تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

افراط در اسلامیت و فراموشی جمهوریت باعث مشکلات فعلی شده است/ دوستان نادان انقلاب سرمایه اجتماعی کشور را از بین بردند

عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: متاسفانه دوستان نادان انقلاب در دولت نهم و دهم محدودیت‌هایی را به وجود آوردند که دوست‌داران نظام و ایران کنار زده شدند و افراد مردم‌فریب به مصدر کار رفتند و انواع تخلفات و فساد بی‌سابقه شکل گرفت.
افراط در اسلامیت و فراموشی جمهوریت باعث مشکلات فعلی شده است/ با فیلترینگ تلگرام، شایعه پراکنی هم بیشتر شد/ دوستان نادان انقلاب در دولت قبل، سرمایه اجتماعی کشور را از بین بردند
رویداد۲۴ وضع کنونی اصلاح‌طلبان، بحران‌های پیش رو، مشکلات اقتصادی و مسائلی از این دست، سوال‌هایی بود که از غلامرضا انصاری پرسیدیم. بیش از هر چیز در پاسخ‌هایش به این موضوع اشاره داشت که مشکلات ناشی از فقدان احزاب فراگیر است و می‌گفت در صورت وجود احزاب، چهره‌ها رای نمی‌آوردند! نکته اینجا بود که از لیست 21 نفره شورا یا از نمایندگان فراکسیون امید مجلس چند نفر چهره بودند؟  این سوالی است که غلامرضا انصاری باید بار دیگر به آن پاسخ بدهد. پاسخ هرچه هست انصاری شرایط کشور را مناسب نمی‌بیند، با اینهمه به سختی از کلمه بحران استفاده می‌کند. متن زیر گفت‌وگوی رویداد۲۴ با این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت است:

در شرایط ایده آلی قرار نداریم

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان گفت: امروز در شرایط ایده آلی قرار نداریم. اتفاقاتی که بعد از سال 88 افتاد عملا اخراج اصلاح‌طلبان از نظام اجرایی کشور بود. تدبیر آقای خاتمی در سال 92 این بود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده بود که نتیجه داد و ناامیدی وحشتناک تبدیل به امید شد. این تدبیر ادامه پیدا کرد و در انتخابات مجلس دهم و دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی هم ادامه یافت.

از نهادسازی و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد غفلت کردیم

انصاری تاکید کرد پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان این است که از نهادسازی و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد غفلت کرده‌اند. ما امروز یک حزب که نمایندگی از سطوح مختلف مردم را داشته باشد در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نداریم. عموم احزاب ایران یا انتخاباتی هستند یا شبه احزاب وابسته به نهادهای قدرت و در این فضا کادرسازی و شبکه‌سازی و تدوین مانیفست و برنامه و بستر رشد جوانان دیده نمی‌شود و این از نقیصه‌های جدی نظام سیاسی کشور ماست.

افراط در اسلامیت و فراموشی جمهوریت باعث مشکلات فعلی شده است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفت: نظام ایران جمهوری اسلامی است. اما آنقدر که به اسلامیت توجه کردیم و حتی گاه به افراط رفتیم متاسفانه به جمهوریت توجه نکردیم و این بحث ابتر مانده است. تاسیس نهادهایی مثل بسیج و سایر نهادهای نظامی و فرهنگی خوب بوده اما باید بسیار بیشتر روی تاسیس احزاب توجه می‌کردیم. باید رفاه مادی جامعه در کنار معنویت مورد توجه قرار می‌گرفت.

انصاری گفت: در بخش اجتماعی و بخش سیاسی نهادهایی که هست بیشتر به معلولیت‌ها پرداخته شده است نه به علت‌ها و این یکی از اشکالات نهادهای سیاسی ضعیف است.

مسئولان غیر حزبی بودن را هنر می‌دانند

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در این سال‌ها در همه سطوح کشور ما حزب‌گریزی وجود داشت. همه مقامات غیر حزبی بودن را هنر می‌دانند، در صورتی این یک نقیصه است زیرا ما زمانی موفق خواهیم شد که دولت و شهرداری و مجلس حزبی داشته باشیم چون حزب منافع خود را در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی نمی‌کند.

انصاری ادامه داد: اگر احزاب حد فاصل میان رای‌دهندگان و رای گیرندگان باشند، مردم هم می‌فهمند به چه نهادی باید اعتراض کنند اما در فقدان احزاب وقتی دولت نا موفق می‌شود اصل نظام مورد تعرض قرار می‌گیرد. در نظام حزبی، اصل نظام دچار آسیب نمی‌شود و مردم به احزاب اعتراض می‌کنند و احزاب در صورت برنامه بد، پایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهند. احزاب هم به دنبال شعارها و برنامه‌هایی هستند که بتوانند در طبقات مختلف اجتماعی را جذب کنند در غیر اینصورت با کوچکترین اعتراضی، اصل نظام نشانه می‌رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به موسسات بانکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت قبل به اینها مجوز داد و قارچ‌گونه رشد کردند و دولت فعلی هم در 4 سال اول با اینها به درستی برخورد نکرد. قدرتمندان اقتصادی بزرگ نوظهور رشد کردند و سرانجام با جرقه‌ای که منتقدان دولت در مشهد آغاز کردند، فاجعه‌ای شروع شد که کل کشور را فرا گرفت و حاکمیت و ارزش‌های انقلاب مورد اعتراض قرار گرفت. اگر پشتوانه دولت یک حزب بود، مردم به حزب اعتراض می‌کردند.

وقتی مردم به احزاب رای می‌دهند به جای چهره‌ها، برنامه‌ها رای می‌آورند

انصاری به مسئله نظارت اشاره و تصریح کرد: وقتی مردم به احزاب رای می‌دهند به جای چهره‌ها، برنامه‌ها رای می‌آورند. در واقع چهره‌ها رای‌آور نیستند بلکه رقابت بین برنامه‌هاست و مردم پیگیر برنامه‌ها هستند. اگر نظامی نظارت عمومی را نداشته باشد، باعث بروز فساد می‌شود چنانچه در نظام پهلوی با وجود قوی‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی فساد وجود داشت و در مدتی کوتاه دچار فروپاشی شد. حتی زمانی که بنده در ترکمنستان سفیر بودم، مشاهده کردم با وجود نهادهای قدرتمندی مثل KGB در نبود نظارت مردمی، این کشور با فسادهای مکرر مالی مواجه بود.

فیلترینگ تلگرام میزان شایعه‌پراکنی و تخریب را بیشتر کرد

این فعال سیاسی تاکید کرد احزاب می‌توانند رسانه‌های قدرتمند داشته باشند و البته از بروز شایعه و دروغ هم جلوگیری خواهند کرد. مثلا در ایران به خاطر مقابله با شایعه آمدند تلگرام را فیلتر کردند اما مگر فیلتر کردن تلگرام نتیجه داد؟ حالا همه فیلترشکن دارند و قبح استفاده از فیلترشکن هم ریخته است و میزان شایعه‌پراکنی و تخریب بیشتر هم شده است. در واقع به جای استفاده اصولی از شبکه‌های اجتماعی برای رشد اجتماعی، یک رفتار اشتباه انجام شد در صورتی که اگر به مطبوعات آزادی بعد از بیان بدهیم و متخلف را مجازات کنیم، طبیعتا بحث سالم‌سازی انجام می‌شود.

او تاکید کرد: همین شبکه‌های نیم‌بند اجتماعی اجازه خلاف به بسیاری مسئولان را نمی‌دهد. اگر کسی مرتکب کوچکترین تخلفی بشود. همین شبکه‌ها می‌توانند افشاگری کنند و از سوی دیگر جسارت مدیران فساد ستیز را افزایش می‌دهند.

دوستان نادان انقلاب سرمایه اجتماعی کشور را از بین بردند

انصاری گفت: متاسفانه دوستان نادان انقلاب در دولت نهم و دهم محدودیت‌هایی را به وجود آوردند که دوست‌داران نظام و ایران کنار زده شدند و افراد مردم‌فریب به مصدر کار رفتند و انواع تخلفات و فساد بی‌سابقه شکل گرفت. اگر قبح تخلف ریخته شود مقابله با فساد دشوار خواهد شد.

خود را وابسته به نظام می‌دانیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر گفت: اصلاح‌طلبان خود را وابسته به مردم می‌دانند و با توجه به مقتضیات زمان شرایط جدیدی در شورای عالی به وجود آورده بودند.

سرمایه اجتماعی هیچ فرد یا مجموعه‌ای در اصلاح‌طلبان قابل مقایسه با خاتمی نیست

او با تاکید بر جایگاه ویژه خاتمی نزد مردم و رهبری او برای پیشبرد برنامه‌های جریان اصلاح‌طلب کشور گفت: سرمایه اجتماعی هیچ فرد یا مجموعه‌ای در اصلاح‌طلبان قابل مقایسه با جایگاه خاتمی نیست. خوشبختانه شورایی که تشکیل شد در انتخابات ریاست جمهوری موفق بود. ما در مجلس کارایی لازم را نداشتیم چون همه رد صلاحیت شده بودند اما در انتخابات شورای شهر بیش از 700 نفر نامزد اصلاح‌طلب با سابقه درخشان مدیریتی یا جوانان تحصیلکرده و توانمند داشتیم.

ناکارآمدی دولت اصلاح‌طلبان را دچار مشکل می‌کند

انصاری تصریح کرد: حزب اتحاد ملت اقبال عمومی را پیش‌بینی کرده بود و از سه سال قبل روی شاخص‌های انتخاباتی صدها ساعت کار علمی شده بود که هم سهم زنان و هم سهم جوانان در آن لحاظ شده بود. مثلا یک جوان با مدرک دکترا با یک وزیر امتیاز برابر داشت. متاسفانه شورای عالی به این تلاش‌ها توجه نکرد. شاید سه لیست قوی می‌شد از میان نامزدها تهیه کرد که بسیاری از مشکلات را حل کند. با این حال به عنوان یک کنشگر هنوز جواب قانع کننده‌ای برای کنار گذاشتن آن شاخص‌ها ندیدم و به نظرم پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان این بود که برخلاف مصوبه شورای عالی، آسیب‌شناسی انجام نشد. این اتفاقات در کنار ناکارآمدی دولت می‌تواند اصلاح‌طلبان را دچار مشکل کند.

ظلم است که یک حزب خانوادگی و یک حزب فراگیر به اندازه هم حق رای داشته باشند

او تاکید کرد: هنوز هم محوریت این جریان با آقای خاتمی است اما معتقدم باید احزاب بزرگ کشوری متناسب باپایگاه اجتماعی‌شان محور شورای عالی باشند و احزاب خانوادگی نقش کمرنگ‌تری داشته باشند. این ظلم است که یک حزب خانوادگی و یک حزب فراگیر به اندازه هم حق رای داشته باشند و این طبیعی است که احزاب بزرگ این روند را نمی‌پذیرند. الان که شرایط تشکیل حزب فراگیر در کشور نیست، همچنان شورای عالی می‌تواند اثرگذار باشد اما اثرگذاری احزاب بر اساس میزان پایگاه اجتماعی آنها باشد.

انصاری گفت: باید در ابتدای کار کمیته‌ای تشکیل شود که پایگاه اجتماعی احزاب، به آنها در شورای عالی کرسی بدهد و اگر چند حزب پایگاه کمی داشتند برای یک کرسی ائتلاف کنند و البته سهمی هم برای شخصیت‌های تاثیرگذارباید در نظر گرفت. اعضای هیآت رئیسه شورا هم باید به صورت اجماعی انتخاب شوند تا در برابر شورا و افکار عمومی پاسخگو باشد.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان، نیروهای احمدی‌نژاد را بر سر کار می‌آورد

انصاری با انتقاد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با نیروهایی که دولت قبل به کشور تزریق کرده، این طرح به نفع مردم نخواهد بود و باید قبل از این قانون، قوانینی برای ورود جوانان پویا و توانمند به حاکمیت پیش‌بینی می‌شد تا بستر رشد پلکانی برای جوانان به وجود می‌آمد. امروز سرنا را از سر گشاد دمیدند و حالا درصد زیادی ازمدیران. استانداران و معاونان وزیر کنار خواهند رفت و ریزش جدی مدیران را خواهیم دید و چنین موضوعی برای دولت در شرایط بحرانی حاضر ایجاد آسیب خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمود توتنچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
کدام اسلامیت مرد مومن!
می گید حجاب رو بی خیال آزاد باشه، حدود الهی هم مربوط به عصر معصومه (آقای صانعی مرجع اصلاح طلب!)
ماهواره آزاد، فیلترینگ ممنوع
سلطنت طلب و مجاهد خلق و توده ای هم حق شرکت در حکومت و داشته باشن اعدام منافقین جلاد خلاف بوده شاه آدم خوبی بوده
رسالت جهانی انقلاب هم بی خیال نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
بدون شیشلیگ و حقوق نجومی (در حد لیاقت مدیر عالی رتبه) هم که نمی شه کار کرد

هنوز هم که هنوز چسبیدید به مدیرای چند دهه قبل
سالار ایجادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
خجالت نمی کشید چه از جان این ملت می خواهید به نام اصلاح طلب والله شماها همان منافق ومارکسیستهای اسلامی هستید که دو رو وهزار چهره دارید وامثال مهاجرانی ودها نمونه دیگر از شما اصلاح طلبها دارن از آخور عمو سام میچرند ویا در فرانسه زندگی می کنند بعضیها هم مثل حضرت خاوری سه هزار ملیاردی میزنه و در میره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان