تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
نخست وزیر هند خبر داد

اختصاص 500 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار

نخست وزیر هند گفت:‌ برپایه قرارداد دو جانبه ایران و هند، توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های آن اعتباری بالغ بر 500 میلیون دلار برای این مهم از طرف کشور هند تخصیص داده شد که می‌تواند سنگ بنای این اقدام بزرگ باشد.
رویداد24- نخست وزیر هند گفت:‌ برپایه قرارداد دو جانبه ایران و هند، توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های آن اعتباری بالغ بر 500 میلیون دلار برای این مهم از طرف کشور هند تخصیص داده شد که می‌تواند سنگ بنای این اقدام بزرگ باشد.

ناریندا مودی پس از نشست دو جانبه میان مسئولین ایران و هند که در مجموعه سعد آباد تهران برگزار شد در نشست خبری با بیان اینکه به نمایندگی از یک میلیارد و 250 هزار شهروند هندی به ملت دوست داشتنی ایران درود می‌فرستم، اظهار کرد: در ادوار مختلف تاریخ همواره زیبایی و غنای فرهنگ فارسی، جهان را مجذوب خود کرده است.

وی با بیان اینکه سفر ایران برای من مایه افتخار بوده است، گفت: دوستی هند و ایران تازه نیست و از قرن‌ها پیش دو جامعه ایران و هند از طریق هنر و معماری افکار و اندیشه،‌ آداب و رسوم و فرهنگ و بازرگانی با یکدیگر در پیوند و ارتباط بوده‌اند و به عنوان دوست و همسایه این دو کشور همواره در ترقی، پیشرفت و شادی و غم هم شریک بوده‌اند.

وی افزود: هرگز فراموش نمی کنیم که هنگام زلزله سال 2001 ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به یاری ما شتافت و هند افتخار دارد که همیشه در مواقع سخت و دشوار در کنار ایران ایستاده است.

نخست وزیر هند ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر دیپلماسی دوراندیشانه ایشان گفت:‌ قدرت رهبری و شفافیت و بصیرت جناب آقای روحانی همواره مرا تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دیدارهای امروز درباره اوضاع کنونی پیش روی منطقه و مسائل مشترک ایران و هند در سطح بین‌المللی تبادل نظر داشته‌ایم، خاطر نشان کرد: مسأله همکاری و مشارکت‌های ایران و هند از اهمیت بالایی برخوردار است و دستاوردهای دیدار امروز مسئولین دو کشور و به ویژه قراردادهای امضا شده فضای تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند.

نخست وزیر هند با بیان اینکه رفاه دو ملت ایران و هند در گروی همکاری های گسترده اقتصادی گفت: همکاری‌های گسترده تجاری، ارتباط کارامد جاده‌ای از جمله راه آهن، مشارکت در صنایع نفت و گاز و آموزش‌های فرهنگی، ارکان اصلی همکاری‌های دو کشور را تشکیل می‌دهند.

مودی با بیا ن اینکه بر پایه قرارداد دو جانبه توسعه بندر چابهار و زیرساخت‌های آن، مبلغی بالغ بر500 میلیون دلار از طرف هند برای این مهم تخصیص داده شده است، گفت: این قرارداد برای رشد اقتصادی منطقه تاثیرگذار خواهد بود و مصمم هستیم هر چه سریعتر این قراردادها را عملی کنیم.

ناریندا مودی با اشاره به اینکه امروز قرارداد سه جانبه حمل و نقل با مشارکت ایران و هند و افغانستان امضا خواهد شد، افزود: این قرارداد فرصت تاریخی خواهد بود و راه های ارتباطی جدی برای ارتباط نزدیک سه کشور را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هند و ایران در امنیت و ثبات و پیشرفت منطقه بخش تعیین کننده دارند تصریح کرد: ما در مورد گسترش نیروهای ناامن کننده وافراطی و تروریسم نگرانی های مشترک داریم و توافق کردیم در برخورد با خطر تروریسم افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری هم اندیشی داشته باشیم.

نخست وزیر هند با بیان اینکه دو کشور توافق کردند همکاری‌های سازمان های دفاعی و امنیتی ایران و هند در خصوص منطقه و به ویژه امنیت دریایی را تسهیل کنند، خاطر نشان کرد: همکاری های دو جانبه ایران و هند در طول تاریخ غنی و استوار بوده‌اند و در مسیر آینده درخشان مناسبات دو کشور نیز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دوستی دو ملت ایران و هند عامل ثبات در منطقه خواهد بود، گفت:‌ در ملاقاتی که با مقام معظم رهبری خواهم داشت در مورد پیشبرد مناسبات دو جانبه ایران وهند صحبت خواهیم کرد.

وی افزود: برای عملی شدن توافقات و پیشبرد مناسبات دو کشور از رئیس جمهور ایران برای سفر به هند دعوت می‌کنم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان