تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

اردوغان، بینالی ییلدریم را مامور تشکیل دولت جدید ترکیه کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دقایقی پیش بینالی ییلدریم رهبر جدید حزب حاکم این کشور را مامور تشکیل دولت جدید کرد.
رویداد۲۴-احمد داود اوغلو عصر یکشنبه پس از انتخاب بینالی یلدریم به عنوان رهبر حزب حاکم و نخست وزیر جدید ترکیه با حضور در کاخ ریاست جمهوری ترکیه، استعفا کرد.
یکشنبه شب نیز بینالی یلدریم با حضور در کاخ ریاست جمهوری با اردوغان دیدار و بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، یلدریم از سوی اردوغان مامور تشکیل دولت جدید شد.
اردوغان از داود اوغلو خواسته است که تا تشکیل دولت جدید به نخست وزیری بینالی یلدریم و کسب رای اعتماد دولت جدید به وظایف خود ادامه دهد .
بر اساس عرف سیاسی در ترکیه یلدریم طی یک هفته آتی فهرست کابینه جدید خود را اعلام و با قرائت برنامه خود از مجلس تقاضای رای اعتماد خواهد کرد.
در این مدت دولت مستعفی داود اوغلو به وظایف خود ادامه خواهد داد.
بینالی یلدریم تنها نامزد رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه و مقام نخست وزیری ترکیه با اکثریت قاطع در کنگره فوق العاده حزب حاکم این کشور، عصر یکشنبه به رهبری این حزب انتخاب شد.
کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای انتصاب بینالی یلدریم به نخست وزیری این کشور به جای احمد داود اوغلو صبح امروز یکشنبه در آنکارا آغاز به کار کرد.
داود اوغلو پیشتر اعلام کرده بود که در کنگره فوق العاده، نامزد رهبری حزب نخواهد شد.
اغلب صاحبنظران با تاکید بر اینکه رهبر جدید حزب حاکم و نخست وزیر جدید ترکیه مورد تائید رجب طیب اردوغان رییس جمهوری بوده و با وی هماهنگ عمل خواهد کرد، عقیده دارند که در دوران جدید نقش اردوغان در سیاستهای داخلی و خارجی پررنگتر خواهد شد.
به گفته یک سیاستمدار ترک، نخست وزیر جدید ترکیه از جانب اردوغان وظیفه خواهد داشت که برای گذر کشور به سیستم ریاستی تلاش کند و در صورت موفقیت در این امر با حذف مقام نخست وزیری در سیستم جدید در واقع خود را حذف خواهد کرد و این وضعیتی است که برای احمد داود اوغلو قابل قبول نبود.
در این کنگره برای اینکه نشان داده شود که حزب یکپارچه بوده و احتمال انشعاب وجود ندارد، تنها یک نامزد مورد تائید اردوغان برای تصاحب رهبری حزب و مقام نخست وزیری معرفی شد.
گفته می شود که حدود 7 تن از وزرای کابینه فعلی در دولت بینالی یلدریم تغییر خواهند کرد و وزرای جدیدی که دچار فرسایش محبوبیت نشده اند و با اردوغان هماهنگ تر عمل می کنند در کابینه جدید جای خواهند گرفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: اردوغان ، دولت ، احمد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان