تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت را فراموش کنند

آنطور که مدیران سازمان امور اداری و استخدامی می‌گویند این سازمان هیچ‌گونه تصمیمی برای تبدیل وضع نیروهای شرکتی به قراردادی ندارد.

رویداد۲۴ جریان فعالیت نیروهای شرکتی و به کارگیری آن‌ها در سازمان‌های دولتی از زمان اجرای اصل 44 قانون اساسی و در راستای واگذاری شرکت‌های دولتی پررنگ‌تر شد و دولت به منظور کوچک‌سازی خود انجام برخی فعالیت‌ها را به شرکت‌ها واگذار کرد. اما ورود بی‌رویه نیروهای شرکتی به ساختار دولتی طولی نکشید که با سوء‌استفاده‌های برخی از این شرکت‌ها در خلاء ضوابط و قوانین مشخص برای بکارگیری این نیروها با چالش‌هایی همراه شد، در سویی دیگر نیز دستگاه‌های اجرایی بدون ضابطه و بدون رعایت استانداردهای لازم به جذب نیروهای شرکتی پرداختند که درنهایت موجب بی‌نظمی‌هایی در توسعه نیروهای انسانی شد.

در این سال‌ها همواره رفتار شرکت‌هایی که نیروهای شرکتی دستگاه‌های دولتی را هدایت می‌کردند، به گونه‌ای بود که در حق آن‌ها اجحاف صورت می‌گرفت و این در حالی بود که مسئولان دولتی معتقد بودند وجود اشکالاتی در گذشته موجب این شده تا زمینه‌هایی را فراهم آورد که موجب اعتراض‌ نیروهای شرکتی و تمایل آن‌ها در دستگاه‌های دولتی شود.

از زمان شروع به کار دولت نهم بود که رئیس جمهور وقت، بر حذف این روال و ساماندهی نیروهای شرکتی تاکید کرد و حتی بحث استخدام آن‌ها نیز مطرح شد و طرح‌هایی نیز به تصویب رسید، اما با مخالفت‌هایی که در این رابطه و به دلیل افزایش حجم و هزینه دولت وجود داشت، به جایی نرسید. در دولت یازدهم نیز در جریان بهینه‌سازی حضور نیروهای شرکتی در ابتدای امر اعلام شد که پیگیری‌هایی در حال انجام است تا بتوان با سازوکارهای قانونی روند به کارگیری نیروهای شرکتی را تسهیل شود که بتوانند در چارچوب ضوابط و معیارهای خاص فعالیت کنند، با این حال وعده مشخصی برای استخدام این نیروها وجود نداشت.

اما در شرایطی گله‌های نیروهای شرکتی برای تبدیل وضعیت و ورود به دستگاه‌های دولتی وجود دارد که آخرین موضع‌گیری سازمان امور اداری و استخدامی در مورد آن‌ها به صراحت اعلام می‌کند که هیچ تصمیمی برای تبدیل وضعیت این نیروها وجود ندارد.

آنطور که سیدصدرالدین صدری- معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی- به ایسنا اعلام کرده، دلیل این تصمیم نیز آن است که برابر قوانین و مقررات دولت موظف است تصدی‌های خود را واگذار کند، قوانین از برنامه چهارم به بعد تاکید بر این داشته که دولت تصدی‌های خود را واگذار کند و بخشی از وظایفی که خود انجام می‌داده است را از طریق شرکت‌ها انجام دهد. بنابراین دلیلی ندارد که دوباره آن‌ها را برگرداند، درنتیجه هیچ برنامه‌ای برای تبدیل وضع نیروهای شرکتی وجود ندارد.

وی رابطه با اجحافی که این سال‌ها در حق نیروهای شرکتی شده و لزوم ساماندهی این موضوع نیز توضیح داد که به هر حال اگر چنین باشد باید ساز و کارها درست شود، نه این که آن‌ها را تبدیل وضع کنیم. شرکتی‌ها نیروهایی هستند که در نتیجه تاسیس یک شرکت خصوصی فعالیت می‌کنند و ممکن است در این شرکت‌ها ضوابط به کارگیری افراد، مانند بکارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی، رعایت نشده یا ارزیابی و سنجش برای بکارگیری آنان انجام نشده باشد، پس نمی‌توان حکم کرد این افراد را چون در شرکتی کار می‌کند، تبدیل وضع کنیم، بنابراین نباید برای نیروهای شرکت‌های طرف قرارداد با سازمان‌ها این توقع را ایجاد کرد.

این در حالی است که پیش از این نیز انصاری - رئیس سازمان امور اداری و استخدامی - در رابطه با وضعیت نیروهای شرکتی گفته بود که نیروهای شرکتی کارکنان دولت نیستند و دولت از آن‌ها خدمات می‌گیرد و مسائل آن‌ها مربوط به خود شرکت‌های ارائه دهنده خواهد بود. بنابراین ما در مورد استخدام آن‌ها نمی‌توانیم وارد شویم، چرا که اولا برای استخدام شرایط تسهیلاتی وجود دارد و ما مقاطع کارشناسی و بالاتر را در دولت جذب می‌کنیم و برای دیپلم شرایط خاصی است که مربوط به مناطق ضعیف می‌شود. از این رو برای برخی مشاغل که نیاز به تخصص نیست و تسهیلات دیپلمه لازم داریم که طبق قانون اجازه نیروهای شرکتی را نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استخدام ، نیرو ، سازمان ، دولت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
آقاي مسئول محترم
امثال بنده كه با سابقه 10 سال كار مستمر در سازمان بنادر و دريانوردي با مدرك تحصيلي فوق ليساني كه هنوز به عنوان نيروي شركتي در خود بدنه اداره كل به عنوان كارشناس مشغول به كار هستيم چه گلي به سر خود بريزيم.
حضرت عالي مشكل مالي نداري و نمي دادني حقوق نيروي شركتي يعني چه و در همان روز اول پرداخت تمام مي شود. به جاي اين حرف ها حقوق چنيدن ميليوني رسمي ها را كم كنيد تا ما نيز قرارداد مستقيم شويم.
بلكه در اين نظام عدالت طعم عدالت را بچشيم و ببينيم
امی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
مگه از جیب پدرش خرج مکنه ما را فقط برای انتخابات راهپیمایی میخوان خودشون ماهی خداتومن پول میگیرن میرسه به این نیروهای شر کتی میگن بوجه نداریم خدالعنت کنه کسی که عدالت بر قرار نمی کنه
Yaser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
رییس این سازمان یه آدم .... و فرسوده هستش و درک اینکه این قشر هم تو دولت مشغول بکار هستند. رو نداره
البته اگر شرکت جمع بشه یه مشت لاشخور و عوضی چیکار کنند این دولت فقط راه دزدی رو باز گذاشته تا هر کس هر جور که دلش میخواد دزدی کنه. من ۱۰ سال با مدرک فوق لیسانس در یکی از بانکهای دولتی مشغول بکار هستم. یه کارمند روزی ۲۰ دقیقه کار نمیکنه. حقوق و پاداش عالی. و یه نیروی شرکتی که مثل برده باهاشون برخورد میکنند صبح تا غروب باید مثل خر کار کنه اونوقت ۱۵۰۰ نهایتا میخوان بدن.
رییس سازمان استخدامی لطفا رسیدگی کنید.
در آخر خدا لعنت کنه اون فرد و زن و بچه شو. که سنگ میندازن و نمیزارن این قشر زحمتکش هم مشکلاتشون برطرف بشه
یک نیروی شرکتی ایرانی بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
آقای رییس جمهور (چه اصولگرا هستی چه اصلاح طلب) من یک سوال دارم از شما : نیروهای شرکتی که دارند در بدنه ی دولت کار میکنند مثل اسب با برجی 1200 بدون هیچ مزایایی و کلی استرس و اضطراب امنیت شغلی اون هم با این وضعیت تورم و بی عدالتی و بیدادگری ؛ اگر دولت نیروهای شرکتی رو احتیاج نداره چرا اخراج نمیکنه اون هارو ؟؟؟؟؟؟؟ خوب اگر هم نیاز داره چرا قرارداد مسقیم نمیبنده باهاشون؟؟؟؟؟؟ یک نیروی قرارداد دولت مفید روزانه 2 ساعت کارمیکنه کلی پول و مزایا و تبصره و تراز و امتیاز بهش میدن اما یه نیروی شرکتی بیش از حد توان و اضافه برسازمان کار میکنه حتی مزایا که بهش نمیدن حق اضافه کاریش رو هم نمیدن !!!!!! ای امام خمینی که گفتی انقلاب کردیم چون مکتب ما عاشورایی و علوی بود؛ کجایی که منتسبان تو بی عدالتی و برده داری رو به اوج رسوندن!!!!!!!!!!(تو کدوم کیش و مذهب و حکومتی تو دنیا این طوریه که توی این مملکت به این شکله وضعیت ما!!!!)
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان