بازارهای صادراتی خودروسازان به کجا رسید؟
رویداد۲۴ در سند توسعه ملی صنعت خودرو و در اهداف چشم انداز صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، رسیدن به تولید دو میلیون دستگاه برای بازار داخل و تولید یک میلیون دستگاه برای صادرات و در واقع صادرات از هرسه دستگاه یک دستگاه دیده شده است.
اگرچه شاید با مشکلات فعلی رسیدن به تولید دو میلیون دستگاه در سال دست یافتنی نباشد، اما در زمینه صادرات شاید بتوان موثرتر عمل کرد. برخی از خودروهای تولید داخل که با قیمت چیزی حدود دو الی سه هزار دلار قابلیت صادراتی دارند شاید فرصت خوبی برای خودروسازان باشند.
این در شرایطی است که دیگر در جهان خودرویی با این قیمت وجود ندارد و خودروسازان میتوانند از این فرصت استفاده کرده و از ظرفیتهای موجود بهره ببرند.
در همین رابطه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو و مدیرعامل اسبق سایپا میگوید: «در چنین شرایطی که نرخ ارز تغییراتی دارد حتما زمینه برای صادرات فراهمتر هست. حتی اگر خودروی پراید، ۴۰ میلیون تومان هم شود باز هم قیمت آن قیمت رقابتی خوبی است و پول خوبی را برای خودروسازان میآورد.
زمانی که قیمت دلار از هزارتومان سه هزارتومان شد صادرات نیز به عراق و سوریه رونق گرفت. اگرچه با مشکلاتی که در سوریه به وجود آمد به مشکل خورد، اما در عراق راحتتر توانسیتم صادرات را انجام دهیم.»
او میافزاید: «اما اکنون دنیا خیلی سریع در حال پیشرفت است و خودروهای جدید در راه بازار هستند، امثال خودروهای پراید را ممکن است فقط کشورهای جهان سومی از ما خریداری کنند. اکنون کشور چین وارد بازار عراق شده و در حال گرفتن بازار پژوی ما در آنجاست. اما ما در کشورهای دیگری همانند آفریقا میتوانیم بازار داشته باشیم.
اگر قیمت پراید در ایران ۴۰ میلیون تومان شود قیمت صادراتی آن، چون دیگر ارزش افزوده و هزینههای مالی و شماره گذاری و بیمه ندارد عملا به یک خودروی ۳۰ میلیون تومانی تبدیل میشود.
این خودروی ۳۰ میلیون تومانی هم میشود ۳ هزار دلار که سه هزاردلار اصلا قیمتی نیست و دیگر خودرویی در دنیا پیدا نمیکنید که قیمت آن سه هزار دلار باشد.»
مدنی تصریح میکند: «اما نکتهای که وجود دارد این است از آنجایی که قدرت خرید مردم درکشورهای جهان سومی بسیار پایین است باید این خودروها به صورت اعتباری به آنها فروخته شود.
یعنی بانک توسعه صادرات به آنها کمک کند یا به خریداران این خودروها یا به تولیدکنندگان که به آن اعتبار اختصاص داده شود که بتوانند خودروهایشان را به صورت قسطی و اعتباری به فروش برسانند. اگر این کار صورت بگیرد با توجه به قیمت میتوانیم بازار صادراتی خوبی در این رنج قیمتی داشته باشیم.
تنها پراید نیست که این وضعیت را دارد به طور ویژه خودروهایی که تیراژ تولید آنها در ایران بالا است همانند ساینا، تیبا ۲، تیبا، کوییک این قابلیت را دارند. به همین علت پروژههایی همانند پلتفرم داخلی خودمان را هرچه سریعتر بتوانیم به تولید برسانیم قیمت صادراتی آن بسیار مناسبتر در میآید و با کمک به خریدار میتوانیم این خودروها رابه صورت اقساطی بفروشیم.»
او در مورد کیفیت خودروهای صادراتی نیز عنوان میکند: «خودرو بدون کیفیت که اصلا معنی ندارد، خودروسازهای چینی هم نقطعه ضعف هایشان را در بخش کیفی رفع کرده اند و با سرعت از این مرحله رد میشوند. خودروی ۱۰ سال پیش چینی با خودروی امروز آن قابل مقایسه نیست.
اکنون زمان است که ما هم به فکر آوردن مدلهای جدید و با کیفیت باشیم و هم در زمینه خدمات پس از فروش با سرمایه گذاری مشترک، قبلا در این کشورها شرکتهای خدمات پ. از فروش را راه اندازی کنیم. چرا که به هرحال این خودروها ممکن است مشکلاتی داشته باشند.»
به عقیده این کارشناس با وجود آنکه کیفیت خودروهای چینی پایین است، ولی عامل اصلی نارضایتی متقاضیان خدمات پس از فروش است. اگر این موضوع در کشورهای هدف صادراتی انجام شود به طبع خودروهای ما در کشورهای دیگر میتواند موفق باشد.
او تصریح میکند: «یکی از علتهای موفقیت ما در صادرات خودرو به عراق و سوریه این موضوع بود که ما خدمات پس از فروش خوبی را در آنجا ارائه دادیم. برای خودروهای جدیدی هم که میخواهیم صادر کنیم باید زمینههای خدمات پس از فروش را فراهم کنیم.»