تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

تاثیرگذاری کمپین تحریم علی کریمی چقدر است؟/ پیامدهای ورود سلبریتی به مسائل اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی، بر این عقیده است که تشکیل کمپین‌ها هیچ تاثیری بر ارزان شدن قیمت‌ها ندارد زیرا متقاضیان همواره خرید خود را انجام می‌دهند و بهتر است افرادی که تحلیل اقتصادی ندارد، در مورد مسائل اقتصادی اظهارنظر نکنند.
تاثیرگذاری کمپین تحریم علی کریمی چقدر است؟/ پیامدهای ورود سلبریتی به مسائل اقتصادی

رویداد۲۴ - زینب غبیشاوی: کمپین تحریم علی کریمی در حالی فضای مجازی را پر کرده و مردم آن را دست به دست می‌کنند، که همزمان با آن، سایت فروش برخی شرکت‌های خودروساز به دلیل هجوم مردم برای خرید، از دسترس خارج شد.

علی کریمی فوتبالیست سابق کشورمان که از محبوبیت بسیار زیادی هم در میان مردم برخوردار است، روزگذشته در صفحه اینستاگرام خود از مردم خواست تا به مدت یک‌ماه، از خرید هرگونه طلا، ماشین و کالاهایی که گران شده‌ است خودداری کنند تا این کالاها ارزان شود و دست دزدان و دلالان از کشور کوتاه شود.

البته اما این اولین بار نیست که چنین کمپین‌هایی به راه می‌افتد، در گذشته نیز توسط افراد دیگری از جمله سلبریتی‌های مشهور، کمپین‌های نه به خرید کالای خارجی، نه به خرید خودروی چینی و ... به راه افتاده بود اما نتیجه موثری در پی نداشت. برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که این کمپین‌ها تاثیری در نظر و تقاضای مردم ندارد و نمی‌تواند آسیبی به تولید داخلی بزند، زیرا مردم هر زمان که نیازمند کالایی باشند آن را خریداری می‌کنند و توجه‌ای به این کمپین‌های تحریم ندارند.

کمپین‌های تحریم از زمان شاه وجود داشت

احمدحاتمی‌یزد کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به کمپین تحریم سلبریتی‌ها، گفت: معتقدم این تحریم‌ها کارساز نیست و موثر واقع نمی‌شود. در زمان شاه هم به یاد دارم که هویدا نیز چنین حرف‌هایی را می‌زد و می‌گفت هرکجا گرانی است خرید نکنید تا ارزان شود. در 40 سال اخیر هم یادم می‌آید که وزیر صنعت چند بار چنین سخنانی را مطرح کرده بودند، اما این کمپین‌ها اصلا تاثیرگذار نیست.  
 
کمپین‌های تحریم تاثیرگذار نیستند

این کارشناس ادامه داد: اگر کسی به کالایی نیاز داشته باشد، مجبور است آن کالا را خریداری کند و این موضوع تاثیر آن‌چنانی بر روی کالای مورد نظر ندارد، این کمپین‌ها هیچ‌گاه باعث کاهش عرضه و تقاضا نمی‌شود. به یاد دارم زمانی که همین مباحث مطرح بود، یکی از وزرا اعلام کرد کسانی که می‌گویند جنس داخلی خریداری نکنید، ضد انقلاب هستند!. به طور کلی معتقدم چنین کمپین‌هایی تاثیرگذار نیستند، یعنی تا به حال که اینگونه بوده است.  
 
افرادی که کمپین‌ها را به راه می‌اندازند، افراد مرجع و موثری نیستند

حاتمی‌یزد، با بیان اینکه افرادی که چنین کمپین‌هایی را به راه می‌اندازند، افراد موثر و تاثیرگذاری نیستند، تصریح کرد: این افراد جزیی از گروهای مرجع جامعه در حوزه‌های تخصصی مثل اقتصاد نیستند که مردم بخواهند از آن پیروی کنند و نظرشان برای مردم موثر باشد. 

لزوما عامل گرانی‌ها دزدی نیست

این فعال اقتصادی، با اشاره به کمپین اخیر علی کریمی فوتبالیست مشهور کشورمان گفت: افرادی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، نمی‌دانند که عامل این گرانی‌ها، دزدی نیست. گرانی عوامل دیگری مانند عرضه و تقاضا، بالا رفتن هزینه‌های تولید، تورم و ... دارد. دلایل گرانی‌های اخیر عواملی که ایشان شعارگونه مطرح می‌کنند، نیست. این افراد اقتصاددان یا کارشناس در این مباحث نیستند، پشت سخنان و حرف‌های این افراد متاسفانه هیچ تحلیل اقتصادی و مبنای علمی وجود ندارد لذا معتقدم این کمپین‌ها هیچ‌گونه تاثیری ندارد مگر اینکه این سخنان در حوزه تخصصی افراد باشد، مثلا علی کریمی در حوزه تخصصی خود یعنی ورزش کمپین راه‌اندازی کند.
 
بهتر است افرادی که تحلیل اقتصادی ندارد در مسائل اقتصادی ورود پیدا نکنند

حاتمی یزد، با بیان اینکه افرادی مانند فوتبالیست‌ها، بازیگران و ... افراد کارشناس در زمینه اقتصادی نیستند که شرایط را تحلیل کنند، خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی کشور باید از طریق راه‌های علمی و کارشناسانه حل و فصل شود، نه از ظریق تبلیغات تلویزیونی. مسئله گرانی مسئله تک فاکتوری نیست، بلکه ده‌ها و صدها عامل دارد که اگر هر کدام را یک درد بدانیم قطعا یک درمانی هم خواهند داشت. مسئله کنونی اقتصاد ما موضوعی نیست که بتوان با این روش‌ها با آن برخورد کنیم. ما مشکل سیاسی داریم، از سوی آمریکا تحریم شده‌ایم، باید ابتدا مشکلاتمان را هم در داخل و هم در خارج حل کنیم.  
 
شرایط کنونی اقتصاد ما، شرایط جنگی دارد

این فعال اقتصادی ادامه داد: کشور ما اکنون شرایطی مشابه زمان جنگ را دارد که مردم و حکومت برای ادامه حیاتشان به جیره‌بند و کوپن متوسل شده بودند. اکنون نیز اقتصاد ما شرایط جنگی دارد لذا باید سعی کنیم حداقل معاش را برای همه افراد جامعه فراهم کنیم. باید نان و آب مردم را تامین کنیم و این موضوع دیگر ربطی به سلبریتی و غیرسلبریتی ندارد. اگر کسی این مباحث را مطرح می‌کند، نشان می‌دهد که از شرایط مطلع و آگاه نیست. ما در بحران قرار داریم و مردم جامعه در شرایط یاس و ناامیدی زندگی می‌کنند و به نظرم بهتر است کسانی که تحلیل اقتصادی ندارد در این قبیل مسائل ورود پیدا نکنند. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
mEhdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
0
0
تحليل اقتصادي نميکنه... يه کمپين مردميه.. شما اقتصاد دان ها چه گلي بر سر ما زديد که بازهم هنوز مدعي هستيد..
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان