تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

با عقب نشینی ۴۵۰ واحدی شاخص کل، هفته پُرنوسان بورسی به پایان رسید

در پایان معاملات امروز بورس تهران بازهم نماگر اصلی و هم‌وزن به دلیل افزایش ریسک‌گریزی اشخاص حقیقی مقابل هم ایستادند. این در حالی است که با افت قیمت نمادهای با اهمیت، علاوه بر ریزش شاخص کل، حجم و ارزش معاملات تحت تاثیر قرار گرفت و به پایین‌ترین حد خود در این هفته رسید.
با عقب نشینی ۴۵۰ واحدی شاخص کل، هفته پُرنوسان بورسی به پایان رسید

رویداد۲۴ در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد شکل گیری رکود نسبی در حجم و ارزش معاملات بودیم. این رکود که حاصل بلاتکلیفی نحوه قیمت گذاری محصولات فلزی در بورس کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نشان دهنده رانت عمیق دلالان فلزی و فولادی بوده و اهمال وزارت صمت در این باره تعجب برانگیز است.

فولاد در شش ماهه دوم امسال ارزانتر می شود؟!

به نظر می رسد یکی از عوامل افت قیمت در نمادهای با اهمیت گروه فلزات اساسی در معاملات امروز، مباحث مطرح شده در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوعیت عرضه فولاد در بورس کالا بود. در این برنامه طاهری زاده نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: : قیمت گذاری دستوری فقط به نفع دلالان است نه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان. وی همچنین افزود: تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار تقاضای رانتی ایجاد می کند و برای ٤٠ هزار تن شمش ٤٠٠ هزار تن تقاضا ایجاد شده که ناشی از رانت است.

در ادامه دبیر اتحادیه لوله و پروفیل گفت: سال 97 تنش فولاد و نوسانات کالایی و قیمتی این محصول به چشم همه هویدا شد. تفاوت نرخهای درون بورس و بازار آزاد و سیاه محصول فولاد به رقم 3 هزار تومان می رسد، مثلا ورقهای فولادی که مورد مصرف صدها صنعت پایین دستی است در بورس کالا به صورت نقطه ای و ناخالص 3 هزار تومان ولی در بازار سیاه 5 هزار و پانصد تومان معامله می شود این در حالیست که کالاهای مورد عرضه در بورس کالا، قطره چکانی بفروش می رسد و این نحوه عرضه هم ارتباط مستقیم با تولیدکننده اصلی دارد زیرا از شکاف قیمتی بازار آزاد و بورس استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برد.

اما سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به صحبت های کاوه گفت: وقتی عرضه ورقه پروفیل و فولاد از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا به 10 تن هم نمی رسد چگونه توقع دارید عرضه ما بیشتر شود. این در حالی است که فولاد مبارکه همه تولیداتش را در بورس ارائه می کند بهتر است در چنین برنامه هایی مردم را گمراه نکنیم و جو نامناسبی راه نیندازیم.

وی همچنین افزود: با اینکه بورس کالا، بازاری بسیار شفاف است اما باز هم شاهد تفاوت قیمتی فولاد در بازار سیاه و آزاد هستیم که این خود زاده ی دلال بازیهای موجود است، گفتنی است؛ عرضه¬ورقهای فولاد در بورس کالا همیشه میزان ثابتی داشته و در برخی موارد افزایش عرضه هم داشته پس کاهش عرضه و تشکیل بازار سیاه در خارج از بورس را شامل نشده است، با وجود بازارهای سیاه و آزاد در موازات بورس کالا، تفاوت قیمتهای کالایی به جیب مردم نمی رود.

اما شاید یکی از اصلی ترین دلایل افت قیمت در گروه فلزات اساسی، اظهارات سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی دیشب بود. جعفر سرقینی به موضوع تفاوت قیمت ها در بازار فولاد اشاره کرد و گفت: تفاوت قیمتی که در بازار وجود دارد ناشی از هجوم دلالان به بازار و نیز ورود افراد عادی به معاملات آهن و فولاد است که فکر می کنند می توانند از طریق معامله این کالا ارزش پول خود را حفظ کنند. این در حالی است که چنین تحلیلی اشتباه است؛ چرا که انتظار می رود قیمت فولاد در نیمه دوم سال روند کاهشی داشته باشد. چراکه عرضه فعلی محصولات فولادی در بورس برای مهر و آبان وارد بازار می شود و انتظار کاهش قیمت ها وجود دارد.

در خصوص اظهارات وی باید گفت قیمت فولاد از دو مولفه قیمت های جهانی و نرخ دلار تبعیت می کند و دستوری ساختن این قیمت گذاری سبب ایجاد رانت موجود در بازار می شود. در مجموع به نظر می رسد دلیل اصلی ایجاد رانت و سوء استفاده از شفافیت بورس کالا، نبود دستورالعمل دقیق و منصفانه قیمت گذاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

همه زمینه ها برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مهیاست

در گروه شیمیایی ها نیز نبود آینده روشن از نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی گریبان نمادهای این گروه برای صعود را گرفته است. در روزهای اخیر، بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها حاشیه ساز شده به طوری که آثار آن دامن بورس را نیز گرفته است؛ با توجه به اینکه هرگونه تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی ها، بر وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی تاثیرگذار است، این موضوع حتی در بورس نیز با حساسیت زیادی دنبال می شود.

در این خصوص  مدیرعامل تاپیکو روز گذشته با بیان بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی ها احتمالا افزایش می یابد، گفت: پیشنهاد داده ایم برای یک دوره زمانی مشخص، نرخ ارز پتروشیمی ها در بازار ثانویه را ثابت کنیم تا وزارت نفت بتواند، نرخ خوراک را طبق آن مشخص کند.

محمود مخدومی درباره تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده که نرخ خوراک فعلا 3800 تومان باشد و در بخشنامه ارسالی اعلام شده اگر شما پیش از این محصول خود را فروخته اید به دلیل اینکه آن را با خوراک 3800 تومانی تولید کردید باید مابه تفاوت نرخ اصلی و نرخ فروش را به حساب دولت واریز کنید.

وی همچنین به این موضوع نی زاشاره کرد که با توجه به اینکه ارز پتروشیمی ها از نرخ رسمی 4200 تومان به نرخ آزاد در بازار ثانویه افزایش یافته، احتمالا متناسب با آن نرخ خوراک نیز افزایش می یابد. از این رو در آینده نزدیک باید شاهد افزایش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی نیز باشیم که این موضوع سودآوری این شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل نتواست در برابر عرضه حقیقی ها به روند صعودی روز گذشته خود ادامه دهد و با افت 450 واتحدی به رقم 130 هزار و 476 واحد بازگشت. اما شاخص هم وزن که این روزها ساز مخالف شاخص کل می زند، با افزایش 43 واحدی به رقم 19 هزار و 135 واحد رسید. در این بین حجم معاملات آخر هفته بورس تهران به رقم یک میلیارد و 115 میلیون ورقه بهادار به ارزش 352 میلیارد تومان رسد که از این میزان 328 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازاراختصاص داشت.

همچنین نقشه بازی حقیقی ها نیز نشان می دهد این گروه امروز در نمادهای پالایشی تحرک بیشتری داشته و تقریبا بیش از 17 میلیارد تومان سهم از این گروه را به پرتفوی خود افزوده اند. در گروه شیمیایی ها نیز «شرانول» و «شوینده» بیش از سایرین با اقبال حقیقی ها مواجه شدند. در مجموع امروز خالص خرید حقیقی ها به بیش از 9 میلیارد تومان رسید.

ترین های بورسی

در بین گروه های بورسی گروه فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. در این بین «فولاد»، «پارس» و «شبندر» بیش از سایرین در افت شاخص تاثیر داشتند. از سوی دیگر اما «همراه» و «رانفور» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما آیفکس تقریبا بدون تغییر نسبت به روز گذشته در ارتفاع 1500 واحد ایستاد. در این بازار نیز 448 میلیون ورقه بهادار به ارزش 614 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 115 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «مارون»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، شاخص ، تهران ، معاملات
نظرات شما
پیشخوان