تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
کارشناس روابط بین الملل:

دیپلماسی خارجی گزاره‌های ادبیات سیاسی را بازآفرینی کند

کارشناس روابط بین الملل گفت: دستگاه سیاست خارجی ما باید به بازآفرینی گزاره‌های مطرح در حوزه ادبیات سیاسی و سیاست خارجی روی آورده و بدین ترتیب با بهره برداری از تجارب دیپلماتیک حاصل و ژنرال‌های دستگاه دیپلماسی خود زمینه‌های دستیابی به اهداف تعیین شده در این حوزه را فراهم کند.
دیپلماسی خارجی گزاره‌های ادبیات سیاسی را بازآفرینی کند
رویداد۲۴ مهدی مطهرنیا درباره ضرورت تحرک عملیاتی و هدفمند در دیپلماسی و اینکه رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت عنوان کردند که دیپلماسی قوی برای مسایل اقتصادی کشور خوب است، گفت: دیپلماسی قوی در واقع قدرت افزارمندی سیاسی یک کشور را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: دیپلماسی بخشی از حوزه سیاست خارجی را به عهده می‌گیرد که در آن پیاده سازی استراتژی مشخص در عرصه سیاست خارجی با زمانمندی و مکان مندی معین به تعریف عملیاتی می‌رسد.

او گفت: باید بر این نکته توجه داشته باشیم که در حوزه دیپلماتیک تاکتیک و تکنیک‌ها هستند که متکی بر استراتژیک، خود را به نمایش می‌گذارند. امروز دیپلماسی و صحنه دیپلماتیک جامعه ملی ما شاهد ورود ژنرال‌هایی بزرگی مثل محمد جواد ظریف است.

این استاد دانشگاه گفت: ظریف یک دیپلمات برجسته بین المللی است و او در این سال‌ها به اتفاق همکاران خود در چارچوب چالش‌های موجود دیپلماتیک به بسیاری از دستاورد‌ها دست پیدا کردند و اکنون می‌توان گفت: دستگاه دیپلماسی ما بعد از چهاردهه آزمون و خطا در چارچوب آموزه‌های بدست آمده در کوشش افرادی مانند او و دیپلمات‌های وزارت امورخارجه ما هم اکنون در نظام بین الملل اسم و رسمی پیدا کرده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم دیپلماسی قدرتمند ما با توان بالاتر و ضریب اثر بیشتر حرکت کند به تبع سیاست خارجی ما در بخش پارادایم دکترینی سیاست کلان و استراتژی هایش قدرتمندان پیش برود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اهداف در عرصه سیاست خارجی باید عالمانه، فنی و هنرمندانه تنظیم شود. عالمانه از این جهت که با واقعیت‌ها از یک سو ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و از سوی دیگر آرمان‌ها و ایده آل‌ها و چشم انداز حرکت برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و مرجه در عرصه سیاست خارجی را فراموش نکنند.

وی گفت: از طرف دیگر باید ابزار‌ها و فنون گوناگونی که برای عمق بخشیدن به اثر این سیاست‌ها و پیگیری اهداف تعیین شده وجود دارد آشنایی حاصل شود. از طرف دیگر باید وضعیت مناسب بودن این گزاره‌ها و استفاده از ابزار و فنون گوناگون از یک سو و از سوی دیگر متناسب بودن این ابزار و فنون با جوامع هدف مشخص شود.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: در عرصه سیاست خارجی نمی‌توان به راحتی و بدون دستیابی به یک هنر در جهت تلفیق ابزار‌ها و فنون مناسب با یکدیگر و متناسب با جامعه هدف پیروز بود.

وی ادامه داد: تحقق اصولی که رهبری نظام جمهوری اسلامی در باب حکمت، عزت و مصلحت گفته اند، نیازمند نوعی مدارای معنادار است که در عین حالی که آرمان‌ها و آرزو‌ها را می‌بیند، واقعیت‌ها را نیز نادیده نگیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان