تاریخ انتشار: ۰۰:۵۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

علیزاده: جشنواره موسیقی جوان آینده موسیقایی ایران است

حسین علیزاده در نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت، این جشنواره جلوه گر آینده فرهنگی و موسیقایی کشور است.
علیزاده: جشنواره موسیقی جوان آینده موسیقایی ایران است


رویداد۲۴ عضو هیات داوران جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین گفت: موسیقی با تمام مشکلاتی که تاکنون داشته است، عنصر مهمی در جامعه خواهد بود.

** جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق ملی است
علیزاده افزود: وقتی واژه جوان را به کار می بریم با انرژی و امید توام است. همین عنوان جشنواره نیز مخاطب را جذب می کند. انگیزه ما هم که در این جشنواره فعال هستیم همین است. دیدگاه ما به این جشنواره، به صورت یک اتفاق ملی است.
استاد پیشکسوت موسیقی با بیان اینکه ما بارها دراین جشنواره از این همه استعداد تحت تاثیر قرار گرفتیم، اظهار داشت: گاهی آنچنان رقابت ها نزدیک است که انتخاب را برای ما دشوار می کند.

** احتمال جدایی بخش موسیقی نواحی از جشنواره
در این نشست خبری همچنین هیات داوران حاضر در این نشست از احتمال جدایی بخش موسیقی نواحی از این جشنواره ابراز نگرانی کردند.
وی ادامه داد: ما پیش از آنکه به رقابت و جایزه فکر کنیم، حس امید برایمان ایجاد می شود و جشنواره ملی موسیقی جوان سمبلی است که هیچگاه امید را از دست ندهیم.

** فرهنگ و هنر سرمایه یک کشور است
علیزاده با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر سرمایه یک سرزمین است، اظهار داشت: مسئولان یک کشور همواره به این می اندیشند که مردم چگونه می توانند خوشحال باشند و جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که برق امید را به چهره شرکت کنندگان و والدینشان می آورد، حتی اگر رتبه ای هم کسب نکنند.
استاد موسیقی تصریح کرد که ما باید امید به آینده را در خودمان بیافرینیم زیرا کسی امید را به ما هدیه نمی دهد.

**بانوان خواننده مسلط به موسیقی ایرانی بسیار بیشتر از مردان است
علیزاده در پاسخ به سوالی درباره آواز بانوان نیز گفت: در حال حاضر تعداد خوانندگان زنی که کیفیت خوبی در اجرای موسیقی دارند، بسیار بیشتر از مردان است. اما چون این امکان در اختیار آقایان است شما تعداد محدودی را همواره در صحنه می بینید. اگر ما تنها 10 خواننده مرد خوب داریم، من به شما 100 خواننده زن خوب معرفی می کنم که به موسیقی ایرانی مسلط باشند.
وی درباره حضور بانوان در جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: حضور بانوان نوازنده در همه سازها را شاهد هستیم. در سازهای کمانچه و قانون، نوازندگان زن بسیار قدرتمند حضور دارند. در بخش موسیقی نواحی ممکن است حضور بانوان نوپا باشد که آن هم به خاطر شرایط آنها است و مربوط به جنسیت نیست.
عضو هیات داوران جشنواره ملی موسیقی جوان ادامه داد: برخی از شرکت کنندگان در گروه های سنی الف شرکت می کردند و برنده می شدند. اما در گروه های سنی ب و ج موضوع بسیار جدی می شود و ما انتظارهای بسیاری از آنها داریم.
علیزاده گفت: پیشنهاد می دهم جشنواره ای برای دانشجویان برگزار شود تا دانشجویان بتوانند با هم سن و سال های خود رقابت کنند.

** خبرنگاران کمک کنند
آذین موحد دیگر عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این نشست خبری گفت: امیدوارم که با تلاش شما خبرنگاران، جامعه آگاهی بیشتری به فرایند نوازندگی و موسیقی به دست آورد.
وی جشنواره موسیقی جوان را کارزار موسیقی در ایران دانست و گفت: موسیقی باید از وجهه صرفا، گذران اوقات فراغت خارج شود و در جایگاه خود به عنوان امری والا و تاثیرگذار در امور فرهنگی قرار گیرد و فقط کاری برای سرگرمی نباشد. این جشنواره در تمام این مسائل نقش بسیار مهمی دارد.
موحد ادامه داد: علی رغم تلاش ما در جشنواره ملی موسیقی جوان، هنوز موفق نشده ایم جایگاه موسیقی در جامعه را تبیین کنیم و امیدوارم خبرنگاران با طرح مسائل جدی، موسیقی را به جایگاه واقعی آن سوق دهد.
عضو هیات داوران جشنواره ملی موسیقی جوان با طرح این سوال که چرا در گروه سنی الف تا این حد شرکت کننده بسیار است اما در گروه سنی ب شرکت کنندگان کمتر و در گروه سنی ج شرکت کنندگان بسیار اندک است، گفت: کودکان در گروه سنی الف با پشتیبانی خانواده ها در جشنواره موسیقی جوان شرکت می کنند، اما در گروه سنی ب و ج این شرایط وجود ندارد.
موحد تاکید کرد: من به موسیقی دیدگاهی جدی دارم و نگاهم گذران اوقات فراغت نیست. موسیقی شما را به درک عمیق تر وادار می کند و شما را به لایه های عمیق تری از تفکرتان سوق می دهد.

** جشنواره باید دبیرخانه داشته باشد
حمیدرضا اردلان عضو دیگر هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز گفت: یکی از ویژگی های این جشنواره ملی بودن آن است. این مساله را همه باور کرده اند. اگر بخشی از این جشنواره جدا شود، دیگر وجه ملی بودن را ندارد. من شنیدم که تصمیم گرفته اند بخش نواحی را جدا کنند. این کار را نکنید! تنها با وجود موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در کنار هم می شود این جشنواره را ملی نامید.
وی تاکید کرد: جشنواره ای که دخالت مسوولان کمتر است و چهره های صاحب فن در آن حضور دارند، می تواند موفق باشد.
این استاد موسیقی یکی از مشکلات جشنواره ملی موسیقی جوان را نبود دبیرخانه دائمی ذکر و اضافه کرد: برخی از سازها مانند دف، شرکت کننده بسیاری دارد. تار، تنبور و آواز هم شرکت کننده بسیار است. اما ساز شمشاد که سازی باستانی است شرکت کننده اندکی دارد.
وی گفت: همین ساز دوزله سه سال پیش یک شرکت کننده داشت، اما امسال چهار شرکت کننده دارد.
اردلان ادامه داد: ما در جشنواره ملی موسیقی جوان تنها به عنوان داور حضور داریم و تلاشمان می کنیم از نظر محتوا جشنواره را مدیریت کنیم تا آنچه وارد جشنواره می شود کیفیت بالایی داشته باشد.
هومان اسعدی دبیر دوازدمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در این نشست خبری گفت: در شش دوره ای که این جشنواره به طور مستمر برگزار می شود، سعی کرده ایم نقاط ضعف و قوت را بررسی و تغییر و تحولات لازم را ایجاد کنیم.

** بخش تکنوازی خلاقانه در این دوره به جشنواره اضافه شده است
این استاد موسیقی توضیح داد: در دو دوره قبل بخش ویژه ای با عنوان حفظ ردیف دستگاهی اضافه کردیم و در این دوره هم بخش ویژه موسیقی دستگاهی را داریم که موضوعش تکنوازی خلاقانه است.
وی با بیان اینکه در این جشنواره بیش از 90 استاد برجسته موسیقی ایران همکاری دارند، ادامه داد: در حضور داوران تنوع سبک ها و مکاتب را رعایت کرده ایم و تلاشمان در این چند دوره این بوده که به سمت پیشرفت برویم.

**جشنواره مشکلی در زمینه بودجه ندارد
علی ثابت نیا رییس انجمن موسیقی ایران نیز گفت: هزار و 633 نفر، در جشنواره شرکت کردند که از این تعداد 839 نفر در بخش موسیقی دستگاهی، 571 نفر در بخش موسیقی نواحی، 223 نفر در بخش کلاسیک بودند و در نهایت 600 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
وی توضیح داد: در این جشنواره سه بخش سنی الف، ب و ج داریم و از روز 22 مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
رییس انجمن موسیقی با بیان اینکه جشنواره در زمینه بودجه مشکلی ندارد، افزود: در سال های قبل هم مشکلی در زمینه بودجه نداشت.
نشست خبری امروز - دوشنبه - در دفتر موسیقی و با حضور، علیزاده، آذین موحد و حمیدرضا اردلان به عنوان نمایندگان هیات داوران و هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برگزار شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان