تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

تلاش برای ربط دادن نوسانات قسمت سکه نقدی به بازار آتی و شایعاتی در خصوص بسته شدن این بازار تا افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی به هشت میلیون و 750 هزار تومان، تنها برخی از مهمترین اتفاقات تالار نقره‌ای در هفته گذشته است.
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

رویداد۲۴  طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود میزان یک هزار و 970 میلیارد و 219 میلیون تومان داشت که در 2131 قرارداد منعقد شد. از این مبلغ حدود یک هزار و 865 میلیارد تومان به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار صنعتی با یک هزار و 110 میلیارد بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد. 

گفتنی است در این هفته رویدادها و اتفاقات مختلفی در حوزه بورس کالا رخ داد. همچنین نظرات متفاوتی پیرامون این بازار مطرح شد. از تلاش برای ربط دادن نوسانات قسمت سکه نقدی به بازار آتی و شایعاتی در خصوص بسته شدن این بازار تا افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی به هشت میلیون و 750 هزار تومان؛ در ادامه رویدادهای دیگری بازار کالای این هفته را مرور می‌کنیم.

بازار آتی سکه بسته نشده است

با افزایش التهابات اقتصادی و نوسانات نرخ دلار و سکه برخی سعی دارند تا بازار آتی سکه را در افزایش قیمت سکه نقدی موثر جلوه دهند؛ این در حالیست که این دو بازار (آتی سکه و سکه نقدی) حرکتی خلاف جهت داشته اند. به اعتقاد اغلب کارشناسان تاثیر بازار آتی سکه در بازار نقدی توهمی بیش نیست. با این وجود برخی در تلاشند تا این بازار به فعالیت خود ادامه ندهد.  

در این رابطه مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس آتی سکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و خبر متوقف شدن آن کذب است. بورس آتی سکه یک بازار رسمی و قابل کنترل است و هر بازاری که مدیریت ریسک مشتریان را بر عهده دارد ممکن است محدودیت‌هایی (مانند اخذ موقعیت‌های فزاینده خرید و فروش در بازار اتی سکه) را برای آن اعمال کنیم اما این محدویت‌ها بعد از مدتی برداشته می‌شود. با کنترل بازارهای آتی باید به این بازارهای رسمی جهت دهی شود تا افراد سفته باز به جای اینکه در بازارهای غیررسمی کار کنند در این بازارهای کنترل شده خرید و فروش کنند و باید از شایعات در مورد این بازارها بپرهیزیم.

افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا

طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده توسط بورس کالا، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه به هشت میلیون و 750 هزار تومان افزایش پیدا کرد. بنابر این اطلاعیه، مطابق با بند 11 مشخصات قرارداد آتی سکه بهار آزادی طرح امام (ره) در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز شنبه ششم مرداد پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر مبلغ شش میلیون و 900 هزار تومان به همراه وجه تضمین اضافی در مجموع هشت میلیون و 750 هزار تومان تعیین می‌شود.

حمایت از بورس کالا جزو سیاست دولت است/ شفافیت تنها راه مقابله با رانت

در این هفته، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بورس دارای مخالفانی است که از شفاف‌سازی مبادلات کالاها آسیب می‌بینند و دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ از این رو حمایت از بازار سرمایه و بورس کالا جزو سیاست‌های دولت است.

کرباسیان با بیان این که حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا، جزو سیاست‌های دولت است، گفت: بورس کالا به عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق بخشی به صنایع مختلف ایفا کرده و می‌کند، بنابراین ما نیز در جایگاه خود در راستای این سیاست‌ها، به همکاری نزدیک در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالا ادامه می‌دهیم تا به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

او افزود: به طور طبیعی نمی‌توان برخلاف اوضاع اقتصادی کشور، انتظارات غیرمنطقی از روند معاملات بورس کالا داشته باشیم؛ چراکه این بورس، آینه بخش واقعی اقتصاد است.

مالیات، مشکل اصلی عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بورس «عسکه»

طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه پارسال تا اواسط اردیبهشت سال جاری در حالی در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه توسط بانک مرکزی انجام شده که بر اساس این طرح، 7.6 میلیون سکه پیش فروش شد. در این راستا با توجه به تداوم التهابات فعلی بازار سکه طلا، بانک مرکزی با همکاری سازمان بورس اوراق و بهادار قرار شد از روز دهم تیرماه گذشته در اقدامی جدید امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش فروش شده را در بورس فراهم شود تا با این کار ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعاملین سکه طلا، تحرک‌بخشی سمت عرضه بازار زیاد شود؛ که البته این کتار اتفاق نیفتاد.

بر این اساس به تازگی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در خصوص چرایی عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بازار سرمایه گفته مذاکرات با سازمان بورس در حال انجام است اما مشکل اصلی عدم عرضه این اوراق در بورس، موضوع مالیات است. در این راستا از آنجایی که مالیاتی برای بورس تعریف نشده، مالیات اوراق گواهی سکه نیز با ابهام همراه است. بنابراین سازمان بورس و سازمان مالیاتی درحال رایزنی هستند تا مشکل عرضه اوراق گواهی سکه در بورس را حل کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، کالا ، بازار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان