تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷

پزشکیان: از تولید کنندگان دارو حمایت می‌کنیم

در ادامه این مراسم دکتر مسعود پزشکیان (نایب رییس مجلس شورای اسلامی) در جایگاه سخنرانی حاضر و ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه تروریستی در اهواز و همدردی با خانواده‌های جانباختگان گفت: هر سازمانی باید چشم‌انداز خود را داشته باشد تا بر اساس همان عمل کند و ما باید خودمان را قضاوت کنیم که آیا حرف ما با عمل‌مان یکی است؟
رویداد۲۴ چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی، دارویی (دانشگاهی)، دومین نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور و هفتمین همایش طلای سبز، با حضور دکتر غلامرضا اصغری (معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو)، دکتر احمد شیبانی (رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران و رییس نمایشگاه)، دکتر مسعود پزشکیان (نایب رییس مجلس شورای اسلامی)، محمد سلطانی فر (معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد)، مسئولین، سفرای کشور‌های مختلف و جمع گسترده‌ای از مدیران شرکت‌های دارویی و بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی صبح روز دوشنبه دوم مهرماه آغاز به کار کرد.

به گزارش ستاد خبری چهارمین نمایشگاه ایران فارما در ابتدای این مراسم که با اجرای دکتر محمد نظری همراه بود، دکتر احمد شیبانی (رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران و رییس نمایشگاه) ضمن تشکر از حضور گسترده فعالان عرصه دارو و سفرای شرکت‌های خارجی و مسئولین وزارت بهداشت و ابراز انزجار از حرکت تروریستی صورت گرفته در اهواز گفت: چهارمین نمایشگاه ایران فارما به لطف خداوند با شکوه‌تر از نمایشگاه‌های قبلی برگزار خواهد شد و در این دوره همراهی دو وزراتخانه بهداشت و درمان، آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان غذا و دارو را با خود داریم.

دکتر شیبانی با بیان اینکه ۱۰۰ تشکل و انجمن داروسازی فعال در حوزه سلامت هم در نمایشگاه بین المللی ایران فارما حضور دارند؛ فضای نمایشگاهی این دوره را ۳۵ هزار متر مربع اعلام کرد.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران همچنین از حضور ۳۶۰ شرکت داخلی فعال در حوزه دارو خبر داد و اظهار داشت: باید از شرکت‌های داخلی که با وجود همه مشکلات از این نمایشگاه با حضور خود حمایت کرده اند بسیار قدردانی کنم.
وی ادامه داد: در نمایشگاه ایران فارما ۲۰۱۸، ۱۴۰ شرکت خارجی از ۲۴ کشور اروپایی حضور دارند که در همین جا مفتخر به دیدار سفیران این کشور‌ها و نمایندگانشان هستیم.

دکتر شیبانی همچنین از برپایی پاویون دو کشور چین و هند در نمایشگاه خبر داد و یکی از مشخصه‌های اصلی این نمایشگاه را حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان دانست.

رییس نمایشگاه ایران فارما ۲۰۱۸ برگزاری همزمان سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی، دارویی (دانشگاهی) و دومین نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور و هفتمین همایش طلای سبز را با نمایشگاه ایران فارما بسیار مهم و ارزنده شمرد و عنوان داشت: باعث افتخار ماست که در این نمایشگاه شاهد ارایه دستاورد‌های فرهنگی در حوزه سلامت و همچنین فرآورده‌های گیاهی و داروی‌مان هستیم.

دکتر شیبانی نمایشگاه ایران فارما را یک رویداد همه جانبه دانست و گفت: به جرات می‌توانیم بگوییم نمایشگاه ایران فارما در خاورمیانه بی نظیر است و نمایشگاه‌هایی که در دیگر کشور‌های منطقه برگزار می‌شوند کیفیت این رویداد کم نظیر را ندارند.

وی این نمایشگاه را نشانی از توانمندی‌ها و عزت صنعت داروسازی ایران دانست و اضافه کرد: در حالی این نمایشگاه برگزار می‌شود که دچار تصمیمات غلط و ناجوانمردانه استکبار جهانی و در راس آن‌ها امریکا شده‌ایم.

دکتر شیبانی گفت: پیام نمایشگاه ایران فارما ۲۰۱۸ برای جهانیان و مردم عزیز کشور این است که گرچه سردمداران تحریم‌ها ادعا می‌کنند دارو تحریم نیست، اما از همین جا به شما می‌گوییم این حرف یک دروغ است و دارو و غذا و کالا‌های مهم همواره در طول تاریخ ودر جنگ‌ها از محددویت‌ها و تحریم‌ها دور نبوده است و در همین ماه‌های گذشته برخی شرکت‌ها که رابطه ۴۰ تا ۵۰ ساله با کشور ما در زمینه دارو و مواد اولیه داشته‌اند، به صراحت گفته‌اند دیگر حتی یک گرم دارو هم به ایران نمی‌دهند.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران ادامه داد: من به نمایندگی از صنعت ۷۰ ساله دارویی ایران که امروز بیش از ۱۰ کارخانه تولید دارو و ۲۰ شرکت دانش بنیان در زمینه تولید دارو دارد، اعلام می‌کنم به رغم همه مشکلات و تحریم‌ها ما از بحران دارو عبور می‌کنیم و این تحریم‌ها را به فرصتی برای پیشرفت و سازندگی تبدیل می‌کنیم.

دکتر شیبانی با بیان این مطلب که ۹۷ درصد از دارو‌ها در داخل تولید می‌شوند، اظهار داشت:برای مردم این پیام را داریم که با حمایت مسئولین جای هیج نگرانی در تامین و عرضه دارو وجود ندارد و خودکفایی بیشتر در این زمینه پاسخی خواهد‌بود به کسانی که نمی‌خواهند توسعه و پیشرفت ما را ببیند.

امریکا با تحریم دارویی به جنگ مردم ما آمده

در ادامه این مراسم دکتر مسعود پزشکیان (نایب رییس مجلس شورای اسلامی) در جایگاه سخنرانی حاضر و ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه تروریستی در اهواز و همدردی با خانواده‌های جانباختگان گفت: هر سازمانی باید چشم‌انداز خود را داشته باشد تا بر اساس همان عمل کند و ما باید خودمان را قضاوت کنیم که آیا حرف ما با عمل‌مان یکی است؟ در صنعت داروسازیکجا بوده ایم و الان کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم؟

پزشکیان افزود: در شرایط فعلی به واسطه مشکلاتی که کشور آمریکا به اسم «دموکراسی» برای ما ایجاد کرده است، درگیر مشکلات بسیاری به خصوص در تامین داروی مورد نیاز مردم هستیم و جالب اینجاست که دشمنان می‌گویند هدف ما مردم نیست بلکه دولت ایران است. اما شاهدیم آن‌ها با دارو به جنگ مردم رفته‌اند.

پزشکیان اضافه کرد: کسانی از تحریم‌ها ضرر می‌کنند که عملا ربطی به سیاست ندارند، در حالیکه نباید پاسخ به درد مردم را سیاسی کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط فعلی وظیفه صنعتگران و به خصوص دانشگاهیان این است که با تمام قوا تهدید‌های پیش‌رویمان را به فرصت تبدیل کنیم چراکه تحریم‌های گذشته یادمان داد که چگونه نیاز‌های مردم را تامین کنیم و از تحریم‌های الان هم باید یاد بگیریم که وابستگی به خارج از کشور را کم کنیم و خودکفا شویم.

پزشکیان خطاب به تولیدکنندگان حاضر در نشست گفت: با تمام نیرو باید از ظرفیت‌های صنعت داروسازی برای تامین داروی مورد نیاز مردم استفاده کرد و نیاز‌های اساسی مردم را در بحران‌ها رفع کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان دارو گفت: دولت چرا کاری کرده است که امروز حجم مطالبات تولیدکنندگان به ۳۵۰۰ میلیارد تومان برسد، به رغم اینکه از اهمیت دارو و مشکلاتی که کمبود آن می‌تواند بسازد، آگاه است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز همه قوا از مجلس و دولت گرفته تا قوه قضاییه باید دست به دست هم بدهند تا نیاز دارویی مردم به موقع برطرف شود و من به عنوان نماینده اعضای مجلس تاکید می‌کنم که در این شرایط تولیدکنندگان را تنها نخواهیم گذاشت.

وزارت بهداشت بر سایت‌های سلامت محور نظارت کند

در ادامه مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، محمد سلطانی فر (معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد) هم ضمن محکومیت حمله تروریستی که در اهواز انجام گرفت، درباره بخش کتاب و رسانه نمایشگاه ایران فارما گفت: امسال از ۳۳ ناشر در حوزه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمد و میزان ۱۰۰ میلیون تومان هم به عنوان بن خرید کتاب برای دانشجویان در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از تخفیف با بن خرید کتاب و ۲۰ درصد هم توسط ناشران حاضر در نمایشگاه ارایه می‌شود، گفت: سال گذشته که نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور شکل گرفت، مشارکت ۸ نشریه سلات محور را در نمایشگاه داشتیم و امسال بیش از ۵۰ رسانه سلامت محور در نمایشگاه حضور دارند.

محمد سلطانی‌فر با بیان این مطلب که وزارت ارشاد اسلامی به سرعت به نشریات تخصصی حوزه سلامت مجوز می‌دهد، گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از پایگاه‌های خبری حوزه سلامت محور است و به درخواست کسانی که مجوز برای نشریات و پایگاه‌های خبری با مضمون سلامت می‌خواهند به سرعت رسیدگی می‌کند.

سلطانی‌فر همچنین خواستار همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای نظارت بر مطالب و محتوای این سایت‌ها شد و عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل امکان دسترسی که به فضای مجازی دارند از مطالب پزشکی این سایت‌ها استفاده و آن را جایگزین مراجعه به پزشک می‌کنند به همین دلیل باید در این مسیر نظارت وزارت بهداشت و درمان را داشته باشیم.

تولید ملی دارو با نمونه خارجی برابری می‌کند

دکتر غلامرضا اصغری (معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو) دیگر سخنران این مراسم ضمن تشکر از حضور و همراهی دکتر مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم که تولیدات ملی کشور با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و در شرایطی که کشور به دلیل تحریم‌ها در تامین مواد اولیه مشکل دارد، اما جامعه پزشکی پیش از این هم در دوران جنگ نشان دادند که نیاز کشور را به هر طریقی تامین خواهد کرد.

دکتر اصغری ضمن تشکر از حضور نمایندگان صنعت دارو از کشور‌های دیگر، سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های دارویی داخلی گفت: صنعت دارویی کشور ما به حدی رسیده است که مورد افتخار ما است و می‌تواند نیاز‌های دارویی مردم را جبران کند.

دکتر اصغری تحریم‌ها را موجب توانمندسازی بیشتر صنعت دارویی دانست و گفت: مشکل نقدینگی که در مورد دارو وجود دارد و شرکت‌های دارویی را با آسیب دچار کرده است، با پیگیری‌های صورت گرفته، مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت همچنین خواستار کمک و حمایت شرکت‌های مهم و توانمند داروسازی به شرکت‌های دیگر شد و عنوان داشت: دولت وظیفه دارد تا مشکلات این بخش را حل کند، اما در این شرایط ما هم باید به یکدیگر کمک کنیم تا صنعت داروسازی و مردم با مشکل روبرو نشوند.
دکتر اصغری، فعالان صنعت دارو را تنها خواستار مطالبات به حقشان دانست و گفت: اگر چرخه نقدینگی کار کند و پول به صنعت با تاخیر بسیار زیاد تزریق شود، نمی‌توان انتظار داشت که دارو به دست مردم برسد

وی اظهار امیدواری کرد تا پیش از فراسیدن آبان ماه درباره نقدینگی (حوزه دارو) تصمیم‌گیری و ارز در نظر گرفته تخصیص داده شود تا تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه را وارد کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی بین بخش‌های مختلف در حوزه دارو از جمله تولیدکنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان دارو، وجود دارد گفت: باید شرایط فعلی کشور را درک کنیم و دولت و مجلس و قوه قضاییه با کنار هم قرار گرفتن، کمک کنند تا مردم دچار کمبود دارویی نشوند.

در پایان مراسم افتتاحیه و با بریدن ربان نمایشگاه بین المللی ایران فارما، این نمایشگاه کار خود را برای چهارمین دوره آغاز کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان