تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
انتقاد یک جامعه شناس از طرح جدید امنیت اخلاقی:

ورود پلیس به طرح مقابله با بدحجابی سبب تخریب آن می شود

رویداد۲۴- «در جامعه شناسی گروه های مختلفی هست که از انواع گروه های داوری محسوب می شوند وجامعه از آنها الگو می گیرد،مانند قاضی یا معلم که پلیس نیز جزو آنهاست. بنابراین نباید پلیس به طرح هایی مانند مقابله با بدحجابی وارد شود.چرا که تاثیرات مخربی از نظرروانی و جامعه شناسی ایجاد می کند.» سردار حسین ساجدی نیا در توصیف طرح امنیت اخلاقی می گوید :ایجاد امنیت و آرامش در سطح کشور به ویژه در شهر تهران از جمله انتظارات مردم از پلیس است.

وی تاکید می کند که این طرح «فقط در موضوع پوشش خلاصه نمی‌شود» بلکه در همه موضوعات و آسیب های اجتماعی است.

سردار ساجدی‌نیا در مقایسه این طرح با سایرعملیات های پلیس در پایتخت می گوید: پلیس در اکثر مأموریت‌های عملیاتی از جمله مواد مخدر، آگاهی، فتا و پلیس امنیت با لباس شخصی اقدام می‌کند. از اهداف مهم این طرح، مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچیان می‌باشد.
چند روزی است طرح امنیت اجتماعی با حاشیه هایی آغاز شده است و واکنشهای متفاوتی را در بر داشته است. سردار ساجدی نیا رییس پلیس تهران بزرگ درباره اجرای این طرح در گفت و گو با رسانه ها از اجرای این طرح به درخواست مردم خبر داده است.

یک منبع آگاه در دولت به تابناک تهران خبر داد که برای اجرای این طرح هماهنگی با دولت نشده و دولت برای ورود به جزئیات طرح اقداماتی را صورت داده است.

یک جامعه شناس در گفت و گو با تابناک با انتقاد از ورود پلیس به چنین طرح هایی گفت: من بارها اعلام کردم که این چنین طرح هایی برای این مسائل کابردی نیست. برای مساله حجاب مقایسه این طرح با سایر عملیات های پلیس چون مبارزه با مواد مخدر قیاس مع الفارق و نادرست است. علاوه بر این مساله گشت نامحسوس پلیس به هیچ عنوان به خصوص از منزلت پلیس که در تمام جوامع حافظ امنیت و آرامش است به دور است.

امان الله قرایی مقدم، در ادامه بیان کرد: ورود پلیس به چنین طرح هایی توهنی به پلیس است چرا که یک افسر پلیس دارای شانیت بالاتری ست که به چنین مسائلی ورود پیدا کند. پلیسی که با تحصیلات و تلاش به این مقام رسیده حالا بگویند برو به حجاب مردم در خیابان رسیدگی کند! این گونه در واقع نوعی تحقیر پلیس است. برای رسیدگی به چنین مسائلی چون مساله حجاب باید از گروه هایی استفاده کنند که صحبت از پلیس و نیروی انتظامی نباشد.مثلا گروهی به نام گشت ارشاد بدون حضور پلیس.

این استاد داشنگاه در ادامه افزود: استفاده از پلیس برای چنین طرحی مانند مقابله با بدحجابی نه تنها در زنان و دختران این سزمین ایجاد ناامنی می کند، بلکه در بین فرزندان این زنان نیز چنین تلقی را ایجاد می کند. وقتی یک پسربچه و یا دختر بچه می بیند که یک نیروی پلیس به مادر،خواهر و یا خانم دیگری در خیابان به دلیل حجاب تذکر می دهد و یا برخورد می کند از نظر جامعه شناسی در فکر و ذهن این کودک ایجاد می شود که پلیس قابل اعتماد نیست.

وی گفت: ورود نیروی ارزشمند پلیس به چنین طرح هایی از نظر اجتماعی، جامعه شناسی،روانی و حقوقی بدترین ضربه را وارد می کند، نیروی انتظامی بر اساس یک اصل جامعه شناسی از گروه های مرجع و داوری محسوب می شود.در جامعه شناسی گروه های مختلفی هست  که از انواع گروه های داوری محسوب می شوندو جامعه از آنها الگو می گیردمانند قاضی یا معلم که پلیس نیز جزو آنهاست.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حجت شکرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
به نظز شما چه کسی باید به وضعیت حجاب رسیدگی کند؟ یک زمان به گشت ارشاد گیر میدهید یک زمان یه بسیج ! اصلا کلا بی خیال بشویم خیالتان راحت مبشود؟ از نظر قانون فقط پلیس و بسیج( در شرایط خاص) ضابط قوه قضاییه بوده و میتوانند به این امر اقدام کنند و هر شخص و یا گروه دیگر از لحاظ قانونی حق ورود به این مقوله را ندارد. بروید قانون را بخوانید...... حالا میخواهد موجب بد بینی یه پلیس باشد یا نباشد.... پلیس هم اگر جان خودش را در راه خلق الله فدا کند_ که میکند_ باز هم عده ای هستند که غر میزنند و چوب لای چرخ میگذارند
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان