تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کاهش تولید کارخانه‌ها در پی قطعی برق/ کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شدند

مدیر کارخانه رنگ سحر می‌گوید کارمندان را به مرخصی اجباری فرستاده است و مدیر نیک‌کالا هم می‌گوید تولید کارخانه‌اش به نصف رسیده است.
کاهش تولید مصرف کارخانه‌ها در پی قطعی برق/ کارگران به مرخصی اجباری فرستاده شدند
رویداد۲۴ ظریفی گفته بود گویا برای فشار به مردم برنامه تدوین شده است. برنامه مدون بالا رفتن قیمت ارز، برنامه مدون تخصیص رانتی ارز دولتی، برنامه مدون حقوق معلمان و ...! حالا هم برنامه‌ قطعی‌های روزانه برق با ساعت معین به شهروندان اعلام شده است؛ برنامه‌ای که البته مثل همه برنامه‌های این روزها زندگی شخصی شهروندان و خدمات عمومی را مختل کرده است.

اخباری همچون از کار افتادن پمپ‌های آبرسانی آپارتمان‌ها و آسانسور ساختمان‌ها این روزها بسیار به گوش می‌خورد. اخبار از بین رفتن مواد غذایی در پی خاموشی یخچال‌ها و وسائل سرد‌کننده در فروشگاه‌ها نیز از همین دست خبرهایی است که گوش با آن آشنا شده است. آنگونه که تولیدکنندگان می‌گویند وضعیت آنها هم تعریفی ندارد. مدیر کارخانه رنگ سحر می‌گوید کارمندان را به مرخصی اجباری فرستاده است و مدیر نیک‌کالا هم می‌گوید تولید کارخانه‌اش به نصف رسیده است.

میرزایی مدیر فنی کارخانه نیک کالا به رویداد۲۴ می‌گوید اداره برق به این کارخانه دستور خاموشی بین ساعت 12 تا 15 را داده و در این 3 ساعت کارگران بیکار و دستگاه‌ها خاموش هستند و همین امر تولید این کارخانه را به نصف رسانده است.

او همچنین می‌گوید: خاموشی ناگهانی برق برای دستگاه‌هایی که با فرکانس‌های برقی ژنراتور کار می‌کنند، آسیب‌زا بوده و خسارت‌های مالی زیادی به صاحبان کار وارد کرده است.

این در حالی است که وزارت نیرو، مشکل کمبود برق را به نزولات جوی نسبت می‌دهد، اما خصوصی‌ها دلیل آرا بدعهدی دولت در تامین مالی پروژه‌ها می‌دانند و در این میان مردمی ایستاده‌اند که باید ساعت 6 صبح در محل کار حاضر باشند. حمیدرضا صالحی دبیر و عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع به رویداد۲۴ می‌گوید: تغییرات نرخ ارز بسیاری از پروژه‌ها را حتی آنهایی که پیشرفت فیزیکی 75درصدی داشتند متوقف کرد و هیچ نهادی نبود که خسارات بخش خصوصی را جبران کند و به طور کلی در صنعت برق در یک دهه گذشته کار زیرساختی مناسبی انجام نشده است.

قاسم ساعدی عضو کمسیون انرژی مجلس اما اعتقادی دیگر دارد. او ادعای بخش خصوصی را رد می‌کند و به رویداد۲۴ می‌گوید: قطعی برق هیچ ارتباط مستقیمی با مشکل نقدینگی بخش خصوصی ندارد، شاید تاثیر غیرمسقیم بر قطعی برق داشته باشد اما هیچ گاه به معنای علت آن قلمداد نمی‌شود بلکه قطعی برق به دلیل خشکسالی و کمبود آب ذخیره شده در پشت سدها است و از آنجایی که تولید برق کشور بیشتر از نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود، لذا به قطعی برق منجر شده است. 

برق عمومی به خاطر بدهی به بخش خصوصی قطع نمی شود

غلامرضا شرفی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: بحث قطعی برق به دلیل عدم وصول مطالبات مالی گزافه‌ای بیش نیست زیرا هیچ مجموعه خدماتی حق ندارد به دلیل بدهی مردم را در تنگنا قرار دهد و اصولا برق عمومی به خاطر بدهی به بخش خصوصی و به پایان نبردن پروژه‌ها دچار قطعی نمی‌شود.

شرفی ادامه داد: سال‌های گذشته تولید برق در حد توان تولید و حتی صادرات بود اما امسال به دلیل کاهش نزولات، در بخشی از تولید به خصوص برق به مشکل برخوردیم اما امیدواریم با صرفه‌جویی و تکیه بر زمانبندی قطعی برق در پیک گرما بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم. 

نماینده آبادان و خرمشهر اضافه کرد: مشکلاتی در انتقال برق در آبادان و اهواز به دلیل وجود ریزگردها و رطوبت بالای هوا داشتیم که امسال این مشکلات برطرف شد همچنین مجلس برای جبران بدهی به بخش خصوصی تمهیداتی اندیشیده است که قرار است به صورت تدریجی پرداخت شود.

او تغییر ساعت اداری را در کاهش مصرف برق موثر دانست و گفت: بهتر است در چنین وضعیتی از زمان خنکی هوای صبح برای کار استفاده کرد و بدین شیوه زمان پیک مصرف برق را کاهش داد. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، قطعی برق
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان