تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

تحریم‌های جدید و یک احتمال/ آیا بابک زنجانی جدید ظهور می‌کند؟

خروج آمریکا از برجام و اینکه آن‌ها احتمالاً تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کنند می‌تواند فضایی را ایجاد کند که عده‌ای در داخل به دنبال سوء استفاده باشند و منافعی غیر از منافع مردم را پیگیری کنند. حال بخشی از این سوء استفاده‌ها می‌تواند سیاسی و بخشی دیگر از آن اقتصادی باشد.
تحریم‌های جدید و یک احتمال/ آیا بابک زنجانی جدید ظهور می‌کند؟

رویداد۲۴- یک سال و نیم پیش که ترامپ موفق شد در یک رقابت بزرگ و سنگین سیاسی هیلاری کیلینتون را شکست دهد اولین مسئله‌ای را که به ذهن‌ها متبادر کرد این بود او در برابر توافق برجام چه خواهد کرد؟ تصمیم‌گیری در خصوص همین یک موضوع کافی بود تا این مرد ثروتمند عرصه سیاست تبدیل به یک چهره جنجالی در دنیا شود. حال و پس از گذشت آن زمان، ترامپ خروج از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه ایران را در دستور کار خود قرار داد.

تحریم‌های گسترده علیه ایران، مشکلات بزرگی ایجاد کرد؛ یکی هم سر برآوردن چهره‌هایی چون بابک زنجانی و شمس بودند که برای دور زدن تحریم‌ها آمده بود؛ چهره‌هایی که تحریم، آن‌ها را با پول مردم، به ابرثروتمندانی بدل کرد که پیامدهای آن هنوز دامان کشور را رها نکرده است. آیا تحریم‌های جدید دوباره به ظهور بابک زنجانی‌های جدید خواهد انجامید؟

احمد مازنی عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در ارزیابی خود از برجام و اینکه آیا خروج آمریکا از این توافقنامه و تحریم‌های احتمالی توسط آن دولت در آینده می‌تواند منجر به ظهور و بروز افرادی مثل بابک زنجانی در ایران شود، گفت: من به موضوع برجام اینطور نگاه نمی‌کنم. بالاخره در دنیا حرفی توسط عده‌ای پخش شده بود که می‌گفتند ایرانیان، قدرت و فرهنگ مذاکره ندارند و اهل تعامل نیستند و بیشتر به سمت خشونت سوق دارند. اما ایران پس از مطرح شدن این نوع صحبت‌ها در بالاترین سطح و به بهترین کیفیت وارد گفت‌وگو با 1+5 شد.

احتمال سوءاستفاده وجود دارد


او ادامه داد: وقتی تصمیم بر مذاکره شد و ایران هم خیلی منطقی و عاقلانه پای میز مذاکره نشست، موضوع ایران هراسی به خودی خود از بین رفت. به تبع این مذاکرات، پیمانی بین ایران و 1+5 بسته شد و در سازمان ملل هم شورای امنیت، قطعنامه‌ای صادر کرد و اکنون ما در شرایطی قرار داریم که از شش کشوری که طرف ما بوده یک کشور از برجام خارج شده است. پس برجام به عنوان یک حرکت تاریخی، ماندگار شد و نشان داد که ایرانیان از چه فرهنگ بالایی در گفت‌وگو و تعامل برخوردارند. به هر حال خروج آمریکا از برجام و اینکه آن‌ها احتمالاً تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کنند می‌تواند فضایی را ایجاد کند که عده‌ای در داخل به دنبال سوء استفاده باشند و منافعی غیر از منافع مردم را پیگیری کنند. حال بخشی از این سوء استفاده‌ها می‌تواند سیاسی و بخشی دیگر از آن اقتصادی باشد.

وی در ادامه افزود:  اگر بنا باشد که این سوء استفاده‌ها تکرار نشود و باز شاهد اسم‌هایی در این عرصه‌ها نباشیم نیاز است که مسئولان کشور از هم‌اکنون به فکر این موضوع باشند. دیگر در شرایط کنونی نباید از حرکات افراد سوء استفاده‌گر غافل بود زیرا چشم برداشتن از این افراد منجر بروز نام‌هایی می‌شود که مردم در گذشته نسبت به اسامی مشابهی که مطرح شد حساسیت نشان دادند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم خاطرنشان کرد: در واقعیت باید توجه داشته باشیم که هر دولتی در دنیا یک نقشی را بازی می‌کند. یکی از وظایف و توانایی دیپلمات‌های ما این است که نقش و محور تصمیمات دیپلمات‌های دیگر کشورها را کشف کنند و متناسب با رفتار آن‌ها وارد گفت‌وگو شوند. در موضوع برجام به بحث پلیس خوب و بد اعتقاد ندارم و فکر می‌کنم اروپایی‌ها در کنار هم‌پیمانی با ایالت متحده آمریکا یک مجموعه‌ای هستند که از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های گوناگون شکل گرفته‌اند. به طور مثال انگلیس یک نوع سیاست را دنبال می‌کند و کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا نحوه دیگری را در سیاست خارجی خود پیگیری می‌کنند. پس نمی‌توانیم یکپارچه درباره اروپایی‌ها نظر دهیم ولی به شخصه نسبت به اتحادیه اروپا و تصمیمات آن‌ها در برجام بدبین نیستم. ما باید بر سر منافع خودمان و طبیعتاً آن‌ها هم باید در مسیر منافع خودشان مذاکره کنند و لازم است قرارهایی که در جهت برد-برد دو طرف وضع شده توسط طرفین به مرحله اجرا درآید.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ali
|
Netherlands
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
به شعور مردم مخاطبین توهین نکن اقای خبرگزاری.همین زنجانی اگر دوره احمدی تو اوج تحریم نبود دلار بالای 10 هزار تومان بود .اگر زنجانی نبود همتون از گشنگی مرده بودین..زنجانی رو ازاد کنید تا کشور را نجات دهد نه اینکه نخبه های مملکت رو به بهانه بدهی با عوام فریبی که توسط سلاحی چون رسانه به کشتن دهید.دوره شما وطن فروشان هم به پایان خواهد رسید صبح امید نزدیک است انشالله
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان