تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۷
کارشناس مسائل ترکیه و خبرنگار صداو سیما در آنکارا:

انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود/ در دور دوم احتمال شکست اردوغان بالا است

انتخابات ترکیه امروز (یکشنبه) از ساعت 8 صبح آغاز شده و تا ساعت 5 بعدازظهر ادامه خواهد داشت. در این انتخابات حدود 56 میلیون واجد شرایط در داخل و سه میلیون نفر نیز در خارج از کشور می‌توانند در انتخابات شکت کنند.
انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود/ در دور دوم احتمال شکست اردوغان بالا است

رویداد۲۴ «مجید اخوان»، کارشناس مسائل ترکیه و خبرنگار صداوسیما، مستقر در آنکارا، می‌گوید: «این انتخابات در شرایط فوق‌العاده برگزار می‌شود. بعد از کودتا شرایط دگرگون شد و معادلات به هم ریخت. پس از تغییر قانونی اساسی زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری برای 2019 برنامه‌ریزی شده بود اما اردوغان و حزب مطبوعش به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی و کاهش محبوبیت احتمالی حدود دو ماه پیش طرحی را ارائه داد که بر اساس آن انتخابات زودهنگام برگزار شود. »

اخوان در خصوص متزلزل شدن جایگاه اردوغان در این انتخابات گفت: « محاسبات حزب آقای اردوغان بر این اساس استوار بود که نامزد حزب جمهوری خلق ترکیه، اصلی ترین حزب اپوزیسیون، کمال قلیچ‌دار اغلو خواهد بود. اما اعلام نامزدی محرم اینجه، معادلات را به هم ریخت. در شرایط فعلی گمانه‌زنی در رابطه با اینکه چه کسی پیروز میدان خواهد بود، بسیار سخت است. این بدان معناست که کسی نمی‌تواند پیروزی صددرصد اردوغان را پیش بینی کند. به خصوص که شرایط سیاسی ترکیه و ائتلاف‌های جاری نشان می‌دهد چنانچه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم بکشد احتمال شکست اردوغان به شدت بالا می‌رود.»

این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: «فضای سیاسی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به شدت با ادوار گذشته که منجر به پیروزی اردوغان شد متفاوت است؛ آن دوگانه لاییک-اسلامگرا دیگر وجود ندارد. شاهدیم که از سوی برخی هواداران حتی به اردوغان انتقاد می‌شود که چرا با برخی لائیک‌ها ائتلاف کرده است.

وی بیان کرد: فشار اقتصادی حتی اسلام‌گراها را از اردوغان ناامید کرده است. از طرف دیگر مشاهدات نشان می‌دهد حتی برخی از هوادارن حزب عدالت و توسعه به حزب کردی دمیرتاش، حزب دموکراتیک خلق، رای می‌دهند تا بتواند حد نصاب پارلمان را به دست بیاورد، چرا که نگرانند در صورت حذف این حزب از پارلمان اردوغان به سمت دیکتاتوری بیشتر و کردها به سمت خشونت بروند. این موضوع چنان برجسته و قابل مشاهده است که حتی این نگرانی پیش آمده که آرای حزب جمهوری خلق بشکند.»

خبرنگار صداوسیما درباره احتمال تقلب در انتخابات گفت: «در شهرهای بزرگ نظارت بالایی بر انجام می‌شود. هر صندوق دو ناظر رسمی از سوی دولت دارد، اما نزدیک به 500 هزار ناظر آزاد به صورت غیر رسمی بر 180 هزار صندوق نظارت خواهند کرد. هشت سازمان بین‌المللی نیز ناظران خود را به ترکیه فرستاده‌اند. این احتمال تقلب را دست کم در شهرهای بزرگ به شدت کاهش می‌دهد اما در مناطق کوچک و روستاها هر احتمالی دور از ذهن نیست.»

منبع: برنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان