تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ترامپ «شو» بازی می‌کند/ حاکمیت مسئولیت مذاکره با آمریکا را برعهده بگیرد

علی خرم کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید مذاکره با ترامپ در شرایط کنونی کشور می‌تواند مناسب باشد و اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها قیمت دلار و سکه تا حدی کاهش پیدا می‌کند، بلکه خشم و عصبانیت مردم نیز فروکش خواهد کرد.
ترامپ «شو» بازی می‌کند/ حاکمیت مسئولیت مذاکره با آمریکا را برعهده بگیرد
رویداد۲۴ مذاکره با آمریکا تقریبا از 4 دهه گذشته به موضوعی مهم برای بحث مخالفان و موافقان آن تبدیل شده است. برای دستیابی به برجام، مذاکرات در حد وزرای خارجه انجام شد و با لغو برجام دوباره بحث آن در حالی به میان آمده که این بار ترامپ درخواست آن را مطرح کرده است. مخالفان معتقدند آمریکا تعهد ندارد و موافقان معتقدند هر روز مذاکرات به عقب بیفتد، به ضرر ایران است. علی خرم از کارشناسانی است که معتقد است برای جلوگیری از ضربه‌های عربستان و اسرائیل بهتر است با آمریکا مذاکره کرد. او به رویداد۲۴ می‌گوید: مسئله این است که آقای ترامپ در عرف بین الملل فردی سیاستمدار و منطقی نیست که بخواهیم مذاکره با او را محل سوال قرار دهیم، پس از این زاویه نمی‌توان مذاکره با دونالد ترامپ را مورد بحث قرار داد. از سوی دیگر مسئله این است که آیا ایران واقعا شرایط درونی و بیرونی پایداری دارد که نیاز به مذاکره با دونالد ترامپ نداشته باشد؟ پاسخ این سوال از دید کارشناسان منفی است و به عبارت دیگر زمانی که ایران از لحاظ بیرونی مسائلی همچون سوریه، عراق ، یمن و ... و دشمنانی همچون عربستان و اسرائیل را دارد، باید سعی در خنثی کردن ضربه های آنان کند و برای اینکه بتواند این ضربه‌ها را خنثی کند باید مذاکرات با طرف مقابل را در دستور کار خود قرار دهد تا محاصره را بشکند.

مردم نمی‌خواهند مواضع تندی با کشورهای دیگر داشته باشیم

خرم ادامه داد: زمانی که اقتصاد کشورمان مصیبت‌زده است و مردم کشور تا این اندازه از شرایط ناراضی هستند و درخواستشان این است که کشور مواضع تندی را با جهان انتخاب نکند و راه تعامل و همکاری را در پیش بگیرد، در چنین حالتی شرایط باز هم ایجاب می‌کند یک ملاقات و دیداری صورت بگیرد تا با تاثیرات مثبت اقتصادی و سیاسی، عصبانیت و خشم مردم کمی فروکش کند و آرامش تا حدی برقرار شود.

باید همانند ترامپ شو بازی کنیم 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نمی‌خواهیم در مورد توافقات هسته‌ای و برجام با ترامپ مذاکره کنیم، تصریح کرد: ترامپ یک شومن است و ما نیز باید یک نوع شومنی از خودمان نشان دهیم و همانطور که می‌نشینند و دوربین‌ها عکس و فیلم می‌گیرند ما نیز همان کار را باید انجام دهیم تا تنش اولیه کاهش یابد و بعد از آن فکر کنیم که می‌خواهیم با آمریکا چه کار کنیم. اگر طبق این روشی که من گفتم عمل کنیم، می‌بینیم که مذاکره هم مناسب است و شاید هم کم ضرر!

حاکمیت مسئولیت مذاکره با آمریکا را برعهده بگیرد

خرم در پاسخ به این سوال که بهتر است مذاکره از سوی کدام جریان صورت بگیرد دولت یا اصولگرایان، گفت: در اینجا آنقدر گلیم از زیر پای همه بیرون کشیده‌ شده که گفتن این حرف کمی مضحک است که مسئولیت مذاکره را چه جریانی بر عهده بگیرد. منظورم این است کل حاکمیت باید این مسئولیت را برعهده بگیرد و نباید در آن جستجو کرد که چه فرد یا جریانی باید این کار را انجام دهد. همه حکومت در مقابل نارضایتی و خشم مردم، تهاجم خارجی و فروپاشی اقتصادی قرار دارد و بنابراین بحث اینکه چه جریانی مسئولیت مذاکره را برعهده بگیرد مطرح نیست. زمانی که نام حکومت مطرح می‌شود منظور اعم از قوه مجریه، مقننه، قضاییه و سایر ارگان‌ها است. بحث بر سر این است که اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد، باعث می‌شود اقتصاد آرام شود، نارضایتی مردم فروکش کند، قیمت ارز و سکه کاهش پیدا کند، تحریم‌ها به آن شدت و حدت اعمال نشود و اسرائیل و عربستان از میدان به در شوند، کشورهای دیگر جرات کنند روابط خود را با ایران ادامه دهند و تسلیم تحریم‌های یک جانبه آمریکا نگردند. به همین دلایل است که معتقدیم بهتر است برای آرام شدن شرایط، مذاکره صورت بگیرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمد رضا امینی
|
Germany
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
امریکا دوست ما نمئ تواند باشد ما بدون مذاکره با ترامپ مئ توانیم پیش برویم به شرط انکه مردم را دریابیم قیمت دلار خیلی بالا رفته صرافیها عامل اصتی این رشد کاذب هستند انها را باید مجازات کرد چون دارند مملکت را نابود می کنند هرچه زود تر قیمت دلار باید شکسته شود وبه زیر 4000 تومان برسد تا درمملکت تورم نشود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
حرف های آقای خرم بسیار منطقی است .ولی کو گوش شنوا متاسفانه یاد گرفته ایم (گرفته اند) در نهایت ضعف و ذ لت مذاکره کنیم
نظرات شما
پیشخوان