنگتن؛ رایزنی در اروپا/ ترامپ از برجام خارج می‌شود؟

ساعت ها به وقت 10:30 تهران و 14:00 واشنگتن کوک شده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در اقدامی بی سابقه 4 روز مانده به موعد مقرر، از محل کاخ سفید تصمیم خود را درباره ادامه توافق هسته ای ایران و یا عقب نشینی واشنگتن از آن و یا یک گزینه سوم اعلام کند!
نفوذ در واشنگتن؛ رایزنی در اروپا/ ترامپ از برجام خارج می‌شود؟
رویداد۲۴ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آخرین دقایق روز گذشته (دوشنبه) با انتشار  توییتی در صفحه خود اعلام کرد که روز
سه‌شنبه ساعت 14 به وقت آمریکا و ساعت 22 و 30 دقیقه به وقت تهران از محل کاخ سفید تصمیم خود را درباره برجام اعلام خواهد کرد.

بر پایه مفاد برجام، رییس جمهور آمریکا هر 120 روز باید تعلیق تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه ایران را تمدید کند، موعد بعدی این تصمیم‌گیری 22 می یعنی شنبه آینده بود.

تحریم‌های مجدد یا ادامه برجام؟


پایگاه خبری هیل درباره تصمیم‌گیری زودتر از موعد ترامپ درباره برجام نوشت: رییس جمهور ترامپ روز سه‌شنبه درباره عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد، موضوعی که یکی از بزرگترین تصمیم‌های او به عنوان رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی خواهد بود.

هیل در ادامه می‌نویسد: اگر ترامپ تصمیم به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را اتخاذ کند، توافق هسته‌ای ایران به طور کامل از بین خواهد رفت.

درخواست جمهوری‌خواهان از ترامپ برای حفظ برجام

ان‌بی‌سی نیوز آمریکا نیز در واکنش به اعلام زودتر از موعد تصمیم ترامپ در قبال برجام نوشت: در حالی که ترامپ خود را برای اعلام تصمیم نهایی‌اش درباره توافق هسته‌ای ایران آماده می‌کند، برخی از جمهوریخواهان آشکارا از رییس‌جمهور آمریکا خواستند تا برجام را به طور کامل کنار نگذارد.

در ادامه گزارش ان‌بی‌سی نیوز آمده است: سناتور لامر الکساندر که پیشتر مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده بود، در مصاحبه‌ای که روز گذشته دوشنبه انجام داد نشان داد که امیدوار است ترامپ به توافق بهتری با ایران برسد، وی در عین حال نسبت به خروج کامل از توافق هسته‌ای ایران به ترامپ هشدار داد. زمانی که کشور ما به همراه متحدانش توافقی را با یک کشور دیگر صورت می‌دهد ما باید درباره تغییر آن با دقت زیادی عمل کنیم.

نفوذ در واشنگتن؛ رایزنی در اروپا

جمعه گذشته روزنامه آمریکایی بوستن گلوب با انتشار خبری به نقل از یک منبع آگاه از دیدار وزیر خارجه کشورمان با جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در دولت اوباما در محل سازمان ملل بر سر نجات برجام خبر داد، دیداری که به گفته این روزنامه 2 هفته پیش برگزار شده بود. 

به گفته این مقام آگاه این دومین دیدار میان ظریف و کری بود که طی 2 ماه گذشته برگزار شده است، دیدارهایی که در میانه سلسله دیدارهای مقام‌های ارشد اروپا از واشنگتن و رایزنی‌های دوجانبه طرف‌های 1+5 با یکدیگر از یک سو و از سوی دیگر با ایران با هدف متقاعد کردن ترامپ برای ادامه اجرای برجام و متعهد ماندن به آن انجام شد.

لابی کری برای حفظ برجام

سی‌ان‌ان درباره رایزنی‌های جان کری طی چندماه اخیر درباره برجام اینگونه می‌نویسد: وزیر خارجه پیشین آمریکا علاوه بر ظریف، با وزیر خارجه آلمان و مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کرد و به صورت تلفنی نیز با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت‌وگو کرد.

کری همچنین با چندین نفر از اعضای کنگره آمریکا از جمله «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران لابی کرده است.

وی همچنین در این راستا ده‌ها تماس تلفنی برقرار کرده است. هرچند که ترامپ با انتشار توییتی نسبت به رایزنی‌های کری واکنش نشان داد و با رد آن وزیر خارجه اوباما را مسئول این اشتباه دانست.

سفر «امانول مکرون» رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و پس از آن «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دیدار با ترامپ و رایزنی‌های گسترده بر سر برجام، همچنین سفر وزیر خارجه انگلیس به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی خود و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنار اظهارنظرهای وزرای خارجه آلمان و فرانسه، چین و روسیه مبنی بر لزوم ادامه اجرای برجام و پایبند بودن به آن، همگی از اجماعی بین‌المللی بر سر توافقی است که پس از بیش از یک دهه بن‌بست درمذاکرات بین‌المللی و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه تهران میان ایران و گروه کشورهای 1+5 به امضا رسید و اکنون با پدیده «ترامپ» مواجه شده است و هر روز با خطر نابودی دست و پنجه نرم می‌کند.

دیدارهای ظریف در سازمان ملل اما به دیدار با جان کری محدود نمی‌شود، وزیر خارجه کشورمان در خصوص رایزنی اخیرش با جان کری و برخی از مقام‌های دولت قبلی آمریکا درباره برجام گفت: در سفر خود به نیویورک با افراد مختلف خارج از دولت آمریکا که در گذشته در مذاکرات 1+5 حضور داشتند و از گروه‌های تصمیم‌ساز و نخبگان سیاسی هستند، گفت‌وگو کردم تا واقعیات را به آنها منتقل کنیم. 

او در ادامه در این‌باره گفت: در سفر خود به نیویورک با افراد گوناگون و موثر در حزب جمهوری‌خواه، حزب دموکرات، رسانه و گروه‌های مطالعاتی مذاکره شد که مجموعه آنها باید به کار گرفته شود، کشورهای دیگر برای انجام چنین ملاقاتی ده‌ها و بیش از 100 میلیون دلار هزینه می‌کنند تا هماهنگ و برگزار شود زیرا این گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها تاثیرگذار است.

ترامپ تصمیم خود را گرفته است، برجام امشب احتمالا تندترین پیچ مسیر خود از زمان آغاز تا به امروز را پیش رو دارد، یا به یاری دیپلماسی‌های گسترده و همه‌جانبه و هشدارها و تهدیدهای جامعه بین‌المللی از آن عبور کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد، یا به دست رئیس جمهور تندرو آمریکا که از ابتدای کار بر طبل نابودی توافق می‌کوبید، به دره افراطی‌گری سقوط می‌کند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان