تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

چهاردهمین اجلاس منع سلاح‌های شیمیایی در تهران

معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط تروریست‌ها در کشورهای سوریه و عراق هم یکی از موضوعاتی بود که در چهاردهمین اجلاس مراجع ملی آسیایی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت.
1464177308311_IMAGE635931390982601328.jpg

رویداد۲۴ - معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط تروریست‌ها در کشورهای سوریه و عراق هم یکی از موضوعاتی بود که در چهاردهمین اجلاس مراجع ملی آسیایی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر محمدحسن دریایی، معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چهاردهمین اجلاس مراجع ملی آسیایی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در تهران که از دوم تا پنجم خردادماه با حضور 26 کشور برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس با هدف تبادل تجربه بین مراجع ملی کشورهای آسیایی درباره اجرای بهتر کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی برگزار شد و با توجه به این که ایران تجربه زیادی طی 18 سال گذشته در اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی داشته است و خود نیز از قربانیان سلاح‌های شیمیایی است، کشورمان جایگاه ویژه‌ای در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دارد.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مبانی شرعی با توسعه تملک و استفاده از هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های شیمیایی مخالف است و با همین مفروض به عضویت کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی درآمده است و از جمله اعضای فعال در مذاکرات مربوط به تدوین این معاهده نیز بوده است.

دریایی اضافه کرد: ایران تاکنون حدود ٥٥ بازرسی موفق از تاسیسات صنعتی، نفتی، بهداشتی و غیره را از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی داشته است و اظهارنامه حدود 135 تاسیسات را به این سازمان ارائه کرده است. هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران بیش از 9 دوره آموزشی کمک به مصدومین شیمیایی و ٢ دوره در مورد اجرای کنوانسیون شیمیایی را میزبانی کرده و تلاش فراوانی در راستای اعمال فشار به دارندگان سلاح شیمیایی برای نابودی کامل سلاح‌های شیمیایی انجام داده است.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به قربانیان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سردشت اضافه کرد: ایران برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره قربانیان و شهدای استفاده از سلاح شیمیایی در سردشت، بنای یادبودی در سازمان منع سلاح شیمیایی در لاهه نصب کرده و به همین مناسبت ٨ تیرماه هر سال را روز ملی به یاد قربانیان سردشت برای مبارزه با سلاح‌های شیمیایی تعیین کرده است.

وی در پاسخ به این‌که یکی از مهم‌ترین مباحث روز مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی از سوی گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در سوریه و عراق است، آیا در این اجلاس در این باره صحبت شد؟ گفت: مباحثی در این باره در این اجلاس مطرح شد و نمایندگان کشورهای سوریه و عراق و کشورمان به ویژه خواهان پیگیری این موضوع توسط دبیرخانه این سازمان شدند.

دریایی هم‌چنین از برگزاری نمایشگاه موزه صلح در مورد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در حاشیه برگزار این اجلاس و نیز نمایشگاهی مربوط به توانمندی‌های پدافندی دفاعی ایران در مقابله با سلاح‌های شیمیایی خبر داد و گفت: انتقال تجربه از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عضو معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح در این اجلاس بود و کشورهای مختلف از تلاش های ایران در مبارزه با سلاح‌های شیمیایی قدردانی کردند.

این مقام وزارت خارجه ادامه داد: انتقال تجربه ایران در زمینه اجرای ملی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از جمله دیگر دستاوردهای برگزار این اجلاس بود و فرصتی برای ایران فراهم شد تا بار دیگر عزم راسخ خود را برای مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی به دنیا نشان دهد.

معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه خاطرنشان کرد: نتیجه چهاردهمین اجلاس مراجع ملی آسیایی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به صورت توصیه‌هایی به اجلاس سالانه مراجع ملی اعضا سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سال 2013 به خاطر تلاش‌ها و اقداماتش جهت انهدام سلاح‌های شیمیایی کشورهای دارنده این سلاح‌ها و مقابله با استفاده از این سلاح‌ها موفق به اخذ جایزه صلح نوبل شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: اجلاس ، شیمیایی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان