تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تندگویان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تخلفات تبلیغات شهری مانند املاک نجومی است/ بیلبوردهای تهران در اختیار چند شرکت صوری است/ درآمد واقعی تبلیغات هیچوقت اعلام نمی‌شود

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به موضوع درآمد بیلبوردهای تبلیغاتی تهران، می‌گوید: سیستم سازمان زیباساری شهر تهران حداقل 20 سال است که دارای یک رانت است که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آن خارج نمی‌شود.
تخلفات در موضوع بیلبوردها مانند املاک نجومی است/ تبلیغات شهری در اختیار چند شرکت صوری است/ درآمد واقعی بیلبوردها هیچوقت اعلام نمی‌شود
رویداد۲۴ همه ماجرا از آنجایی شروع شد که در شب تولد بهاره افشاری بازیگر سینما و تلوزیون و همزمان با اکران خصوصی فیلم «سریک» محمدصادق حسنی سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران، 20 بیلیبورد تبلیغاتی سطح شهر را به این بازیگر هدیه داد، ماجرایی که در نهایت با انصراف بهاره افشاری از دریافت این هدیه و تکذیب اصل موضوع از سوی شهرداری تهران، به نظر می‌رسد تمام شده باشد. علی اعطا سخنگوی شورای شهر البته در نشست خبری به طعنه خطاب به مسئولان شهرداری گفت اگر تکذیب می‌کنید، حداقل راست بگویید یا درست تکذیب کنید. موضوع بیلبوردهای سطح شهر البته با توضیح محمود میرلوحی شکلی دیگر گرفت؛ او روز گذشته گفته بود بیلبوردها در اختیار نهادهایی خاص است که نباید باشد. هرچند میرلوحی نامی از نهادهایی نیاورد و گفت اگر لازم بشود، نام نهادها و اشخاص می‌گویم اما طبیعی است گردش مالی چند هزار میلیاردی تبلیغات که او از آن سخن گفت، دلیلی کافی است که چنین تخلفی مخفی نماند.

بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر تهران، موضوع امروز یا دیروز یا سال قبل نیست و طبق گفته مسئولان، حواشی درباره این بیلبوردها و درآمد حاصل از آن‌ها، نزدیک به 25 سال است که از مردم و رسانه‌ها مخفی مانده و کسی هم جرات به دست آوردن اطلاعات آن را ندارد.

تبلیغات سراسر شهر تهران را فراگرفته و طبق گفته مسئولان، هزینه بسیاری از این تبلیغات و بیلبوردها، به طور ثانیه‌ای محاسبه می‌شود و درآمدهای کلانی را برای شهر تهران به همراه دارد اما مشکل اینجا است که این درآمدهای کلان و میلیاردی حاصل از بیلبوردهای تبلیغاتی نه به شهرداری و شورا، بلکه به جیب عده‌ای خاص می‌رود که سال‌هاست انحصار تبلیغات سطح شهر تهران را در اختیار خود گرفته‌اند.

بحث بیلبورددهای تبلیغاتی مانند پرونده املاک نجومی مهم است

محمدمهدی تندگویان عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به حواشی رخ داده درباره هزینه‌های بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران، گفت: اگر یادتان باشد زمانی که در شورا بودیم دعوای مفصلی با آقای قالیباف داشتیم و حتی جلسه‌ای در حد افشاگری داشتیم. معتقدم بعد از پرونده جنجالی املاک نجومی، یکی از تخلفات بزرگ تهران که کسی به آن توجه نمی‎کند، همین تبلیغات شهری است که میزان درآمد و دارایی‌های آن اصلا و به هیچ عنوان مشخص نیست.

هیچ‌کس از درآمد واقعی بیلبوردهای تبلیغاتی اطلاعی ندارد

تندگویان ادامه داد: ما اصلا نمی‌دانیم که تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی که در سطح شهر قرار دارد چه تعداد است، اکنون تبلیغات مترو، اتوبوس، تلوزیون‌های معابر و ... نیز به تبلیغات اضافه شده است و اکنون که یک‌سال است که دیگر در شورا حضور نداریم، کماکان کسی نمی‌داند که درآمد این تبلیغات چه میزان است. علاوه بر این‌‌ها، ما تبلیغات مقطعی هم داریم که برای نمایشگاه‌ها یا برخی از شرکت‌ها و برای مدت زمانی محدود مثلا سه روز یا یک‌هفته ای نصب می‌شود و همه این‌ها درآمدهای خود را دارد و کسی اصلا این موضوعات را لحاظ نمی‌کند.

سیستم قالیباف هیچگاه زیربار شفافیت نرفت

عضو سابق شورای شهر با بیان اینکه در دوره قبل لایحه‌ای داده شد که سامانه‌ای در شورا طراحی شود تا در آن همه میزان و حجم درآمدهای تبلیغاتی شهر تهران قرار بگیرد و اعضای شورا به آن دسترسی داشته باشند و از آن‌ها مطلع باشند. از آنجایی که این تبلیغات، درآمدهای پایدار شهرداری تهران است و متعلق به مردم است، شهروندان نیز باید از جزئیات کامل این تبلیغات باخبر باشند. این نرم افزار در سازمان زیباسازی طراحی شد و ما که به عنوان کارشناس از این نرم افزار بازدید کردیم، آن را تایید و اعلام کردیم که این نرم افزار خواسته‌های ما را برآورده می‌کند. اما متاسفانه سیستم آقای قالیباف هیچگاه زیر بار نرفت که حتی یک یوزر و پسورود به ما بدهد تا به عنوان اعضای شورا بتوانیم این سیستم را رصد کنیم. سیستم سازمان زیباساری شهر تهران حداقل 20 یا 25 سال است که دارای یک رانت است که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آن خارج نمی‌شود.

تبلیغات سطح شهر تهران در اختیار چند شرکت صوری قرار دارد

تندگویان با اشاره به اینکه طی تحقیقاتی که انجام داده‌ایم همه تبلیغات سطح شهر تهران در پوشش 4 الی 5  شرکت انجام می‌شود، گفت: چند نفر هستند که به صورت صوری این شرکت‌ها را ایجاد کرده‌اند و تمامی تبلیغات شهر تهران را در اختیار خود قرار داده‌اند و متاسفانه درآمد عمده تبلیغات شهر تهران به جیب 8 الی 10 نفر می‌‌رود. از آنجایی که نمی‌دانستیم این تبلیغات در اختیار چه فرد یا نهادی است، درخواست شفاف‌سازی دادیم. می‌دانستیم که برخی از آن‌ها را در اختیار بسیج، برخی را در اختیار سازمان اوج و برخی هم در اختیار سازمان‌های دیگر که ممکن است جعلی باشد قرار داده شده است.

او ادامه داد: همه حرف ما این بود که به عنوان اعضای شورا باید از این مسائل باخبر باشیم اما مشکل اینجا بود که برخی مواقع بیلبوردهایی در سطح شهر نصب می‌شد که مغایر با سیاست‌های دولت بود  و بعد که از سازمان زیباسازی این موضوع را پیگیری می‌کردیم، می‌گفتند این تابلوها در اختیار ما نیست و این سوال پیش آمد که چگونه تابلوهایی در سطح شهر وجود دارد که درآمدزا هستند، اما درآمد آن برای شهرداری و شهر تهران حاصل نمی‌شود. این مشکلاتی است که می‌توان با شفاف سازی آن‌ها را حل و فصل کرد.

تندگویان ادامه داد: اصلا نمی‌دانیم که تابلوهای تبلیغاتی در اختیار کدام فرد و نهاد است و از اعضای فعلی شورا درخواست داریم که اگر این موضوع را متوجه شدند، به ما نیز اطلاع بدهند.

براساس رانتی که در زمان قالیباف وجود داشت، از جزئیات درآمد بیلبوردهای تبلیغاتی مطلع نبودیم

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به سخنان اخیر میرلوحی مبنی بر کسب درآمد 10 هزار میلیاردی از تبلیغات، گفت: نمی‌دانم این رقم را از کجا به دست آمده است. مگر ما می‌دانیم چه متراژ تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد که بتوانیم رقم آن را به دست بیاوریم؟ مسئله این است زمانی که مسائل شفاف نیست، هر عدد و رقمی هم که اعلام می‌شود ما نیز باید بپذیریم. فکر می‌کنم شهر تهران به راحتی می‌تواند سالانه 5 هزار میلیارد تومان از فضای تبلیغاتی به دست بیاورد، اما چیزی که اکنون طبق گفته اعضا به شهرداری می‌رسد چیزی در حدود 150 میلیارد تومان است. در گذشته بر اساس رانتی که وجود داشت کسی نمی‌توانست به اطلاعات دسترسی پیدا کند، اما حالا که این مسائل وجود ندارد نمی‌دانم چرا اعضای فعلی شورا این اطلاعات را به دست نمی‌آورند.

برادران الهه راستگو، تبلیغات سطح شهر تهران را به دست گرفته‌اند

تندگویان ادامه داد: شهر تهران امکان تبلیغ‌سنجی دارد که یک مشاوری خارج از شورا این کار را انجام دهد و مردم نیز بر آن نظارت داشته باشند. آن مشاور زمانی که میزان واقعی درآمد شهر تهران را محاسبه کند، بعد از آن هم اعضای شورا می‌توانند این مطالبه را داشته باشند تا این میزان درآمد محقق شود. انتظار داشتم در این یک سال، اعضای شورا این موضوع را بررسی کنند اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. من هم قبول دارم که این شهر حداقل سالی 10 هزار میلیارد تومان باید درآمد داشته باشد و البته اکنون هم این مبلغ کسب می‌شود اما در جیب همان کسانی که می‌رود که سال‌هاست از این رانت استفاده می‌کنند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: یکی از بزرگترین این پیمانکاران هم برادران خانم الهه راستگو هستند که دو برادر هستند و تبلیغات شهر تهران را به دست گرفته‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ریحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
وقتی در آخرین لحظه در انتخابات به قالیباف رای داد، و چند سال سرنوشت پایتخت رو فروخت، این فروش باید سودی برای ایشان و خانواده میداشت...
نظرات شما
پیشخوان