تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در واکنش به نامه ظریف مطرح شد

آمادگی سازمان ملل برای میانجیگری میان تهران-واشنگتن

سازمان ملل آمادگی خود برای حل اختلاف اخیر ایران و آمریکا را اعلام کرده اما آن را منوط به رضایت هر دو طرف دانسته است؛ یک طرف ایرانی است که طی نامه‌ای خواستار این رسیدگی است و طرف دیگر آمریکایی است که کانال مستقیم مذاکره را به میانجیگری سازمان ملل ترجیح داده است.
رویداد۲۴- سازمان ملل آمادگی خود برای حل اختلاف اخیر ایران و آمریکا را اعلام کرده اما آن را منوط به رضایت هر دو طرف دانسته است؛ یک طرف ایرانی است که طی نامه‌ای خواستار این رسیدگی است و طرف دیگر آمریکایی است که کانال مستقیم مذاکره را به میانجیگری سازمان ملل ترجیح داده است.

به گزارش رویداد۲۴، حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت به بازماندگان بمب‌گذاری بیروت علاوه بر واکنش‌های داخلی، اقدامات و واکنش‌های خارجی را هم به دنبال داشت. 

این حکم به قانونی برمی‌گردد که سال ۲۰۱۲ توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید و بر اساس آن دادگاه‌ها می‌توانند از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا به خانواده قربانیان غرامت بپردازند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این حکم را تهدیدی علیه حقوق بین‌المللی خوانده و تأکید کرد که این آمریکا است که ملزم به پرداخت غرامت‌های معوقه ناشی از سیاست‌های خصمانه‌اش به مردم ایران است.

وی در این نامه با اشاره به «اصل مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آن‌ها در حقوق بین‌المللی و برابر کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد» اقدام اخیر دادگاه آمریکایی را در «تعارض کامل» با تعهدات بین‌المللی ایالات‌متحده دانسته و نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسئول این سرقت شرم‌آور که در پوشش یک حکم قضایی انجام شده، می‌داند و مصمم است از کلیه روش‌های قانونی برای اعاده اموال به سرقت رفته و بهره متعلقه از تاریخ انسداد آن توسط آمریکا اقدام نماید.»

در پی ارسال این نامه بود که دبیرکل سازمان ملل آمادگی خود برای حل اختلاف میان ایران و آمریکا را اعلام کرد اما استفان دوجاریک، سخنگوی این سازمان روز جمعه اعلام کرد فقط در صورتی که هر دو کشور به عنوان طرفین مناقشه، مایل به چنین کاری باشند، دبیر کل سازمان ملل در این زمینه کمک خواهد کرد. 

آمریکا: میان ما و ایران کانال مستقیمی برای مذاکره برقرار است
مارک تونر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا امروز (شنبه) در واکنش به اظهارنظر آمریکا گفت: «تا آنجایی که در این نامه (آقای ظریف) به موضوع رای دیوان عالی در پرونده پترسون - بانک مرکزی ایران مربوط می‌شود به نظر ما قوانین آمریکا و رای دادگاه در تناقض با قوانین بین‌المللی قرار نگرفته است.»

در همین حال، به گزارش رویترز یک مقام دیگر دولت آمریکا گفته است: «میان ما و ایران کانال مستقیمی برای مذاکره برقرار است و ما گفته‌ایم که آماده‌ایم بر سر تمامی مشکلات رایزنی کنیم.»

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه، اول اردیبهشت تایید کرد که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

این رای دیوان عالی آمریکا در پاسخ به تقاضای فرجام بانک مرکزی ایران صادر شد. این بانک به رای دادگاه دیگری اعتراض کرده بود که پیشتر حکم به استفاده از حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت داده بود.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان