تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵

آمادگی ایران برای لغو روادید با قرقیزستان

روز گذشته «علی مجتبی روزبهانی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در نشستی با حضور تجار و فعالان اقتصادی ایرانی که به منظور آشنایی با مسائل و مشکلات موجود این افراد در محل سفارت کشورمان در پایتخت این کشور برگزار شد، شرکت کرد.
رویداد۲۴- روز گذشته «علی مجتبی روزبهانی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در نشستی با حضور تجار و فعالان اقتصادی ایرانی که به منظور آشنایی با مسائل و مشکلات موجود این افراد در محل سفارت کشورمان در پایتخت این کشور برگزار شد، شرکت کرد.

در این دیدار که به منظور آشنایی سفیر جدید با مسائل و مشکلات بخش خصوصی ایران در قرقیزستان صورت گرفت، شرکت‌کنندگان به طرح دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در مورد موضوعات اقتصادی فیمابین تهران و بیشکک پرداختند.

حفظ حقوق ایرانیان از مهمترین وظایف سفارت است

در ابتدای این دیدار، روزبهانی ضمن خیرمقدم به تجار ایرانی اظهار داشت: آماده‌ایم دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات ایرانیان مقیم را در خصوص مباحث اقتصادی فیمابین 2 کشور دریافت نموده و آنها را در دیدار با مقامات قرقیزستان مطرح و پیگیری کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: حفظ حقوق ایرانیان حاضر در قرقیزستان، از مهم‌ترین وظایف سفارت کشورمان در بیشکک است.

در ادامه شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه تجار و فعالان اقتصادی به عنوان سربازان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان هستند و نیاز به امکانات پایه و حمایت جدی دولت برای انجام فعالیت‌های خود دارند، به طرح مسائل و مشکلات خود با سفیر جدید کشورمان پرداختند.

ویزا و عدم پرواز مستقیم؛ مهمترین مانع توسعه روابط اقتصادی تهران- بیشکک

از مهمترین موضوعاتی که اکثر فعالان اقتصادی ایران در قرقیزستان از آن گله‌مند بودند و آن را مهمترین مانع بر سر راه توسعه روابط اقتصادی 2 کشور عنوان می‌کردند، بحث محدودیت‌ها و موانع موجود برای دریافت ویزای قرقیزستان و عدم وجود پرواز مستقیم میان بیشکک با شهرهای ایران بود.

بازرگانان ایرانی همچنین به وجود برخی مشکلات از ناحیه نهادهای داخلی ایران برای صادرکنندگان محصولات ایرانی به قرقیزستان و حوزه اتحادیه اقتصادی «اوراسیا»، اشاره کردند که یکی از مهمترین آنها، دقیق نبودن اظهارنامه‌هاست.

ضرورت صدور اظهارنامه‌های دقیق در گمرکات ایران

به ادعای برخی از تجار ایرانی، برخی نهادها در گمرک ایران، برای اینکه نشان دهند حجم صادرات غیرنفتی افزایش یافته است، اظهارنامه‌های غیرواقعی صادر می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر قیمت هر متر مربع سنگ گرانیت در مشهد حدود 5 دلار باشد، در هنگام صادرات این محصول به کشور قرقیزستان، برخی نهادها جهت افزایش آمار صادرات، قیمت آن را در اظهارنامه‌ها بیش از 30 دلار درج می‌کنند که در هنگام پذیرش این اظهارنامه‌های غیردقیق از سوی گمرکات کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و از جمله قرقیزستان، هزینه گمرکی بالاتر و مالیات بیشتری از تجار ایران کسب می‌گردد. البته در سوی دیگر نیز، کم‌اظهاری مشکلات حقوقی برای بازرگانان ایرانی در گمرکات کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان همچنین پیشنهاد کردند که جهت توسعه روابط اقتصادی فیمابین، مسئله لغو روادید میان ایران و قرقیزستان مورد پیگیری قرار گیرد. ضمن آنکه در زمینه تدوین قراردادهای اقتصادی میان 2 کشور، با بخش خصوصی که در میدان عمل حضور دارند، مشورت صورت گیرد.

ظرفیت سوددهی بازار آسیای مرکزی برای ایران کمتر از اروپا نیست

بنا به گفته‌های تجار ایرانی، بازار آسیای مرکزی برای ایران اگر پرسودتر از بازار اروپا نباشد، به همان میزان ظرفیت سوددهی دارد، اما متأسفانه بهای لازم در این زمینه داده نمی‌شود.

تعدادی از بازرگانان ایرانی نیز از سختگیری‌هایی که در گمرک «ساریقاچ» در قزاقستان برای واگن‌های باری که از ایران به مقصد بیشکک می‌آیند اعمال می‌شود، اظهار نارضایتی کردند چرا که طرف قزاق تمام واگن‌ها را اسکن و گاها آنها را باز می‌کند و غالبا اشکالاتی را می‌گیرد و گاهی اوقات نیز مسائل حقوقی برای آنان ایجاد می‌کند.

برخی کارخانه‌داران ایرانی که در منطقه آزاد تجاری بیشکک فعالیت اقتصادی دارند نیز از عدم تأمین مواد اولیه از سوی کارخانجات ایرانی به خود گله داشتند چرا که علیرغم تولید برخی محصولات پلیمری خوب در ایران، به علت عدم در اختیار قرار دادن این محصولات از سوی شرکت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی حاضر در قرقیزستان، آنان به ناچار این محصولات را از کشورهای روسیه، ترکمنستان و حتی از کره جنوبی تهیه می‌کنند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه، عدم تأیید مدارک تحصیلی ایرانی‌هایی که در دانشگاه‌های قرقیزستان تحصیل می‌کنند، از سوی وزارت علوم کشورمان بود که به گفته شرکت‌کنندگان، ضربه بسیار سنگینی به حجم مبادلات دانشجو به‌ویژه حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های قرقیز وارد ساخته است و از جمعیت ایرانی‌های حاضر در بیشکک به شدت کاسته است.

مشکل انتقال پول ایران از طریق بانک‌ها به خارج همچنان باقی‌ است

عدم وجود بانک ایرانی در قرقیزستان و مشکلات رفع نشده سوئیفت و دشواری‌ها و چالش‌هایی که ایرانیان در زمینه انتقال پول با آن مواجه هستند، از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی بخش خصوصی ایران در این کشور بود.

همچنین پیشنهاد گردید که سفارت ایران در بیشکک هماهنگی‌هایی را با اداره بازرگانی و وزارت کار قرقیزستان در بخش صدور روادید تجاری داشته باشد و به تعریف مشترکی در این زمینه برسند.

طبق اظهارات تجار ایرانی، پس از ورود قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار به مراتب گسترده‌تری برای آنان باز شده است که باید قواعد و مقررات آن بیشتر و دقیق‌تر مورد آموزش و اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

سفیر جدید ایران در پایان این نشست ضمن جمع‌بندی نکاتی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده بود، تصریح کرد: در بحث ویزا میان ایران و قرقیزستان یک کمیسیون کنسولی وجود دارد که حتما از آن طریق، مسئله مذکور پیگیری خواهد شد.

تهران آماده لغو روادید با بیشکک در هر سطحی‌ است

وی افزود: ضمن آنکه این مشکل از طرف قرقیزستان است و آنها باید به اتباع ایرانی اعتماد کنند چرا که اتباع قرقیز به راحتی می‌توانند با مراجعه به کنسولگری ایران در بیشکک و یا حتی در فرودگاه‌ها و مرزهای کشور به سهولت ویزای کشورمان را دریافت نمایند.

سفیر جدید ایران در قرقیزستان همچنین از آمادگی کشورمان برای لغو روادید با جمهوری قرقیزستان در هر سطحی که مورد توافق طرفین باشد، خبر داد.

جهت برقراری پرواز میان ایران و قرقیزستان رایزنی می‌شود

روزبهانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به پیگیری‌هایی که سفارت کشورمان در بیشکک در خصوص مسئله برقراری پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان انجام داده است، اظهار داشت: برای اجرایی کردن این اقدام، باید شرکت‌های هواپیمایی گام‌های عملی بردارند اما این شرکت‌ها غالبا با این عنوان که صرفه اقتصادی ندارد، از کنار این موضوع عبور می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: در بحث برقراری پرواز میان ایران و قرقیزستان از طریق شهر «دوشنبه»، گفت‌وگوها و هماهنگی‌هایی را با «حجت‌ا... فغانی» سفیر ایران در تاجیکستان انجام خواهد داد.

سفیر جدید ایران در این جلسه همچنین خواستار ایجاد و فعال‌سازی اتحادیه‌ای از سوی بخش خصوص ایران در قرقیزستان شد تا بتوان از این طریق، برخی مشوق‌ها و امتیازات را از اتاق بازگانی کشورمان برای آنان در نظر گرفت.

تلاش برای اختصاص کمک توسعه‌ای ایران به قرقیزستان در بخش‌های مهم

روزبهانی در ادامه با اشاره به مسئله یک میلیون دلار کمک توسعه‌ای که ایران برای قرقیزستان جهت ساخت یک مجموعه ورزشی در نظر گرفته است، تصریح نمود: در صورت تخصیص این مبلغ، سفارت کشورمان رایزنی‌هایی را با طرف قرقیز برای تغییر نوع کاربری این کمک در بخش‌های مهم‌تر و تأثیرگذارتر خواهد داشت. ضمن آنکه تلاش خواهد شد تا کار ساخت و احداث هر مجموعه‌ای که مورد توافق نهایی صورت گیرد، به شرکت‌های ایرانی واگذار گردد.            

سفیر جدید ایران در پایان جلسه، حمایت و پشتیبانی از ایرانیان مقیم را جزئی از مهمترین مسئولیت‌های سفارت و کنسولگری ایران در بیشکک عنوان و تأکید کرد: در چهارچوب قوانین جمهوری قرقیزستان، حمایت مستمر و جدی از ایرانیان به عمل خواهد آمد.
منبع: فارس
برچسب ها: قرقیزستان ، ایران ، ویزا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان